יום שבת, 18.05.2024 שעה 13:58
גיל קנל

למכבי חיפה אסור למכור את פיירו

דעה: אחרי שקיבל את הגב מדגו, התרומה של החלוץ באה לידי ביטוי סוף סוף גם במספרים. מכבי חיפה אולי תמצא "טוב" ממנו, אבל תתקשה למצוא טוב כמוהו

בחודשים האחרונים, שמו של פרנזי פיירו עולה לא מעט כמי שלא צפוי להמשיך במכבי חיפה בעונה הבאה. החלוץ מהאיטי מושך עניין רב ברחבי אירופה ועושה רושם שבמכבי חיפה מתפתים לאפשרות של מכירת הרכש היקר ביותר בתולדות המועדון ברווח משמעותי. מכאן עולה השאלה – מעבר לרווח הכלכלי, האם חיפה תרוויח ממכירת החלוץ גם על המגרש?

התשובה לשאלה הזאת, לפחות מבחינתי ברורה, והיא כמובן שלילית. פיירו אמנם רחוק מאוד מהחלוץ האידאלי שכולנו גדלנו וחלמנו עליו; הוא לוקה בטכניקה, לעתים נראה כמי שלא מסוגל לעבור אפילו קונוס באחד על אחד ואם תצטרכו לבחור שחקן שיעמוד מול שוער היריבה בדקה ה-93, יש שיבחרו גם בשחקני הגנה להיות שם לפניו. ולמרות כל אלה, את הערך המוסף שהוא מביא למכבי חיפה, אין שום חלוץ שיוכל להביא לה, כשאנחנו מדברים על סכומים ריאליים של כדורגל ישראלי. 

אני מודה – בתחילת דרכו, הייתי מהמבקרים הגדולים של פיירו, אבל גם כובעים צריך לדעת לאכול. סברתי שב-1.3 מיליון האירו ששולמו עליו, מכבי חיפה הייתה יכולה למצוא חלוץ הרבה יותר מגוון, הרבה יותר שלם, ולא רק אני חשבתי ככה. צריך להגיד – הביקורות שנשמעו עליו בשעתו לאורך השנתיים האחרונות בחיפה, היו בחלקן הגדול מוצדקות. את העונה שעברה הוא סיים עם 9 שערי ליגה בלבד, סקור נמוך מדי כשמדברים על חלוץ זר שהוא הרכש הגדול בהיסטוריה שלך, אבל העונה, עם הגעתו של מסאי דגו למכבי חיפה, הכל השתנה, ואת התרומה של “הענק הירוק”, ניתן לראות גם במספרים. אז עכשיו אתם מוכרים אותו?

פרנזי פיירו חוגג (עמרי שטיין)פרנזי פיירו חוגג (עמרי שטיין)

אם מדברים על ה”שלם”, הרי שאת פיירו המשפט “השלם גדול מסך חלקיו” מתאר בצורה מדויקת. את האיכויות הבולטות ביותר של החלוץ, אם זה במשחק עם הגב לשער, ביכולת שלו לשחק כ’פיבוט’ ומשחק הראש הנהדר שלו, ראינו בעיקר במסגרת האירופית מהר מאוד. בכל זאת, ללא השערים שלו, מכבי חיפה הייתה יכולה רק לחלום על מפגשים עם מסי ואמבפה בשלב הבתים של ליגת האלופות. אלא שהעונה, פיירו בעיקר קיבל ביטחון, ועל כך מגיע הקרדיט הגדול ביותר לדגו. 

גם כשכלום לא הלך, גם בהחמצות מסמרות השיער וכשהיו חלקים גדולים בקהל שזעמו על הקרדיט הבלתי נגמר שהחלוץ קיבל, המאמן הלך איתו לאורך כל הדרך. אומרים שהפחד הגדול ביותר של חלוץ הוא לראות את המספר שלו על שלט החילופים לפני שהבקיע, ואם תחת בכר פיירו היה צריך להסתכל לכיוון הספסלים כבר החל מהדקה ה-65-70, אצל דגו המצב השתנה. המאמן מחליף אותו הרבה פחות ובכך נתן לפיירו את הוודאות שהוא כ”כ חיכה לה, וזה החזיר לו בענק, כשהוא עומד כבר על 16 שערי ליגה, כמעט כפול מסך השערים שכבש אשתקד.

דין דוד ופרנזי פיירו חוגגים (עמרי שטיין)דין דוד ופרנזי פיירו חוגגים (עמרי שטיין)

אבל המספרים לא מספרים את כל התמונה. תחת דגו, פיירו הרבה יותר נייד, הרבה יותר מדויק, ובעיקר, נראה כמי שהרבה יותר נהנה מכדורגל. וכשהוא נהנה, קשה מאוד לעצור אותו. בנוסף לשעריו, הוא גם מפגין קבוצתיות נפלאה בבישוליו, רובם לחברו להתקפה דין דוד, כאשר צמד החלוצים משלימים את עצמם בצורה מופלאה, הופכים האחד את השני לטובים יותר ובעיקר את מכבי חיפה לטובה יותר.

לעתים, הצופה מהצד מתקשה לראות את הקושי שיש לשחקנים זרים בהתאקלמות כאן בישראל, מכל סיבה שהיא. העונה, נראה שפיירו מרגיש בבית, וכמה שזה חשוב לכל שחקן באשר הוא, על אחת כמה וכמה לחלוץ שצריך לקבל ביטחון כדי להניב תפוקה מספרית שבוע אחרי שבוע.  

אז נניח שתגיע קבוצה שתהיה מוכנה לשלם 2, 3 מיליון אירו על פיירו, ויש כאלה. האם זה מבטיח למכבי חיפה שבכסף הזה היא תצליח להביא שחקן זר (או ישראלי, וייסמן?) שייתן לה בעת ובעונה אחת את היתרון הפיזי העצום במאבקים מול שחקני הגנה, גם יספק את אותם המספרים האלה ומעל הכל – יהיה מוכן לעלות בכל עת מהספסל, לא משנה מתי, ולתת תמיד את מאת האחוזים, כפי שפיירו עושה? ועוד במצב בו מדינת ישראל מצויה, בו בכל רגע יכולה להתפתח הסלמה מדרום או מצפון שתוביל לכך שהבאת זרים איכותיים לכאן תהפוך למשימה בלתי אפשרית? אני בספק גדול. 

פרנזי פיירו (רויטרס)פרנזי פיירו (רויטרס)

מעבר לפן המקצועי, בו פיירו מהמצטיינים העונה, החלוץ מהווה דמות מאוד חיובית בחדר ההלבשה, וזה לא פחות חשוב כאשר מדובר בחדר הלבשה עמוס כוכבים כמו זה של הירוקים. הוא לעולם לא יעשה “פרצופים”, ותמיד, אבל תמיד, ייתן את כל מה שביכולתו, גם אם זה לשתי הדקות האחרונות במשחק. נדיר למצוא שחקנים שיגיעו בסכומים כאלה, שתמיד יסתכלו על טובת המועדון לפני המספרים שלהם, הדקות שלהם ולפני כל דבר אחר. פיירו הוא כזה, ועל שחקן כזה צריך לשמור. 

אם בכר בכל זאת יחליט לשמור על פיירו, המאמן יצטרך למצוא את הדרך לשחק איתו ועם דין דוד כשני חלוצים כמה שיותר. זה הוכיח את עצמו בקמפיין מוקדמות ליגת האלופות ההוא, וגם כמעט בכל משחק בו השניים שיחקו העונה ביחד בליגה. אחד מהיר עם תנועה קטלנית לעומק, השני חזק, עם עוצמות פיזיות בלתי רגילות, שלא כופה את עצמו להיות “הכוכב”. זוג מנצח. אז נכון, במכבי חיפה של גל אלברמן הגישה הרווחת היא שלכל שחקן יש מחליף, וייתכן שבסבירות גבוהה כבר ישנם מועמדים לרשת את מקומו של פיירו. חלקם בטוח יותר טובים ממנו, אבל ספק גדול אם יש מי מהם שמסוגל להיות טוב כמוהו. וטוב כמוהו, זה בדיוק מה שמכבי חיפה צריכה, ומה שכל קבוצה שחושקת בו מחפשת.  

פרנזי פיירו חוגג (רדאד ג'בארה)פרנזי פיירו חוגג (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים