יום חמישי, 28.03.2024 שעה 21:20

כך פספסה ישראל את המטאור של עולם הטניס

האינתיפאדה והפיגועים, אי הכרה ביהדות של האם ובעיות כלכליות. דניס שפובלוב נולד בת"א ועזב כתינוק לקנדה: "אמא שלו פחדה לגדל את הילדים שלה בארץ"

|
שפובלוב. פספוס כחול-לבן (רויטרס)
שפובלוב. פספוס כחול-לבן (רויטרס)

נבחרת ספרד זכתה אמש (ראשון) בגביע הדייויס בפעם השישית, אבל גם יריבתה בגמר, נבחרת קנדה, רשמה הישג נהדר בעצם העפלתה למשחק המכריע על התואר, אחרי שעברה נבחרות חזקות בדרך למפגש מול המעצמה הספרדית. אחד משחקני הנבחרת הקנדית, שנתן שבוע ענק, היה דניס שפובלוב, שנולד בישראל.

שפובלוב בן ה-20 הוא אחד מהשחקנים שעשו את ההתקדמות הגדולה ביותר בשנים האחרונות מבין הטניסאים הצעירים בעולם. לפני כשנתיים הוא הדהים את רפאל נדאל כאשר ניצח אותו בטורניר במונטריאול, אך אמש הוא נכנע לו במשחק הגמר. נדאל אומנם הביא את הניצחון לספרד על חשבונו, אך נדמה שהעתיד של הטניסאי הצעיר יהיה זוהר. אף אחד לא ציפה שקנדה תגיע למעמד הגמר ואין ספק שיש לו חלק נכבד בכך.

שפובלוב מול נדאל (רויטרס)שפובלוב מול נדאל (רויטרס)

דניס שפובלוב נולד בתל אביב ב-1999, אחרי שהוריו, ויקטור וטסה, עלו ארצה מרוסיה, רגע לפני שברית המועצות התפרקה באופן סופי. הוריו טענו כי הם עשו זאת בזכות זאת שטסה הייתה בעלת שורשים יהודיים, בעוד שאביו הוא נוצרי, אך יש כאלה שסבורים כי ההפך הוא הנכון. בכל אופן, טסה, שהייתה טניסאית בעברה, שיחקה בנבחרת ברית המועצות ולאחר מכן הפכה למאמנת. בנה הראשון שנולד היה יבגני ובחלוף שלוש שנים נולד גם דניס, ושניהם מחזיקים באזרחות ישראלית מעצם זה שנולדו בארץ הקודש.

לטענת גורמים שונים בענף הישראלי, טסה שפובלוב עברה תקופה לא קלה בארץ. “היו לה בעיות קליטה בישראל בגלל שלא הכירו ביהדות שלה, כך שלמשפחה היה חסר כסף והיא לא ממש הסתדרה. היא עבדה בהפועל תל אביב צפון כמאמנת ובלילות לפעמים נאלצה לישון בחדר הכושר במתחם של מכבי צפון”, כך סיפרו. מנגד, גורמים בסביבתה של המשפחה הכחישו זאת, אך שלמה צורף שהעסיק אותה העיד: “היא הייתה מאמנת מעולה שעבדה קשה כדי לפרנס את המשפחה שלה. לשמחתי, בחלוף כמה שנים שמעתי שעברה לקנדה והסתדרה. שמעתי גם שפתחה פתחה מגרש פרטי ליד הבית שם ושיש לה ילד מוכשר מאוד”.

דניס שפובלוב (רויטרס)דניס שפובלוב (רויטרס)

דניס אומנם עזב לקנדה עוד לפני שהגיע לגיל שנה, אך הוא פגש כמה ישראלים בהמשך חייו - ואפילו עבד עם מאמן ישראלי. לדבריו של דדי יעקב, שעבד איתו במסגרת תפקידו כמאמן בנבחרת הנוער של קנדה: “אמא שלו פחדה להישאר בישראל ולכן עזבה. המצב הביטחוני באותם ימים היה לא טוב והיא פחדה לגדל את הילדים שלה בארץ. בסוף הייתה להם הזדמנות לעבור לקנדה והם נסעו”.

“אהבנו את תל אביב אבל הרגשתי שהיא מסוכנת עבור הבנים שלי”, סיפרה טסה שפובלוב בראיון למגזין קנדי בעבר. כשהמשפחה עזבה את הארץ, בדיוק פרצה באינתיפאדה השנייה והפיגועים הכו במדינת ישראל המדממת. “עזבנו את ישראל ועברנו לקנדה עם שני ילדים קטנים. לא הכרנו אף אחד, בקושי ידענו מילה באנגלית”.

הטניס היה זה שהצליח לייצב את המשפחה, לאחר שהאם קיבלה עבודה במועדון מקומי. שם היא גם גידלה את דניס לאהוב טניס. “ברגע שדניס תפס מחבט, היה קשה לעצור אותו. לפעמים הייתי שואלת את אחיו הגדול אם הוא רוצה לבוא לחבוט קצת בסוף היום. אם הוא היה אומר שהוא עייף, דניס היה קורא לי ‘אני אבוא איתך אמא’”, היא סיפרה בראיון למגזין יהודי.

דניס גדל והתפתח, עד שהפך לאלוף ווימבלדון לנוער ואף היה שותף לזכייה היסטורית בגביע הדייויס לנוער עם הנבחרת הקנדית. “בדרך ככל אני עובד עם טניסאים מגיל 15 במשך כמה שנים, אבל אימנתי אותו לתקופה קצרה כי מהר מאוד הוא התחיל להתחרות בבוגרים. עברנו ביחד שנה מאוד אינטנסיבית, במהלכה זכינו בגביע דייויס לנוער. כיף לראות איך הוא הוביל את הנבחרת שוב לגמר, הפעם בבוגרים”, ציין דדי יעקב.

דניס שפובלוב בגמר הנוער בווימבלדון (רויטרס)דניס שפובלוב בגמר הנוער בווימבלדון (רויטרס)

יעקב, אגב, שהה בישראל בזמן שצפה במשחקי הגמר. הוא הגיע מצפון אמריקה עד לצפון ישראל, אחרי שהוזמן להיות אורח הכבוד בתחרות טניס בינלאומית לנוער שנערכת בימים אלה בקריית שמונה. ההזמנה הייתה כאות הערכה על תרומתו לענף והתחרות נערכת על שמו. לאחרונה, אגב, מי שהפך למאמנו האישי של דניס הוא מיכאל יוז’ני, הטניסאי הרוסי שפרש לא מזמן.

דדי יעקב היה מרוצה מההופעה של שפובלוב והנבחרת הקנדית: “דניס הוא שחקן עם נתונים שמתאימים לטניסאי בטופ העולמי. הנתונים הפיזיים שלו, האומץ שיש לו, התחרותיות שבו - הם אלה שהופכים אותו לספורטאי גדול. יש לו את כל יכולות המשחק והוא יכול להיות בעתיד שחקן גדול, כל עוד הראש יישאר על הכתפיים. הוא צריך לייצר תוצאות בצורה עקבית, לשמחתי הוא מתבגר ומתחיל להתייצב. זה שמיכאל יוז’ני הפך למאמן שלו זה מהלך יוצא מן הכלל, כי הוא שחקן שירד מהסבב רק לאחרונה ומכיר את כל מי שנמצא בצמרת. אני מקווה שדניס ימשיך להצליח ביחד איתו. להגיע לטופ זה משהו אחד, ולהישאר בטופ זה משהו אחר. דניס צריך לבסס את עצמו ועכשיו מתחיל המבחן שלו. אני מאמין שהוא מסוגל להגיע רחוק לקריירה מרשימה”.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */