יום שישי, 29.03.2024 שעה 14:42

אשרת עיני: רוצה שידברו יותר על כדורגל נשים

לרגל יום האישה, הכדורגלנית המתוקשרת בארץ מדברת על הכל: "אין מספיק ילדות שמשחקות", "שמעתי הרבה הערות, מעט היו חיוביות", "המשחק שייך לכולם"

|
אשרת עיני (משה חרמון)
אשרת עיני (משה חרמון)

את השם אשרת עיני בהקשר של הכדורגל הישראלי קשה לפספס. כי לאחרונה היא נמצאת כמעט בכל מקום: מנהלת חשבון טוויטר פופולרי של כמעט 3000 עוקבים, בו היא מנסה לקדם את הכדורגל הנשי; מפרשנת את משחקי הכדורגל כחלק מהצוות של "שירים ושערים"; נמצאת באולפני ספורט למיניהם; ומטפחת קריירה של כדורגלנית מצליחה (שחקנית בקבוצת הנשים של רמת השרון, שנמצאת במקום השני בטבלה).

לרגל יום האישה הבינלאומי שחל היום (שלישי) פגשנו את עיני לשיחה על ספורט נשי, בדגש על מצב הכדורגל בישראל והאם יש עתיד לספורטאיות במדינתנו.

אשרת עיני (משה חרמון)
אשרת עיני (משה חרמון)
 
איך את רואה את מצב הספורט הנשי והכדורגל הנשי בישראל?
"הספורט כולו מבחינה מקצועית מתקדם, רואים את זה בתחרויות בינלאומיות. יותר ילדות באות ועוסקות בספורט, זה לא משנה אם הענף נתפס כגברי או נשי. עם זאת, אני לא חושבת שזה מספיק. אין בסיס לפירמידה, אין מספיק ילדות ונערות שעוסקות בכדורגל. כשרוצים לבחור בנות לנבחרות הצעירות המבחר הוא דל וברגע זה הטופ לא יכול להיות טוב כמו שאנחנו רוצים. אני לא הגעתי לשחק כדורגל, תמיד שיחקתי כדורגל בשכונה, היום אני יכולה להגיד ששיחקתי רק נגד בנים ורק עם בנים ולא עניין אותי עם מי ומול מי. פשוט עוד בנות התביישו לשחק איתי".

 
 לכל מועדון בשתי הליגות הראשונות צריכה להיות קבוצת כדורגל לנשים, אז ילדה שהולכת לראות את מאור בוזגלו ביום שני בטרנר תגיד שהיא רוצה לשחק ויהיה לה איפה 
 
 
 

"מנגד, היום יש לבנות הרבה יותר אופציות לשחק, החסמים הם רק פסיכולוגים וחברתיים, התנגדויות מצד ההורים והחברים לכיתה. הבנות לא מכירות מודלים לחיקוי בכדורגל הנשי, אם ילד רוצה להיות מסי אז כשהבת מסתכלת למעלה היא לא יכולה להגיד אני רוצה להיות כמו מסי, היא צריכה להיות הכי טובה כמו מרתה (הברזילאית, נחשבת לשחקנית הטובה בעולם). צריך לקחת את השחקניות ולחשוף אותן בפן האישי ואז יבינו שיש פה סיפורי הצלחה".

מרתה. מודל לחיקוי כמו מסי (רויטרס)
מרתה. מודל לחיקוי כמו מסי (רויטרס)
 

יש לשחקניות פה לאן לשאוף? הענף הזה יכול להתקדם?
"יש לאן לשאוף, אפשר להתקדם בהמון דברים: בתנאים, בשאיפות המקצועיות. זה ריאלי ולדעתי מדובר בסופו של דבר בכסף, זה לא דורש הרבה השקעה כספית. אנשי שיווק אומרים מאיפה הם יביאו כסף, לא פונים לאוהדות, לא בפרסומים, לא בדיבורים, יש שלוש-ארבע קבוצות גדולות בגברים שיש להן מדי משחק לנשים, יש שיפור אבל לא פונים מספיק לנשים, שיש להן כח צרכני אדיר. לכל מועדון בשתי הליגות הראשונות צריכה להיות קבוצת כדורגל לנשים, אז ילדה שהולכת לראות את מאור בוזגלו ביום שני בטרנר תגיד שהיא רוצה לשחק ויהיה לה איפה. הילדה שרוצה להיות חלק מהכדורגל עד גיל 12 צריכה לשחק עם הבנים ולא לכולן זה מסתדר".

בדמיונך, לאן יכול להגיע כדורגל נשים?
"הייתי רוצה שידברו על כדורגל נשים. כשידברו נגיד על מכבי תל אביב, אז יצטרכו להגיד אם זאת קבוצת נשים או גברים. שיגידו כדורגל גברים, שיהיה ברור שכדורגל זה לא רק של גברים, שתהיה פה קהילה של כדורגל, שיבינו שזה יכול להיות בילוי משפחתי. הראייה של כדורגל הנשים זה לקדם את תרבות הספורט בארץ ולא רק נישה שצריך לפתח אותה".

אשרת עיני (משה חרמון)
אשרת עיני (משה חרמון)
 
לא מעצבן אותך, שאת משקיעה כל כך הרבה, אולי כמו גברים ואין פה אפילו רבע שיויון ואולי גם לא יהיה אף פעם?
"מרגיז, מעצבן, אבל אני לא יכולה לתת לזה לעצבן אותי. זה שאומרים שהכדורגל לא מקצועני לא יגרום לי לא להתאמן כמו מקצוענית, אם יש לי ארבעה אימונים בשבוע, כי זה התקציב של הקבוצה שלי, אז אני אתאמן יותר כדי להיות מקצוענית, כל מי שהגיע לעבוד בכדורגל נשי התאהב בענף, ברמת המסירות של השחקניות, כי עושים דברים שאם היו דורשים מנערים וגברים כנראה לא היו עושים. אנחנו לא מקבלים את חוסר החשיפה באהבה אבל כן רוצות לקבל יותר".

 
 חייב להיות פה שיפור מיידי, פעם בשבועיים הקבוצות מקבלות את המתקן הכי טוב באיזור, אנחנו אחרונות תמיד בשיבוצי המגרשים, לפעמים קבוצות מקבלות חצי מגרש להתאמן עליו, או שלוש קבוצות: נערות, ילדות ובוגרות, על מגרש אחד. קשה מאוד להתפתח מקצועית ככה 
 
 
 

אפשר להתקיים רק מכדורגל נשים?
"גם עם המשכורת שהבכירות מקבלות, זאת משכורת שאפשר להתקיים ממנה באותו החודש. הליגה היא רק חצי שנה, אז מקבלים רק שש משכורות, לכן אנחנו רוצים להאריך את הליגה. ואז בקיץ מתחילים לעבוד ושם יש את הפעילויות של הנבחרת. זו לא משכורת שחוסכים ממנה לעתיד, כולן עובדות בעוד עבודה. כששואלים אותי מה את עושה בחיים אני לא עונה משהו אחר- אני כדורגלנית. גם אם אני לא מרוויחה כמו כדורגלן בליגה א', אני כדורגלנית".

אשרת עיני. &qout;שמעתי כל כך הרבה הערות, מעט היו חיוביות  (טוויטר)
אשרת עיני. "שמעתי כל כך הרבה הערות, מעט היו חיוביות" (טוויטר)
 
אנשים מתייחסים לזה כמו חוג את לא חושבת?
"אני משחקת כדורגל מגיל חמש, שמעתי כל כך הרבה הערות, מעט הן הערות חיוביות. מי שאומר כאלה דברים זה מעיד עליו ולא עלי, אני לא נותנת לדברים כאלה להגדיר מי אני. חבל לי שאין את החשיפה התקשורתית היותר גדולה. ברמת התנאים, חייב להיות פה שיפור מיידי, פעם בשבועיים הקבוצות מקבלות את המתקן הכי טוב באיזור, אנחנו אחרונות תמיד בשיבוצי המגרשים, לפעמים קבוצות מקבלות חצי מגרש להתאמן עליו, או שלוש קבוצות: נערות, ילדות ובוגרות, על מגרש אחד. קשה מאוד להתפתח מקצועית ככה".

מה מצב הליגה? הרי זה לא שמשדרים אתכן, אנחנו גם רואים לפעמים תוצאות מצחיקות של 1:17.
"יש כמה קבוצות טובות, קרית גת, חדרה, רמת השרון, כל שנה יש קבוצה שעולות ולא עושות את ההתאמה לליגה הבכירה ומובסת כל משחק, כי אין מאגר שחקניות גדולות, אבל מעבר לזה, הליגה עצמה היא תחרותית וצמודה. בשנתיים האחרונות זאת הצמרת הכי מעניינת שהיתה בכל ליגה בארץ. סוג של שוק עבדים מתנהל פה, אנשים לא יודעים את זה, שחקנית, אפילו בלי חוזה, לא יכולה לעבור למועדון אחר, אלא בהסכמה של המועדון שהיא היתה חתומה בו, זה הזוי. הרבה בנות לא מכירות את החוקים ופשוט פורשות מכדורגל או נשארות בקבוצה שהן לא רוצות להיות בו. קבוצות דורשות סכומים לא פרופורציונליים על שחרור שחקניות".

אשרת עיני ושחקניות רמה&qout;ש (משה חרמון)
אשרת עיני ושחקניות רמה"ש (משה חרמון)
 

בשנים האחרונות התחילו לשמוע את השם שלך יותר ויותר, גם בגלל הרשתות החברתיות וגם בגללך, ספרי קצת על התהליך שעברת להיכנס לתודעה?
"זה התחיל אחרי משחק נבחרת, היו צריכים לראיין אותי ברדיו, גיל לבנוני, שהיה דובר ההתאחדות, הכין אותי לראיון והפכנו לחברים טובים. הוא מייעץ לי בהרבה דברים וייעץ לי להשתמש ברשתות החברתיות, אני משתמשת בזה גם כדי לפרסם דברים שקשורים לכדורגל נשים, אני מאוד אוהבת את העניין שזה צובר כי אף אחד לא חייב לי כלום, אני לא כלי תקשורת. אני רואה שיש לזה השפעה, אנשים מבקשים ממני לפרסם תוצאות ומתעניינים ועוקבים. זה מחמיא אבל מצד שני אני חושבת שהשחקניות צריכות להשתמש בזה יותר, יש פה תקשורת בלתי פורמאלית שצריך להשתמש בה יותר".

 
 כמה מאמנים בליגת העל מאוד החמיאו לי כששמעו על הפרשנות שלי, יש לי יתרון על פני כולם, רוב הפרשנים שיחקו בעבר או שלא, אני עדין משחקת 
 
 
 

את העונה שעברה פתחת בבלגיה, החלטת לחזור, למה?
"בשנה שעברה חזרתי לארץ בגלל עניינים בירוקרטים של ויזה ואישורי עבודה, הייתי שם חצי עונה, בלי לשחק כדורגל, בלי מסגרת של קבוצה תחרותית ומשחקים, אז חזרתי לארץ. מעבר לזה שהרגשתי את הגזענות, יצרו איתי קשר מהמוסד וביקשו שלא אגיד שאני יהודיה ושאני מישראל. גם מנהל הקבוצה שלהם לא התנהג אלי יפה ואפילו בצורה גזענית בכל תקופת החגים, שני הדברים האלו גרמו לי לחזור לשחק כדורגל בארץ".

אשרת עיני (משה חרמון)
אשרת עיני (משה חרמון)
 

מעניין אותך לחזור להגשים את החלום האירופאי?
"אני לא חושבת עוד על סוף הקריירה, מה שטוב בכדורגל נשים זה שאין את השחיקה הגופנית כמו בגברים, אני מרגישה טוב מבחינה גופנית ומנטאלית. היתה לי תחושת פיספוס שהייתי באירופה אבל לא שיחקתי, עכשיו אני בת 31, בלי אזרחות אירופית, ולא כל קבוצה תשקיע בי כדי שאוכל לשחק עבורה. רק לאחרונה קיבלתי הצעה לעבור לאירופה אבל סרבתי כי המשימה שלי היא לקחת תארים עם רמת השרון. אני לא אעבור לחו"ל כדי להגיד 'עשיתי' ולסמן וי, אני למודת ניסיון. טוב לי פה, אני ברמה"ש עם שחקניות טובות והנהלה שנותנת לנו תנאים טובים, לא עוזבים בית חם כל כך מהר".

בינתיים, את חווה גם את הצד השני כשאת מפרשנת משחקים, זאת עוד עבודה מהצד או שאת חושבת כבר על היום שאחרי?
"זה בא לי הכי בהפתעה בעולם, אני תמיד מדברת על כדורגל, זה חלק ענק מהיום שלי, חברים ששמעו אותי מפרשנת ברדיו, אומר לי שזה כמו שאני מדברת איתם. זה מאוד טבעי לי".

אשרת עיני (משה חרמון)
אשרת עיני (משה חרמון)
 

את מקבלת תגובות בסגנון של 'היא אישה מה היא מבינה'?
"ההפך, אנשים מחמיאים לי בטירוף, גם אנשי מקצוע, גם צופים, גם חברות, כמה מאמנים בליגת העל מאוד החמיאו לי כששמעו על הפרשנות שלי, יש לי יתרון על פני כולם, רוב הפרשנים שיחקו בעבר או שלא, אני עדין משחקת. אין אצלי הנחות לאף שחקן, אני לא חוסכת בביקורת, אבל היא מגיעה מתוכי".

לרגל יום האישה, מה את רוצה להגיד לכל אותן בנות צעירות שרואות אותך ורוצות לעסוק בספורט?
"כל אחת צריכה לעשות מה שעושה לה טוב, בלי קשר למה יחשבו. אם עושה לי טוב לשחק כדורגל אז אני אשחק, אם אני רוצה לרקוד אני ארקוד, לא לתת לסיטואציה להגדיר אתכן, אם אתן נמצאות במגרש עם בנים ואתן רוצות לשחק, זאת לא סביבה גברית, זאת סביבה של כדורגל והמשחק שייך לכולם, אין לאף אחד בעלות עליו".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */