יום שישי, 29.03.2024 שעה 08:02
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

צ'יז'יק: דסה היה צריך לעזוב את בית"ר ירושלים

מנכ"ל מכבי חיפה נשמע תקיף בכנס האוהדים: "אין הבדל בין קריאה נגד שחורים לבין קריאה נגד ערבים". במועדון מהבירה הגיבו: "שלא יטיף לנו מוסר "

|
אלי דסה. תפס חלק נכבד בכנס (יניב גונן)
אלי דסה. תפס חלק נכבד בכנס (יניב גונן)

כנס האוהדים השני למען קידום אוהדי הספורט בישראל התקיים הערב (חמישי) במכללת נתניה. זוהי השנה השנייה ברציפות בה אוהדים מכל הצבעים ומשלל מועדונים, חוזרים לספסלי האקדמיה כדי להביא את הסוגיות הכי בוערות להם באצטדיונים, לכנס אחד שבו האוהדים הם השחקן המרכזי.

במהלך הכנס היו שני דברים עיקריים וחשובים: הראשון, כאשר איתמר צ'יז'יק  דיבר והיה תקיף ונחרץ מאוד לנוכח הקריאות הגזעניות במגרשי הכדורגל ואמר: "אין הבדל בין קריאה נגד שחורים לבין קריאה נגד ערבים. אם אלי דסה רואה את מה שקורה בסביבתו אז הוא צריך היה לקחת את כרטיס השחקן שלו ולעזוב את בית"ר ירושלים".

בנוסף, אוריאל דסקל מכלכליסט, העלה את הטונים בדיון כאשר אמר: ״כולם יודעים שהעולם התחתון זה עניין בעייתי מאוד ולא נשכח שיש בליגת העל בעלים שהוא עולם תחתון שהורשע בהכאת אוהד. דבר ראשון שצריך לעשות זה להעיף אנשים כמו אלי טביב מהכדורגל לא משנה כמה כסף הביא, אם רוצים פה כדורגל נורמלי״. 

איתמר צ´יזי´ק. אמר את דבריו בנוגע לדסה (חגי ניזרי)
איתמר צ´יזי´ק. אמר את דבריו בנוגע לדסה (חגי ניזרי)
 

בבית"ר הגיבו בחריפות לדבריו של איתמר צ'יז'יק ואוריאל דסקל. על צ'יז'יק אמרו הירושלמי: "יותר טוב שאיתמר יסתכל בנעשה בתוך ביתו ולא יטיף מוסר לאנשי בית"ר ושחקניה. לא זכור לנו שמישהו הזדעק באופן פומבי פרט ליעקב שחר כשאוהדי מכבי חיפה מיררו את חייו של טאלב טוואטחה. גם שם היה נוח להיטפל לשחקן בשל מוצאו וגם איומיו של הבעלים לא הועילו אלא התיווך של דובר המועדון דודו בזק. אלי דסה פורץ דרך, מה שהוא העז לעשות אף שחקן בארץ לא העלה בדעתו ליישם. מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים בראשות הבעלים אלי טביב קרא בפומבי לא אחת נגד קריאות גזעניות והתנהגות אלימה וזה אחד מהדברים החשובים למועדון ולבעלי בית"ר ירושלים".

על דבריו של דסקל הגיבו בבירה: "לא זכור לנו שאוריאל דסקל קרא להעיף את חיים רמון, עבריין מורשע, מהכדורגל. דבריו של דסקל שטופים שנאה ונגועים באינטרסים אישיים וזרים. כל כוונתו להכפיש, לפגוע ולזלזל באלי טביב. טביב הציל את בית"ר ירושלים מפירוק, שמר על פרנסתם של משפחות בירושלים ועל מסגרת לכל ילדי מחלקות הילדים והנוער של המועדון. באמצעות עט/מיקרופון/מקלדת, אדון דסקל מסית ופוגע באופן אישי, נלוז ומביש בבעלי בית"ר ירושלים. קודם יכניס הוא שקל לכדורגל לפני שהוא מבקר אנשי כדורגל בכלל ואת אלי טביב בפרט".

הדבר השני והעיקרי היה כאשר אורן חסון, מנכ"ל המנהלת, חשף כי אלי טביב כבר לא נציגה של בית"ר ירושלים במנהלת הליגה במשך כעשרה ימים לאחר שבעלי הקבוצה מהבירה הורשע.

שי גולוב (מערכת ONE)
יו"ר ארגון היציע שי גולוב (לירון שרון)
 

מי שפתח את כנס האוהדים השני היה יו״ר ארגון היציע, שי גולוב, שאמר: ״אני די משוכנע שהשנה יהיו לנו עוד כמה קבוצות שיתנהלו בידי אוהדים. נכון להיום, האוהדים של מכבי נתניה יצטרכו להמשיך את התנופה מאחורי הקלעים ויקימו עמותת אוהדים שתציל את המועדון״. 

את דברי הפתיחה נשא דיקן ביה"ס לתקשורת במכללה האקדמית נתניה, פרופ' מוטי נייגר: ״אוהדי הספורט אינם רק צופים במשחק, אינם רק ״גורמים שליליים״ הנרשמים בפנקסי השופטים או בכותרות הקושרות אותם להתפרעות. אוהדי הספורט הם פקטור חיובי. יו"ר עמותת "האדומים" אלי פסטמן הוסיף: ״אני מאמין גדול במעורבות של אוהדים, אני חושב שזה העתיד של הספורט כיוון שהספורט שייך לאוהדים. במועדון שלנו זו דוגמא קיצונית לאן שהאוהדים יכולים להגיע במעורבות שלהם. עצה אחת לארגוני אוהדים ממני: תעיזו״.

נציגי ארגון - Supporters Direct ארגון האוהדים האירופי, הציגו בפני המשתתפים בכנס מדוע חשוב לעבוד בצורה לאומית ולא רק מקומית. מנהל הפיתוח, בן שייב: ״העמותה גדלה ומגייסת עוד אנשים והם הכתובת המושלמת כשיש צורך לדבר על אוהדים. זה נעשה באופן התנדבותי. והדבר החשוב ביותר הוא דיאלוג״.

יועץ הארגון, לוקאס אנסטסיאדיס הציג את חשיבותו של מנהל קשרי האוהדים: ״supporter liaison officer - SLO . היום יש יותר מאלף כאלו באירופה. התפקיד של אותו אחד הוא להיות בעצם הגשר בין המועדון לגורמים. SLO יודע הרבה אך לא חולק את כל מה שיודע. בשוודיה יש מנטליות רחוקה מהמנטליות הישראלית, אך שם הפרוייקט עובד בצורה מעולה, אחד הטובים באירופה, מכיוון שראו את ההשפעה החיובית על הדיאלוגים״. 

לוקאס אנסטסיאדיס (לירון שרון)
לוקאס אנסטסיאדיס מימין (לירון שרון)
 

לאחר מכן, נערך פאנל ראשי עמותות שהביא לבמה אחת את נציגי קבוצות האוהדים של קטמון, בית"ר נורדיה, מכבי חיפה, הפועל רובי חיפה והאדומים מהפועל ת"א. איתן פרי: ״חששנו מאד כשירדנו ליגה אבל היום, יש לנו תקציב של ארבעה מיליון שקלים אז אנחנו עומדים על הרגליים והבשורה שלנו שמבחינה כלכלית אנחנו מצליחים לעמוד על הרגליים וגם לאט לאט מבחינה מקצועית ומקווים לעלות ליגה״.  

גם מנכ״ל עמותת האדומים, עו״ד עידן לוי חושב שיש אינטרס חד משמעי לכולם לפעול נגד ענישה קולקטיבית ועונשי רדיוס: ״לא יכול להיות שבהחלטה בבית הדין, שולחים אותנו עשרות קילומטרים, סוגרים לנו יציעים ואנחנו בתחתית שרשרת המזון בעניין הזה והכנס היום הוא בדיוק בשביל זה״.  

"אוהדים במרכז", היה החלק השני של הכנס, אותו פתח יקיר פארי, אחד מארבעת אוהדי מכבי ת״א שהחליטו בקיץ להתחיל בחרם הכרטיסים וממקימי ״כרטיס לכל כיס״: ״פתחנו במחאה בכדי להגיע לכמה שיותר אוהדי כדורגל בכדי לפעול לטובת כל אוהדי הכדורגל בארץ. גיבשנו מסמך מטרות והמטרה הראשונה היא שהכרטיסים בארץ ימכרו במחיר אחיד של 50 שקלים. בפועל נרתמו לסייע לנו שבעה ארגונים מליגת העל: עמותת האדומים, מכבי חיפה, מכבי פ״ת, באר שבע, מכבי נתניה, בני סכנין והיציע של שי גולוב שהיה הראשון לסייע לנו. היעד העיקרי שלנו היה לייצר מודעות ואני חושב שראינו זאת העונה בהרבה מצבים״. 

הפאנל (לירון שרון)
הפאנל (לירון שרון)
 

הכנס הסתיים בפאנל שאלות ותשובות על מעמד האוהד בישראל שבו לקחו חלק, מנכ"ל מנהלת הליגה בכדורגל אורן חסון, יו"ר הפועל ת"א וחבר ועד המנהל של עמותת האדומים בארי בן זאב, מנכ"ל מכבי חיפה איתמר צ'יז'יק, מנכ"ל מכבי נתניה, רועי דניאל, חבר הכנסת לעתיד זוהיר בהלול ומרצה לסוציולוגיה של הספורט ד"ר שלומית גיא.

איתמר צ׳יז'יק אמר: ״הבעלים של מכבי חיפה תורם את הכסף מתוך אהבה למשחק. כל גרוש שנכנס ויוצא נבדק ולכן יש שקיפות מלאה. יעקב שחר השקיע בכדורגל הישראלי מעל 250 מיליון שקלים ואני משוכנע ששרצקי עושה את שלו מאותם הטעמים. מרבית בעלי הקבוצות בישראל עושים זאת מתוך אהבה לספורט״. 

זוהיר בהלול דיבר על כשירותו של הכדורגל: ״מדוע השקיפות לא תהיה גורפת? ייתכן שיש דמויות אפלות בעולם הכדורגל שאנחנו לא יודעים מה הסיבה להגעתם. אני חושב שזכות הציבור לדעת ולכן חובתנו אנחנו, לגלות את הדברים הללו. במדינה מתוקנת הייתה קמה וועדת חקירה בהתערבות של העולם התחתון. אנחנו כאילו מנומנמים ולא מזדעזעים". 

זוהיר בהלול ואוריאל דסקל (לירון שרון)
זוהיר בהלול ואוריאל דסקל (לירון שרון)
 

רועי דניאל הוסיף: זה לא סוד שמצבנו לא טוב, יש גירעון שאנחנו מתקשים לעמוד בו, אנחנו מנסים לסיים את החודש וחצי עד תום העונה ואז לייצר תקציב חדש ושפוי. אנחנו אוגרים כספים על מנת להמשיך ולעמוד על הרגליים. 

הדיון התלהם כאשר אורן חסון הגיב לדבריו של דסקל: ״להעיף מהכדורגל זה לא ביטוי שהייתי בוחר וצריך לבדוק את הנתונים. דסקל כנראה לא בדקת אותם. מוטב שנבדוק לפני שמעבירים ביקורת. אלי טביב הוא כבר לא הנציג של בית״ר במנהלת כבר עשרה ימים״. 

אורן חסון (חגי ניזרי)
אורן חסון. "מתכוונים להנפיק כרטיסים שמיים" (חגי ניזרי)
 

בארי בן זאב הוסיף: ״בתור אחד שהיה מנהל הכספים הראשי של בנק הפועלים, לקח לי יותר משבוע להשתלט על המאזנים של חמש השנים האחרונות של הפועל תל אביב. לגבי השקיפות זה לא יעזור אם תשים פה נתונים, אתה תאבד את הידיים והרגליים. לי בתור נציג האוהדים, יש בעיה. כשחברה נקלעת לקשיים הדבר הכי גרוע זה לשים הכל בעיתון למרות שאני בעד שקיפות גבוהה. הפועל ת״א נפגעה מאד כאשר כל הנתונים התפרסמו. זה אחד הדברים הקשים שנתקלתי בהם. הבעיות הן קשות לפיתרון. אז אם כל שנה היה צריך לפרסם מאזנים אולי לא היינו מגיעים למצב הזה. אין ספק שנציג את המאזן של שנה הבאה. יש את מספר ההלוואות בבנקים שהתפרסם בעיתון וזה גורם לנו נזק״.  

זוהיר בהלול סבור שאחד הדברים החשובים הוא עניין הקניין הרוחני: ״אני חושב שקבוצת כדורגל בראש ובראשונה היא הקניין הרוחני של האוהדים״. צ׳יזיק הסכים עם דבריו של בהלול והוסיף: ״היום התכנסנו לצורך האוהדים, ואני חושב שהאוהדים שלנו שותפים מלאים בעניין הקניין הרוחני. אני כועס על הרבה מאד דברים. הענישה הקולקטיבית. אני נגד זה. 4,000 אוהדים צריכים לנסוע לנתניה בגלל אוהד אחד? תלכו ותפגינו מחוץ למשטרת ישראל! אבל מצאתם את בעלי הקבוצות שמוציאים מכספם. בעניין של הכרטיסים, זה לא עניינה של המנהלת. תעשו את הפעילות הנדרשת כמו בכל מקום בעולם, אין מחיר אחיד לכרטיס. תבואו אליי, ואחשוף בפניכם את כל המספרים״. 

אוהדי הקבוצות (לירון שרון)
אוהדי הקבוצות (לירון שרון)
 

רועי דניאל הוסיף: ״מכבי נתניה זו דוגמא קלאסית של התערבות אוהדים. רוב העובדים ובעיקר במחלקת הנוער אלה אנשים שבאו מהיציע מתוך אהבה, וגם מי שעדיין ביציע אנחנו נפגשים איתם ומשתפים איתם פעולה. אם יש משהו טוב להגיד על נתניה העונה, זה האוהדים. זה הנכס צאן ברזל של המועדון העונה״.

בארי בן זאב שיבח את שחר: ״אני חושב שאם לכל מועדון היה את היושר של יענקל'ה שחר הכדורגל פה היה עולה רמה. אני נציג האוהדים והדילמות הן קשות. אין לנו בעל בית שנותן ממון, ויתקיים דיון לקראת שנה הבאה. אני חושב שהמודל האידיאלי לקבוצות גדולות הוא בעלים, ושני נציגים מעמותת האוהדים שישבו בדירקטוריון. איכות הניהול זאת הבעיה המרכזית״.

זוהיר בהלול פנה אל האוהדים בבקשה: ״אתם לא יכולים רק לדרוש ולהתנער מהאחריות שלכם כשלצידכם פוצחים אנשים בקריאות גזעניות כנגד שחורים, ערבים וכדומה. זו מהות העניין, אם אתה לא גודע את הרעל ואת הראש של הנחש, אתה לא פוגע בעיקר. הקהל צריך לנטוש את האיצטדיון לנוכח קריאות גזעניות. למה אלי דסה, שהוא בחור נהדר, צריך לספוג קללות רק בגלל צבע עורו? לא רק שהקבוצה צריכה לרדת מהמגרש אלא גם הקהל צריך לנטוש את האיצטדיון לנוכח קריאות גזעניות״.

בארי בן זאב (ארז נעמן) (מערכת ONE)
בארי בן זאב. שיבח את שחר (ארז נעמן)
 

בשלב הזה, כאמור, מנכ"ל מכבי חיפה התערב וטען כי אין הבדל בין קריאה נגד שחורים לבין קריאה נגד ערבים וכי אלי דסה היה צריך לקחת את כרטיס השחקן שלו ולעזוב את בית"ר ירושלים. 

אורן חסון סיכם: ״בעונה הבאה אנחנו מתכננים להנפיק את הכרטיסים באופן שיהיו שמיים, כך נוכל לזהות את אותו אוהד שיחליט להתנהג בצורה שאינה נאותה״. בארי בן זאב: ״בבית הדין לכדורגל הייתי פעם אחת והזדעזעתי. 5000 ש״ח על זריקת כדור? יש אטימות, יצאתי בהרגשה רעה בתור אזרח מדינת ישראל. אני חושב שהשרה שעשתה עבודה יפה הייתה צריכה לעשות עוד צעד. ובמנהלת לא הרגשתי ככה. המחירים של המשטרה והאבטחה הם שערורייה לאומית״.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */