יום שלישי, 07.05.2024 שעה 03:49

דיאטת הסירטפוד של אדל: האם היא באמת עובדת?

הדיאטה השנויה במחלוקת של אחת הזמרות הגדולות בתבל ניצבת שוב תחת זכויות מגדלת לאחר שהאחרונה הראתה את גזרתה בתוכנית האמריקאית. האם היא מסוכנת?

|
אדל מנחה את SNL (צ
אדל מנחה את SNL (צ"מ מתוך יו-טיוב)

זוכרים את ההייפ המטורף סביב הדיאטה של אדל? כזכור, לפני כחצי שנה פרסמנו כי אדל הורידה כ-50 ק”ג ממשקלה בהקשר דיאטת הסירטפוד, וכעת הדיאטה שלה שוב בכותרות אחרי שהנחתה לאחרונה את Saturday Night Live (שם שוב נחשפה הגזרה היותר דקה שלה).

בעקבות עליית קרנה המחודשת, מגאזין הבריאות האמריקאי המוביל Men’sHealth נכנס לעובי הקורה של הדיאטה האופנתית, ולאוו דווקא באספקט החיובי.

כזכור, דיאטת הסירטפוד מבטיחה לכאורה ירידה של כ-3 קילוגרמים בשבוע, זאת בניגוד להמלצת לא מעט מומחים המדברים על ירידה תקינה של חצי ק”ג עד ק”ג לכל היותר. יותר מכך, למרות שהדיאטה נוסדה ע”י של “מייסדים” בעלי רקע בתזונה, מבקרי הדיאטה טוענים כי במקרה הטוב היא פגומה ובמקרה הרע היא אפילו מסוכנת. 

אדל. כך היא נראתה לפניי הדיאטה המדוברת (רויטרס)אדל. כך היא נראתה לפניי הדיאטה המדוברת (רויטרס)

מעבר לכך שהיא מגבילה מאוד את משתמשיה, אותם מבקרים טוענים כי אף מחקר רציני לא גיבה את עקרונותיה וכי יש לגשת אליה בזהירות רבה. עם זאת, כל עוד הדיאטה עובדת עבור הסלבס, אולי יש לחקור אותה מעט יותר לעומק. בואו נצא לדרך.

מהי דיאטת הסירטפוד?

דיאטת הסירטפוד, שהוקמה על ידי מומחי התזונה בבריטניה, איידן גוגינס וגלן מטן, מבטיחה לעורר את "הגן הצנום", או את החלבונים הקשורים בגן ה-SIRT1, כדי לנטרל את השפעות של עליה במשקל ואף הזדקנות.

משחקים בגנטיקה? (qimono)משחקים בגנטיקה? (qimono)

אותה דיאטה מבוססת על העיקרון שמאכלים מסוימים מפעילים את ה-Sirtuin, חלבון בגוף (שנוי במחלוקת לדידו של המגאזין), שלכאורה מסייע לוויסות חילוף החומרים ואך מאט כאמור את תהליך ההזדקנות.

תומכי הדיאטה אומרים כי אכילת מאכלים עשירים ב-Sirtuin כמו תה ירוק, כרוב, אוכמניות, סלמון ופירות הדר יכולה להעניק לגופכם “דחיפה” מטבולית קבועה. דחיפה זו מאפשרת ירידה מהירה במשקל. 

מהי ניתן לאכול במסגרת דיאטת הסירטפוד?

דיאטת הסירטפוד נחלקת לשני שלבים. בשלב הראשון אשר נמשך שלושה ימים, יש להגביל את הצריכה הקלורית ל-1000 קלוריות ביום ע”י צריכת שלושה מיצים ירוקים וארוחת סירטפוד אחד ביום. בארבעת הימים הימים עוברים לצריכת שני מיצים ירוקים ושתי ארוחות סירטפוד.

מיצים ירוקים. ה"להיט" של הדיאטה (ExplorerBob)מיצים ירוקים. ה"להיט" של הדיאטה (ExplorerBob)

השלב השני הוא שלב התחזוקה אשר נמשך שבועיים. בשלב זה מותר לצרוך שלוש ארוחות סירטפוד ומיץ ירוק אחד בכל יום.

האם הדיאטה עובדת?

המגאזין פותח את התשובה לשאלה זו ב”לא” חד משמעי. בעוד שההבטחה של הדיאטה מסקרנת, ובעוד שהגבלת הקלוריות עשויה לגרום לכם לרדת במשקל בטווח הקצר, הדיאטה לקויה ביסודה.

מעבר לכך שהיא מגבילה ביותר בבכל הקשור למאכלים המותרים, כבר בשבוע הראשון היא תמנע ממשתמשיה חלבונים אשר חיוניים לבניה ולשמירה על מסת השריר. בנוסף, היא עשויה לציור חוסרים באלמנטים תזונתיים חיוניים כמו סידן וברזל.

סידן. לא משהו שניתן להזניח (Myriams-Fotos)סידן. לא משהו שניתן להזניח (Myriams-Fotos)

אז נכון, סביר שתורידו כמה קילוגרמים אם תצטרכו משקאות ירוקים ללא סוכר ותורידו את כמות הקלוריות היומית, אבל אין לכך כל קשר מדעי מוכח לפעולת ה-Sirtuin או לתפקידו בהורדת המשקל בדיאטה.

טענה זו מגובה אגב ע”י דוברת האקדמיה לתזונה, קריסטן סמית’: “קשה לפענח אם הירידה המהירה במשקל שהובטחה בשבוע הראשון לדיאטה מיוחסת לתזונה דלת הקלוריות או ל-Sirtuin. סביר להניח שמי שיצרוך 1000 קלוריות ביום בכל מקרה יירד במשקל, ללא קשר לדיאטה בה בחר”.

צריך בנקודה זו לציין בעיה נוספת הקשורה לירידה המהירה בשבוע הראשון. ייתכן ומדובר בירידה אשר מקורה בעיקר באיבוד נוזלים וכי תוך תקופה קצרה המשקל שהושל יחזור בחזרה. חמור מכך, בצריכת קלוריות כה נמוכה ואך חדה מדיי, חילוף החומרים בגוף עשוי להיכנס לסטרס שיבוא לידי ביטוי בהאטה, מה שיוביל לכך שבסופו של התהליך אנחנו אף נעבור את המשקל ההתחלתי.

האם קיימת תופעות לוואי בדיאטה?

קודם כל בואו נירגע, הדיאטה הזו הזו לא תגרום לכם לנזק בלתי הפיך. עם זאת, היא יכולה לגרום לכם לעייפות, לבחילות ולכאבי ראש אם אינכם רגילים לצרוך כמות מעטה יחסית של קלוריות.

אל תתפלאו אם תרגישו עייפות (Sammy-Williams)אל תתפלאו אם תרגישו עייפות (Sammy-Williams)

בנוסף, היא עשויה לגרום לאי נעימות במעיים עקב מחסור בסיבים, ולריח רע מהפה אשר נובע באופן ישיר מאכילה מועטה.

ומה בשורה התחתונה?

הדיאטה אומנם עשויה להוביל כאמור לירידה במשקל לטווח הקצר, אך בסופו של דבר היא כה מגבילה שקשה מאוד להתמיד בה (איננה מומלצת לאנשים אשר חוו הפרעות נפשיות הקשורות באכילה בעבר).

כמובן שאין כל רע באכילת יותר דגים, פירות יער, עלים ירוקים ובצריכה של מיצים ללא סוכר, אך צריכה כה מועטה של קלוריות מאוד מגבילה את הערכים התזונתיים המגיעים מן מזון ובמקביל תוביל לכך שנתנפל על האוכל מיד כאשר לא נוכל לשאת יותר את הדיאטה המגבילה הזו.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור בריאות וכושר באתר. מאמן כדורסל בהכשרתו, מדריך חדר כושר ומאמן TRX מוסמך.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */