יום חמישי, 16.05.2024 שעה 19:25
איתי בל

שוק תן וקח: טלנובלת המאמנים

עונת 2023/24 תיזכר שנים קדימה לא בשל הכדורגל, אלא בגלל סיפורי האגדות סביב המאמנים. על עידן חוסר הסבלנות, על ניצול הזדמנויות, ועד צ'אבי וקלופ

עונת 2023/24 סיפקה לנו עד כה רגעים מופלאים בכדורגל. בלה ליגה, ריאל מדריד החזירה את האליפות לבירה, בפרמייר ליג, קיבלנו מרוץ אליפות משולש היסטורי שטרם נגמר, בבונדסליגה, קיבלנו קבוצה מופלאה שעשתה היסטוריה שיכולה עוד לגדול, ונישלה אימפריה מהכתר אחרי שנים, ובליגה האיטלקית והצרפתית קיבלנו אלופות חדשות ישנות. אך אל תתבלבלו, העונה הזו תיזכר בשל המאמנים. כן כן, האנשים המבוגרים שעומדים על הקווים וצועקים על אלה שבועטים בכדור (בהסבר הגנרי ביותר), הם הכוכבים האמיתיים ונקודות העניין בענף הספורט הפופולרי בעולם. רצה הגורל, ובאותה העונה, זכינו לראות כמות בלתי רגילה של סיפורים שסובבים את אנשי המקצוע ברמות הגבוהות ביותר.

סיפורי המורשת

ב-26 בינואר, קרתה רעידת אדמה בכדורגל האנגלי, יורגן קלופ, המאמן האהוב והאגדי של ליברפול, הודיע שיעזוב בסיום העונה מפאת חוסר אנרגיה. אנשים לא הצליחו לעכל את הסיבה ותהו: “איך אפשר להתלונן על עבודה כה חלומית?”, אז זהו שאפשר. תארו לכם את מכבש הלחצים, העבודה סביב השעון, השימוש כ”מגן” מהתקשורת על השחקנים והנסיעות התכופות במשך שנים. כל זאת כשלמרות ההישגים הכבירים שאתה מגיע אליהם, התמזל מזלך (או בדיוק להפך), להתמודד מול אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה שזוללת ממך תארים בקצב מסחרר. לא הרבה היו מתמודדים עם זה בקלות לאורך זמן רב. על כך תוכלו לשאול את הגרמני וגם מאמן נוסף, צ’אבי של ברצלונה.

הספרדי המיתולוגי תפס שליטה על המועדון כאשר היה בעיצומו של משבר בעונת 2021/22. הוא זכה לאשראי רחב יותר מקודמו בתפקיד, רונאלד קומאן, והביא את הקבוצה להישגים נאים. אליפות בעונת 2022/23, וזכייה בסופרקאפ בינואר של אותה העונה. אף על פי כן, “זכה” שחקן העבר לביקורות נוקבות מאוד בקטלוניה כאשר דברים קצת פחות הלכו, ועל אף אהבתו הגדולה למועדון, הוא פשוט לא יכל יותר. בצירוף מקרים כמעט קוסמי, צ’אבי חשף את החלטתו לעזוב בתום העונה, ב-27 בינואר, יום אחד בלבד אחרי הסערה שחולל הקולגה קלופ בממלכה. העזיבות המסתמנות של שני המאמנים, פתחו חרושת שמועות שלעיתים נראתה כמעט תואמת. מאמנים רבים וטובים הוזכרו כמועמדים לרשת את התפקידים הנחשקים כשצ’אבי אלונסו, רובן אמורים ורוברטו דה זרבי מדור המאמנים הצעיר הוזכרו כמועמדים לשתי המשרות.

רוברטו דה זרבי ויורגן קלופ (רויטרס)רוברטו דה זרבי ויורגן קלופ (רויטרס)

מכאן צריך ללכת מעט אחורה בזמן, יוליאן נגלסמן שחתם באפריל 2021 בבאיירן מינכן תמורת 25 מיליון אירו שהיוו פיצוי ללייפציג, פתח את הצוהר לקניית מאמנים בסכומים גבוהים, ומאז סכומי הפיצויים החלו לעוף באוויר. זה הפך למובן מאליו היום כשאנחנו רואים שקבוצות צריכות לשלם עשרות מיליונים עבור האנשים שיעמדו על הקווים. אם כבר מדברים על האימפריה הגרמנית, גם שם הקבוצה הודיעה כי המאמן תומאס טוכל לא ימשיך לעוד עונה על רקע התוצאות הרעות של חניכיו, קצת פחות מחודש אחרי ההודעות של הקולגות.

האשליות מתנפצות

צ’אבי אלונסו החליט להמשיך את הפרויקט הלא פחות ממדהים שלו בבאייר לברקוזן וירד מהפרק. רוברטו דה זרבי ששמו קושר גם למייטי רדס, גם לבלאוגרנה וגם לבווארים, החל לקרטע עם ברייטון בפרמייר ליג ולהעלות תהיות עבור מוכנותו לרמות הגבוהות ביותר, מה גם שהפיצויים הגבוהים הצפויים לקבוצתו הרתיעו את המועדונים השונים. כאן נכנס לתמונה אמורים. המאמן הפורטוגלי הצעיר נחשב לתלמידו של מוריניו, אך דוגל בכדורגל צבעוני יותר, והספקולציות על ההתאמה למשרה של המרסיסיידרס החלו להפוך תכופות יותר ויותר. 

כאן הגיע אירוע משמעותי. אמורים, שהכחיש בכל תוקף מועמדות ושיחות עם ליברפול, טס ללונדון לנהל שיחות סרק עם ווסטהאם על מנת להפעיל לחץ על מועדון הפאר האנגלי לסגור עסקה. האשליה שבגלל שמדובר במאמן נחשק, הוא יכול לסובב מועדונים גדולים ולעשות כרצונו, התפוצצה לפורטוגלי בפנים. הנהלת המייטי רדס הפגועה והעצבנית סגרה במהרה עם ארנה סלוט ההולנדי (שגם עבורו ייאלצו להיפרד מ-10 מיליון ליש”ט), ואמורים מיהר להודות: “הטיסה ללונדון הייתה טעות”. הזחיחות הזו, מראה על שינוי מהותי בהלך הרוח של מאמנים כיום. גם את דה זרבי יש שיאשימו כי הוריד הילוך על רקע השמועות על מעבר בסוף העונה, וגם אצלו נראה שכרגע לא נותרו הרבה מועמדות מעוניינות. הסיפור עם סלוט לימד את אמורים לקח וכך גם את שאר המאמנים והקבוצות שבחוץ, צניעות, סבלנות וניצול הזדמנויות מעולם לא פגעו באף אחד.

רובן אמורים וארנה סלוט, ההולנדי נתן שיעור לפורטוגלי (רויטרס)רובן אמורים וארנה סלוט, ההולנדי נתן שיעור לפורטוגלי (רויטרס)

הלקח נלמד

חוזרים לברצלונה, הנהלת הקטלונים מיהרה להסתכל על האופציות בשוק, והבעלים, ז’ואן לאפורטה, שהצהיר לא פעם על אהבתו לצ’אבי, הבין כי יותר טוב מזה הוא כנראה לא ימצא עכשיו, בטח לא במצב הכלכלי הרגיש של המועדון. אחרי הפעלת לחצים, פגישה וגם מעט תיאטרליות משולבת באהבה אמיתית כלפי אגדת מועדון (בצורת דמעות) במסיבת העיתונאים, עשו את העבודה, והמאמן הספרדי הסכים לחזור בו מהחלטתו ולהישאר לפחות לעונה נוספת, המורשת הקטלונית נמשכת והרומן המרתק זוכה לכתוב פרק נוסף.

במינכן לעומת זאת, המשיכו כהרגלם בפ.צ הוליווד בחרושת השמועות הבלתי פוסקת. אך כשהמועדון לא לומד, לפחות הקהל מפיק לקחים. השם של ראלף רנגניק שכשל במנצ’סטר יונייטד, שימש כקש ששבר את גב הגמל, ואוהדי הבווארים פתחו בעצומה נרחבת להישארות של טוכל. אחרי הכל, למרות הכדורגל הלא משכנע, חצי גמר ליגת האלופות הוא הישג נאה לכל הדעות. רק תשאלו את ריאל מדריד שתפגוש את הגרמנים במעמד המכובד, כשהיא מגיעה לשם פעם אחר פעם בזכות ווינריות בלתי מתפשרת ללא קשר לאיכות הכדורגל. 

המודלים לחיקוי

די להסתכל על הקבוצות שעשו את הדברים נכון בשנים האחרונות, והתוצאות מדברות בעד עצמן. הקבוצות שהסכימו לתת לפרויקט להתפתח עם מאמן אחד בראש, אותו מקיפים באנשי מקצוע מסורים. הבלאנקוס שהוזכרו מקודם, הם דוגמה מצוינת. פלורנטינו פרס הפקיד את הקבוצה בידיו של קרלו אנצ’לוטי המנוסה, הידוע כמאמן עם יחסי אנוש נהדרים, ונתן לו להוביל בצורה מופתית את חילופי הדורות בשיאנית הזכיות בליגת האלופות. דוגמה נוספת היא מנצ’סטר סיטי. אומנם זה נכון שפפ גווארדיולה קיבל את כל אשר חפצה נפשו עם הכסף הקטארי הבלתי נגמר, אך הוא קיבל הזדמנות ליצור פרויקט חדש ויציב בצלמו ובדמותו לאורך שנים. זה נגמר בטרבל בעונה שעברה.

סר ג'ים רטקליף וטוד בוהלי, אחד ילמד מכישלונו של אחר? (רויטרס)סר ג'ים רטקליף וטוד בוהלי, אחד ילמד מכישלונו של אחר? (רויטרס)

עוד קבוצת פרמייר ליג שהתנהלה למופת בפן הזה לאחרונה והתוצאות ניכרות על כר הדשא, היא ארסנל. התותחנים מינו את מיקל ארטטה ולא הרימו ידיים והפכו סדרי עולם, גם כשתחת המאמן הצעיר הקבוצה סיימה במקום השמיני פעמיים רצופות ולאחר מכן במקום החמישי. לספרדי ניתנה הזדמנות טובה ואמיתית, הוא תפס אותה בשתי ידיים וכבר במשך שנתיים הוא מאתגר במרוץ האליפות את אותה טרבליסטית אדירה של פפ, תוך כדי שהוא מנצל את ההתפתחות של מקצוע האימון ואנשי הצוות בצורה אופטימלית. די להסתכל בנתוני המצבים הנייחים של התותחנים העונה כדי להבין שאחראי המצבים הנייחים במועדון עובד שעות נוספות.

ומי עוד צריכות ללמוד? השמות של צ’לסי ומנצ’סטר יונייטד מיד קופצים לראש כשקבוצות הפאר הענקיות מתקשות לייצר יציבות ולפעמים מרגיש שההנהלות שלהן פועלות על פי תחושות בטן בלבד, ללא מחשבה אמיתית קדימה. בין אם אתם אוהדי השדים האדומים שמקווים לישועה של סר ג’ים רטקליף או חלק מהקהל של הבלוז שמתגעגע לימי רומן אברמוביץ’, כולם צריכים להבין, אנחנו בעידן חדש, עם כלים מתקדמים ואפשרויות אינסופיות לניתוח ומקצועיות מכל כיוון אפשרי, אך בעודנו מתלהבים אסור לשכוח שהמועדון, גדול או קטן ככל שיהיה, הוא מעל הכל.

הכתוב הוא טור דעה.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים