יום שישי, 19.04.2024 שעה 14:14
פיני גרשון

ג'יימס המצטיין, אוחיון המאכזב

פיני גרשון מסכם את העונה של מכבי ביורוליג בטור אישי ל-ONE: לא האמנתי שזה ייגמר ב-3:0. גם להנהלה יש חלק. ג'יימס המצטיין, אוחיון המאכזב

ההבדל בין מכבי תל אביב לריאל מדריד הוא לא 3:0. יוגב אוחיון אמר אחרי המשחק השני שמכבי קבוצה טובה יותר מריאל. למי שלא מבין על מה הוא מדבר, שייכנס לאתר של היורוליג וישווה בין הסטטיסטיקות של הקבוצות. אבל גם יתרון הביתיות מול הספרדים והקהל שנתן אנרגיות מדהימות מהפתיחה לא עזרו, וזה עוד כשהבלאנקוס לא היו בגדולתם. אני חשבתי שזה ייגמר בניצחון לישראלים, אבל אפילו בהערכות הפסימיות ביותר שלי, לא חשבתי שזה ייגמר ב-3:0. שוב הסתבר שמישק'ה מבין כדורסל יותר ממני.

בכל הסדרה, ריאל הציגה את הרמה האופיינית לה. לעומתה, הרמה של הצהובים לא הייתה מספיקה כדי להגיע לפיינל פור. הם היו צריכים לבצע שדרוג ולעשות קפיצת מדרגה אך הם לא עשו זאת. קבוצה שלא מסוגלת לעשות ביורוליג בין 80 ל-90 נקודות תתקשה להגיע לפיינל פור, זה ברור. בליגה מכבי הוכיחה שנגד קבוצות חלשות ממנה היא יכולה לקלוע 90 נקודות. מול הפועל תל אביב שהיא לא הגיעה לתוצאה כזו, היא הפסידה.

פניני והיקמן (שי לוי)
פניני והיקמן. הרמה של הצהובים לא הייתה מספיקה (שי לוי)
 

אם אומרים משהו 100 פעם זה לא הופך להיות נכון. הצהובים לא הורידו את אחוזי הקליעה של ריאל במשחק הקודם. היא פשוט ירדה לממוצע שלה. רוב הזריקות שלה היו פתוחות. גם בנוקיה, למרות שרודי פרננדס הגיע רק לרבע הרביעי, שבע הזריקות שהוא החטיא היו חופשיות.

גם אם הולכים אסטרטגית למשחק איטי של חמש על חמש, משחק ההתקפה חייב להיות מעולה. התרגילים של התל אביבים ארוכים. העובדה שהם לא איימו על הסל מצחיקה. כל פעם שהם היו במצוקה, הם או רצו ועשו סל במעבר, או שהם חדרו ויצא מזה משהו טוב. 

מכבי עשתה 58 נקודות בממוצע בסדרה. הפסד ב-12 הפרש במשחק ביתי זה כמו 20. להפסיד לריאל 3:0 בשלושה משחקים זה מוגזם. גם להנהלה יש חלק בסיפור הזה. בדיוק כמו ששיחררו לי את מצ'איי לאמפה ולא הביאו לי מחליף, גם הפעם שיחררו שני גבוהים והביאו שחקן חסר ניסיון. זה לא מספיק בשביל להגיע לפיינל פור.

שיטת המשחק של מכבי לא יכולה להביא גבוהים לידי ביטוי. ההוכחה: בשנתיים-שלוש האחרונות, כל הגבוהים שהיו בקבוצה, מלבד שון ג'יימס, לא הצליחו לבוא לידי ביטוי. בלי משחק בצבע, גם משחק החוץ נפגע.

כל הקומבינציה של הקלישאות (אנדרדוג, גב אל הקיר, אין דרך חזרה, חיה פצועה וכו') לא עוזרות. בסופו של דבר צריך לעשות סלים. מכבי, כבר בסיבוב הראשון של היורוליג בלא מעט משחקים נגד קבוצות חלשות, לא הוכיחה שהשיטה שלה יכולה להביא אותה להישגים. את האופי ואת האסטרטגיה שלה היא קבעה בדרך. אם רוצים להגיע לפיינל פור, צריכים להסתכל על קבוצות כמו צסק"א, ברצלונה וריאל, ולהכין שיטה ודרך לנצח אותן. חלק מהניצחונות בדרך היו יפים, אבל אני לא רוצה להיכנס לאיך הם הושגו.

בלאט (שי לוי)
בלאט. בסופו של דבר צריך לעשות סלים (שי לוי)
 

במשחק כדורסל אפשר לעשות סלים קלים בעזרת ריבאונד התקפה, התקפות מתפרצות והתקפות מעבר וזריקות מטווח השלוש. בשלוש הקטגוריות האלו מכבי לא הוכיחה את עצמה. האחוזים שלה בשלבים האלו היו נמוכים וריבאונד ההתקפה שלה היה ממוצע. והדבר החשוב ביותר: היא לא הצליחה לשלוט בריבאונד ההגנה. גם אם שומרים טוב ומביאים את הקבוצה השנייה לזריקות רעות, החלק הכי חשוב בהגנה הוא לקחת ריבאונד.

אני שוב חוזר לעובדה שהצהובים שיחררו שני שחקנים גבוהים והשאירו את שון ג''יימס לבד. זה פגע בהם מאוד. הוא לא יכול לשנות את המשחק שלו. הוא היה ונשאר משהו בין ארבע לחמש. המשחק שלו עם הגב לסל לא משובח ולכן כל קבוצה שהיה לה שחקן שיכול לשמור אותו באחד על אחד, מנעה ממכבי להגיע למצבי זריקה נוחים ולזריקות מהשלוש. לתת לו את הכדור כשהוא עם הגב על הסל זה לא פיתרון התקפי, זה חוסר ברירה.  

למרות זאת, ג'יימס הוא המצטיין של מכבי העונה ביורוליג. קבוצה צריכה להיבנות בראש ובראשונה מרכז ומסנטר. ההתקדמות שהוא עשה מהעונה שעברה היא בלתי רגילה. ההחתמה הראשונה של מכבי, גיאורגי שרמאדיני הייתה טעות והעובדה ששיחררו אותו היא ההוכחה לכך. כל הקבוצות הגדולות ביורוליג משחקות עם גבוהים משמעותיים. מכבי ואולימפיאקוס הן היחידות שלא עושות זאת.

יוגב אוחיון הוא המאכזב. הוא היה צריך לעשות קפיצת מדרגה מהעונה שעברה, ולא לרדת. ריקי היקמן כמחליף שלו, לא רכז מספיק טוב. ריאל לעומתה מתחילה עם סרחיו יול, סקורר טוב ורכז פחות טוב, וממשיכה עם סרחיו רודריגס, רכז טוב יותר ופחות מוציא לפועל. בעמדה הזו הבלאנקוס טובים יותר וזה כנראה היה ההבדל.

הישראלים לא נתנו תרומה משמעותית ביורוליג. היכולת של הקבוצה הייתה תלויה ביכולת של סמית', היקמן ולוגאן. בכל המשחקים, שיכולת הקליעה שלהם לא באה לידי ביטוי, מכבי הפסידה או התקשתה. אני לא בטוח שהסדרה הזו עזרה לקבוצה לקבל החלטה לגבי הבנייה בעונה הבאה. מה שבטוח, ג'יימס צריך להישאר. סמית' למרות הסדרה, גם כן. אגב סמית', היה נראה שהוא לא בעניינים לפני כשבוע. לתת לו לשחק 35 דקות זו התעללות. כמו להפיל עליו את התיק. היקמן? טוב יותר ממה שחשבנו בהתחלה.

היקמן (שי לוי)
סמית' והיקמן. לא צריך לשחרר אותם (שי לוי)
 

יחד איתם, סנטר ורכז ברמה גבוהה יכולים לשדרג את הקבוצה בעונה הבאה. פלאניניץ' יכול להתאים אולי כגבוה שלישי. כשהוא הגיע הוא היה יותר טוב ממה שהוא עכשיו. לוגאן, למרות היכולת הגבוהה שלו בקליעה, עדיין לא שחקן שמכבי יכולה להיות תלויה בו. הקבוצה הזו צריכה משהו בסגנון של וויל ביינום.

דבר אחרון לסיום. דייויד בלאט אמר שהקבוצה לא מספיק טובה כדי להגיע לפיינל פור. מכבי של הסיבוב השני בטופ 16 לא פחות טובה מאולימפיאוקס וריאל מדריד. 

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים