יום שישי, 03.05.2024 שעה 06:48
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6522-6431מכבי חיפה2
5826-5131הפועל ב"ש3
5042-4231הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • 2 - 0
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

ואן לוון: ההשקעה של גולדהאר תחזיר את עצמה

מנהל הנוער של מכבי בראיון: "הכדורגל הישראלי לא מעריך כישרונות", "היה קושי להטמיע דרך לאנשים שבטוחים שהם יודעים יותר", "בלי מתקנים לא נתקדם"

|
פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)
פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)

פטריק ואן לוון לא הגיע ממשפחה של כדורגל. בבית ובו שלושה בנים, הוא היחיד שבחר במשחק היפה כדרך חיים עבורו. הקריירה שלו החלה כמו רוב הילדים ההולנדים שבוחרים בכדורגל, הוא הגיע למועדון ברמת חובבים, מזלו האיר פנים והוא היה מספיק מוכשר כדי שספרטה רוטרדם תצרף אותו כשהיה בן 16. הוא שיחק שם במשך שמונה שנים, הגיע אל הקבוצה הבוגרת ואף שיחק במדיה, אך תוך כדי התפתחותו וצמיחתו כשחקן, החל לצבור פציעה אחר פציעה והבין כי הוא חייב לדאוג ליום שאחרי. כך, בגיל 21 בלבד, כבר היה לו רישיון אימון מדרגה A אותו השיג באקדמיה לספורט בהולנד. הפציעות הובילו אותו לעזוב לאחר שמונה שנים את ספרטה ולרדת לליגה השנייה, שם שיחק עוד שתי עונות עד הפרישה בגיל 27 בלבד. 

כשסיים עם הכדורגל, אחד מחבריו אשר עבד בפיינורד, הזמין אותו להצטרף אליו ולהתחיל את קריירת האימון שלו. במשך עשור הוא אימן במועדון הפאר ההולנדי, עבר בקבוצות הגיל השונות, עד שמנהל האקדמיה בה עבד קיבל תפקיד בשחטאר דונייצק. הוא חבר אליו ואחרי שנה וחצי, ירש אותו כמנהל האקדמיה של המועדון האוקראיני שלאחרונה רכש את מנור סולומון בשישה מיליון יורו. בסיומן של שבע שנים בכללי, הוא ביצע שינוי בקריירה והפך למנהל המקצועי של קייראט הקזחית, אך את היסודות להבאתו למכבי ת"א הוא יצר עוד באוקראינה. 

כוכבי העתיד של מכבי ת"א עם שערים מדהימים

במהלך עבודתו שם, אל מטרלוג דונייצק הגיע ג'ורדי קרויף שהיה בעיצומו של מסע הפרישה שלו מכדורגל כשחקן פעיל. השניים היו נוהגים להיפגש שלוש-ארבע פעמים בשבוע לשיחות על כדורגל ועל החיים בכלל. ג'ורדי התחבר מיידית לפטריק ושמר איתו על קשר טוב וקרוב גם כאשר עבר למלטה, לקפריסין ולאחר מכן לישראל. ב-2015, פנו מיץ' גולדהאר וג'ק אנגלידיס לקרויף וביקשו ממנו המלצות למועמדים לניהול מחלקת הנוער. השם הראשון שהוגש היה של ואן לוון. כמה חודשים לאחר מכן, הוחלט במכבי ת"א ללכת על המהלך ולהחליף את ניר לוין באיש מקצוע זר, ומי שהיה מנכ"ל המועדון באותה התקופה, מרטין ביין, זימן את ואן לוון להתרשמות אשר נערכה בחודש ינואר של 2016. 

עוד לפני כן הוא ביקר מספר פעמים בישראל. אפילו צפה בדרבי תל אביבי לצידו של ג'ורדי קרויף. כשנשאל המנהל המקצועי של הצהובים מיהו אותו אורח, סיפר כי זהו חברו מקייראט שעובד כמנהל מקצועי שם. אף אחד לא העלה על דעתו כי בחלוף תקופה, ולאחר ההתרשמות בזימונו של ביין, יבוצע המהפך במחלקת הנוער הצהובה וביוני 2016, הוא מונה כמנהל הביצועי של הצהובים. חוזהו הוארך לאחרונה עד ל-2020. הוא יסגור ארבע שנים מלאות במועדון, לפחות, וינסה במהלך הקדנציה שלו להטמיע את הרעיונות שלו. כאלה, שלא ממש התקבלו בהבנה בהתחלה אך ואן לוון בטוח: "בסוף התהליך, מחלקת הנוער תחזיר את ההשקעה העצומה של מיץ' גולדהאר בה". 

מיץ' גולדהאר. ההשקעה שלו בנוער תוחזר (יניב גונן)מיץ' גולדהאר. ההשקעה שלו בנוער תוחזר (יניב גונן)

“לא היה קל לשכנע יותר מ-50% מהאנשים שמשהו צריך להשתנות”

ואן לוון התיישב לראיון בלעדי עם ONE בעיצומו של טורניר הנוער הבינלאומי אשר נערך במתחם האימונים של הצהובים בשבוע שעבר.

פטריק, כמה קשה היה לשכנע אותך להגיע לישראל?
"האמת שלא היה כל כך קשה. הייתי מספר פעמים בישראל כחלק מהקשר שלי עם ג'ורדי. ראיתי פה דרבי, הוזמנתי פעם אחת על ידי ביין לתת את הדעה שלי על מחלקת הנוער. אז ראיתי את מכבי ת"א עוד לפני שחתמתי על החוזה בה. ידעתי לאיפה אני מגיע".

איך אתה מגדיר את המסע שלך בכדורגל הישראלי עד כה?
"אני יודע שכאשר מזמינים אותך להגיע למקום מסוים, ההזמנה הזו באה עם הוראות ברורות. ידעתי מראש מה התפקיד שלי ומה אני צריך לעשות. סיכמנו מראש לא רק את החוזה שלי, אלא גם את דרך העבודה שלי. המועדון הסכים איתי והצעדים הראשונים היו מאוד מהירים. רציתי לבצע שינוי מיידי, עם תכנית ברורה, כזאת שלא הוצגה בעבר בישראל ואשר שאבתי אותה מניסיוני בשנים האחרונות בהן עסקתי בבניית אקדמיות. לא היה קל להטמיע את התוכנית שלי, ולא היה קל לשכנע יותר מ-50% מהאנשים שמשהו צריך להשתנות, היו לנו קשיים עם כמה מהאנשים שעבדו באקדמיה אבל אוקיי, זה קורה בכל מקום, בטח כאשר אותם אנשים בטוחים שהם יודעים יותר ממך, אבל עכשיו אנחנו במצב שבו אחרי שלוש שנים – יש לנו שיטה וכולם יודעים מה עליהם לעשות. כולם יודעים מהן הדרישות שלנו על המגרש ומחוץ לו. אנחנו מנסים להתחזק בכל שנה. להוסיף דברים חדשים לתכנית האימונים, או דברים חדשים מחוץ לתכנית האימונים עבור המאמנים שלנו ועבור השחקנים שלנו". 

פטריק ואן לוון. "מהשיחות עם ג'ורדי הבנתי שהכל בישראל מתחיל ממשמעת" (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון. "מהשיחות עם ג'ורדי הבנתי שהכל בישראל מתחיל ממשמעת" (רדאד ג'בארה)

אחד הדברים אשר שינית מאוד מהר היה עניין המשמעת. זו החלטה שהגעת איתה "מהבית". למה?
"ובכן, מהשיחות שלי עם ג'ורדי קרויף על הכדורגל הישראלי, הרבה דברים הגיעו מתוך העניין המשמעתי של השחקנים וגם של הקבוצות. אני חושב שזה הבסיס. שחקן כדורגל מקצוען צריך משמעת, זה מתחיל שם. גם מאמן. בטח אם אתה רוצה לעבוד באקדמיה מקצוענית. כולם צריכים להבין שעלינו ללכת בכיוון אחד ושעלינו לעשות את זה ביחד. אני לא יכול לעשות שום דבר לבד, אני צריך לקבל סיוע מהמאמנים ושהשחקנים ישתפו פעולה. יש משמעת הכרחית שבעזרתה גם יגיעו התוצאות". 

אתה חושב שהצלחת לעמוד במטרה הזאת?
"אנחנו בהחלט בדרך הנכונה לשם, אנחנו מכוונים כל הזמן להוסיף שחקנים לקבוצה הבוגרת, יש לנו כבר היום שני בחורים שמתאמנים שם - דניאל פרץ (שוער) ועדן קארצב. ויש לנו כמובן שחקנים רבים מדור קודם שמשחקים בקבוצה הבוגרת. בשנים האחרונות הרבה שחקנים התאמנו עם הקבוצה. אז בעיני זה אומר שאנחנו מצליחים, כי כדי להגיע לבוגרים אתה צריך יסודות כדורגל, טכניקה, משמעת ומשמעת טקטית. היום, יש להרבה שחקנים צ'אנס אמיתי לשחק כדורגל ברמה מקצועית בקבוצת ליגת העל, ובעיני יש לנו כיום שחקנים רבים שנמצאים בדרך הנכונה להגיע לקבוצה הבוגרת של מכבי ת”א בסופו של דבר. אין ספק שהצלחת השחקנים ממחלקת הנוער תלויה מאוד במאמנים ובצוותי האימון, אך גם בהורים שלהם בבית ובמנטליות האישית של כל אחד מהשחקנים".

דניאל פרץ חוגג. "זה חשוב ששחקנים מהנוער עולים להתאמן בבוגרים" (איתי כהן)דניאל פרץ חוגג. "זה חשוב ששחקנים מהנוער עולים להתאמן בבוגרים" (איתי כהן)

בנושא המשמעת - אתה מחשיב את עצמך כבחור קשוח?
"לא. זה מה שכולם אומרים עליי, שאני קשוח. אבל בעיני אני בחור של חוקים. אני חושב שאם בחרתי בדרך, אז צריך ללכת אחריה. יש לי דעה ברורה על איך הדברים צריכים להיות והיא לא עבור קבוצה אחת אלא עבור כל קבוצות האקדמיה. מגילאי 8 ועד 19. זה לא להיות קשוח. זה להחזיק בפילוסופיה שבעיני צריך ללכת בעקבותיה". 

“עולם הכדורגל לא מעריך את הכישרון של הילדים האלה”

אנחנו יושבים כאן בעיצומו של טורניר הנוער הבינלאומי שמארגנת מכבי תל אביב, וזהו דבר גדול עבור המועדון, אך מה הוא מעניק לה ברמה הבינלאומית בעצם?
"ובכן, זו התחלה של משהו בינלאומי. יש הרבה מועדונים באירופה שלא מטיילים בכזו קלות לישראל, לשתי הקבוצות הזרות שהבאנו בעונה שעברה (באייר לברקוזן, רד סטאר פאריס) ולקבוצות שהבאנו העונה (קריסטל פאלאס ואקסלסיור) יש הרבה שאלות. בכל רגע שקורה משהו בישראל, שעבור מי שגר כאן זה דבר קטן, עבורם זה דבר גדול. אז אנחנו עדיין בשלב הראשוני, זה חשוב מאוד לכדורגל הישראלי ברמת הנוער, למכבי זה חשוב לגבש תרבות של טורנירי כדורגל כאלה. אנחנו בקלות יכולים להשתתף בטורנירים בחו"ל, אבל אנחנו רוצים שהם יגיעו לישראל. ראינו בשנה שעברה שהקבוצות המקומיות נהנו, הקבוצות הזרות נהנו, ולכן רצינו להמשיך גם העונה. יש לנו תכניות להוסיף קבוצות גיל נוספות לטורנירים הבאים, לכלול קבוצות מתחת לגיל 17, ואולי גם מתחת לגיל 15, אנחנו חושבים על להרחיב את הפריסה. מבחינתנו כמועדון, חשוב לנו שהילדים שלנו ישחקו בסביבה שונה, שלושת הימים האלה יכללו חמישה משחקים לכל קבוצה ונגד שיטות שונות כאשר הם רעננים או עייפים. זהו קונספט שמתבצע באופן רגיל באירופה, ולצערי לא בישראל, אז אנחנו מקווים שמועדונים נוספים יקבלו מוטיבציה לארגן גם הם טורנירים שכאלה בהמשך". 

שחקני קריסטל פאלאס בטורניר בארץ (נעם מורנו)שחקני קריסטל פאלאס בטורניר בארץ (נעם מורנו)

מהן התגובות כאשר אתה מזמין קבוצות להגיע לטורניר בישראל?
"כולם מתעניינים, אם אתה מסתכל אז הקבוצות שמגיעות הן מאירופה, ממזרח אירופה. האקלים בינואר בישראל הוא משהו מיוחד ושונה עבורן וזה מעניין אותן להגיע. זו גם תקופה שבה בלא מעט ליגות הקבוצות עדיין לא החלו את החצי השני של העונה, אז זה מעניין עבורן להגיע ולשחק ולייצר סוג של "מחנה מחורף" קצר, לשחק אל מול קבוצות שמשחקות בטקטיקה שונה, בגישה אחרת, לטעום מתרבות שהן לא מכירות, ולשוב באווירה חיובית אל הליגות שלהן". 

זהו משהו שבעיניך תורם להתפתחות השחקנים בגיל הזה?
"בוודאי, זה תורם. במיוחד בסיטואציה בישראל, שבה אין קבוצה מתחת לגיל 21, כך ששחקן שסיים גיל נוער המפגש הבא שלו מול קבוצות בינלאומיות יהיה רק כאשר יצליח להשתלב בקבוצה בוגרת. כך שכל ניסיון בינלאומי ששחקן יכול לקבל שלא במסגרת של נבחרת, לפני שהוא קופץ לקבוצה בוגרת, הוא מבורך. זה תורם להתפתחות שלהם. זה מה שאנחנו מחפשים להציע לכל הקבוצות אשר לוקחות חלק בטורניר הזה".

פטריק ואן לוון. "בתחילת דרכי ההורים הפריעו לקריירה של הילד. היום כבר לא" (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון. "בתחילת דרכי ההורים הפריעו לקריירה של הילד. היום כבר לא" (רדאד ג'בארה)

“אנחנו לא צריכים עצות טקטיות מההורים” 

איך נראים החיים של שחקן באקדמיה של מכבי בהשוואה ללפני שהגעת?
"אחד הדברים שאני מכוון אליהם הוא לתת למאמן ולשחקן תבנית עבודה ברורה. דרך. אני רוצה שהם יידעו בדיוק איך אימון צריך להיות, מתי האימון, כך שיהיה להם בראש בכל רגע שהיום אני צריך להיות באימון בשעה הנקובה, אם זה בבוקר או אחה"צ. אני רוצה שהם יחשבו מראש לפני שהם מגיעים לאימון, על מה שעליהם לצפות שיקרה באימון ולהתנהל בהתאם לאורך כל היום, לשלב את זה עם בית הספר או עם הצבא, וכמובן לקבל עזרה גם מההורים שיסייעו לילד שלהם להפוך לשחקן כדורגל ברמת הקבוצות. זה הפרויקט שלנו. הוא פתוח, הוא ברור, הוא מורכב מפילוסופיית כדורגל אשר מקנה לילד קו ברור לחיים לצד החיים שלו בתא המשפחתי ובבית הספר". 

אתה רואה מצב בו ההורים מפריעים לקריירה של הילד?
"זה קרה בהתחלה שלי. כן. בהולנד אנחנו אומרים שיש רוח שונה. היום ההורים מבינים את זה באקדמיה. אנחנו רוצים את העזרה של ההורים. אנחנו רוצים שהם ידאגו שהילד שלהם יגיע בזמן לאימון, אנחנו רוצים שהם יוודאו שהוא מוכן לאימון ובשאר הזמן אנחנו מקווים שהם ייהנו מכך שהילד שלהם משחק כדורגל. זה מה שאנחנו מצפים מההורים. אנחנו לא צריכים עצות טקטיות מהורים. אנחנו לא צריכים עצות טכניות מההורים. כמובן שיש לפעמים מקרים בהם יש הורים שחושבים שהם יודעים יותר מהמאמן או מההנהלה, אבל אוקיי, זהו עניין קטן. אלו כבר לא בעיות גדולות עבורנו". 

חגיגה בצהוב: 3-0 למכבי ת"א על הפועל ב"ש

מה בעיניך ילד צריך יותר מכל כאשר הוא בגיל האקדמיה?
"ברגע שאתה מכניס משמעת וברגע שמה שאתה רוצה להשיג מהכדורגל הוא בהיר ומובן, זה עוזר מאוד לשחקן הישראלי. כישרון, יש לילדים האלה. אני כל הזמן מופתע לא רק מהילדים במכבי, אלא מהמועדונים האחרים. יש פה רמה טובה, ובאותו הזמן, אני לא חושב שעולם הכדורגל מעריך את הכישרון של הילדים האלה ואני לא חושב שהוא רוצה להשקיע יותר מדי בכך. מה שהנבחרת הלאומית מציגה, צריך להיות יותר יציב. כי אני רואה מדינה קטנה, אבל אני לא רואה שהיא נופלת מהכישרון שיש באוקראינה למשל ששם יש פי 5-6 יותר תושבים. צריכים לצמוח כאן יתר שחקנים מוכשרים, וזה מתחיל על ידי כך שמועדונים ישקיעו לא רק במשכורות של שחקנים או מאמנים, אלא גם במתקנים". 

בעבר, האקדמיה של מכבי ת"א החילה יותר קבוצות, בכל הגילאים, ואחד הדברים שאתה שינית היה לצמצם את ההיקף הזה, לבטל את אפקט "החוג", ולהפוך את זה ליותר מסודר, ולהתמקד יותר במציאת הילדים המוכשרים. מה הוביל אותך לכך? חשת שההתנהלות היא לא מקצוענית?
"ראשית, לא סגרנו הרבה קבוצות. מה שעשינו זה לנסות להפוך את הדברים ליותר מקצועיים. בעיני בגיל 16 צריך להתחיל לעבוד עם השחקנים ולהכין אותם לקבוצה הבוגרת, אך עד לרגע שהם מגיעים לגיל 16 עלינו לוודא שאנחנו מכוונים אותם בדרך הנכונה. זה לא יכול להתחיל בגיל 16. אחד החוקים הכי קשים עבור הכדורגל הישראלי, זה שיש פה מצב שבו המועדון לא מוגן מול שחקנים עד שהם מגיעים לגיל 15. המשמעות היא שאם אתה לא עושה עבודה טובה, כל אחד מהילדים האלה יכול בגיל 15 לקום וללכת ("הסגר"), אנחנו מנסים לשנות את זה ולהתחיל את העבודה הטובה מול ילדים בגילאים 7-8, אנחנו עובדים על לחבר אותם למועדון, לפילוסופיה של המועדון ולמבנה שלו, כדי שהם יישארו פה כמה שיותר זמן, במכבי ת"א. פה ההבדל שלנו ממועדונים אחרים בעיניי. האקדמיה שלנו עושה הרבה עבור הילדים בתוך עולם הכדורגל, אך גם המועדון עושה עבורם רבות מחוץ לכדורגל מבחינת תנאים שמקיפים אותם. אנחנו מעניקים עזרה עם קטעי וידאו, עם מאמנים מנטלים, עם השכלה, כך שאנחנו מתרכזים לא רק בכדורגל, אלא בנתינת החבילה המושלמת על מנת שיהיה להם צ'אנס להיות שחקני כדורגל מקצוענים, לצד זאת שהם מבינים שעליהם גם להשקיע בהשכלה שלהם, כך הם יהיו מכוסים משני הכיוונים". 

חביב אוחיון לאחר ההרחקה. "הוא הבין שעליו לעבוד קשה וזה יהיה המאבק שלו כל הקריירה" (רדאד ג'בארה)חביב אוחיון לאחר ההרחקה. "הוא הבין שעליו לעבוד קשה וזה יהיה המאבק שלו כל הקריירה" (רדאד ג'בארה)

מהם היתרונות של הילד הישראלי ככדורגלן?
"אני חושב שמבחינה טכנית יש פה כישרון ברמה טובה, אבל חסרים כישורים טקטיים. אני מקשר את זה ישירות לאיך שהליגות פה בנויות מגילאים קטנים. אם אני משווה את זה להולנד או גרמניה, שם מגיל 7 יש כדורגל מאורגן וליגה מאורגנת, וזה נותן להם נקודת פתיחה טובה יותר על ילד ישראלי שמתחיל את דרכו בכדורגל מאורגן מאוחר מדי. הכדורגל הישראלי עבור ילדים צריך להתחיל בצורה מסודרת ומאורגנת עם משחקים מסודרים, בגיל צעיר יותר. המשחקים האלה הופכים את הילדים לטובים יותר. וכאן מנסים קודם כל למצוא מה יהיה נוח עבור המועדון". 

האם זה אפשרי להכשיר ילד להיות ממושמע טקטית?
"בכל רגע שבו אתה נותן לילד לשחק כדורגל, הוא חייב לשחק בעמדה מסוימת. כמועדון עליך האחריות, בגיל צעיר, לא למקד את הילד לעמדה אחת בלבד, אלא לתת לו לשחק במספר עמדות כדי שהוא יוכל לפתח את הרגשות שלו בנוגע לכל העמדות ואז מגיע רגע, בערך בגיל 14, שבו אתה יכול לראות בבירור לאיזה כיוון הילד מתפתח. האם הוא שחקן הגנה, שחקן קישור או שחקן התקפה". 

עומר כץ בועט בכדור. מקפידים על פיתוח משחק הרגל של השוערים (משה חרמון)עומר כץ בועט בכדור. מקפידים על פיתוח משחק הרגל של השוערים (משה חרמון)

“מבחינת שעות אימון – הגענו למקסימום. צריך מתקנים טובים יותר”

כשאנחנו רואים את הנבחרות או את הקבוצות הישראליות במסגרת בינלאומית, זה ברור לכולם שאחת הבעיות הקשות של השחקן הישראלי היא מנטליות. אנחנו רואים את נקודות השבירה ברגעים כאלה. במיוחד בנבחרת הבוגרת. זה משהו שמן הסתם מתחיל בגיל צעיר, אך האם זה אפשרי "לאמן" את הצד המנטלי של הילדים?
"אתה יכול להסביר מראש לכל ילד מול אילו בעיות הוא עתיד להתמודד בהמשך הקריירה שלו. זה מה שאנחנו מנסים לעשות. אנחנו מנסים להכין את הילדים לכל סיטואציה. יש לנו שיתוף פעולה עם עופר רונן (דובר המועדון), שמסביר להם את העולם הנוכחי שבו יש רשתות חברתיות ותקשורת, איך הם משפיעים, אנחנו עובדים עם מאמנים מנטלים. תחילה עם קבוצות ואח"כ זה יורד לרמה האישית, שמאמן מנטלי מוצמד לשחקן כשאנחנו מרגישים שיש בכך צורך או רוצים לתמוך בשחקן. לדוגמה, טורניר כמו שאנחנו משחקים עכשיו, עם משחקים רבים בשלושה ימים, יסייע לשחקן. הרי מרבית הטעויות ומרבית הבעיות בזמן משחק, צצות כאשר השחקן מתעייף או עצבני, או כאשר המאמן מחליף אותו".

מה הייתה המטרה המרכזית שלך כאשר הגעת למכבי והאם היא השתנתה מאז?
"המטרה הראשונה שלי הייתה לארגן את האקדמיה ברמה אירופית. לשם כיוונתי. אנחנו לא רוצים להתחרות רק בישראל אלא גם מחוץ לה. כולנו ידענו שלבנות אקדמיה שמספקת שחקנים לקבוצה הבוגרת זה תהליך שלוקח שנתיים או שלוש. עכשיו אנחנו במצב שבו היסודות קיימים, הכישרון נמצא בכל קבוצות הגיל, כך שמעתה זה תלוי בנו לפתח את זה ולהוסיף רעיונות חדשים ודברים חדשים, כדי להעצים את הליך הפיתוח. אנחנו בשלב שבו יש לנו את הארגון, את צוותי האימון, את השחקנים המוכשרים ואנחנו מקווים שהמועדון יעשה את הצעד האחרון וישפר את תנאי האימון עבורנו (מתקנים), כי זה משהו שיכול לעצור התפתחות של אקדמיית כדורגל ולמנוע ממך לנפץ את תקרת הזכוכית אליה הגעת. הצעד הבא עבור מכבי ת"א צריך להיות לשפר את רמת המתקנים שלה. אנחנו לא יכולים להכניס יותר שעות אימון במצב הזה. הגענו למקסימום". 

ולדימיר איביץ'. "צריך להגיע למצב שיש לי שחקן מוכן אם המאמן צריך אחד כזה" (רדאד ג'בארה)ולדימיר איביץ'. "צריך להגיע למצב שיש לי שחקן מוכן אם המאמן צריך אחד כזה" (רדאד ג'בארה)

האם מצאת קושי בעבודה עם ישראלים?
"אני חייב להגיד שבמזרח אירופה, המנטליות שונה. יותר "הולכים אחריך". אחד הדברים שעופר אמר לי או מישהו אחר, הוא ש"בישראל מלמדים אותנו להיות יצירתיים". עבורי התשובה הזאת אמרה שאין עליי שום אחריות כי אם דבר אחד לא יעבוד, אני אלך פשוט בדרך אחרת. זה משהו שאנחנו מן הסתם עובדים עליו ורוצים לשנות אותו. אנחנו ממוקדים בתכנית שלנו. זה לא אומר שאנחנו מנהלים פה בית סוהר. זה אומר שאנחנו פשוט הולכים בכיוון מסוים, שבו לאנשים יש את ההשפעה האישית שלהם. אני נוקשה, הוא (עופר) רך, אנחנו מייצרים שוני על ידי הגישה של כל אחד מאנשי המקצוע אצלנו. תראה, יש לנו את השחקנים המוכשרים או את אלה אשר סימנו ככאלה שיכולים להגיע רחוק. חלק מהם מגנים, זה דורש גישה ועבודה אחרת. חלק מהם קשרים, זה דורש מאיתנו לתת להם דברים אחרים. בסוף, המטרה היא להביא כמה שיותר שחקנים לקבוצה הבוגרת. אנחנו צריכים להגיע למצב שבקבוצת הנוער שלנו יש 6-8 שחקנים אשר מועמדים להגיע לקבוצה הבוגרת, וכאשר המאמן הראשי יפנה אליי ויגיד לי 'אני צריך מגן שמאלי', עלינו לדאוג שיהיה מגן שמאלי מוכן שנמצא באקדמיה או גדל באקדמיה ועכשיו משחק בקבוצה ב' שלנו". 

כל שחקן אוהב להבקיע שערים. כל ילד חולם להיות ליאו מסי או כריסטיאנו רונאלדו. איך אתה לוקח ילד ואומר לו 'תשמע, אתה לא מסי ולא רונאלדו. אתה מגן שמאלי טוב. אתה בלם טוב', וגורם לו להשתכנע וללכת אחריך?
"זה משהו שעליו עובדים בגיל מוקדם. אתה צריך לתת לכל שחקן לשחק במגוון עמדות. שיהיה קיצוני שמאלי, אך גם מגן שמאלי. תן לו את הניסיון. כשהוא יגדל, תכונות ספציפיות יבלטו לעין ולא רק למאמנים אלא גם לילד עצמו. אחד יבין שהוא בלם קשוח, והשני יבין הוא קשר מחונן. על זה אנחנו עובדים וברגע שבו עלינו להפוך את העמדה שלו לספציפית אז עושים את זה. כמובן שמתנהלים דיונים, נניח עם ווינגרים, שאומרים 'אני שמאלי, נוח לי לשחק בצד ימין'. אוקיי, אבל לנו יש את הרעיון שלנו על איך הקבוצה צריכה לשחק ואיך הילד צריך להשתלב בה. אנחנו מנסים לשכנע אותו ולהסביר לו מה התכונות הטובות שלו בשיטה הזאת. ובסוף, אנו מקווים שתכנית העבודה שלנו תספק שחקן שהוא מוכן טקטית, שהוא מוכן מנטלית, ואם למאמן תהיה עבורו משימה שהוא לא היה רגיל לבצע לפני כן באקדמיה, הוא עדיין יוכל להסתגל לשינוי מהר ויספק את הסחורה". 

עופר רונן. עובד עם שחקני הנוער על התמודדות מול תקשורת (חגי מיכאלי)עופר רונן. עובד עם שחקני הנוער על התמודדות מול תקשורת (חגי מיכאלי)

“אם שחקן יוצר בעיה, עדיף לחשוב על 24 האחרים. לא בושה לאבד שחקן מוכשר”

אחד השנתונים הטובים ביותר בנוער של מכבי ת"א באחרונה היה השנתון בו גדלו דור מיכה ומונס דאבור. אחד הדברים שהם עושים טוב מאוד, זו התנועה שלהם ללא הכדור. הם מאוד חכמים במשחק שלהם. זה משהו שאתה מנסה להתמקד בו כיום באקדמיה?
"אנחנו מתמקדים גם על זה, כמובן. אנחנו מלמדים את הילדים שיש לנו רק כדור אחד, ו-22 שחקנים על המגרש. כולם חייבים לזוז בלי הכדור. אנחנו מלמדים את זה, שיידעו לאיפה לנוע ואם הם כבר חופשיים, אז שיידעו איך להישאר חופשיים. את שחקני ההתקפה אנחנו מנסים ללמד מתי עליהם להגיע לאזור הנכון ברגע הנכון, כי זה אחד הדברים החשובים. לרוץ קדימה זה טוב, אבל צריך לדעת מתי לרוץ. אנחנו עובדים על זה עם כולם. אנחנו רוצים שכולם יוכלו ליזום. אם המגן הימני רואה הזדמנות לצאת להתקפה, אנחנו רוצים שהוא יידע איך לעשות את זה בשילוב עם הקשר שלפניו או ששחקן ההתקפה יתפוס את מקומו של המגן אם הוא עולה להתקפה ונמצא בעמדה קדמית ממנו כעת". 

אחת הביקורות על מחלקת הנוער של מכבי ת"א בשנים הקודמות הייתה שהיא אפשרה לכישרונות הגדולים שלה לברוח. אם נסתכל עכשיו על הקבוצה הבוגרת, שחקנים מובילים כמו אלי דסה ועומר אצילי היו במחלקה של מכבי, עזבו ולאחר מכן נרכשו במיליוני שקלים. איך אתה מונע מצב כזה כמנהל ביצועי?
"אנחנו יכולים למנוע את זה רק אם ננהל דיון פתוח וכן עם השחקנים ועם ההורים, להגיד להם מראש מה אנחנו מחפשים להשיג מהם ואיתם. הדבר השני הוא שעלינו לוודא שסיטואציה בה הורה רוצה להשפיע על הכל, לא תתרחש כי ההורים חייבים להבין שאין להם השפעה על יכולות הכדורגל של הילד. בסופו של דבר, כל מועדון מגיע למצב שבו הישארות של שחקן כזה או אחר תלויה בשיחות על החוזה שלו. אנחנו מנסים להתכונן גם לזה ולהגיע למצב בו אנחנו יושבים מול שחקן ואומרים לו "אנחנו חושבים שאתה מוכשר, יש לך עתיד, אתה תקבל עכשיו חוזה שלא יגרום למשפחה שלך לחיות מעתה בעושר גדול, אבל כן תקבל מאיתנו תמריץ שמשקף את מה שאנחנו רואים בך". אני בטוח שבתקופה שלי נאבד שחקנים, כי לפעמים אתה נדחק לעמדה שאתה לא רוצה להיות בה. אתה חייב לחשוב על הכלל. אם יש לי 25 שחקנים בקבוצה, ואחד יוצר בעיה, עלינו לדאוג ש-24 האחרים נמצאים במסלול הנכון. זה יכול לגרום לכך שנאבד שחקן אחד מוכשר, זאת לא בושה, בטח כאשר אתה רוצה ללכת בדרך ברורה שבה כולם יודעים מהן הדרישות שלנו". 

עומר אצילי. ואן לוון יודע איך למנוע ממקרים כמו שלו להתרחש שוב (רדאד ג'בארה)עומר אצילי. ואן לוון יודע איך למנוע ממקרים כמו שלו להתרחש שוב (רדאד ג'בארה)

מה השוני בין האימונים שילד בן 8 צריך לקבל, לבין אלה שהוא צריך לקבל בגיל 16?
"השינוי הגדול הוא שילדים בני 7-8 חייבים לבצע טעויות. הם צריכים לטעות כדי להבין כדורגל. וכשהם בני 16, אנחנו מכוונים לכך שהם יטעו כמה שפחות. זה אולי השינוי הגדול ביותר. ילד בן 8 יכול לבצע כל הזמן את אותן 5-6 טעויות, אך אצל נער בן 16 אנחנו רוצים לראות טעות אחת או שתיים. הם חייבים לדעת איך לצאת מהטעות שלהם ובעצם חייבים לדעת יותר. לכן אני טוען שילדים מגיל 8 צרכים לשחק בכמה שיותר עמדות. כדי שיבינו איך עושים הגנה, איך משחקים בקישור, איך עושים התקפה. זה יעזור להם לטעות פחות בעתיד".

יצרתם דרך חדשה לשחקנים מתחת לגיל 21, שהיא לצאת בהשאלות ולקבל דקות בליגה הלאומית בעיקר. מכבי של העונה מצליחה מאוד גם בזכות המושאלים האלה שחזרו. אתה מאמין שההחלטה לפתוח קבוצות בת בליגה הלאומית בעונה הבאה תהיה טובה לכדורגל הישראלי?
"אני מקווה מאוד שזה יקרה. זה חסר בכדורגל הישראלי. הסטטיסטיקה מוכיחה שהרבה שחקנים מגיל 18-21 יוצאים מחוץ לכדורגל כי אין להם הזדמנות לשחק. לא כולם נבחרים לקבוצה הבוגרת בגיל הזה וגם לא לקבוצה בלאומית ואנחנו מאבדים המון שחקנים בגילאים האלה. אם אני מסתכל על מכבי, על השחקנים שהיו בהשאלה בשנים הקודמות וחזרו למכבי או עברו לקבוצה אחרת, זה משהו שעלינו לעבוד עליו. אני מבחינה אישית מאמין שיש לעבוד עם השחקנים האלה בתוך המסגרת של המועדון שלך כדי שנשפיע על השחקן, נשמור עליו באותה תרבות, באותו סגנון משחק, במקום לשלוח אותו בהשאלה למקום אחר ששם יש דרך אחרת. היה לנו מזל שהיה עניין גדול בשחקנים שלנו בבית"ר ת"א/רמלה, והעדפנו שהם ישחקו ביחד, ולכן בשנים האחרונות היו לנו 8-10 שחקנים שמושאלים לשם יחדיו". 

אילון אלמוג חוגג. ואן לוון מעדיף שהשחקנים יישארו במכבי ת"א (חגי מיכאלי)אילון אלמוג חוגג. ואן לוון מעדיף שהשחקנים יישארו במכבי ת"א (חגי מיכאלי)

מהו המסלול האידיאלי עבור שחקן שמגיע לגיל 19?
"עבורי - מכבי ב'. מכבי ב' בליגה הלאומית. כשאתה שולח שחקן להשאלה, הוא לא קשור יותר לקבוצה הבוגרת, ושחקן בגילאים 18-21 הוא זה שיכול לייצר לחץ על שחקן אחר בקבוצה הבוגרת. אבל, מצד שני, קשה מאוד לילד בן 18 להותיר רושם על המאמן ולשכנע אתו להשאירו בקבוצה הבוגרת. לכן, כשהוא נשאר בתוך המסגרת שלך, קרי מכבי ב', אתה ממשיך לתת לו את המסגרת הנכונה ואת ההזדמנויות לשחק אצלך וגם מאפשר למאמן להמשיך את המעקב אחריו ולקרוא לו ברגע בו הוא צריך אותו לקבוצה הבוגרת. זה נותן לשחקן עוד שנה-שנתיים של כדורגל במסגרת שלך וכך גם למאמן פרק זמן נוסף לעקוב אחר ההתפתחות שלו בכדורגל. מבחינתי, שחקן בן 20 צריך להיות מוכן לקבוצה הבוגרת וזו הדרך להביאו למצב הזה". 

איך הסתגלת לשיטה של ליגת הנוער, כי אנחנו עוקבים אחרי חשבון הטוויטר שלך, היו מספר מקרים בהם העברת ביקורת מאוד נוקבת בעניין הזה. מהי הבעיה בשיטה הזו בעיניך?
"ובכן, אחת הבעיות היא כמובן שאין כיום קבוצה ב'. עבורי חוק "חריגי הגיל" הוא מלאכותי. זה מוביל למצב שיש לך בקבוצה שחקנים שהבדל הגילאים ביניהם הוא שלוש שנים, ולא שנה אחת כמו שזה צריך להיות. יש לך שחקנים שעדיין בבית ספר ולצידם שחקנים שכבר בצבא. זה משפיע על האיכות של הליגה. זו אחת הבעיות שלי. אגב, זו גם הסיבה שבטורניר הבינלאומי שלנו הגדרנו מראש כי החוק הוא כמו החוק הבינלאומי. המשחקים מיועדים לשחקנים מתחת לגיל 19 בלבד. כך גם הענקנו הזדמנות לשחקנים מתחת לגיל 19 של הקבוצות הישראליות האחרות בטורניר, לשחק נגד יריבות בינלאומיות. בעיה נוספת שיש לי היא שכל שחקן מתחת לגיל 15 יכול לעזוב לאיפה שבא לו. או שיש לך פגישות עם הורי השחקן והוא אומר לך "תקשיב, הילד שלי בן 15, עכשיו הכדורגל הופך לעסק. מה אתה מציע לי?". אלו דברים שלא טובים למועדונים. בשל כך, יש מועדונים שלא משקיעים בנוער, יש כאלה שמשקיעים אך מאבדים את השחקנים שלהם כי אין להם אפשרות לתת חוזה כי הם משקיעים הכל על פיתוח המגרש והמאמנים, וישראל חייבת ללכת לכיוון של אירופה, שם מועדון שמשקיע בנוער, תמיד מוגן. כך שאם מועדון מסוים רוצה שחקן מהקבוצה שלי, הוא יצטרך לפצות אותי כלכלית ולא יוכל להחתימו בלי לתת לי תמורה. אז בעצם אותם מועדונים יחשבו שוב האם הם בכלל צריכים את השחקן הזה או האם יש להם כבר היום שחקן דומה בקבוצה שצריך לתת הזדמנות". 

דאבור. מלמדים את הנוער של מכבי לבצע דברים כמו שהחלוץ הנהדר עושה (רדאד ג'בארה)דאבור. מלמדים את הנוער של מכבי לבצע דברים כמו שהחלוץ הנהדר עושה (רדאד ג'בארה)

“זו בעיה להגיד לשחקן שהוא התקווה של הכדורגל הישראלי”

האם דיברת עם וילי רוטנשטיינר על הנושא הזה?
"דיברנו על מספר נושאים שונים, כמו קבוצות ב', דיברנו על הקבוצות עד גיל 19, מה צריך לעשות שם, מה צריך לעשות בקבוצות עד גיל 15, האם צריך שחקן זר בנוער, כל הדברים האלה כדי שנגיע לסיטואציה שבה הכדורגל הישראלי נורמלי ביחס לכדורגל העולמי. אני חושב שווילי בכיוון שבו הוא יוכל להשפיע על הכדורגל הישראלי". 

ראינו את עדן קארצב מקודם (ביום חמישי) משחק ומבקיע שער יפהפה. לאיפה אתה רואה את הקריירה שלו הולכת, כי עדן מסומן כבר כמה שנים כדבר הבא בכדורגל הישראלי?
"אוקיי, בו בזמן זו גם אחת הבעיות של עדן, שכולם אומרים מגיל צעיר שהוא התקווה של הכדורגל הישראלי. לכן הדברים עבורו או עבור הוריו לא התקדמו כל כך מהר, אולי הם ציפו שהוא ישחק כבר בקבוצה הבוגרת. אני חושב שבשנתיים וחצי שאני מכיר את עדן, הוא היום בנקודה בה הוא צריך לשחק כדורגל בליגת העל. הוא הראה שהוא הופך לאדם יציב יותר ולשחקן יציב יותר, וכעת זהו הרגע בו צריך להראות זאת. הוא קיבל כמה דקות בגביע נגד עכו, בעונה שעברה הוא גם שיחק קצת בגביע הטוטו. אבל עכשיו הגיע הרגע שהוא יכול כשחקן בן 18 לקבל דקות משחק ברמת ליגת העל". 

עדן קארצב חוגג. "בשלב שעליו להתחיל לשחק בליגת העל" (נעם מורנו)עדן קארצב חוגג. "בשלב שעליו להתחיל לשחק בליגת העל" (נעם מורנו)

אחת החולשות של הכדורגל הישראלי לאורך כל השנים, היא היעדר שוערים טובים. במכבי יש לכם את חביב אוחיון, דניאל פרץ ועומר כץ שמושאל לבית"ר ת"א/רמלה ומדובר בשלושה שמסומנים כשוערי העתיד של ישראל. זה משהו ששמת עליו דגש כאשר הגעת - מציאת השוערים הבאים?
"אם נגיד את האמת, כל שלושת השוערים שציינת כבר היו כאן. אך כן, יש לי מחשבה ברורה למה שאני רוצה לראות מהשוערים שלי. אני רוצה לחבר אותם לסגנון המשחק שלנו וזה משהו שעשינו בו שינוי ברגע שבו החתמנו את ישראל עיני (מאמן השוערים של הנוער), שיש לו ניסיון עם פיתוח שוערים הולנדים, וזה מה שרצינו לראות. יש לנו שוערים מוכשרים מאוד שהתאקלמו היטב לסגנון המשחק עם הרגל, הם יודעים לארגן משחק מאחור, הם טובים בכדורי הגובה, כך שאני מאוד מרוצה. כשאני מסתכל על הגילאים הצעירים יותר, יש לנו עוד כמה שוערים טובים שמגיעים עכשיו ואני מקווה שבעתיד יצליחו לדחוף את פרץ ואוחיון למקסימום שלהם". 

חביב אוחיון כבר היה בדרך הנכונה לעבר קריירה בינלאומית בווטפורד אך הפציעה הקשה שחווה עצרה אותו. אתה רואה אותו חוזר ועולה מחדש על הדרך הזו?
"זה לגמרי תלוי בו עכשיו, הוא הבין שעליו לעבוד קשה כדי לחזור לכושר שוב וזה יהיה המאבק שלו עד לסיום הקריירה - להמשיך לעבוד קשה, כי זה משהו שבמצבו הוא צריך". 

בשבועות האחרונים היו מגעים עם בית"ר ירושלים עבור אילון אלמוג. הוא בסוף לא נמכר, אך כמעט ועבר בתמורה ל-1.5 מיליון יורו על 50% מכרטיסו. אתה חושב שהוא שווה את הסכום הזה?
"זה לא רלוונטי בכלל. אילון שחקן מוכשר מאוד. רק היום שחקן הולנדי (פרנקי דה יונג) נמכר ב-85 מיליון יורו בערך, אנחנו בעידן שבו הכסף כבר לא רלוונטי. אם מועדון מוכן לשלם, אז זה סכום נורמלי". 

פטריק ואן לוון. "אין סיבה למכור את הכישרונות שלנו, אבל צריך לנהל על כך דיון פתוח" (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון. "אין סיבה למכור את הכישרונות שלנו, אבל צריך לנהל על כך דיון פתוח" (רדאד ג'בארה)

אתה חושב שמכבי, כמועדון הגדול בישראל, צריכה למכור את הכישרונות שלה למועדונים אחרים בליגה?
"לא. אבל, אנחנו צריכים להיות פתוחים וכנים ואם יש הזדמנות אנחנו צריכים לפחות לשקול את זה ולגבש דעה בנושא". 

איך זה עבורך לעבוד עם בעלים כמו מיץ' גולדהאר שמוכן להשקיע סכומי כסף גדולים על הנוער?
"עבורי ועבור המאמנים זהו חשוב ועוזר מאוד שהנוער בראש מעיניו וכי הוא מוכן להשקיע כסף בפיתוח הנוער, ושהוא רוצה ששחקני האקדמיה ישחקו בקבוצה הבוגרת שלו. זהו כרטיס הפרסום הטוב ביותר למועדון שלך, לא רק להביא אותם לקבוצה הבוגרת, אלא בעתיד גם למכור אותם ולייצר העברה שטובה למועדון שלך, בואו נקווה שעכשיו אחרי שהתוצאות של השקעתו בנוער מתחברות להצלחה של הקבוצה הבוגרת, יהיה ניתן גם לשפר את המתקנים של המועדון. זה יהיה הצעד האחרון בתכנית ארוכת הטווח של מכבי ת"א".

בלתי אפשרי לבנות בישראל לה מסיה כמו בברצלונה או את היונג אייאקס, אך מה מכבי כן יכולה לעשות כדי שההשקעה של גולדהאר גם תניב תמורה ואף תחזיר את עצמה?
"אני חושב שזה יקרה (המחלקה תחזיר את הכסף שהושקע בה). ללא ספק. למשל הסיטואציה האחרונה עם אילון אלמוג. אני אומר לך שאני רואה שחקנים מאוד מוכשרים עולים, ואנחנו יודעים את זה גם מהפעילויות הבינלאומיות של השחקנים שלנו, או מכך שמועדונים באירופה יצרו איתנו קשר לגבי זימון שחקנים שלנו למבחנים. יש לנו מועדון שמעניק הזדמנות לשחקניו להפוך לכדורגלנים מקצוענים, יש לנו בעלים שנותן הזדמנות לשחקנים האלה להגיע למקסימום. לכן אנחנו לא צריכים למכור שחקנים מוכשרים מוקדם או להשאיל אותם, אנחנו רוצים להשאיר אותם אצלנו ולפתח אותם כמה שיותר". 

אדוארדו גררו. "הפתרון הטוב עבורו יהיה לשחק במכבי ב'" (נעם מורנו)אדוארדו גררו. "הפתרון הטוב עבורו יהיה לשחק במכבי ב'" (נעם מורנו)

“אין לנו צורך בשחקן זר בקבוצת הנוער, עדיף שישחק בקבוצת ב’”

החוקים בישראל מאפשרים לך לרשום רק זר אחד לנוער. זה חיסרון?
"ממש לא. זאת הזדמנות. אך אני לא רואה בכך משהו הכרחי עבורנו. בשנה הראשונה לא השתמשתי בשחקן זר. רציתי לראות קודם כל את הישראלים. אם אנחנו מסתכלים על ההתפתחות, אם היא הולכת לכיוון של קבוצה ב', אז צריך להיפטר מהשחקן הזר בנוער. את השחקנים הזרים תביאו לקבוצה ב' במקום ובנוער תנו לישראלים לשחק, אך זה תלוי במועדונים בסופו של דבר. השנה מצאנו בחור מוכשר מפנמה (אדוארדו גררו), הוא יכול להיות השקעה משתלמת לטווח הארוך, אך אנחנו מקווים שתהיה לנו קבוצת ב' שתעזור לנו להמשיך את ההתפתחות שלו כי אנחנו יודעים שכיום הוא לא מספיק טוב לקבוצה הבוגרת של מכבי ואנחנו צריכים למצוא פתרון טוב עבורו". 

היו הרבה ספקולציות על הקשר שלך לקבוצה הבוגרת. האם בכלל יש כזה?
"לא. אין לי שום נגיעה. יש לי קשר עם המנכ"ל ועם המאמן, אנחנו דנים על נושאים שונים, כמו איזה שחקן מוכן להתאמן עם הקבוצה הבוגרת, או נניח לגבי שחקן כמו עדן קארצב שאנחנו יכולים לסייע לו לקבל דקות משחק ולהישאר בכושר משחק, על הדברים האלו אנחנו משוחחים. זה החלק שלי, להכין את שחקני האקדמיה לקבוצה הבוגרת". 

אתה מודע לתיאוריה לפיה אתה המלצת לג'ורדי קרויף להחתים את מרסלו דוס סנטוס?
"נכתבו עליי הרבה שטויות בתקשורת, עופר אומר לי רק את מה שאני צריך לדעת. אני לא מעורב בסקאוטינג של הקבוצה הבוגרת. לא היה לי שום קשר להעברות שקרו בקבוצה הבוגרת". 

מרסלו. "אין ולא היה לי קשר לבחירת שחקנים לקבוצה הבוגרת" (אחמד מוררה)מרסלו. "אין ולא היה לי קשר לבחירת שחקנים לקבוצה הבוגרת" (אחמד מוררה)

מה אתה חושב על ההחלטה של בן מנספורד להחזיר את המושאלים העונה?
"אני חושב שההחלטה להחזיר שחקנים למועדון היא תמיד הכי טובה. אני מאמין מאוד בשחקנים מוכשרים ומי שחזרו לקבוצה הבוגרת, מחזיקים בכישרון ספציפי שאפשר לפתח רק כשהם בעמדה הנכונה וזה איפה שהם נמצאים עכשיו והם מקבלים הזדמנות לשחק. אני מנסה להמשיך את הדרך הזאת, כדי שהמאמן הראשי ימשיך לבחור שחקנים צעירים כדי שהזהות שלנו כמועדון תהיה מועדון שמכין שחקנים לקבוצה הבוגרת". 

בצוותים המקצועיים שלך באקדמיה הבאת הרבה שחקני עבר של מכבי ת"א. גיא צרפתי, דדי בן דיין, ג'פרי ישי, שורה אובארוב, קאלה דרשלר, זה משהו שאתה עושה כדי לשמור על זהות?
"זה משהו שמעניין לבצע. כל מי שציינת לא ממש אימנו לאחר שפרשו. אלו דמויות מעניינות לעבוד איתן כי יש להן את הניסיון כשחקני כדורגל אך לא כמאמנים. עד כה זה עבד טוב מאוד עם כולם. הם מבינים את הפילוסופיה, הם מבינים איך להכין היום אימון כמו שצריך, וזה מעניק להם את הניסיון לעבר קריירת האימון שלהם". 

האם אחד מתפקידיה של מחלקת הנוער היא גם לייצר מאמנים לקבוצה הבוגרת?
"בהחלט, זו המטרה השנייה של המחלקה. להכין מאמנים, שיהיה להם צ'אנס לקפוץ לבוגרים כאשר יצטרכו אותם". 

גיא צרפתי. יקבל הזדמנות לעבור לבוגרים? (משה חרמון)גיא צרפתי. יקבל הזדמנות לעבור לבוגרים? (משה חרמון)

גיא צרפתי יכול להיות המאמן הזה?
"כל מאמן שנמצא באקדמיה שלנו, שעובד פה, יכול לקבל הזדמנות לקפוץ. אם אתה היום מאמן גילאי 13 או 15, עליך לקחת את הזמן כדי ללמוד ועליך להשקיע בעצמך, לצבור שעות כמאמן, לצפות בקבוצות אחרות מתאמנות, יש לנו מאמנים שביוזמתם נוסעים בזמן החופשי שלהם לראות קבוצות בחו"ל ואיך הן עובדות. להיות שחקן כדורגל בעברך זה פלוס, אבל זה לא תמיד מספיק. זה לא הופך אותך למאמן טוב. יש לנו באקדמיה מאמנים טובים שלא שיחקו כדורגל ברמה מקצועית, אבל הם מאוד מאורגנים ונחושים". 

בהשוואה לפיינורד ושחטאר, האקדמיה של מכבי ת"א, נופלת מהן?
"המתקנים זה פחות או יותר הדבר היחיד שבו אני רואה הבדל, זה הדבר היחיד שעלינו לשנות וכמה שיותר מהר יותר טוב. מבחינת איכות השחקנים, אני לא חושב שאנחנו נופלים מהם. אנחנו לא בפיגור ביחס למועדונים שציינת. ההבדל הוא שהמועדונים האלה, כמו פיינורד או אייאקס או ברצלונה, עושים את מה שמכבי עושה איתי במשך 30 שנים, ולא 3 שנים, הם עוקבים אחרי שיטה מסוימת ועובדים קשה כדי לשמור עליה כמה זמן שאפשר, זה דבר שעלינו להשיג. פילוסופיית כדורגל היא לא רק כי פטריק ואן לוון כאן, אלא משהו שטבוע בתוך המועדון וזה מה שאני, הצוות שלי והמאמנים הישראלים, מנסים להטמיע כאן. אנחנו רוצים שהסגנון שלנו יהיה מזוהה איתנו, עם הדרך בה אנחנו עובדים, מתאמנים, מתכוננים למשחק וגם משחקים". 

“אני אומר לכל מי ששואל אותי – בשנתיים וחצי שלי כאן אני ישן כמו תינוק”

איך החיים בישראל עבורך?
"החיים פה בסדר גמור עבורי. החורף קר (צוחק). אני נהנה מאוד כאן גם מחוץ לכדורגל. זאת מדינה נחמדה, כל מה שאנשים שואלים אותי כמו נניח הקבוצות שבאו לכאן, זה על החיים כאן ואני אומר להם שבשנתיים וחצי שלי כאן אני ישן כמו תינוק. כשאני קם בבוקר יש לי חיוך גדול. תמיד כיף לי להגיע לכאן לראות את השחקנים ואת המאמנים באים להתאמן ולעבוד". 

שחקני מכבי ת"א חוגגים עם מנספורד וואן לוון. "ישן כמו תינוק" (רדאד ג'בארה)שחקני מכבי ת"א חוגגים עם מנספורד וואן לוון. "ישן כמו תינוק" (רדאד ג'בארה)

האם תמליץ לקולגות שלך להגיע לכאן?
"אם יש מועדונים בישראל שמעוניינים לצרף מאמני כדורגל הולנדים, אני אמליץ להם לעשות את זה. ברור. גם אמליץ להם להתחיל קודם כל משיפור המתקנים, כי יש כישרון גם בישראל. מבחינת מה שאתה יכול להשיג ממאמני הכדורגל כאן, ממנהלי האקדמיות, עדיין יש הזדמנות לקדם מאוד את הכדורגל הישראלי". 

לכמה זמן אתה מתכוון להישאר?
"זה לא ידוע. היה לי חוזה, הוא הוארך עד 2020, אז זו התקופה הנקובה כרגע, יש לי עוד שנה וחצי. אם אני רואה את עצמי נשאר עוד? הכל תלוי בכמה עוד נוכל להתקדם ובמה נשיג עד אז. זה עונג לעבוד כאן עם המאמנים ועם השחקנים. נשארתי שבע שנים באוקראינה, אחרי שלא האמנתי שאשרוד שנה אחת אפילו, ופיתחתי שם את הכדורגל וזה משהו שאני גם מנסה לעשות כאן". 

העבודה כמנהל ביצועי במחלקות נוער זו הדרך לכל הקריירה שלך?
"ממש לא. זאת הייתה הזדמנות עבורי כאשר נגמר לי החוזה בקייראט. זו הייתה הזדמנות לעבוד צמוד יותר לג'ורדי בזמנו. לכן ירדתי מתפקיד של מנהל מקצועי לתפקיד הזה כי ההזדמנות פה הייתה מאוד מעניינת. כמובן שיש לי שאיפות משלי להמשך". 

פטריק ואן לוון. רוצה לחזור בעתיד לעבוד בקבוצות בוגרות (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון. רוצה לחזור בעתיד לעבוד בקבוצות בוגרות (רדאד ג'בארה)

מהן השאיפות האלה? 
"הן להיות מעורב שוב בקבוצה בוגרת". 

כמאמן או כמנהל מקצועי?
"את זה אשאיר פתוח. אני לא רוצה לסגור שום דלת. את תפקיד המנהל עשיתי כבר כמה שנים טובות. כמאמן? ובכן, אני לא רואה את עצמי כיום כמאמן של קבוצה אחת אלא מאמן של 15 קבוצות באקדמיה. אני מעורב בארגון שלהן, בקביעת הסגנון, בשיחות עם סקאוטים, בחיפוש אחר עמדות שאנו צריכים כך שאני משפיע רבות ותפקיד המאמן יביא אותך למצב בו אני יכול להשפיע רק על קבוצה אחת. עד כה, לא עשיתי את זה. בקזחסטן עשיתי הכל  - קבוצה בוגרת ואקדמיה בפן הניהולי-מקצועי, עבדתי על ההעברות של הקבוצה הבוגרת, בחרתי שחקנים וכו', וזה משהו שמושך אותי גם כן". 

שאלה אחרונה - יש תיאוריה שבה לזכות בליגת הנוער כשאתה מכבי ת"א זה הדבר החשוב ביותר. אך האם בכלל חשוב לזכות בתארים בגילאים האלה?
"עבורי - זאת לא מטרה. המטרה שלנו היא לפתח שחקנים לקבוצה הבוגרת ולפתח את פילוסופיית הכדורגל שלנו. ובנושא הזה, אני אולי קצת יהיר, אבל אני חושב שפילוסופיית הכדורגל שלי תעניק לקבוצות שלנו את ההצלחה שהן ראויות לה. ואם זה אומר המקום הראשון אז זה יהיה המקום הראשון, ואם זה המקום השני כי קבוצה אחרת מחזיקה בכישרונות טובים יותר או שיחקה טובה יותר, אז נצטרך להשלים עם זה. אך אני חושב שמה שאנחנו מביאים למכבי - מביא לנו את התוצאות בכל הגילאים. עבורי זהו עונג לצפות בכל קבוצת גיל משחקת. נניח אתמול ראיתי את הקבוצות עד גיל 12 משחקות צפון נגד דרום וזה היה מהנה עבורי לא פחות מאשר לצפות בקבוצת עד גיל 16 שלנו משחקת נגד הכח ר"ג, או בקבוצת נוער משחקת בליגה. אני אוהב ראות את השחקנים שלנו משחקים בסגנון שלי ובפילוסופיה שלי". 

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */