יום ראשון, 05.05.2024 שעה 10:05
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6823-6932מכבי חיפה2
5828-5132הפועל ב"ש3
5342-4432הפועל חיפה4
4337-3532מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4036-3431הפועל ירושלים1
3545-3231מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3049-3431הפועל ת"א6
3044-2430מ.ס אשדוד7
2444-2331הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 0 - 2
  • הפועל ב"ש
  • מכבי בני ריינה
  • 5 - 1
  • מכבי חיפה
  • בני סכנין
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי ת"א
  • הפועל ת"א
  • שבת, 11/05, 18:00
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי נתניה
  • שבת, 11/05, 18:00
  • הפועל חדרה
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 11/05, 18:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 11/05, 18:00
  • הפועל פ"ת

בית חדש: כך השתלט הספורט בישראל על סרביה

הנציגות באירופה בחרו במדינה מהבלקן בזמן המלחמה ושם מספרים על "חיבור טבעי שהוא מעבר לספורט". על שיתוף הפעולה בין הקבוצות וההיסטוריה הדומה

|
הפיוניר בבלגרד לפני המשחק של מכבי ת
הפיוניר בבלגרד לפני המשחק של מכבי ת"א (DJORDJE KOSTIC)

השבוע שחקני הכדורסל של מכבי תל אביב קיימו "משחקים ביתיים" באולם אלכסנדר ניקוליץ', הידוע בשמו הקודם כאולם פיוניר, שנמצא בעיר בלגרד. כשהופיעו לחימום במשחק מול אולימפיאקוס, הם העבירו מסר כפול. על החלק הקדמי של החולצה היה כתוב "תחזירו אותם הביתה" בקריאה לשחרור החטופים מרצועת עזה, בעוד שעל החלק האחורי שלה נכתב "תודה לך בלגרד" בסרבית כמחווה למקומיים על האירוח.

בזמן המלחמה בישראל, הקבוצות הישראליות שמשחקות במפעלים האירופיים מצאו בית חדש, כך שהן רובן ככולן מארחות משחקים בסרביה. בכדורסל הפועל ירושלים עשתה זאת בליגת האלופות ומכבי תל אביב ביורוליג, גם הפועל תל אביב מעוניינת בכך למשחקיה ביורוקאפ ובקרוב אפילו מכבי חיפה ומכבי תל אביב בכדורגל יארחו שם בליגה האירופית ובקונפרנס ליג.

איך זה קרה? ובכן, הראשונה שהגיעה לשם הייתה הפועל ירושלים. גורמים במועדון סיפרו כי המאמן אלכסנדר דז'יקיץ' ומאמן הכושר פיליפ מיכאלוביץ' הציעו להעתיק את הפעילות למולדתם, תוך שאמרו למנכ"ל אלון קרמר: "יש לנו קשרים טובים שם וכמובן גם את היכולת למצוא אולם וכל מה שצריך כדי לקיים פעילות".

אלכסנדר דז'יקיץ' בפיוניר. דחף את הפועל ירושלים לאחר בבלגרד (פיב"א)אלכסנדר דז'יקיץ' בפיוניר. דחף את הפועל ירושלים לאחר בבלגרד (פיב"א)

הירושלמים עשו סקר שוק ובדקו אפשרויות אחרות ועלויות למקרה הצורך, משום שבסרביה לא היה אולם לאירוח משחקי ליגת האלופות כך שהם ידעו כי זו תהיה אופרציה מסובכת לעמוד בדרישות של הטורניר. ובכל זאת, הם בחרו בסרביה, כך שסחבו איתם מישראל כדורים ממותגים ושלטים מיוחדים לפי הדרישות. היתרון הגדול הוא מבחינה ביטחונית ועלויות נמוכות יחסית, משום שהסרבים לא דרשו תשלום גבוה על אבטחה והעמידו בחינם את כוחות המשטרה המקומית כדי לשמור על השחקנים.

הסרבים מזדהים עם ישראל, בין היתר בגלל שבשנות ה-90 יוגוסלביה התפרקה ובשנת 1999 המלחמה הגיעה לשיאה על אזור קוסובו בסרביה, מה שגרר עימות מזוין ואפילו פשעי מלחמה. אומנם יש שוני גדול בין האזורים, אבל יש הטוענים כי היחס בין ישראל לפלסטינים דומה במובן מסוים ליחס בין סרביה לקוסובו, משום שבישראל ובסרביה יש רוב ישראלי או נוצרי - ומעבר לגבול יש רוב מוסלמי. לכן הם מזדהים עם מדינת ישראל ותומכים בה.

"גם אנחנו ידענו מלחמות ואנחנו יודעים איך אתם מרגישים עכשיו", סיפרה העיתונאית הסרבית יובאנה ראדוייביץ'. "החיבור בינינו הוא הרבה מעבר לספורט. כולם מכירים את העבר הפוליטי באזור שלנו. הסרבים והישראלים מרגישים כמו שכנים טובים, אני חיה את מה שקורה בישראל ואני יודעת מה קורה במדינה שלכם. יש לנו דעה חיובית מאוד על ישראל, בלי קשר לשאלה אם אתם עושים דברים טובים או לא, לכן זה טבעי שבשעת חירום נארח אתכם".

סרבים קוראים נגד הטרור הקוסוברי בשלהי שנות ה-90 (רויטרס)סרבים קוראים נגד הטרור הקוסוברי בשלהי שנות ה-90 (רויטרס)

במכבי תל אביב מספרים כי זמן קצר אחרי ה-7 באוקטובר, הקבוצה הראשונה שפנתה למועדון במכתב תמיכה הייתה פרטיזן בלגרד. ברגע שהם הבינו שהמלחמה הולכת להיות ארוכה, הם הציעו לארח את הצהובים והבהירו שידאגו לכל מה שצריך. בקבוצה הודו לסרבים ויצאו להתאמן בקפריסין הקרובה, אבל נשיא פרטיזן, אוסטויה מיאילוביץ', התעקש להזמין אותם והבהיר: "זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות עבורכם, חברים. גם אנחנו עברנו את זה בעבר ושיחקנו מחוץ לבית. אתם מוזמנים להגיע לבלגרד".

כבר מהרגע הראשון היה ברור לאנשי מכבי תל אביב שהם יגיעו לארח את המשחקים של היורוליג בבלגרד. יש בעיר הזו תנאים נוחים עם אולם הפיוניר, שעד לעונה שעברה היה אולם בו נערכו משחקי היורוליג של הכוכב האדום, כך שהוא עדיין עומד בכל הדרישות של המפעל. העונה שתי הקבוצות מבלגרד השתדרגו לסטארק ארנה, כך שפיוניר היה פנוי. ובכלל, החזרה לשם הייתה נוסטלגית, כי במקום הזה הקבוצה זכתה בגביע אירופה הראשון בתולדותיה. "הם עשו הכל כדי שנרגיש בנוח וממש יצאו מגדרם", סיפרו במכבי תל אביב.

בזמן מלחמה כל עם ישראל מתאחד, וכך היה גם בכדורסל הישראלי. הפועל ירושלים פתחה את העונה האירופית שלה בליגת האלופות ב-1 בנובמבר, במשחק בית מול גלאטסראיי באולם פיוניר שבבלגרד, אחד מהאולמות המיתולוגיים בכדורסל האירופי. היא ניצחה את הטורקים במשחק צמוד, לאחריו בעלי מכבי תל אביב דני פדרמן כתב לקבוצה הירושלמית בטוויטר באקט של מחווה: "ניצחונכם - ניצחון כולנו", והעמוד הרשמי של הפועל ירושלים הגיב לו: "תודה דני. תשאירו לנו את האולם נקי, השארנו לכם את המפתחות בעציץ".

זה היה תחילתו של שיתוף הפעולה בין הקבוצות הבכירות בארץ. המנכ"לים אלון קרמר מהפועל ירושלים, עדלי מרכוס ממכבי תל אביב ואריה מנדל מהפועל תל אביב החליפו רשמים מהאירוח של הסרבים, שיתפו מידע והציגו אחווה ישראלית כדי לעזור לקבוצות האחרות להתאקלם בעיר ולהצליח בזירה האירופית. לכן גם האדומים מתל אביב ביקשו לארח משחקים בסרביה, אחרי ששיחקו קודם לכן בלונדון, אך ורק בגלל היחס הטוב והדלת שהסרבים פתחו בפני הישראלים.

"זה לא מובן מאליו", אמר שגריר ישראל בסרביה, יהל וילן, שמתאם בין הצדדים בעת הצורך. "אנחנו מודים לממשלת סרביה ונשיא סרביה בכל הזדמנות על האירוח הלבבי. הם דואגים למלא כל בקשה והציבו כוחות שיטור רבים - ולא ביקשו דבר מהקבוצות. הכל נעשה מתוך הזדהות עם מצבה של ישראל בזמן המלחמה. זוהי עוד נקודת ציון טובה ביחסים בין המדינות. בעזרה המדהימה שלהם הם מביעים את אהדתם למדינה שלנו ולספורט שלנו. כשגריר של המדינה וכאוהד ספורט, אני מלא תודה על כך. אנחנו לא שוכחים את החברים שעזרו לנו בשעות הקשות, כך שזה מחזק את היחסים בין ישראל לסרביה".

לאחרונה צץ משבר קטן בין המדינות, בעקבות דבריו של מאמן נבחרת ישראל אלון חזן בעת ביקורו בקוסובו, שם אמר במסיבת העיתונאים לקראת המשחק: "אנחנו שמחים להיות בקוסובו. אני יודע שהיא הייתה בסיטואציה דומה לשלנו בעבר. אני מאחל לאנשים שלהם ושלנו לחיות בעולם טוב יותר ועם שלום בעתיד".

אלון חזן. אמירה בעייתית (רדאד ג'בארה)אלון חזן. אמירה בעייתית (רדאד ג'בארה)

מסתבר שהמשפט הזה הרתיח את הסרבים. בשלב מסוים הקבוצות הישראליות ששהו באותו הזמן בבלגרד קיבלו עצה להגביר את האבטחה סביבן מחשש שהציבור המקומי יביע מחאה, אבל שגריר ישראל בסרביה מיד הגיב והעביר מסר מרגיע. "זה יצר שיח כי הסרבים מאוד רגישים לכל מה שנאמר בהקשר של קוסובו", ציין וילן. "אין לי צל של ספק שאלון חזן לא התכוון לפגוע באף אחד. הוא גם לא אמר אף מילה רעה על סרביה, אבל הם פירשו את זה כאילו זו הייתה הכוונה שלו - וזו לא האמת".

וילן הסביר: "הגבתי מיד, מבלי שנדרשתי לזה מממשלת סרביה אלא עשיתי זאת מרצוני כי היה לי חשוב ליישר את ההדורים באופן מיידי. אלון חזן אדם מדהים שניסה לדבר מהלב על כך שהוא מייחל לשלום בכל מקום בעולם. הוא רק מאמן כדורגל בסופו של דבר וזה אזור מורכב מבחינה פוליטית, כך שהוא לא התכוון לפגוע בסרביה חלילה. המסר שלי עבר וזה עשה את האפקט הראוי בקרב הציבור המקומי".

בעקבות האירוח של הסרבים, גם קבוצות הכדורגל החלו להתעניין בהעתקת הביתיות לבלגרד. כזכור, במכבי חיפה קיבלו בימים האחרונים מהשלטונות בקפריסין על כך שהם לא יכולים לארח את הקבוצה בלרנקה, כפי שהיה במשחק האחרון נגד ויאריאל בליגה האירופית. לאחר שההודעה מקפריסין הגיעה, במועדון קיבלו עדכון מאופ"א שעליהם לחפש בית חדש למשחק הבית האחרון שנותר להם בשלב הבתים נגד ראן. התנאים הדרושים לכך כוללים אצטדיון בקטגוריה גבוהה שמורשה לארח משחקים בשלב בתים אירופה ובעל מערכת תקינה של טכנולוגיית קו השער, מה שלא חובה בקונפרנס ליג.

שחקני מכבי חיפה בקפריסין (האתר הרשמי של מכבי חיפה)שחקני מכבי חיפה בקפריסין (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

הירוקים מיד חשבו על הכוכב האדום בלגרד ולפי לוח המשחקים זה התאים, כי במכבי חיפה גילו משחקים שהם משחקים בחוץ בשבוע של ה-30 בנובמבר, מה שהקל על ההחלטה לבדוק את הנושא לעומק. הם התייעצו עם ברק בכר שנמצא ביחסים חמים עם ההנהלה, והמאמן כמובן המליץ בחום. בחיפה פנו לאנשי הכוכב האדום והמשפט הראשון של מרקו פטרוביץ', המנהל התפעולי של הסרבים, היה: "מכבי חיפה תמיד יתקבלו אצלנו בברכה, כמובן שאתם יכולים לארח באצטדיון שלנו".

אחרי ההודעה הזו, מכבי חיפה מיד החלה בדיאלוג עם ההתאחדות לכדורגל בישראל, ושינו זוארץ השיג את האישור של ההתאחדות הסרבית, כך שאופ"א קיבלה בברכה את הקשר בין הצדדים ונקבע שהאלופה תארח באצטדיון ממנו היא העפילה לליגת האלופות לפני כשנה וחצי. גם במכבי תל אביב ציינו כי יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ ומורן מאירי היו אלו שעזרו בהעתקת הביתיות לסרביה, ולא סתם הקבוצה הדגישה זו בהודעה שלה. העיר שנבחרה על ידי הצהובים, באצ'קה טופולה, מכילה אוכלוסיה שמורכבת ברובה מהונגרים וסרבים, מה שהקל בבחירה בה לאירוח המשחק נגד זוריה האוקראינית.

"יש קשרים טובים בין המדינות ובין הקבוצות, כך שזה נורמלי עבורנו. אני משערת שההגעה של מכבי חיפה למראקנה תתקבל בהבנה על ידי האוהדים של הכוכב האדום", הדגישה העיתונאית יובאנה ראדוייביץ'. "בשורה התחתונה, זו גם החלטה של אופ"א היכן הקבוצה צריכה לארח, אבל אני יודעת שהאנשים אצלנו אוהבים את ישראל והם תומכים בכם בגלל המלחמה הקשה".

אוהדי הכוכב יקבלו יפה את מכבי חיפה (רויטרס)אוהדי הכוכב יקבלו יפה את מכבי חיפה (רויטרס)

ראדוייביץ' הוסיפה: "זה נורמלי שתהיה הזדהות בין הקהלים, כי יש לנו בכוכב האדום בלגרד מאמן מישראל ושוער מישראל. חוץ מזה, הרבה שחקנים סרבים משחקים בישראל. לכן כולם רצויים כאן ואנחנו לא רואים בעיות מסוימות בחיבור הזה. כל העולם מכיר את הסיפור שלכם וכמובן שגם אנחנו. המלחמה ב-1999 השאירה בנו צלקת, כך שאנחנו מבינים את הסיטואציה. שמענו את ברק בכר מדבר על זה ועד כמה מטריד אותו מה עובר על החברים והמשפחה שלו בישראל, משהו שהוא נפרד לגמרי מהספורט ומהעבודה שלו".

הסיפור של ברק בכר והמלחמה בישראל זכה לכותרות ענק בסרביה. הנאום שלו במסיבת העיתונאים לפני המשחק נגד לייפציג לא השאיר עין יבשה בישראל, וכך גם במדינה בה הוא עובד. "ברק בכר הוא שגריר נהדר של מדינת ישראל, כמו ביברס נאתכו שנמצא פה שנים. ישראליותם הולכת לפניהם ואף אחד לא מנסה להסתיר אותה", אמר השגריר הישראלי בבלגרד. "הדברים שברק אמר זכו לתהודה גדולה בסרביה. הכוכב האדום היא הקבוצה הכי אהודה פה ואם כך מרגיש המאמן שלה, אז הסרבים כמובן מזדהים איתו. הדברים שאמר היו חשובים, הוא דיבר מהלב, בצורה אמיתית וראויה בבמה הכי גדולה שקיימת בספורט באירופה".

בין המשחקים, השגריר יהל וילן מרוצה מהמחויבות של הסרבים ומהרצון שלהם לעזור לספורט הישראלי: "העם הסרבי מאוד אוהב את ישראל, זה עניין ארוך שנים שמבוסס על קרבה בין הסרבים ליהודים שחיו פה. במלחמת העולם הראשונה היה גנרל יהודי-סרבי שנלחם במלחמת הבלקן והיה הנציג של הסרבים בארצות הברית, במלחמת העולם השנייה גם הסרבים ראו בעצמם קורבנות של הנאצים, כך שסרביה הייתה גם הראשונה שהכירה בהצהרת בלפור. זה מבוסס על עבר משותף, עם שורשים ארוכים ועמוקים, כך שהקשרים האלה הם משהו היסטורי. לשמחתנו, זה נמשך גם בתקופה זו ואנו מודים לסרביה על כך שהושיטה יד לספורט הישראלי".

זהבי: זה מרגיש שמעולם לא עזבתי
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */