יום שישי, 29.03.2024 שעה 14:18

כך לא תחתימו פלופ: בדיקת שחקנים לפני מעבר

הסיכון לפציעה בכדורגל מקצועני גדול פי 1,000 מאשר כל פציעה תעסוקתית אחרת ולכן המועדונים מקפידים על בדיקות נוירולוגיות, אורתופדיות, לב ועוד

|
סיימון פרנסיס. עוד קורבן של פציעה (רויטרס)
סיימון פרנסיס. עוד קורבן של פציעה (רויטרס)

חלון ההעברות של חודש ינואר אוטוטו כאן וחשוב שנזכור שפציעות של כדורגלנים בכלל וכדורגלנים מפורסמים בפרט, עולות לכותרות לא מעט פעמים. פציעות של כדורגלנים מעניינות את הציבור והתקשורת משתי סיבות עיקריות: שכיחות גבוהה של פציעות וההשפעה הכלכלית העמוקה הקשורה לכדורגל המקצועי.

לדוגמה, קווין דה בראונה, שחקנה של אלופת אנגליה מנצ’סטר סיטי ונבחרת בלגיה, שכבש בעונה שעברה שמונה שערים ובישל 16 נוספים, נחשב לאחד הקשרים הטובים בליגה האנגלית ומרוויח כ-280,000 ליש”ט בשבוע. דה בראונה סבל העונה מפציעות בשתי הברכיים שמנעו ממנו לשחק במשך מספר שבועות כל פעם, דבר שיכול לפגוע קשות במאבק האליפות ובהתקדמות בליגת האלופות של הסיטיזנס.

קווין דה בראונה (רויטרס)קווין דה בראונה (רויטרס)

הסיכון לפציעה בכדורגל מקצועני הוא גדול פי 1,000 מאשר כל פציעה תעסוקתית אחרת. כל שחקן כדורגל יכול לצפות לפחות לפציעה אחת במהלך כל עונה ובממוצע 12%משחקני הסגל לא יהיו כשירים בכל זמן נתון בעונת המשחקים.

איך בודקים שחקן ששווה מיליונים?

להמלצת הרופא, המתבססת על אמון ועובדות, קיימות השלכות רבות בהחלטה של הקבוצה האם להחתים את השחקן או לא. נפוץ יותר ויותר שבחוזה שבין הקבוצה לשחקן מצוין שאם תהיה פציעה חוזרת או נוספת באותו איבר החוזה יבוטל מיידית. סיבה נוספת לביטול החוזה היא הסתרת מידע רפואי. בשאיפה להורדת הסיכונים קיימת המלצה לקבוצות לשתף פעולה באופן קבוע עם רופא ספורט ואורתופד מומחה לפציעות ספורט.

כיצד הרופא מעריך את כשירותו הגופנית של שחקן?

הערכת הבריאות כוללת היסטוריה רפואית כללית, מידע על תרופות ותוספים והיסטוריה רפואית של פציעות מהעבר כולל תיעוד רפואי ובדיקות הדימות שבוצעו. נבדקים נתונים בסיסיים כמו לחץ דם, משק, גובה ותפקוד איברים (בדיקות מעבדה, אק״ג, בדיקת מאמץ וכו׳). הדגש הוא בעיקר על מערכות הלב, כלי הדם, הנוירולוגיות והאורתופדיות. מומלץ לבצע בדיקת MRI אם ידוע או שקיים ספק ולו הקטן ביותר לפציעה באיבר מסוים.

אנחל די מריה (רויטרס)אנחל די מריה (רויטרס)

על מנת לחסוך סכומי כסף גדולים וכאבי ראש יש לבצע בדיקה אורתופדית יסודית מאחר והפציעות האורתופדיות הנן הפציעות השכיחות ביותר בקרב הכדורגלנים. הבדיקה האורתופדית תתחיל בתשאול הכדורגלן (אנמנזה) ותעבור להסתכלות בה מחפשים תבנית הליכה שאינה תקינה, שינויים בצבע העורנפיחותחום מקומי, שינויים בצורה, קושי בביצוע פעולה מסוימת דוגמת סקווטינג או קפיצה על רגל אחת בלבד שיכולות להעיד על כאב בברך.

נבדקים טווחי תנועה אקטיביים ופסיביים של המפרק הנבדק, בודקים האם קיימת רגישות במגע באזורים מסוימים (רגישות גרמי, רצועות צידיות, סדק פרקי וכו׳). מתבצעת בדיקה נוירולוגית (תחושה, כוח גס של השרירים, רפלקסים וכו׳) ולכלי הדם (דפקים פריפרים וכו׳). לבסוף קיימים מבחנים ספציפיים דוגמת מבחן מגירה קדמי ומבחן לחמן הבודקים חוסר יציבות של הברך וכאשר אינם תקינים יכולים להעיד על פגיעה ברצועה הצולבת הקדמית.

ערן זהבי ודוקטור יניב יונאי (מערכת ONE)ערן זהבי ודוקטור יניב יונאי (מערכת ONE)

עם סיום הבדיקות חשוב להכיר שבנוסף לכל אלו במועדוני הפאר נהוג לשתף גורמים פסיכולוגייםחברתיים, פיזיולוגיים תזונתיים ופיזיותרפיסטים הידועים כגורמים המשפיעים לטובה על הביצועים של הכדורגלן.

ד”ר יניב יונאי, אורתופד ספורט מומחה, ברצלונה, ספרד.

אין לראות באמור משום ייעוץ רפואי ו/או אחר ו/או תחליף לכך.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */