יום שישי, 19.04.2024 שעה 05:03
שי לב

תחלואות הטיקי טאקה

דעה: פיקה ומסצ'ראנו יצרו מרכז הגנה פגיע והמערך של בארסה גרם לכך שאלבה ומונטויה יגיעו למצבים ולאו דווקא שחקני החלק הקדמי. הבשורה: ואלדס

אין ספק שברצלונה הנוכחית היא קבוצה שרובנו רואים עצמם כבעלי זכות לחיות בצל קיומה. המכונה הקטאלונית שזכתה באינסוף תארים בארבע השנים המדהימות של פפ גוארדיולה, כולל שישה תארים בו זמנית באחת מהן, הוכיחה לאוהדי ופרשני כדורגל רבים בעולם, שיש מקום לכדורגל היפה כדי לזכות בתארים, משוואה שנראה שכבר חלפה מהעולם.

במרכז כל קונצרט הכדורגל הזה עומדת שיטת הטיקי טאקה, עליה מדברים צופים, פרשנים ומאמנים בכל העולם. המשחק המהיר מרגל לרגל, הלחץ על הכדור מיד לאחר איבודו, והעובדה הפשוטה שבכל רגע נתון כל אחד מעשרת שחקני השדה יכולים למצוא עצמם מול השוער, גורמים לך לחשוב לרגע - איך לא חשבו על זה קודם, הרי ההיגיון מצביע על כל אחד מהעקרונות ועל כולם יחדיו בו זמנית.

אך גם לשיטת הטיקי טאקה חסרונות משלה, והן מתחילות לצוף עם חלוף השנים, וכמובן עם עייפות החומר. עם כל כך הרבה שחקנים שלוחצים על הכדור מעבר לקו החצי, בארסה חייבת שהבלמים שלה יהיו מושלמים. מוריניו זיהה בגמר הסופר קאפ שפיקה ומסצ'ראנו רחוקים משלמות וזאת בשל שתי סיבות: החיפוי שלהם אחד על השני לוקה בחסר, וגרוע מכך, ההתמודדות שלהם עם כדורי הגובה (נראה כבר כחוסר קואורדנציה במידה זו או אחרת) לא באותה רמה של חוכמת המשחק שלהם - מה שהוביל לשני השערים המהירים במחצית הראשונה (מה גם שאדריאנו הורחק כי הוא מצא את עצמו כשחקן האחרון, ועוד מול רונאלדו).

היגוואין כובש אחרי עוד טעות בהגנת בארסה (GettyImages)
היגוואין כובש אחרי עוד טעות בהגנת בארסה (GettyImages)
 

בעיה נוספת של הטיקי טאקה במתכונתה הנוכחית היא העובדה שבארסה משחקת למעשה בשיטה של 4-6-0. מצד אחד מדובר באחת מההברקות הטקטיות של השנים האחרונות, שכן ההגנה לא מצליחה להעמיד קו נבדל מול שישה שחקנים שתוקפים, אך גם כאן קיימות שתי בעיות. האחת, מרבית הקשרים צריכים להיות ביום "מסירה" מדהים כדי למצוא את חבריהם מעבר לקו ההגנה, והחמורה יותר, שלא פעם המגנים הם אלו שמוצאים עצמם דווקא מול השוער. כותרות העיתונים היו שונות לחלוטין הבוקר בספרד אם ג'ורדי אלבה ומונטויה היו כובשים באחד על אחד שיצרו עבורם חבריהם בדקות הסיום, אך עם השנים כנראה שגם הם ילמדו לחגוג שערים שיתנו לבארסה ניצחונות חשובים.

מעבר לכל האמור לעיל, כמובן שלכושר הגופני יש מרכיב חשוב ביותר באלמנט הלחץ של שיטת הטיקי טאקה, אך מכאן דווקא באות בשורות טובות לברצלונה. במחצית השניה דווקא מסוט אוזיל וחבריו נראו ככאלו שנופלים מהרגליים, בעוד בארסה בעשרה שחקנים, הצליחה לשמור לעצמה סיכוי עד לשריקה האחרונה ואף הגיעה למצבים נהדרים לשיוויון (פדרו, מסי, אלבה ומונטויה ברבע השעה האחרונה). ניתן לומר בביטחון יחסי, שזו אולי הסיבה היחידה, שלמרות החששות של וילאנובה, בארסה לא הובסה בברנבאו.

מסי עם ואלדס. השוער הכי טוב בספרד כיום? (GettyImages)
מסי עם ואלדס. השוער הכי טוב בספרד כיום? (GettyImages)
 

במבט לעונה הנוכחית, וכמובן לעונות הבאות, חובה לומר באופן גלוי שהאלמנט הגדול ביותר עליו בנויה השיטה, הכישרון המדהים של צ'אבי, אנייסטה ומסי, תלוי כמובן ביכולת של השלישייה המופלאה הזו לשמור על כושר המשחק יוצא הדופן הזה. צ'אבי כידוע לא ילד, אנייסטה גם לא עלה מהנוער, ומסי אינו יכול לבד להביא לקאמפ נואו את כל התארים (אולי לראיה, לא סופית כמובן, העובדה שבארגנטינה הוא מורגש פחות). מצד אחד, ידוע שהאקדמיה של ברצלונה לא מפסיקה לייצר כשרונות, אבל הכשרונות האלו יצטרכו להראות שהם קורצו מהחומר הנכון, שילוב של אופי, ווינריות, וכמובן היכולת לעמוד בלחץ אדיר וציפיות מדי שלושה ימים במהלך העונה.

משפט אחרון לגבי ברצלונה, שאינו קשור דווקא לשיטת הטיקי טאקה. וילאנובה אמר בראיון בשבוע האחרון, שלדעתו ויקטור ואלדס הוא השוער הטוב בספרד כיום. זה אולי לא אופנתי לומר זאת, אבל לאחר צפיה במשחקים של בארסה מול אוסאסונה וריאל, האמירה הזו קיבלה משנה תוקף. ולגבי וילאנובה, צריך לפחות עונה אחת כדי לבדוק האם הוא שם את הדלק הנכון במנוע היעיל ביותר בעולם.

הכתוב הינו טור דעה            

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים