יום רביעי, 15.05.2024 שעה 13:53
אליסף דעואל

המספרים שעשו את השחייה

דעה: שמונה שיאי עולם, המקום השביעי של טומרקין ו-18 מדליות הזהב של מייקל פלפס. תחרויות השחייה הסתיימו, אנחנו נשארים עם טעם של עוד

תחרויות השחייה במשחקים האולימפיים בלונדון הגיעו לסיומן. הגיע הזמן לסכם את הימים המרגשים בבריכה האולימפית. הנה כמה מספרים שעשו לי את התחרויות.

8 – שמונה שיאי עולם נשברו בתחרויות השחייה באולימפיאדת לונדון (תשע, אם מחשיבים את העובדה שרבקה סוני ניפצה את השיא העולמי ב-200 מטרים חזה פעמיים), פי ארבעה יותר מכמות השיאים שנשברה באליפות העולם האחרונה בשנחאי. אלו בעצם החדשות הגדולות שיצאו מהאולימפיאדה הזו, השחייה העולמית השתחררה סופית מעול החליפות, השחיינים הבינו כי שיאים נועדו להישבר ולא משנה עם אילו עזרים טכנולוגיים הם נקבעו בעבר. ניצחון השחייה האמיתית.

21 – מספר המנצחים השונים במשחים האישיים. אחד הדברים היפים בתחרויות השחייה בלונדון היה הגיוון במנצחים, בניגוד לבייג'ין שבה רק ספרנו את כמות הפעמים שמייקל פלפס עלה לראש הפודיום. הפעם נראה היה שהמשחים היו הרבה יותר פתוחים ומותחים. בניגוד לתחזיות המוקדמות של דו-קרב פרטי בין ראיין לוכטה ומייקל פלפס, שחיינים חצופים כמו יאניק אנייל או צ'ד לה קלוס מנעו ולא פעם אחת מההמנון האמריקאי להתנגן פעם נוספת והוסיפו ממד דרמטי לתחרות.

רבקה סוני. שמונה שיני עולם נשברו בתחרויות (רויטרס)
רבקה סוני. שמונה שיני עולם נשברו בתחרויות (רויטרס)
 

3.12 – מספר השניות שסון יאנג קיזז משיא העולם ב-1,500 מטרים חופשי. לעניות דעתי, השחיין המרשים ביותר בתחרות. אריה ים שבעזרת זרועותיו הארוכות וגופו הנמתח על פני 1.98 מטרים מושל בבריכה באין מפריע, פאר היצירה של הדור החדש של השחייה הסינית. ספורטאי גדול נמדד ביכולת להתחרות נגד יריביו וביכולת להתחרות נגד עצמו. יאנג הוכיח שהוא מסוגל לשניהם כשב-400 מטרים הביס את האלוף האולימפי הקודם, פארק טיוואן וב-1,500, משחה בו אין לו באמת מתחרים, הביס ובגדול את שיא העולם של עצמו.

23.4 – הגיל הממוצע לזוכה במדליית זהב במשחה אישי לגברים. רק המשלחת האמריקאית בראשות מייקל פלפס מעלה את גיל השחיינים. למעשה למעט האמריקנים אף אחד מהזוכים במשחים האישיים לגברים לא חצה את גיל 24. מרגש היה לראות שחיינים בני 20 שרק בשנים האחרונות עשו את ההסבה לבוגרים כובשים את הבריכה. אצל הנשים המצב היה קיצוני אף יותר עם זוכות שעדיין לומדות בבית ספר תיכון כמו רוטה מיילוטיטה הליטאית וקייט לדקי בנות ה-15, שיוואן יה בת ה-16 ומיסי פרנקלין בת ה-17.

ההצלחה הזו של השחיינים הצעירים צריכה גם לעורר לטעמי שאלה אצל השחייה הישראלית. אם במדינתנו צמח כישרון על כמו יעקב טומרקין, מדוע מלכתחילה היחס אליו היה כאל הבטחה לקראת אולימפיאדת ריו 2016 ולא כבר ללונדון 2012? טומרקין הנפלא הוכיח ולא בפעם הראשונה שהוא נמצא צעד אחד לפני המטרות שמציבים לו. כדי להקפיץ את השחייה המקומית צעד אחד קדימה, צריך להבא לסמן מראש הבטחות בקנה מידה של טומרקין ולטפחן כבר מגיל צעיר בתוכנית אימונים כזו שתאפשר להם פריחה כבר בגיל 20.

סון יאנג הנרגש. השחיין המרשים ביותר בתחרויות (GettyImages)
סון יאנג הנרגש. השחיין המרשים ביותר בתחרויות (GettyImages)
 

7 – המקום שבו סיים טומרקין בגמר 200 מטרים גב וההישג הטוב ביותר של שחיין ישראלי אי פעם. אמרתי זאת בעבר וכיום קל לי מתמיד לחזור על כך. מתחת לאפנו צמח פה ספורטאי-על, השחיין המוכשר ביותר בתולדות המדינה. כבר מרגע שיחזור לארץ, על היחידה לספורט הישגי להשקיע בו בפרוייקט מיוחד אשר יאפשר לו להגיע לרמה של מדליה בריו. הכישרון כבר שם, עכשיו תורה של המדינה להראות שהיא באמת רוצה.

13 – המקום שבו סיימה השחיינית עמית עברי ב-200 מטרים מעורב אישי. עברי רשמה הישג היסטורי והפכה לשחיינית הישראלית הראשונה המעפילה לחצי גמר אולימפי. ההישג של עברי מרשים עוד יותר לאחר שהתפרסמה בעבר כשחיינית פרפר. מדהים לראות כיצד מאחורי הקלעים הספורטאים הללו עובדים קשה ועושים בהצלחה הסבות גם למשחים אחרים. עם זאת קצת מצער שעברי היא נווה מדבר בלב השחייה הישראלית הנשית השוממת. באליפויות ישראל עדיין ניתן לראות את אניה גוסטמלסקי, מזמן כבר לא שחיינית פעילה, קוטפת מדליות זהב. השחייה הנשית המקומית משוועת לכוכבות חדשות, מי ייתן וההצלחה של עברי תסחוף אחריה בנות נוספות לבריכה.

25 – הגיל המבוגר ביותר של שחיין במשלחת הישראלית. גל נבו רשם אולימפיאדה מצוינת וסיים פעמיים במקום העשירי המכובד ולא היה רחוק מהעפלה לגמר אולימפי, אך אם המדינה לא תממן כראוי את מחייתו של נבו, הוא לא יוכל להמשיך לריו גם בגיל 29. משך הזמן שבו ספורטאי יכול להישען על חסדיהם הכלכליים של קרוביו הוא מוגבל ובמקרים מסוימים בכלל לא קיים. המשך שיטת המענקים במקום משכורות ראויות לספורטאינו, תקצר משמעותית את אורך הקריירה שלהם.

טומרקין. ספורטאי-על שחייבים להשקיע בו עד ריו (יוסי ציפקיס)
טומרקין. ספורטאי-על שחייבים להשקיע בו עד ריו (יוסי ציפקיס)
 

18 – מספר מדליות הזהב האולימפיות של מייקל פלפס. אי אפשר באמת לסכם אולימפיאדה כזו בלי להתייחס לגדול השחיינים בהיסטוריה. היה זה סיום מופלא לקריירה שייקח עוד שנים רבות לעכל. פלפס לא הגיע ללונדון כפרוייקט אמריקאי לאומי, הוא לא היה חד ומפלצתי כמו האיש שזכה בשמונה מדליות זהב בבייג'ין. אך לאחר פתיחה גרועה ומקום רביעי בלבד ב-400 מטרים מעורב אישי, פלפס הוכיח לאורך התחרות כי הוא המניה הבטוחה היחידה במקצוע הזה. לראיה, פלפס הוא השחיין היחיד שהצליח להגן על משחה שבו זכה גם בבייג'ין. עם ארבע מדליות זהב ושתי מדליות כסף, פלפס הוא הכוכב הגדול של הבריכה בלונדון. אני כבר מתגעגע.

הכתוב הינו טור דעה.

אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים