יום שישי, 26.04.2024 שעה 20:11
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

מדליות ותארים: סיכום תשע"ט בספורט הישראלי

שליטה תל אביבית בכדורגל ובכדורסל, הג'ודו צבר שם עולמי, ענף ההתעמלות הפך למעצמה, השיפור באתלטיקה והמהפך בכדוריד. ONE מסכם שנה עם רגעים מרגשים

|
סיכום השנה בספורט הישראלי (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
סיכום השנה בספורט הישראלי (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

זו הייתה השנה של הצהובות בכדורגל ובכדורסל, שנה של הצלחות אדירות בג’ודו ובהתעמלות בזירה העולמית, שנה של ישראלים מרגשים בכדורסל הישראלי, שנה של ניפוץ שיאים בקרב הרצים באתלטיקה, שנה של שינוי דמוגרפי בכדוריד ושנה של קבוצה אחת שעשתה היסטוריה בכדורעף. עוד שנה ספורטיבית מסתיימת לה ורגע לפני שסוגרים את תשע"ט, ONE מסכם את האירועים הבולטים והמגמות שבה.

כדורגל: שליטה תל אביבית

בשבע השנים האחרונות היו רק שתי קבוצות שזכו באליפויות. אחרי שלוש זכיות רצופות של הפועל באר שבע, מכבי תל אביב חזרה לפסגה - והפעם היא לקחה אליפות בפער ניכר על פני היתר, שהגיע עד ל-31 נקודות הפרש מהמקום השני. זו הייתה אליפות אליפות רביעית של המועדון בשבע העונות האחרונות, אלא שהפעם לא הייתה לצהובים יריבה אמיתית.

מכבי תל אביב חוגגת אליפות (באדיבות מנהלת הליגות לכדורגל)מכבי תל אביב חוגגת אליפות (באדיבות מנהלת הליגות לכדורגל)

השחקנים של ולדימיר איביץ' דרסו את הליגה ורשמו הפסד בודד, עם מאזן שערים של 77:17 לטובתם, תוך ששיתפו צעירים והציגו יציבות. לצערם, הם לא הצליחו להגיע לליגת האלופות ולמעשה בקיץ הזה אף קבוצה ישראלית לא העפילה לשלב הבתים במפעלים האירופאים. לעומת זאת, הנבחרת סיפקה גאווה לאוהדים עם קמפיין מוקדמות יורו 2020, בהן מככב ערן זהבי תחת המאמן האוסטרי אנדי הרצוג. בין היתר, הוא כבש שלושער נגד אוסטריה והוביל את הנבחרת לניצחון 4:2 בחיפה.

השליטה התל אביבית בתארים התבטאה גם בזכייה של בני יהודה בגביע המדינה, לאחר שגברה על מכבי נתניה במשחק הגמר. הקבוצה של יוסי אבוקסיס זכתה לאהדה גדולה ורשמה זכייה רביעית בגביע המדינה, כאשר שתי הזכיות האחרונות היו בהפרש של שנתיים זו מזו. ומיד לאחר מכן, שתי הקבוצות הללו חזרו לשחק באצטדיון בלומפילד המשופץ, בו משחקת גם הפועל תל אביב כמובן.

שחקני בני יהודה חוגגים עם הגביע (חגי מיכאלי)שחקני בני יהודה חוגגים עם הגביע (חגי מיכאלי)

בשנה האחרונה הגיעה לסיומה קריירה אדירה של כוכב הכדורגל המצליח ביותר שצמח בישראל. יוסי בניון תלה את הנעליים אחרי שרשם הופעות במועדוני פאר כמו ליברפול וצ'לסי, ולאחרונה הפך למנהלה המקצועי של בית"ר ירושלים. בתוך כך, בשנה האחרונה בוצעה ההעברה הגדולה ביותר של כדורגלן ישראלי, עם חתימתו של מונס דאבור בסביליה, ששילמה עליו 15 מיליון יורו.

כדורסל: הצהובים הצילו את העונה, והחזירו את כספי

עוד ליגיונר שחזר ארצה הוא הכדורסלן עומרי כספי, ששב לישראל אחרי עשור בליגת ה-NBA. מהליגה הטובה ביותר בעולם הוא חזר ללבוש את הצהוב של מכבי תל אביב, שזכתה בתואר האליפות אבל לא הצליחה להגיע לפלייאוף ולשלבים המאוחרים של היורוליג. הוא חזר וריגש הרבה מאוד אוהדים.

עומרי כספי (חגי מיכאלי)עומרי כספי (חגי מיכאלי)

המאמן נבן ספאחיה התקשה לתפקד ובסופו של דבר הגיע במקומו יאניס ספרופולוס, שהצליח לייצב את המערכת ולזכות בתואר המקומי. כעת הוא יבנה קבוצה עם ישראלים מקומיים, כמו דני אבדיה למשל, שהצליח להוביל את נבחרת העתודה לזכייה באליפות אירופה בפעם השנייה ברציפות, באחד מהרגעים הספורטיביים הגדולים שהיו בארץ בשנה האחרונה. מיד לאחר ההישג הזה, אגב, החליט מאמן הנבחרת אריאל בית הלחמי לקחת הפסקה מהתפקיד ולהתרכז רק במה שקורה בהפועל תל אביב. יהיה חם בדרבי.

האליפות של מכבי תל אביב הגיעה אחרי שניצחה במשחק על האליפות את מכבי ראשון לציון, שגברה על הצהובים ברבע גמר הגביע והדיחה אותה משם. הקבוצה של גיא גודס, אגב, העפילה גם לגמר גביע והפסידה גם בו, רק שהפעם זה היה מול הפועל ירושלים, אותה הכתומים דווקא ניצחו בחצי הגמר הפיינל פור הישראלי.

מכבי ת"א חוגגת אליפות (איתי כהן)מכבי ת"א חוגגת אליפות (איתי כהן)

בכל אופן, גביע המדינה כאמור הלך לאדומים מהבירה והקבוצה של עודד קטש רשמה זכייה חמישית בתואר היוקרתי, אחרי בצורת של 11 שנה במפעל. בין לבין, ליאור אליהו מונה לקפטן הקבוצה, התעמת עם קטש, חטף עונש השעיה ובסופו של דבר הניף את הגביע. באירופה, הפועל ירושלים הודחה ברבע גמר ליגת האלופות ופספסה הזדמנות לארח את הפיינל פור בישראל. הסנטר וכוכב הקבוצה, אמארה סטודמאייר, קיבל אזרחות אך בשלב זה נדמה כי לא יישאר בקבוצה החדשה שנבנית בעיר הקודש.

ג'ודו: עושים שמות בעולם

הספורטאים הישראלים הגיעו ללא מעט הישגים מרשימים בעולם - והבולט שבהם היה עם זכייתו של שגיא מוקי באליפות העולם בג'ודו במשקל של עד 81 ק"ג. בדרך לשם, אלוף העולם הקודם סעיד מולאי האיראני קיבל הוראה שלא להופיע מול מוקי, ובסופה של התחרות הוא ערק לגרמניה והחליט להפסיק ולייצג את מולדתו במהלך אמיץ שהפך לסיפור גדול בעולם. מוקי חזר עם מדליית הזהב והפך לאחד מהגדולים בהיסטוריה של הענף הישראלי, אחרי פציעה קשה בגבו איתה הוא התמודד בהצלחה.

שגיא מוקי חוגג (רויטרס)שגיא מוקי חוגג (רויטרס)

בנוסף אליו, היו כמה ג'ודאים שפרצו לתודעה, בראשם עמדה גפן פרימו הצעירה שהעפילה לגמר אליפות העולם לנוער ב-52 ק"ג וסיימה עם מדליית הכסף על הצוואר, אך לאחר מכן לא עמדה שוב על הפודיום בתחרויות הגדולות לבוגרות. מי שכן עשה זאת היה לי קוכמן, שהפך לסגן אלוף אירופה בקטגוריית משקל של עד 90 ק"ג. שנה לאולימפיאדת טוקיו 2020, עדיין מדובר באחד מהענפים המצליחים ביותר.

התעמלות: גבוה בעולם

עוד ענף שנחשב למעצמה בספורט האולימפי הוא ענף ההתעמלות, ששבר את כל השיאים בענף ההתעמלות האמנותית, הרבה בזכות לינוי אשרם. הכוכבת של הענף זכתה בשנה החולפת בשתי מדליות בקרב רב של אליפות העולם בהתעמלות אמנותית, עם מדליית כסף בפתיחת השנה העברית ועם מדליית ארד בקרב רב בסיומה.

לינוי אשרם עם מדליית הארד (עמית שיסל)לינוי אשרם עם מדליית הארד (עמית שיסל)

בין לבין, היא זכתה בעוד מדליות רבות בסבב העולמי והוסיפה לעצמה באליפות העולם זכייה בשש מדליות אישיות מכל הגמרים השונים. מאליפות אירופה היא נאלצה להיעדר, אך שם זכתה ניקול זליקמן במדליית ארד בתרגיל החישוק. בסופו של דבר, ישראל זכתה במדליית כסף מדינתית בתחרות העולמית והענף הישראלי הפך למעצמה בתחום. גם אשרם, גם זליקמן וגם נבחרת ההתעמלות האמנותית יהיו באולימפיאדת טוקיו.

בהתעמלות המכשירים, ארטיום דולגופיאט זכה במדליית הכסף באליפות אירופה בתרגיל הקרקע. זו הייתה זכייה שנייה ברציפות שלו בתחרות היבשתית ובשנה הבאה הוא ינסה להשיג את הקריטריון לטוקיו באליפות העולם הקרובה. גם אנדריי מדבדב רשם הופעת פריצה מצויינת עם זכייה במדליית כסף באליפות אירופה בתרגיל הקפיצות וסוף כל סוף הצליח לממש את הפוטנציאל שבו.

ארטיום דולגופיאט (איציק בלניצקי)ארטיום דולגופיאט (איציק בלניצקי)

אתלטיקה: רצים קדימה

תחום הריצה השתפר בשנה האחרונה בכל המובנים ובכל המרחקים. אחרי שניפצה את שיאה הלאומי בן ה-46 שנה של אסתר רוט שחמורוב בריצה ל-100 מטר, האצנית דיאנה ויסמן החלה לנפץ את השיאים של עצמה. השנה היא שיפרה את השיא שעמד על 11.38 שניות ארבע פעמים בשנה החולפת. בהתחלה היא ירדה ל-11.35 שניות בתחרות בין-אגודתית, אחר כך קבעה שיא ישראלי חדש של 11.29 שניות בתחרות בצרפת, באליפות ישראל קבעה תוצאה של 11.27 שניות וכעת השיא עומד על 11.25 שניות. ילדת הפלא בת ה-21 לא עוצרת.

עוד אתלטית שעושה חיל ומציגה רף שיפור נהדר היא לונה צ'מטאי סלפטר. היא מנפצת שיא אחר שיא, במרחקים שונים, אבל השיא האמיתי שלה הגיע בריצת המרתון, בה היא קבעה השנה תוצאה של שעתיים, 19 דקות ו-45 שניות, שנחשבת לאחת מהתוצאות הטובות בעולם השנה. כמו כן, בריצה ל-10,000 מטר היא קבעה שיא חדש של 30:05 דקות שנחשבת לתוצאה הטובה ביותר באירופה ובין הטובות ביותר בעולם.

לונה צ'מטאי-סלפטר (שחר גרוס)לונה צ'מטאי-סלפטר (שחר גרוס)

במרתון לגברים, אגב, נשבר שיא חדש עם הופעה אדירה של גירמה אמרה שקבע שיא לאומי חדש של 2:09:55 שעות, כאשר גם מארו טפרי בלט מאוד בשנה האחרונה ונאבק בו ראש בראש בחודשים האחרונים על ניפוץ השיאים הישראלים.

ענפים נוספים: אליפויות, קריטריונים וסוסים

אחד מההישגים הגדולים של השנה בענפים האולימפיים היה בעצם זכייתו של הסייף יובל פרייליך שזכה במדליית הזהב באליפות אירופה. הוא היה הסייף הישראלי הראשון שעשה זאת מאז ומעולם. בנוסף, ניקול רבינוביץ’ זכתה במדליית הארד באליפות אירופה בהרמת משקולות.

יובל פרייליך (באדיבות איגוד הסיוף)יובל פרייליך (באדיבות איגוד הסיוף)

בשחייה, מירון חירותי וילדת הפלא אנסטסיה גורבנקו השיגו את הקריטריון למשחקים האולימפיים וקבעו שיאים חדשים. חירותי הפך לישראלי הראשון שירד מזמן של 22 שניות ב-50 מטר חופשי עם תוצאה של 21.87 שניות ועשה שיא ישראלי נוסף ב-50 פרפר. גורבנקו, הכוכבת הצעירה של הענף, השיגה קריטריון אולימפי ב-200 מעורב ובלטה מאוד. בנוסף לזה, נבחרות השליחים השיגו את הקריטריונים לטוקיו. נבחרת השחייה האמנותית של אנה טרס הראתה גרף התקדמות, לאחר שהנבחרת עלתה לשני גמרים במקצועות אולימפיים באליפות העולם.

בשנה אולימפית שכזאת, ענפים נוספים זכו בקריטריונים ובכרטיסים לטוקיו. בשייט זה קרה בדגם ה-470 ובגלישת רוח הושגה הקווטה לגבר ואישה, ושם עדיין יש תחרות בין הספורטאים על הזכות לייצג את המדינה; נכון לעכשיו, בקרב הנשים די ברור שקטי ספיצ’קוב היא זו שתתחרה בטוקיו, לאחר שזכתה במדליית הכסף באליפות העולם שנערכה ממש עם סיום השנה באיטליה. מדובר בהישג נהדר אחרי שנים ספורות שבהן לא הייתה מדליסטית באליפויות עולם, וקטי נכנסה לרשימה של הגדולות ביותר.

קטי ספיצ'קוב (איגוד השייט)קטי ספיצ'קוב (איגוד השייט)

סרגיי ריכטר זכה במדליית הזהב במשחקי אירופה ברובה אוויר ל-10 מטר וגם קיבל כרטיס ליפן; בגלישת גלים תהיה הופעת בכורה שתבצע ענת לליאור; ברכיבת סוסים יהיו ארבעה נציגים; ותהיה אפילו נבחרת בייסבול שתייצג את המדינה בטוקיו 2020. זו צפויה להיות משלחת המגוונת והגדולה ביותר אי פעם.

אנסטסיה גורבנקו (חגי מיכאלי)אנסטסיה גורבנקו (חגי מיכאלי)

בכדוריד, הפועל אשדוד זכתה באליפות הארץ. זו הייתה הזכייה הראשונה של קבוצה שהיא לא מתל אביב או מראשון לציון, לראשונה מאז הזכייה של הפועל רחובות משנות ה-80. בכלל, זו הייתה שנה היסטורית לענף בדרום בארץ, שם יש התעוררות עם מכבי דימונה שעלתה לליגת העל ובאר שבע שעשתה היסטוריה בשנה הראשונה כעולה חדשה עם ההעפלה לפלייאוף העליון.

ומה באשר לקבוצות מהמרכז? מכבי ראשון לציון זכתה להניף את גביע המדינה, והיא עשתה זאת גם בנשים, בנוער ובנערות. בנוסף, שישה ליגיונרים יצאו מהכדוריד הישראלי לחו"ל: רם טורקניץ, דן טפר, דניאל מוסינדי, יואב למברוזו, יונתן דיין ואדיר כהן. חלקם שיחקו בצהוב של עיר היין.

הפועל אשדוד חוגגים (הדר ואן קולא, איגוד הכדוריד)הפועל אשדוד חוגגים (הדר ואן קולא, איגוד הכדוריד)

בכדורעף, הפועל מטה אשר/עכו זכתה בדאבל והשלימה עונה חלומית, בסיומה היא הפכה למעוטרת ביותר בהיסטוריה. בזכות הזכייה בתארים הללו, עקפו האדומים מהצפון את הפועל המעפיל המיתולוגית. בעוד שהם זכו באליפות ה-15 ובגביע ה-12, למעפיל יש 14 אליפויות ו-12 גביעים בארון. בעקבות ההישגים הללו, מאמן מטה אשר, נועם כץ, מונה למאמן נבחרת ישראל, אחרי שקודם לכן ניסו בעיקר זרים בתפקיד המאמן הלאומי.

בענפים הפראלימפיים, נעשה הישג משמעותי מאוד של מרק מליאר, שקבע שיא עולמי חדש בשחייה, תוך כדי שהרוויח מדליית זהב במשחה ה-400 מטר חופשי אותו הוא סיים בזמן של 4:33.64 דקות. בנוסף, מליאר זכה גם במדליית הכסף בגמר 200 מטר מעורב אישי בזמן של 2:33.83 דקות, תוצאה ששווה שיא ישראלי חדש. חוץ ממנו, גם השחיין הצעיר עמי דדאון זכה במדליות כסף ב-150 מעורב וארד ב-200 חתירה באליפות העולם. בסך הכל, הנבחרת הישראלית סיימה את אליפות העולם עם שיא עולם, ארבע מדליות, 20 גמרים, ו-11 שיאים ישראלים.

עמי דדאון (קרן איזקסון)עמי דדאון (קרן איזקסון)

החותרת מורן סמואל צברה עוד הישג אישי אחרי שזכתה במדליית ארד באליפות העולם שהתקיימה באוסטריה, במקצה ה-2,000 מטר החדש בסירת יחיד. חוץ ממנה, שמוליק דניאל, החותר בסירת יחיד גברים, הגיע בגמר אליפות העולם למקום השישי, והחותרים בסירת רביעייה - המונה את מיכל פיינבלט, סימונה גורן, אחיה קליין, ברק חצור וההגאית מרלנה מילר - סיימו את התחרות במקום השישי. כולם הבטיחו מקומם בטוקיו.

בטניס כסאות גלגלים, נבחרת הקוואד (נכות קשה), שכוללת את נועם גרשוני, שרגא ויינברג ופטריק בן אוריאל, זכתה במדליית כסף באליפות העולם שהגיעה לרמת השרון. נציגים מ-23 מדינות התייצבו אליה. בתוך כך, הוועד הפראלימפי הצליח במאבקו לבטל את האליפות העולם בשחייה שהייתה אמורה להתקיים השנה במלזיה, אחרי שהמלזים הודיעו שלא יאפשרו לישראלים להיכנס למדינתם.

נועם גרשוני (איציק בלניצקי)נועם גרשוני (איציק בלניצקי)

בענפים שאינם אולימפיים, נילי בלאק זכתה באליפות העולם באגרוף תאילנדי בפעם הרביעית ברציפות והביאה הרבה כבוד למדינה, אלעד סומן זכה במדליית הכסף ודין חזיזה בארד. ליאור סופר זכה באליפות העולם בוויקבורד בפעם השלישית ברציפות בגיל 33, כאשר אורי בוז’ו זכתה בכסף באליפות העולם בוויקסקייט. גיא פירר זכה במדליית ארד באליפות אירופה לבוגרים בוויקבורד. נבחרת ישראל לנשים בלקרוס סיימה במקום השני באליפות אירופה שנערכה בישראל, אחרי שבגמר הפסידה לאנגליה שהגנה על תוארה כאלופת אירופה.

משי רוזנפלד זכתה במדליית זהב בשתי קטגוריות באליפות העולם לבוגרים בג'יו-ג'יטסו של איגוד UWW, כמו גם במדליה זהה באליפות אירופה ביחד עם ויקי דבוש ונמרוד ריידר שזכו לשמוע את ההמנון. אביב לוי זכה במדליית הזהב ובתואר אלוף אירופה ורועי אשר עם מדליית הארד באליפות אירופה בסקי מים. אסף יניב הוא סגן אלוף אירופה בהחלקה אומנותית על גלגיליות, כאשר גם נבחרת ישראל בהחלקה אמנותית זכתה באליפות אירופה במופעים קבוצתיים. 

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */