אין ספק כי בשנים האחרונות אחד מהרכבים המתוקשרים ביותר בעולם הנו ה-Cybertruck של טסלה – רכב עבודה חשמלי (קצת מעליב לקרוא לו טנדר) אשר הוצג לעולם עוד ב-2019.
הרכב המסקרן בעל העיצוב העתידני המזכיר רכבים אשר נוסעים על הירח, זכה לפי פרסומי החברה ליותר ממיליון הזמנות, זאת למרות שהשקתו נדחית שוב ושוב מסיבות שונות (מחסור בשבבים, מפעלים שלא נפתחו בזמן וכיו”ב).
ה-Cybertruck מוצע לצרכנים בשלושה דגמים: דגם חד מנועי עם טווח של 400 ק”מ בעלות של 40 אלף דולר, דגם דו מנועי עם טווח של 480 ק”מ בעלות של 50 אלף דולר ודגם תלת מנועי עם טווח של 800 ק”מ בעלות של 70 אלף דולר.
מעבר לכך שמדובר בשילוב מנצח של עיצוב יוצא דופן, הנעה חשמלית ויכולות קמפינג בשטח, הרכב זכה לאזכורים רבים בתקשורת עקב שני אלמנטים יחסית מינוריים: הסרת המגבים מהשמשה הקדמית (ע”י טכנולוגיית לייזר אשר יודעת להתמודד עם לכלוך ורטיבות), זאת במקביל להסרת מראות הצד עקב שימוש במצלמות הרכב (ראו בפוסט מטה).
בכל הקשור למראות הצד, מסתבר כי הרכבים יסופקו לצרכנים עם אותן מראות, אך עקב שימוש הרכב במצלמות, הצרכנים העתידיים וחובבי הרכב היו מעוניינים לדעת האם ניתן להסירן עם קבלת הרכב.
אחד מהם גם הפך את סקרנותו לשאלה ישירה בטוויטר, כאשר שאל את מנכ”ל טסלה ואחד מהאנשים העשירים בתבל, אילון מאסק, “האם זה חוקי להוריד את המראות לאחר קבלת הרכב?” האחרון השיב כי שינוי ברכב לאחר קבלתו בארה”ב הנו אקט חוקי, והתשובה היא כן.
האם המצב אכן עד כדי כך פשוט? לא ממש. נתחיל בכך שעל פי הדין בארה”ב רכבים השייכים לקטגוריה של ה-Cybertruck מוכרחים להיות מסופקים ללקוח עם מראות – על כך אין עוררין.
לעומת זאת, הסרת המראות לאחר קבלת הרכב תלויה בחוקי כל אחת מהמדינות. בארקנסו ובאריזונה למשל אין צורך במראות צד במידה והמראה המרכזית מספקת זווית ראייה מספקת על פי החוק, ובקליפורניה צריכה להתקיים חוקיות מסויימת בין שלוש המראות (שמאלית, ימנית ומרכזית).
מכל מקום, מנהל הבטיחות בכבישים המהירים הפדרלי, ה-NHTSA, ממליץ לנהגים האמריקאיים לא לבצע שום פעולה שעלולה לסכן את בטיחות הנוסעים, גם אם הדין המקומי מתיר זאת, כך שהשיקולים אם להיפטר מהמראות אינם צריכים להתמקד בהיבט המשפטי בלבד.
ומה לגבי ה-Cybertruck של טסלה? בדומה לחברות JEEP ו-FORD עם דגמי ה-Wrangler וה-Bronco שלהן, מאסק יוכל לספק את הרכב עם מראות אשר ניתנות להורדה בקלות, וכך לכאורה לתת ללקוחות “פוש” קטן לעבר ההחלטה להיפטר מהן (ברור שהרכב נראה הרבה יותר מרשים ללא המראות).
מה שהוא לא יכול לעשות זה להודיע לצרכנים בארה”ב באופן גורף כי האקט הנו חוקי, שכן כאמור הדבר תלוי בחוקי המדינה המקומיים (תיקון: מאסק כנראה יכול לעשות כל מה שבא לו...).
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!