יום חמישי, 18.04.2024 שעה 05:14
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

"צפויים קרבות קשים, מועדונים עלולים להתפרק"

האופציות, הבעיות והיעדר התקדים, עו"ד ענבר לפני הרגע הגורלי: "סיכוי רב שהליגה לא תחודש אחרי ההקפאה, קבוצות עלולות להיכנס להליכי חדלות פירעון"

|
דולב חזיזה ועומר אצילי (רדאד ג'בארה)
דולב חזיזה ועומר אצילי (רדאד ג'בארה)

עיני יבשת אירופה, והעולם כולו בעצם, נשואות לעבר השיחות הגורליות בנוגע לעונת הכדורגל הנוכחית בשל משבר נגיף הקורונה. השיחות, שיתקיימו באמצעות שיחות וידאו בין ראשי אופ"א, ארגוני השחקנים, איגוד המועדונים האירופיים, 55 ההתאחדויות החברות מעלות הרבה שאלות על הפרק, הרבה חוסר ודאות ולא מעט חששות בקרב הספורטאים, המנהלים וכמובן האוהדים.

כדי לנסות ולהסביר את מה שעתיד לקרות מחר ביחס לליגת העל שלנו, ואת ההשלכות הצפויות, שוחחנו עם עורך הדין ניר ענבר, שמתמחה בספורט בינלאומי, משמש כעו"ד פרו בונו (מייצג שחקנים ומועדונים בזירה הבינלאומית) בפיפ"א ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה ובקריה האקדמית קריית אונו. 

אז מה כוכבי הכדורגל עושים בזמן הבידוד?

"ההחלטה להקפיא את ליגת העל עקב התפרצות הקורונה הייתה בלתי נמנעת, בפרט לאור הנחיות משרד הבריאות וכניסתם של שחקנים רבים לבידוד, אלא שההקפאה היא החלק הקל בעניין – השאלה מה עושים הלאה מכאן היא הסבוכה יותר", אמר עו"ד ענבר ל-ONE בנוגע להקפאת ליגת העל כרגע, רגע לפני שהתייחס למשבר בכלל ומה צפוי לנו בחודשים הקרובים.

"מרבית הסיכויים שהליגה לא תחזור לפעילות בתום תקופת ההקפאה, ועד תום ההקפאה תצטרך להתקבל החלטה משמעותית מאוד אשר יהיו לה השלכות ספורטיביות, משפטיות וכלכליות כאחד – ההחלטה באשר לגורל העונה כולה", מסביר עו"ד ענבר. "האופציה הראשונה, האידיאלית והרצויה, תהיה חזרה לפעילות והשלמת העונה במהלך חודש יוני. אלא שכפי הנראה זוהי האופציה הקלושה ביותר שהרי היא תלויה בהשתפרות דרמטית כדי בלימה של ממש את התפרצות המחלה ולבטח שאינה תלויה בגורמי ענף הכדורגל. גורמי השידור שהם גורמים בעלי משקל רב, ילחצו למימוש האופציה הזאת, גם במחיר של משחקים ללא קהל ועם חיסורים רבים של שחקנים בבידוד או מחלה”.

עו"ד ניר ענבר (טלי בקשי)עו"ד ניר ענבר (טלי בקשי)

"באופציה השנייה, יכריזו המנהלת וההתאחדות כי העונה נסתיימה לה ביום ההקפאה – במצב דברים זה תוכרז מכבי תל אביב כאלופה, סקציה נס ציונה והפועל רעננה כיורדות, מכבי פתח תקווה והפועל ראשון לציון כעולות, גביע המדינה יוכרע בזמן מאוחר יותר על מנת לקבוע את זהות המעפילה למוקדמות הליגה האירופית. זוהי אופציה שקבוצות רבות יתקשו להשלים עמה, בעיקר מאינטרסים ספורטיביים וכלכליים דרמטיים ממש (כגון אופן חלוקת כספי זכויות שידור, מענקי מיקום, אבדן הכנסות ממשחקי בית ועוד). כמוה תהיה האופציה השלישית – הכרזה על העונה כבטלה ומבוטלת. גם היא משמעותה נזקים ספורטיביים וכלכליים רבי משקל עבור מספר רב של גורמים ובעיקר על הקבוצות. על כל החלטה ישפיעו מן הסתם גורמים בינלאומיים – בעיקר, החלטת אופ"א האם היורו יתקיים ב-2020 או ידחה ל-2021 וכתוצאה מכך, מועדי משחקי המוקדמות למפעלי אופ"א בעונה הבאה וכן שיקולים רבים אחרים".

"סביר להניח כי אופן קבלת ההחלטה עצמה בקשר לגורל עונה יהיה נתון לקרבות חריפים", ממשיך עו"ד ענבר. "טענות משפטיות יעלו מתחומי דיני החוזים וכן באשר לפרשנות התקנונים. כל החלטה שתתקבל תגרור טיעונים בין הרבה צדדים שבצדק ירגישו מקופחים ויטענו טענות לעניין סמכויות (אי) קיום הליך תקין, אינטרס הציבור ועוד. אלא שסוגיות משפטיות רבות נוספות צפויות להתעורר בין הגורמים בענף - ההתאחדות, המנהלת, הקבוצות, השחקנים, גופי השידור, נותני החסויות, הספקים, כל אלה בינם לבין עצמם ועוד”.

שחקני הפועל רעננה (שחר גרוס)שחקני הפועל רעננה (שחר גרוס)

"כך למשל, במהלך כל הסיטואציה שנוצרה יסתיימו להם חוזי שחקנים בשורות קבוצותיהם. בין היתר יעלו סוגיות לעניין מחויבותם של אותם שחקנים להמשיך בקבוצות באם העונה תתארך, בין אם במספר חודשים ובין אם בתקופה משמעותית יותר, באלו תנאים, אם בכלל. בנוסף, זכייני השידור עשויים לדרוש פיצוי על הקפאת המשחקים ו/או צמצום כמותם, ומספר מועדונים עלולים להיכנס להליכי חדלות פירעון לאור המכות הכלכליות האנושות שהם כבר סופגים ועוד יספגו”.

"מעל כל אלה ירחף הענן המשפטי "כוח עליון" אשר משמעותו לא בהכרח ודאית וברורה למיטב המשפטנים, באשר רבים צופים כי הלכות חדשות מתחום ה"כוח עליון" תיכתבנה בבתי המשפט בשנים הקרובות בקשר עם התפרצות הקורונה והשלכותיה. כך, הרבה סכסוכים יקומו ויפלו על לשון ההסכמים שנחתמו בין הצדדים למחלוקות שיתעוררו".

שחקני הפועל ב"ש ועירוני ק"ש בסיום (ניסן עייש)שחקני הפועל ב"ש ועירוני ק"ש בסיום (ניסן עייש)

"אין כל תקדים רלוונטי לסיטואציה עמה אנו מתמודדים כעת", מבהיר עו"ד ענבר. "בעונות משחקים 67/66 ו-68/67 הייתה "העונה הכפולה", עונה אחת ארוכה בת 60 משחקים ואילו בעונת 74/73 חודשה הליגה בסוף קרבות מלחמת יום הכיפורים ובתום העונה התקיימו משחקי מבחן בהשתתפות שתי האחרונות בליגה הבכירה (לאומית דאז) וארבע הראשונות בליגה השנייה (ארצית דאז). כך לאורך השנים נדחו מחזורי ליגה ושונו מיקומי משחקים בעקבות אירועים דרמטיים שאירעו, אך נדמה כי הסיטואציה הנוכחית היא הסבוכה והמורכבת מכולן".

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */