יום שלישי, 23.04.2024 שעה 12:04
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

השופטים ביקרו את המדינה, השחקנים אופטימיים

המאבק המשפטי של השחקנים שומרי השבת הגיע לבג"ץ, שבוחן את מתן היתר העבודה: הועלו טענות על סחבת בטיפול. אלון: "מקווים לפיתרון עד סוף נובמבר"

|
ניר אלון, אבגי ועידן טל (נעם מורנו)
ניר אלון, אבגי ועידן טל (נעם מורנו)

סערת משחקי הכדורגל בשבת. היום (שני) נערך בבג”ץ דיון בנושא היתר העבודה כדי לבחון את מתן ההיתר למשחקי הכדורגל בשבת, זאת בעקבות המחאה של שחקני הכדורגל שומרי השבת, ש-312 מהם אף שלחו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא.

מהדיון, שהתנהל על ידי השופטים חנן מלצר, נעם סולברג וענת ברון, השחקנים שומרי השבת יצאו אופטימיים, כאשר השופטים ביקרו את הסחבת של המדינה בנושא. כזכור, אתמול המדינה שיגרה בקשה לבג”צ לקראת הדיון בסוגיה, שלא לקבל החלטה בנושא המשחקים בשבת, עד אשר יוגשו מסקנותיו של צוות בין משרדי לחברי ועדת השרים ב-15.11.

בחודש ספטמבר 2015 החליט היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה וינשטיין, כי מדיניות אי האכיפה תימשך וכי אפשר להמשיך לשחק כדורגל בשבת, למרות שאין לכך היתר בפועל. גם היועץ המשפטי הנוכחי, אביחי מנדלבליט, קבע כי אין צורך לעקוף את הסטטוס קוו הקיים. מי שיכול להוציא את ההיתר הוא שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ.

"לכל עובד מגיע מנוחה בשבת"

 

בסיום הדיון, אמר ניר אלון: “זאת בעיה מוכרת שצריך לפתור, אי אפשר לשנות הכל ביום אחד. אנחנו נעשה את כל הפעולות הנדרשות שיהיה במחנה משותף לכל המדינה. נכון לרגע זה, יש לנו הסכם קיבוצי לגבי הליגה הלאומית ואני מאמין שעד סוף נובמבר יהיה פתרון גם לליגת העל. המגמה היא פתרון זה לא בקטע של החלטה של בית משפט אלא הסכמות דרך כל הצדדים של ענף הכדורגל בישראל”.

עורך דין קידר הוסיף: “בית המשפט העליון הבין שלא ניתן לתת הארכה נוספת למדינה שלוקחת את הזמן יותר מדי שזה אומר גם להתחשב בציבור הדתי ולפתור את בעיית המשחקים בשבת. אנחנו אופטימיים, יש מקום שהמדינה ומשרד הספורט תשקיע במגרשים והמתקנים כדי שיהיה גם לשחקנים יותר נוח גם לשחק כשיש שמש חזקה”.

מהלך הדיון:

14:49: יפת: “אנחנו מתנגדים לצו ההחלטי, זה להקדים את המאוחר”. מלצר: “נשקול את הדברים ותינתן ההחלטה”.

14:47: פז: “אני רוצה לדבר על מצוקת השחקנים. 312 שחקנים שלחו עצומה לראש הממשלה כש-200 מתוכם מהליגה הלאומית והם מבקשים בפה מלא שיפסיקו לפגוע בזכויות שלהם כעובדים. חלק מטעמים דתיים וחלק מטעמים סוציאליים שרוצים מנוחה בשבת. שבת הוא יום המנוחה הלאומי ולכן המצוקה של השחקנים זה משהו שלא נלקח לצערנו בחשבון. הם נאלצים לשחק לתוך כניסת השבת או בתוך השבת. כל שחקן שלן במלון שילם מכיסו כך שלא ניתן להגיד שנתנו להם פתרון. ההסכמות לא ממומשות והפגיעה בשחקנים נמשכת, אני אבקש להוציא צו החלטי בהמשך לצו על תנאי”. השופטים מתייעצים ביניהם.

14:42: פז: “ההיתר הזה צריך להינתן רק כשמדובר בהגנת המדינה, בצרכים שהם חיוניים לציבור וכו’. יכולות להיות השלכות רחבות לענפים נוספים שיבקשו גם כן, זה יהיה כמו אפקט הדומינו שכן לא רק הכדורגל יהיה הענף היחיד שיבקש”. מלצר: “אנחנו עוד לא שם כי אין החלטה כזו”. פז: “אין החלטה כזו בשל גרירת הרגליים”.

14:38: המייצג את התנועה הלאומית יהודית, אורי ישראל פז: “אנחנו רואים בצירוף שר העבודה לוועדה כעניין חשוב. אנחנו לא יודעים מדוע לוקח כל כך הרבה זמן כדי לסיים את הסאגה הזאת אם היה ניתן לסיים זאת בשיחת טלפון ולא בכינוס מסובך כפי שטענו פה חברי ולדעתנו מדובר במריחת זמן. אני חושב שבית המשפט מבין שמדובר שיש סחבת זמן מיותרת”.

14:17: עו”ד ברק: “ההתאחדות לכדורגל היא הגורם האחרון שמעוניין שהעניין הזה לא יוסדר, אנחנו רוצים שהעניין הזה יוסדר כמה שיותר מהר. אין לנו שליטה על קצב העבודה של ועדת השרים, אבל אני אנסה לבקש מכם לעשות מה שאתם יכולים לעשות כדי שכל החלטה שאתם תתנו תהיה שקולה. מדברים פה על הליגות המקצועיות, אבל אנחנו מדברים על למעלה מ-40 אלף שחקנים על המגרש ועוד עובדים שכירים שאינם השחקנים ולכן הפעולה שלכם תהיה נוגעת בכל ענף הכדורגל ולא רק בליגת העל.

עו"ד אפרים ברק (נעם מורנו)עו"ד אפרים ברק (נעם מורנו)

“השופטים עובדים בהתאחדות לכדורגל וחלקם הגדול עובדים במקומות אחרים ולא יוכלו לשמש כשופטים בליגות הבכירות. החיילים שלא יוכלו לראות כדורגל. תהיה פגיעה בכדורגל הנשים אם גם כדורגל הגברים יתקיים במהלך השבוע כי קודם כל ייפגעו הליגות שפחות מתעניינים בהם. אחד הפתרונות הקלים הם שמשחקי הליגות הבכירות יחלו עם יציאת השבת אז כאילו פתרנו את עניין השבת של השחקנים, אבל מה עם מערך הלוגיסטיקה שזה לא יהיה להם נוח”.

14:12: מלצר: “הייתי צריך לתת יותר זמן? ארבע שנים?”. בוסי: “יש לממשלה כל כך הרבה נושאים על הפרק וזה נושא לא פשוט. לגבי שחקני הכדורגל עצמם, הם מיוצגים ולא ראיתי אותם מגיעים ומביעים את דעתם. פגיעה ביום השבת זה כמעט בלתי אפשרי, זה עניין המתקנים כי מספר המתקנים הקיימים כיום כדי לקיים משחקים שלא בשבת, בעייתי”. מלצר: “אם היו עובדים בקצב שאתה מדבר, מצבנו היה טוב”.

עו"ד גיא בוסי (נעם מורנו)עו"ד גיא בוסי (נעם מורנו)

14:07: בוסי: “עובדים כאן הכי ברצינות שיש. אני עורך דין של פוליטיקאים, הפעולות שביצעה הכנסת והממשלה על כך היא עבודה רציפה. לקחת שרים ולשים אותם בחדר אחד לעניין הזה, זה כמעט בלתי אפשרי כי יש לעשות עבודה מקדימה לכך עם יועצים ואנשי עניין. המדינה עשתה הכל כדי שלא כאן עירוב משפטי, במקרה הזה בית המשפט לוקח לידיו מהר מדי את תפוח האדמה הלוהט הזה”.

14:01: עורך הדין רן קידר המייצג את השחקנים: “הפתרון קיים ומתבסס על ההסכמות של הוועדה. יש היתר כללי ויש היתר מיוחד שהוא בנסיבות מיוחדות ומקרים מיוחדים לדוגמה עבודה ברכבת ביום שבת. אנחנו סבורים שהמקום בענף הזה הוא להיתר מיוחד. שמירה על סטטוס קוו כשבליגה הלאומית לא ישחקו בשבת, דבר שני בהיבט המשכורות של שומר השבת שלא תיפגע אם לא ישחק בשבת והפתרון השלישי הוא למעט את המשחקים בשבת. גם בליגת העל ניתן לבקש היתר מיוחד שבשבת ישחקו בשעה כזאת וכזאת מבלי לחלל את השבת. אם יש משחקים באירופה לדוגמה בערב ראש השנה, יוכלו לבקש היתר מיוחד למשחק הזה אם יש שחקן שלא רוצה לשחק אז הקבוצה תיתן לו לא לשחק”.

עו"ד רן קידר (נעם מורנו)עו"ד רן קידר (נעם מורנו)

13:57: ברון: “אנחנו כבר בזמן פציעות אם אנחנו מתייחסים להקשר הזה. הסטטוס קוו הוא גורם במשוואה, אבל צריך לבדוק את שאר הגורמים”. יפת: “אנחנו בדרך לשם”. מלצר: ”אנחנו בדרך להרבה דברים, אבל השאלה כמה זמן זה לוקח ולאן אנחנו הולכים”.

13:55: מלצר: “נתנו לכם מלא זמן, שנתיים. לא הייתי מדמיין שאם אתן לכם כל כך הרבה זמן הוועדה תתכנס רק פעמיים. אנחנו לא שואלים יותר כמה זמן הצדדים צריכים כי תמיד יהיה צד שרוצה יותר זמן ויש מחיר לעניין הזה. אי אפשר היה לקבוע לפחות ישיבה אחת במהלך השנים? אני לא מבין את זה. אחר כך שואלים למה בית המשפט מחליט”. סולברג: “אתם אומרים שמשחקים כדורגל בשבת עשרות שנים, אבל אתם שוכחים שיש מסורת ותורה 5,727 שנים”.

13:51: יפת: “העצומה של השחקנים לא התקבלה במשרד המשפטי. ברגע שלא התקבלה על ידינו עצומה זו אז אי אפשר להגיד שלא התייחסנו לכך”.

13:50: מלצר: “יש בקשה לצרף לוועדה את שר העבודה. אתם בעד או נגד?”. יפת: “אנחנו נגד ואסביר גם למה. על פי ההיבט הפורמלי אין שום סיבה לצרף את השר. הוא לא רלוונטי בוועדה”. מלצר: “מי השר הרלוונטי?”. יפת: “אין שר רלוונטי”. מלצר שאל בפליאה: “אין שר רלוונטי? אוקיי”.

13:47: יפת: “אנחנו נתכנס בסוף נובמבר ונודיע לבית המשפט על ההחלטה”. מלצר: “הוועדה החליטה ומה הלאה? מה יקרה אחרי 21 הימים? מתי תתכנס שוב הוועדה בפעם הרביעית?”. יפת: “זה הכל תלוי במה תחליט הוועדה ואם יוחלט שלא לתת היתר אז לא יהיה צורך בכינוס הוועדה בפעם הרביעית. עצם כינוס של ועדה כזו זה לא דבר של מה בכך”.

13:44: ענת ברון: “השאלה שעולה היא מהו הסטטוס קוו בכלל? צריכה להתקבל החלטה ולא על ידי בית משפט. ההחלטה תגיע לביקורת שיפוטית כזו או אחרת וצריך יהיה לקבל אותה”. יפת: “המדינה עושה פעולות גם אם אתם חושבים שיש לפעול באינטנסיביות כזו או אחרת, אבל נעשות פעולות”. ברון: “אתם צריכים לקבל החלטה ולא לגלגל הכל לפתחו של בית המשפט בעניין הזה”.

13:43: מלצר: “יש כל מיני דעות וכיוונים. אני לא רוצה להגיע לשאלה מה צריך להחליט במישור הממשלה. אנחנו לא מרגישים שאתם פועלים ברמה אינטנסיבית. נכון, זה מתקיים שנים, אבל החוק לצדו של זה שטוען אחרת. אני לא יכול לבוא ולהגיד שהסטטוס קוו עומד בעינו אם יש חוק, הסטטוס קוו לא אותו דבר כמו שהיה בשנים קודמות וצריך להתחשב בכך”.

13:38: השופטים מביעים חוסר שביעות רצון מהנכונות של המדינה בנושא ומתעקשים לדעת על זמן סיום הסאגה על פי הוועדה. יפת: “לשנות מדיניות זה אמנם לא מהיום למחר, אבל הנזק שייגרם אם תחליטו לאכוף את זה יהיה קריטי”.

13:37: יפת: “הוועדה התכנסה, זה לא שהיא לא התכנסה. נכון, אולי היינו צריכים לעשות יותר. אני יכול להציע שהועדה תתקיים עד חודש נובמבר כמו שציינתי. מלצר: “את זה הבנו, אבל אנחנו בסוף השנה, אני רוצה לדעת מה קורה בשנת 2018?”. יפת: “אני לא יכול להגיד מה הוועדה תחליט בסוף חודש נובמבר”.

13:33: השופט חנן מלצר מתעקש להבין כמה זמן יקח לוועדה לקבוע לגבי ההיתר: “חלפו שנתיים, למה לא לקחת את העניין ברצינות? למה רק בחודש אוגוסט היו שתי פגישות ולא קודם לכן? נתנו לכם זמן, אבל זה לא נראה שזה משפיע עליכם בכלל. יש החלטות שצריך יותר זמן, אבל שנתיים ואתם לא יכולים להתכנס?”.

13:31: המדינה עדכנה כי עד סוף חודש נובמבר תתכנס ועדה שתדון במתן היתר שיאפשר יום מנוחה. “זה לא דבר שקורה מהרגע להרגע. צריך לתת הזדמנות לנציגים להציג את עמדתם”, אמר דורון יפת המייצג את המדינה.

אבגי: “רוצים מנוחה בשבת, זה בכלל לא קשור לדת”,  טל: "הגיע הזמן שזה יסתיים לטובת העם היהודי"

“הגיע הזמן שזה יסתיים לטובת הכלל, לטובת העם היהודי”, אמר עידן טל. “יש דברים שצריכים לשנות אותם מהיסוד ואם מהיסוד אז נלך לדבר הפשוט שהוחלט במדינת ישראל שבשבת לא עובדים, אלא אם אדם בוחר לעצמו לעבוד. פה אין זכות בחירה, יש הסתייגות בעניין כי אם יש לך חוזה אתה חייב לעבוד. לא מדובר רק בשחקני בוגרים, אני מכוון את זה גם הלאה לילדים ונוער. יכולים להגיד הרבה תירוצים ואולי יש קושי אבל צריך לעשות תוכנית רחבה ושונה ממה שהיום.

“זה יעזור לנו לכדורגל ולרמה שלו, יש הרבה ילדים שאוהבים כדורגל ולא יכולים לשחק מכל מיני סיבות לא רק של דת אפילו השבת היא מעל הכל וזה חשוב. לא צריך לשחק כל שבת, כמו שקורה באירופה, יש אפשרויות אחרות. פעם כששיחקתי לא הייתי מודע לחשיבות של השבת והיום אני יכול להגיד שאין סיכוי שאהיה חלק מזה”.

ניר אלון, אבגי ועידן טל (נעם מורנו)ניר אלון, אבגי ועידן טל (נעם מורנו)

“אני שחקן מן המניין, יש לנו את ארגון השחקנים שמייצג אותנו בעצם ואני רק בא להציג את העמדה של השחקנים”, אמר שוער הפועל נצרת עילית אבי אבגי, ממובילי המאבק. “אני חושב שהשחקנים הביעו את התמיכה המרבית שלהם, 312 שחקנים משתי הליגות הבכירות שבאמת רוצים מנוחה בשבת וכל אחד מהסיבות שלו. אנחנו לא נוגעים פה בעניין של דת, יש חוק שקיים 70 שנה במדינה שלכל עובד מגיעה מנוחה בשבת.

“בשנים האחרונות הכמות של שחקני הכדורגל שרוצים את המנוחה בשבת גדלה מאוד ולפני 70 שנה אחד או שניים שהיו הולכים ברגל והיינו שומעים עליהם מדי פעם והיום הגיע הזמן לעלות את זה על הסדר הציבורי. צברתי כוח עם השנים משחקני ליגת העל שבאים אליי עם זה, אבל קשה להם להיחשף כי לוקחים אותם לשיחות בקבוצות וקוראים להם לא להתערב, אני מבין אותם זה סיכון לקריירה”.

אבי אבגי (נעם מורנו)אבי אבגי (נעם מורנו)

עורך הדין המייצג את ההתאחדות לכדורגל, אפרים ברק, אמר: “קרוב ל-40 אלף שחקני כדורגל משחקים כדורגל במדינת ישראל וצריך להבין שאנחנו לא עוסקים פה רק בכדורגל בשבת של הליגות הבכירות, אנחנו עוסקים בסוגיה עקרונית של קיום כדורגל לא מתוך סוגיית השבת זה פה כדי להשכיח את העובדה שאנחנו עוסקים בכדורגל בימי המנוחה השבועי. זה אומר שאם יינתן כאן צו, שחקנים מוסלמים יוכלו לא לשחק בימי שישי, שחקנים נוצרים יוכלו לבחור לא לשחק בימי ראשון ואנחנו לא רוצים לייצר חס וחלילה אפליה כי גם באותו רגע יעיפו אותנו מכל המסגרות הבינלאומיות.

“איך שאנחנו לא מסתכלים על זה, אנחנו מצמצמים את הכדורגל הישראלי לארבעה ימים במקרה הטוב ויש שני ימים שצריך לפנות אותם למפעלים האירופיים ולפעמים גם יותר, אנחנו מדברים על מצב שילדים לא יוכלו לשחק כי היום היחיד שהם יכולים לשחק זה בשבת. החיילים לא יוכלו לבוא לראות כדורגל כי הם בצבא, אנשים עובדים לא יוכלו לראות כדורגל במהלך השבוע. מדינה שמבינה שצריך לתת היתרים למצילים בשבת, צריכה להביא שצריך לתת גם לכדורגל ואגב, זאת גם אותה מדינה שנתנה היתרים לשמשים בבתי הכנסת בשבת. בשלב הזה אנחנו סבורים שההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה היא גם סבירה, גם מידתית וגם נכונה”.

עו"ד אפרים ברק (נעם מורנו)עו"ד אפרים ברק (נעם מורנו)

עורך הדין המייצג את המנהלת, גיא בוסי, הוסיף: “יש טיעון כרגע בהמשך לעתירה לגבי שינוי הסטטוס קוו או ביטול משחקי הכדורגל בשבת, זה אחד הדיונים ואני לא יודע אם יהיה האחרון, אבל כרגע בית המשפט יושב בדיוק על השאלה הזו. אנחנו סבורים שלא צריכים לשנות את הסטטוס קוו והכדורגל חובה וצריך להימשך להיות משוחק בשבת כמו שקורה בשמונים השנים האחרונות, אבל אנחנו נקבל ונקבל בהכנעה כל החלטה של בית המשפט. אין מתקנים שיוכלו להכיל את הכדורגל אם לא ישוחק בשבת. הפשרה אומרת ששחקני כדורגל שלא ירצו לשחק בשבת, לא ישחקו בשבת ואנחנו נממן בתי מלון שהם יוכלו ללון בהם כדי לא לחלל שבת. יש פה פגיעה מהותית בתרבות הפנאי, אנחנו אוחזים בעמדה שסטטוס קוו צריך להישאר”.

גיא בוסי (נעם מורנו)גיא בוסי (נעם מורנו)
אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */