יום שבת, 04.05.2024 שעה 22:17
איציק אהרונוביץ

דגו חייב להגיע עם אומץ

אהרונוביץ בטור ל-ONE עם המפתחות למשחק העונה: השיטה בה המאמן צריך לשחק, מדוע היה פותח עם סייף, האגו של מכבי ת"א ולמה הצהובים אינם "רק" זהבי

למסאי דגו אין אפילו דקה אחת של ניסיון במשחק עונה מול מכבי תל אביב. זה גם מאבק על יוקרה וכמובן אפשרות לחזור למרוץ האליפות הרביעית ברציפות. דגו חייב להגיע למשחק עם הרבה אומץ ולא להיות פחדן, הרי הוא אמר "הכול תלוי בנו" אז עכשיו שיוכיח את זה. מבחינתי זו סיסמא ואין בה כלום ושום דבר, אלא אם דגו מנסה להעביר מסר מנטלי לשחקניו כדי להכין אותם בפרמטר זה למשחק העונה.

בגדול, ההכנה הטקטית האישית והקבוצתית שיעשה היא המפתח לנצח את מכבי ת”א. אם נחזור למשחקים באירופה, ההכנה הטקטית ההגנתית הייתה ללא דופי (מול ויאריאל בספרד) וה-0:0 נתן לירוקים את הסיכוי לעלות לפלייאוף הקונפרנס ליג. וגם באתונה, ההכנה הטקטית ההתקפית הפתיעה את פנאתינייקוס במחצית הראשונה. מכבי חיפה הובילה 0:1 ובמחצית השנייה ההוראות הטקטיות ההגנתיות הובילו למעבר מצוין שבו צ’ירון שרי כבש את השער השני, שהקנה למכבי חיפה הישג מצוין. ההצלחה הגדולה הזו שייכת חד וחלק לדגו. אם הוא עשה זאת בחו"ל אין שום סיבה שלא יעשה כך בבלומפילד.

שינוי בגישה המנטלית

ידוע שמכבי חיפה מתקשה לשחק ולנצח את מכבי ת”א בביתה ואף יותר גרוע מכך, היא נוהגת לספוג שערים קלים מדי בדקות הראשונות של המשחק, וזה גם קרה בסמי עופר. למי שלא זוכר, השער של וידאר קיארטנסון הגיע בתוך 13 שניות. מי שצריך לתת את הדעת על כך הוא המאמן המנטלי של מכבי חיפה. לדעתי, יש לו עבודה גדולה וחשובה לפני משחק העונה, ולא רק, כי בשנים האחרונות הירוקים עלו לכר הדשא חסרי ביטחון ומפוחדים עם הזנב בין הרגלים. הקבוצה נראתה מבוהלת, אובדת עצות, מבולבלת ולא מרוכזת. לכן היא ספגה בקלות. את זה חייבים לתקן במהירות, במתן כלים מנטליים אישיים וקבוצתיים.

שחקני מכבי חיפה חוגגים (עמרי שטיין)שחקני מכבי חיפה חוגגים (עמרי שטיין)

שיטת 4-3-3 קלאסי

לאחרונה ראינו כי דגו חושב להמציא את הכדורגל מחדש, עם ציוותים לא הגיוניים. במשחק כזה אי אפשר ואסור לבלבל את השחקנים. ובמילים אחרות, לא לחפש שטיקים וטריקים. בתקופה האחרונה המאמן הירוק אוהב לשחק עם שלושה בלמים ושניים על הכנף. לדעתי, זה מתאים למשחקים באירופה נגד קבוצות איכותיות יותר ממכבי חיפה. למעשה, זה יוצא פעם אחת 3-5-2 ופעם אחרת 5-3-2. בגדול, בכדורגל הישראלי, לפי גישתו של דגו, הכול תלוי בקבוצתו. ולכן מכבי חיפה חייבת לפתוח עם 4-3-3 קלאסי, שלתפיסתי היא הכי מתאימה לאלופה. גם אם פרנזי פיירו לא ישחק, לדגו יש שחקנים טובים בסגל שמתאימים לשחק בשיטה זו נגד הצהובים.

הרכב ירוק מאוזן

בשער, שריף כיוף. מגן ימני, עיליי פיינגולד. בלמים: לורנצו שימיץ’ ושון גולדברג. מגן שמאלי, פייר קורנו. קשר אחורי, מחמוד ג'אבר. קשרים קדמיים, חצי שמאל ליאור רפאלוב וחצי ימין צ'ירון שרי. כנף ימין, ענאן חלאילי (דין דוד) וכנף שמאל, קני סייף. חלוץ מרכזי, דין דוד (פיירו). אם מלך השערים של מכבי חיפה יהיה כשיר לפתוח בהרכב, אז כמובן שהוא עדיף על דוד ואני פותח איתו. כמו כן, אני משאיר את דוד בהרכב על חשבונו של חלאילי החלש בתקופה האחרונה ואותו אני מספסל. ההרכב הזה נותן איזון לקבוצה, בצד שמאל ובצד ימין. יש הרבה מסיימים ויש הרבה כישרון באמצע.

האגו של הצהובים

היות ואחד הפרמטרים הטובים של מכבי ת”א זו הנעת כדור מהירה דרך הקו האחורי לקשרים וכך הלאה, מכבי חיפה חייבת ללחוץ גבוה ולשחק בסגנון משחק שלא יאפשר לה להתחיל את הנעת הכדור בחופשיות. משמע, לסגור את הקו האחורי שלה על רחבת ה-16 עם ארבעה נגד ארבעה, מה שיגרום למכבי ת”א לשחק על כדורים ארוכים. בפרמטר כזה של סגנון משחק, למכבי חיפה יהיה יתרון גדול.

שחקני מכבי תל אביב חוגגים (רדאד ג'בארה)שחקני מכבי תל אביב חוגגים (רדאד ג'בארה)

יחד עם זאת, חובה על הרביעייה האחורית של מכבי חיפה לצמצם פערים לכיוון אמצע המגרש ולהפעיל לחץ על שחקני היריבה. מה שיכול לקרות במצב כזה, הירוקים יגרמו לאיבודי כדור של הצהובים שיהפכו להתקפות מהירות, שלא לדבר על חילוצי כדור. האגרסיביות של מכבי חיפה תשחק תפקיד ראשי, והאגו של מכבי תל אביב יכול להכשיל אותה בגדול, משום שהשחקנים שלה ירצו להראות לאלופה, שלמרות שלוחצים אותם בשטח שלהם, הם יכולים להניע את הכדור, וזה עלול להיות בעוכריהם.

אחריות מעל הכל

לגבי הרביעייה האחורית, היא נדרשת לשחק פשוט ועל שחקניה לדאוג לא להיות מופקרים. זו עבודה של גולדברג הוותיק, שבמשחק זה יש לו חשיבות משמעותית, במיוחד לאור העובדה ששימיץ’ מצוות לידו. הבלם שלא ספרו אותו עד כה ונכנס להרכב הראשון בגלל חסרונו של עבדולאי סק, צריך לשחק פשוט ולנצל את משחק הראש המעולה שלו. כמו כן, לקחת בחשבון שערן זהבי יגיח לעברו די הרבה כי הוא יודע ששימיץ’ נחשב לחוליה החלשה של הירוקים. וכשמדובר בחוליה החזקה של הצהובים, אפרופו זהבי, אז הסכנה ברורה ומיידית לשער של האלופה. לכן, חובה על הירוקים לתת חיפוי וגיבוי לרביעייה האחורית, בכל רגע נתון.

קיצונים על הקווים

אם דגו ידרוש מקורנו לשחק לאורך כל הקו באגף השמאלי, לדעתי זו תהיה טעות גדולה מאוד. למה? כי רפאלוב שאמור לבוא לעזור לו לאורך הקו מפעם לפעם לא יוכל לתת מענה לאבישי כהן, המגן ימני של מכבי ת”א, שתוקף כל הזמן, ובשכל. לכן השאלה שנשאלת היא מי ייקח אותו ויצר את צעדיו? יכול להיות שבמצב כזה לעברו של קורנו יגיעו שני צהובים, כלומר שניים על אחד ובמצב כזה הסכנה ברורה ומיידית לשער של מכבי חיפה, במיוחד אם דן ביטון יפתח בהרכב הראשון. לכן אני אומר, ששני קיצונים על הקווים זה הכרחי. כלומר, בכל פעם יהיה שחקן אגף שישמור על המגן התוקף של הצהובים.

פייר קורנו (עמרי שטיין)פייר קורנו (עמרי שטיין)

מבחינה טקטית, סייף יעזור לקורנו באגף שמאל וגם יוכל להיכנס למרכז המגרש, כשהכדור אצל היריבה. וכמובן שמצד שני, דוד יעזור לפיינגולד בסגירות הגנתיות כשצריך. ומבחינה התקפית, לסייף יש בונוסים התקפים בזכות הרמות נהדרות ובעיטה חדה לשער ברגל שמאל. לי אין ספק שהוא יוכל לתרום לקבוצה. ובאגף ימין דוד הוכיח בעבר שהוא תמיד טוב נגד מכבי ת”א והוא יצטרך להיות בתנועה ללא כדור לכיוון פיירו (אם ישחק) כדי לזכות בכדורים השניים ולהבקיע.

מרכז שדה טכני

אחריות רבה מוטלת על ג'אבר כקשר אחורי לבד. אני ממליץ לו לא להסתבך בכדרורים מיותרים ולחפש שחקן פנוי שיהיה זמין לקבל את הכדור. כל מה שהוא צריך לעשות זה לארגן את משחק הקבוצה, כפי שהוא יודע לעשות. אז מה נשאר לשני הכוכבים של הקבוצה לעשות? להנהיג את חבריהם ולבצע פעולות יצירתיות כשהכדור ברגלים שלהם. שרי ורפאלוב כבר הוכיחו שיין ישן וטוב משתבח עם השנים, והם יכולים ברגעים נתונים לעשות קסמים. יש להם את היכולת לעשות שניים על אחד על הקשר האחורי של היריבה, ומשם הדרך תהיה סלולה לכיוון השער.

זה לא רק זהבי

למכבי תל אביב יש לא מעט שחקני הכרעה. צריך לשים לב להתקדמות של גבי קניקובסקי, שבימין ובשמאל הוא מסוכן בבעיטות מרחוק. כמו כן, אי אפשר שלא להתייחס להצטרפות מהחלק האחורי של דור פרץ, גם כשהוא בלי כדור, ובקרנות הוא עולה חזק בראש. אם ביטון ישחק, שיש לו אחד על אחד מצוין והוא ישחק בצד של קורנו, הוא ינסה עם הרגל השמאלית שלו לעבור אותו על הרגל הימנית החלשה שלו, והירוקים צריכים לשים לב לכך.

ערן זהבי בטירוף (רדאד ג'בארה)ערן זהבי בטירוף (רדאד ג'בארה)

הוא הגדול מכולם

מבחינתי, ערן זהבי, ואני אומר את זה לא מהיום, הוא השחקן הכי גדול אי פעם בכדורגל הישראלי. מספר 7 של מכבי ת”א ניחן באיי קיו ענק לתפקיד החלוץ המרכזי. למרות שקומתו לא גבוהה מי יודע מה, יש לו משחק גובה נפלא עם טיימינג בניתור ושהייה באוויר. לכן, אסור לאפשר לצהובים מסירות רוחב מהאגפים לכיוונו של הסקורר הצהוב. וגם אם זה יקרה מפעם לפעם, שחקני חיפה צריכים ללכת איתו חזק ולנטרל אותו לפני שיגיע לכדור. משחק הקרקע שלו, למרות שהוא לא דריבליסט, חכם ברמות מטורפות.

לפעמים הוא יוצא מהאזור של החלוץ המרכזי ומשאיר את השטח פנוי לשחקנים שמצטרפים מהגל השני, ולזה הירוקים צריכים לשים לב. בהרבה מקרים הוא מחפש את הנגיעה האחת לשחקן מהקבוצה שלו שמגיע מגל שני, ובדרך כלל הדאבל פס מצליח להם, ואז בתנועה הפנטסטית שלו הוא מצליח להצטרף מגל שני לתוך עומק שטח היריבה, כדי לסיים בנגיעה. ערן זהבי מאיים על השער בכל רגע נתון. עם הגב לשער, בחצי תפנית ומזוויות בלתי אפשריות, כי בכל רגע נתון הוא יודע איפה נמצאת המסגרת. אחד הדברים החשובים ביותר זה לא לעשות עבירות באזור ה-20 מטר, כי עבור זהבי זה כמו פנדל.

דגו: "דברים תלויים בנו, אני מסתכל עלינו"
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים