יום שישי, 17.05.2024 שעה 15:04
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
88%1899-220224מכבי ת"א
76%2030-233025הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
52%1983-202525הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
46%2004-197124בני הרצליה
46%2152-199724הפועל חיפה
40%2096-204725עירוני נס ציונה
38%1959-192424הפועל עפולה
29%2036-183324הפועל אילת
28%2220-204625הפועל גליל עליון
24%2215-207325הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל חולון
  • 85 - 90
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל ת"א
  • 71 - 82
  • עירוני רמת גן
  • הפועל חיפה
  • 78 - 82
  • הפועל עפולה
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • 65 - 68
  • הפועל אילת
  • בני הרצליה
  • 74 - 62
  • עירוני נס ציונה
  • מכבי ת"א
  • ראשון, 19/05, 21:00
  • הפועל ירושלים

מסוף הסגל לישראלי הבכיר: אבדיה דוהר ל-NBA

מקצה הרוטציה דרך המפנה באילת ועד להפיכתו לישראלי הטוב בליגה ולבורג מרכזי במכבי. ניתוח המומחים, המספרים, ההשוואה לדונצ'יץ' והתחזית טרם הדראפט

|
אבדיה. בדרך לארה
אבדיה. בדרך לארה"ב (מערכת ONE)

אחרי פתיחת עונה מהוססת על אף קיץ חלומי עם תואר ה-MVP המוזהב מאליפות אירופה, עושה רושם שכעת דני אבדיה בהחלט בדרך הנכונה לליגה הטובה בעולם – על רקע הפציעות הרבות ושלל החיסורים במכבי תל אביב, היהלום הישראלי לקח בענק את הצ’אנס ותוך כמה חודשים הפך מחילוף של ברירת מחדל עבור יאניס ספרופולוס לאחת האופציות העיקריות במשחק ההתקפה של האלופה הישראלית.

מפוטנציאל גדול על הנייר, אך כמעט ללא דקות על הפרקט באירופה, הכישרון הצעיר כבר לא חושש לקחת אחריות – מרים שלשה במעבר מול סוללת הענקים של ברצלונה, לקח בפוסט אפ את הגבוהים של חימקי מוסקבה ולקינוח דפק דאנק אדיר על הפרצוף של אחד הכוכבים של פנרבחצ’ה. כארבעה חודשים לפני הדראפט ב-NBA, גם אביו זופר, שעוקב מהשורה האחרונה של יציע 5 בהיכל, יודע שהיהלום שלו נראה לגמרי במסלול המדויק, אך יש לו עוד קצת קילומטראז’ לעבור עד לתום העונה עם השגת החלום הגדול.

מוכנה לולנסיה: ניצחון רביעי רצוף למכבי

כעת, זה הזמן לנתח יותר לעומק היכן נמצא הכישרון הישראלי ביחס לעונה שעברה, לציפיות אחרי הקיץ החלומי בעתודה, לשינוי הגדול שעבר וגם ליכולת שלו להתמודד עם הר הציפיות שיושב לו על הכתפיים הצעירות (ועדיין לוקה דונצ’יץ’ לא הוזכר) - המשחק שטרף את כל הקלפים, הפציעה של חברו הטוב שדחפה אותו קדימה, ניתוח המומחים בארצות הברית ומגוון התחזיות לגבי קבוצתו הבאה של הסמול-פורוורד בן ה-19. 

מסוף הספסל במכבי לאחד הברגים המשמעותיים של יאניס

אחרי קיץ חלומי עם נבחרת העתודה, אלופת אירופה, דני נכנס לרשימה מכובדת במיוחד של זוכי ה-MVP של הטורניר. מהרגע שפיני גרשון העניק לאבדיה את כדור הזהב הציפיות שגם ככה היו גבוהות, טיפסו כבר לשמיים. למרות זאת, הסמול-פורוורד פתח מהוסס את העונה, יאניס ספרופולוס העדיף אופציות אחרות ומי שכיכב בקיץ נותר בקצה הספסל של האלופה, שאותה לא ממש עניינו שאיפותיו של השחקן הצעיר והצימאון הגדול של הכדורסל בכחול-לבן לנציג שלישי בליגה הטובה בעולם, על אחת וכמה וכמה עם חזרת עומרי כספי הביתה.

כספי ואבדיה. אחד חזר לארץ, השני בדרך ל-NBA (איציק בלניצקי)כספי ואבדיה. אחד חזר לארץ, השני בדרך ל-NBA (איציק בלניצקי)

הקרדיט באירופה היו מצומצם לגמרי, בשלושת המשחקים הראשונים הוא רשם 29 דקות יחדיו על הפרקט וקלע 2 נקודות בלבד. לאחר מכן, שותף ל-16 דקות בניצחון על ולנסיה וקלע 6 נקודות, אך שוב צעד אחורה עם קצת מ-14 דקות בשני המשחקים מול פנרבחצ’ה ואלבה ברלין. הרחשים בהיכל החלו עם תהיות שאולי הכישרון לא כ”כ גדול כפי שניבאו לו. אולם, הפציעות עשו את שלהן – ג’ון דיברתולומאו ונייט וולטרס נפצעו, עומרי כספי, חונכו של אבדיה כבר היה הרחק ביציע, ויאניס גם בלית ברירה הגדיל את הקרדיט לשחקן הצעיר.

במשחק מול צסק”א מוסקבה האלופה הישראלית חגגה ללא תרומה של אבדיה, אך לאחר מכן השחקן המאוכזב כבר ראה הרבה יותר פרקט – מספר דו-ספרתי של דקות ב-10/11 המשחקים הבאים יחד עם לא מעט ציוני דרך עבורו (שיא קריירה, שיא ריבאונדים, שיא מדד ודאנק מפלצתי – אליהם נגיע בהמשך), כשלפתע ברגעי משבר הקהל הצהוב בהיכל ציפה לכניסתו של אבדיה על מנת ליצור עוד אופציה משמעותית במשחק ההתקפה, על אחת וכמה עם שלל הפצועים והחסרים.

אבדיה מוביל כדור. לוקח את המושכות על רקע החיסורים (איציק בלניצקי)אבדיה מוביל כדור. לוקח את המושכות על רקע החיסורים (איציק בלניצקי)

המפנה באילת, הדאנק ההיסטרי והקפיצה במספרים

אז מה בעצם טרף את הקלפים ושינה את התמונה? נחזור למשחק המפנה באילת (1.2.20). מכבי אמנם נחלה הפסד ראשון בליגה הישראלית, אך לפתח פתאום, הנער הצעיר שהיה בסוף הספסל בפתיחת העונה, הפך לאופציה הראשונה בהתקפה ולקח את משחק האלופה על גבו – 26 נקודות, 6 ריבאונדים ו-28 נקודות מדד, כשעל הדרך גם סחט משחקני הקבוצה הדרומית לא פחות מ-11 עבירות. כמובן שלפציעות היה תפקיד משמעותי בתפקיד שלקח אבדיה, ובמיוחד זו של חברו הטוב, יובל זוסמן, אבל כמה כבר רואים באירופה שחקנים בני 19 שלוקחים את קבוצתם על הגב ללא קשר לעומק הרוטציה?

אחרי המשחק בהיכל בגין משהו אצל הכישרון הגדול השתחרר, הוא התחיל להזכיר את ה-MVP של נבחרת העתודה, כשהמספרים כמובן עוד רחוקים, אך התפקיד והביטחון לגמרי שם. הקהל בהיכל המשיך להתאהב באבדיה, שלקח בגדול את הצ’אנס מול חימקי מוסקבה (קיבל את שיא הדקות באירופה) והמשיך לנסוק גם באיסטנבול מול הסוללה הקשוחה של ז’ליקו אוברדוביץ’, שראה את הכוכב האיטלקי שלו נכנס חזק לפוסטר אחרי דאנק מפלצתי של הסמול-פורוורד הצעיר.

אבדיה וזוסמן. קיבל קרדיט גדול יותר בהיעדרו של יובל (עמרי שטיין)אבדיה וזוסמן. קיבל קרדיט גדול יותר בהיעדרו של יובל (עמרי שטיין)

ואי אפשר לא להתמקד רגע בדאנק ההוא. ברחבי אירופה שמעו על אבדיה, אבל אחרי המהלך הזה אין חובב כדורסל אירופי שכבר לא הכיר – המהלך נבחר במקום הראשון בדירוג מהלכי השבוע של היורוליג, תוך שברחבי הרשת התמוגגו מביצוע מרהיב ששייך לליגה הטובה בעולם, כשהשחקן עצמו נותר צנוע: “רק אחרי חמישה מהלכים של המשחק התחלתי בכלל לעכל בכלל את מה עשיתי”.

הביטחון שצבר בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בזירה המקומית, שם אבדיה גם ביום סביר בהחלט סיים לדוגמה את המשחק מול הפועל באר שבע עם 20 נקודות ואת הניצחון על ראשל”צ עם 20 בפלוס-מינוס. בניגוד לחברו הטוב זוסמן שתורם בהרבה אספקטים שלא נכנסים לדפים, את רוב הדברים שדני עושה רואים בסטטיסטיקה ואת זה מאוד אוהבים בארצות הברית – בליגה הוא מעמיד ממוצע של 12.2 נקודות למשחק, 42.6% מעבר לקשת, 6.1 ריבאונדים ו-16 נקודות מדד, כל זאת ב-26.4 דקות להתמודדות.

אבדיה. השתדרג (רדאד ג'בארה)אבדיה. השתדרג (רדאד ג'בארה)

שדרוג עצום ביחס לעונה שעברה בזירה המקומית – בה היהלום הלא מלוטש קיבל בממוצע רק 10.3 דקות להתמודדות, כשהעמיד ממוצעים של 3.2 נקודות (27.5% מחוץ לקשת), 1.8 ריבאונדים ורק 2.4 נקודות מדד. למעשה מנער פוסטר בסגל של הצהובים, אבדיה הפך לכלי הכי משמעותי של היווני, בוודאי בזירה המקומית. מאידך ביורוליג, הפריחה בתקופה האחרונה כיפרה על פתיחת העונה העגומה אותה ציינו מקודם, אך ממוצע הנקודות זהה – ב-22 משחקים קלע 3.9 נקודות בממוצע, הוריד 2.5 ריבאונדים ומסר 1.2 אסיסטים, כשבעונה שעברה הקרדיט היה קטן משמעותית – שותף ב-8 משחקים בלבד וקלע גם כן 3.9 נקודות להתמודדות.

המומחים מנתחים: מזכיר את דונצ’יץ’, האתלטיות שלו לא מספיק מוערכת

מלבד ההתלהבות הגדולה בישראל, בארצות הברית כבר מנתחים תקופה ארוכה את ביצועיו של הכישרון הצעיר, מייק שמיץ, כתב ESPN והדראפט בפרט, שיתף: “הפציעות עשו את שלהן ואבדיה שזכה לקרדיט מציג יכולת מצוינת בשני צדי המגרש, כשאפילו לכמה דקות תיפקד כמוביל גדול. בהחלט פוטנציאל לבחירת טופ-5”, נכתב לאחר ההופעה המרשימה מול חימקי מוסקבה בהיכל.

“הסמול-פורוורד הישראלי, אחריו אנחנו עוקבים כבר מגיל 16, רק משתפר ומשתפר כל הזמן במדי מכבי תל אביב, בליגה וביורוליג. הוא אמנם לא לוקה דונצ’יץ’, כי זה לא פייר לשים עליו את הציפיות הגבוהות הללו, אך לדעתי אם בעוד 4-5 נסתכל אחורה אז נראה שהוא היה אחת הבחירות המוצלחות של דראפט 2020, ואולי המוצלחת מכולן”, סיכם העיתונאי, שעוקב מקרוב אחרי שלל הכישרונות ברחבי העולם.

אבדיה. "יהיה אחת הבחירות המוצלחות של הדראפט הקרוב" (איציק בלניצקי)אבדיה. "יהיה אחת הבחירות המוצלחות של הדראפט הקרוב" (איציק בלניצקי)

גם ג’ונתן גבעוני, מומחה הדראפט שיבח: “אבדיה נמצא בעלייה מתמדת במשחקים האחרונים עם למעלה מ-40% מחוץ לקשת וזאת בנוסף לכל הדברים האחרים שהוא מביא על הפרקט עבור מכבי – כדרור, מסירות, הגנה טובה ואיי קיו איכותי. האתלטיות שלו לא מוערכת כפי שצריכה להיות, והדאנק מול פנרבחצ’ה לדוגמה רק מוכיח זאת. ללא ספק אחת מהחמש בחירות ראשונות בדראפט הקרוב”.

בנוסף, אבדיה לא נעלם מעיניהם של המומחים בשיקגו, שממליצים: “הבולס חייבים לשים את דני כמטרה מרכזית בדראפט הקרוב. גם את דונצ’יץ’ ששיחק ביורוליג אף אחד לא ממש הכיר, אבל כולם יודעים כעת מי הוא. יש בהחלט דמיון בין השניים, אך הם סוג אחר של שחקן, הדמיון המרכזי – שניהם התפתחו בכדורסל האירופי של היורוליג. אם הוא יהיה חצי דונצ’יץ’ זו הצלחה אדירה מבחינתו. סמול-פורוורד כמו הישראלי הצעיר יכול לפתור הרבה בעיות עתידיות עבור הבולס”.

דונצ'יץ'. מטאור (רויטרס)דונצ'יץ'. מטאור (רויטרס)

“החוזקה הכי גדולה שלו היא במשחק המעבר האיכותי, שזה משהו שהבולס מאוד צריכים. אבדיה הוא בדיוק האיש הנכון לעזור לקבוצה במעבר מהגנה להתקפה. הוא מקבל החלטות טובות כשהוא עם הכדור, ויש לו יד רכה בקליעה. בקיצור, בדיוק מה שהבולס צריכים”. כמו כן, היו דיבורים לצירופו לעוד קבוצה מהמזרח, קליבלנד קאבלירס, שב-”bleacher report” ניתחו את המעבר המפתיע (ובניגוד לרצונו) של אנדרה דראמונד מדטרויט לשיתוף פעולה עתידי עם היהלום של מכבי.

התחזיות וקבוצתו הבאה, סיכוי טוב לשיתוף פעולה עם סטף וקליי

אז לצד התחזית שהמהלך עם דראמונד היה גם לשם הבאת אבדיה, בארצות הברית פורסמו תחזיות רבות ושונות לגבי המיקום שהישראלי ייבחר ומי תהיה קבוצתו העתידית – על פי “יאהו” אבדיה יהיה רביעי בדראפט המדובר, כשבהמשך לפסקה הקודמת, הקאבס מתחתית המזרח יהיו אלה שישימו את היד עליו. עוד קבוצה שעלתה כמועמדת לקלוט אותו בעונה הבאה היא וושינגטון וויזארדס, שלפי התחזית של ”bleacher report” הסמול-פוורוד אמור להיבחר במקום השלישי.

ב-”ESPN” מרבים לעדכן בתדירות גבוהה יותר לקראת הדראפט, שם אבדיה נע בין המקום השביעי עד לרביעי, אך הדבר כנראה עוד ישתנה לא מעט עד לתום העונה האירופית/ישראלית. סגירת מעגל בין האגדה שחזרה להיכל לזו שתעזוב? יעד נוסף ומשוער עבור הישראלי – קבוצתו לשעבר של עומרי כספי, גולדן סטייט ווריירס, שנמצאת בעונה נוראית עם גל הפציעות וסוגרת את טבלת המערב עם מאזן גרוע ורצון לשקם את המועדון השוקע מסן פרנסיסקו. גם ברחבי אירופה (“ברייקינג ניוז הצרפתי”) המליצו לווריירס לבחור בו: “השיתוף פעולה שלו עם קליי תומפסון וסטף קרי יכול להיות מצוין”.

סטף קרי. אולי הפרנטר הבא של אבדיה בווריירס? (רויטרס)סטף קרי. אולי הפרנטר הבא של אבדיה בווריירס? (רויטרס)

בנוסף, ב-”Sports Illustrated” חוזים – מקום 4 עם בחירת מינסוטה טימברוולבס המתחדשת. “דני אבדיה הפך לשחקן משמעותי יותר ויותר במכבי תל אביב, כשעל הדרך גם קיבל יותר דקות ותפקיד גדול ביורוליג. הישראלי יכול ליצור שיתוף פעולה מצוין עם דיאנג’לו ראסל, כשחקן עם פוטנציאל גדול שיכול לשמש כמוביל גדול, אולם הקליעה שלו עדיין חשודה וכך גם עדיין ישנה בעיה עם הקליעות שלו מקו העונשין, קצת יותר מ-50%”, סיכמו שם בהמלצה, אך גם עם כמה סימני שאלה.

לעומתם, המגזין האמריקאי הנחשב “פורבס” עם התחזית המחמיאה ביותר עבור הישראלי – ייבחר במקום השלישי הגבוה על ידי ההוקס. “המנייה של אבדיה קפצה פלאים בחורף האחרון. אחרי שבנו באטלנטה טריו מצוין עם טריי יאנג, ג’ון קולינס וקלינט קאפה, אבדיה יכול להשתלב שם בצורה מצוינת. בנוסף, השילוב שלו עם טריי יאנג בקו האחורי יכול להיות אדיר ואיכותי”. תחזית נוספת של ה”בליצ’ר רפורט” חיזקה את זו של “הפורבס” גם כן עם מקום 3 ע”י ההוקס (“הבחירה הבטוחה ביותר לדעת הסקאוטים, הפך לאחד המשמעותיים של מכבי ת”א בליגה המקומית”).

אבדיה. "המנייה שלו קפצה פלאים החורף" (איציק בלניצקי)אבדיה. "המנייה שלו קפצה פלאים החורף" (איציק בלניצקי)

יהפוך לישראלי הטוב בהיסטוריה?

כמו שזה נראה כרגע, אבדיה לגמרי דוהר לליגה הטובה בעולם ועל רקע התחזיות ייבחר גם במקומות 4-7, אלא אם תהיה סוג של “הפתעה” לכאן או לכאן. אז נכון שהדרך עוד ארוכה מאוד מאוד, אך בתסריט מסוים ועם הפוטנציאל שטמון בו (האתלטיות, החוצפה החיובית והיכולת לשחק בשלל עמדות) הסמול-פורוורד יכול להפוך לישראלי הטוב בהיסטוריה, אבל שוב עוד חזון גדול למועד. בכל אופן, אבדיה צריך להיות דומיננטי יותר מעבר לים ובעיקר בצד ההתקפי, שכן ההגנות ביורוליג קשוחות וטקטיות הרבה יותר מאשר ב-NBA. את חלק מהתשובות נקבל בעוד כשנה, בתקווה לעוד נציג דומיננטי שנקום לראות באמצע הלילה.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */