יום שבת, 27.04.2024 שעה 19:19
לוח משחקים
  • אסטון וילה
  • חמישי, 02/05, 22:00
  • אולימפיאקוס
  • פיורנטינה
  • חמישי, 02/05, 22:00
  • קלאב ברוז'

בעיות בחוד ומאמן מבטיח: מי את פיורנטינה?

הוויולה נכנסת ל"תקופה החשובה בעונה" ותיאלץ להתמודד עם עומס גדול במספר מפעלים. השחקנים המרכזיים והשאיפה למסורת. אסי ממן, שליח ONE לבודפשט

|
שחקני פיורנטינה, נמצאים במלכוד (רויטרס)
שחקני פיורנטינה, נמצאים במלכוד (רויטרס)

14 עיתונאים איטלקים הגיעו למשחק נגד מכבי חיפה בבודפשט כדי ללוות את פיורנטינה במסע לגמר הקונפרנס ליג. בקבוצה מפירנצה אומרים זאת בגלוי, הם רוצים להיות שם שוב, בדיוק כמו בשנה שעברה, רק שהפעם הם גם רוצים לזכות בתואר האירופי. אלא שבדרך לשם, הם צריכים להשיג תוצאה טובה הלילה (חמישי) ב-22:00 מול מכבי חיפה במשחק החוץ בהונגריה.

פיורנטינה זכתה בשתי אליפויות איטליה בעבר, בשנות ה-50 וה-60. אלה היו השנים היפות של הסגולים. הם הגיעו לגמר ליגת האלופות ב-1957 והפסידו, הם הגיעו לגמר גביע אופ"א והפסידו, והגיעו לגמר הקונפרנס ליג בעונה שעברה והפסידו בו. אבל יש להם תואר אירופי אחד, הרי שהם זכו ב-1961 בגביע המחזיקות. בכל אופן, הפעם הם רוצים לשבור את הקללה במפעל אירופי פתוח ובעזרת המאמן המבוקש וינצ'נזו איטליאנו להשיג תואר נוסף.

אלא שהקבוצה האיטלקית נמצאת במלכוד. בגלל שהיא רשמה רק שני ניצחונות בתשעת משחקי הליגה שהיו לה מתחילת 2024, תוצאות שהורידו אותה עד למקום השמיני בטבלה, היא חייבת להתרכז גם בליגה האיטלקית ולתפוס מקום גבוה יותר בצמרת. לכן, המאמן שלה דיבר על רוטציה לפני המשחק מול הירוקים.

שחקני פיורנטינה, נמצאים במלכוד (רויטרס)שחקני פיורנטינה, נמצאים במלכוד (רויטרס)

בין המשחקים שלה נגד מכבי חיפה, פיורנטינה תצטרך לחשוב איך לחלק את הכוחות בין כל שחקני הסגל. בימים הקרובים יהיה לה רצף של משחקים קשים שישפיע על המאבקים על הכרטיסים לאירופה דרך הליגה האיטלקית, משום שהיא תתמודד נגד רומא החמישית שסיימה את הפרק עם ז'וזה מוריניו ומינתה את דניאלה דה רוסי שהכניס רוח חדשה במועדון, נגד אטלאנטה השישית ששואפת שוב להגיע לליגת האלופות, ובהמשך החודש היא תתמודד גם נגד מילאן השלישית ויובנטוס השנייה.

פיורנטינה חולמת כבר כמה שנים לחזור לצמרת הסרייה A, אבל בשנים האחרונות קשה לה להתברג בטופ 7 או בטופ 6 כי יש שם את השמות הכי גדולים. מה שלא תעשה, תמיד יהיו לפניה מועדונים עם תקציבים גבוהים כמו נאפולי, לאציו, מילאן, אינטר, רומא, יובנטוס ואטלאנטה שהרוויחו הרבה כסף מהשתתפות במשחקים בינלאומיים באירופה. כן, אפילו אטלאנטה הקטנה הייתה בליגת האלופות כמה פעמים בעשור האחרון, ולכן יש פער מסוים בינה לבין פיורנטינה.

כדי לייצר מסורת באירופה, פיורנטינה צריכה להגיע רחוק גם בקונפרנס ליג, אבל במקביל, כאמור, גם בליגה האיטלקית אסור לה להוריד את הרגל מהגז. בעונה שעברה פיורנטינה סיימה במקום השמיני וקיבלה את הכרטיס לקונפרנס ליג רק בגלל שיובנטוס השביעית הורחקה מאירופה בגלל אי סדרים בניהול הפיננסי של המועדון. העונה, כך חושבים בארץ המגף, יש לה סגל איכותי שמסוגל להביא אותה אפילו למקום הרביעי. אם בולוניה עושה זאת העונה ומפתיעה את כולם, אז למה שבפיורנטינה לא יעשו זאת? היא יודעת שהמקום הרביעי, ואולי גם המקום החמישי, יביאו לה את הכרטיס לליגת האלופות.

"הכי חשוב לפיורנטינה זה להשיג תוצאה טובה במשחק הראשון נגד מכבי חיפה כדי שיהיה לה ראש שקט להמשך", טען עיתונאי איטלקי שמלווה את הקבוצה בבודפשט. "הקבוצה רוצה להגיע שוב לגמר הקונפרנס ליג ומתכננת לשחק שם באצטדיון באתונה בקיץ, אבל אסור לה להוריד את העיניים ממה שקורה בסרייה A כי היא נכנסת למאני טיים וכל ניצחון חשוב מול יריבות הצמרת. זו התקופה הכי חשובה של הקבוצה בעונה זו. לכן לא ברור לנו באיזה הרכב איטליאנו יעלה".

שחקני פיורנטינה מאוכזבים אחרי ההפסד לווסטהאם בעונה שעברה, "הקבוצה רוצה לשוב לגמר" (רויטרס)שחקני פיורנטינה מאוכזבים אחרי ההפסד לווסטהאם בעונה שעברה, "הקבוצה רוצה לשוב לגמר" (רויטרס)

מבחינת האיטלקים, עצם זה שהמשחק מתקיים בבודפשט במגרש נייטרלי בגלל המלחמה בישראל - זה כבר מוריד את סף הלחץ מהמשחק, משום שהם זוכרים מה קרה ליובנטוס באצטדיון סמי עופר בליגת האלופות, שם הגברת הזקנה הפסידה 2:0. "התחלנו את הקונפרנס ליג במשחק בבודפשט, אנחנו כבר די מרגישים פה בבית", אמרו בחיוך מי שמלווים את הקבוצה בהונגריה בנינוחות.

בבודפשט גר גם מוחמד אבו פאני, הקשר של פרנצווארוש, ששיחק נגד פיורנטינה העונה, במרחק של שישה קילומטרים בלבד מהאצטדיון שבו מכבי חיפה תארח את האיטלקים. אומנם פיורנטינה עלתה לשמינית הגמר מהמקום הראשון בשלב הבתים של הקונפרנס ליג, אבל היא לא ניצחה את פרנצווארוש, כי ההונגרים סיימו את המשחקים נגדה פעמיים בתיקו. הקבוצה הקשתה על הוויולה בכך שנקטה בגישה של שמירות אישיות ללא הפסקה. "אחת מהמשימות של אבו פאני הייתה לשמור על ניקו גונזאלס", ניתחו חובבי הכדורגל בעיר, "הוא עשה זאת מצוין אבל זה לא היה פשוט. הגישה של פרנצווארוש הייתה לנסות להוציא אותו מהמשחק בכל מחיר וזה עבד להם. השחקנים היו אגרסיביים נגדם".

ניקו גונזאלס הוא הכוכב של פיורנטינה. המאמן נוהג לשנות את ההרכב של פיורנטינה מידי משחק - מלבד שני המשחקים האחרונים נגד לאציו וטורינו, בהם לראשונה מזה תקופה ארוכה הוא עלה עם אותם ה-11 שוב - אבל ניקו בדרך כלל פותח באופן קבוע בכל הרכב שלא יהיה. "ניקו גונזאלס שיחק טוב בתחילת העונה, אבל נפצע בבודפשט נגד פרנצווארוש", הזכיר המאמן וינצ'נזו איטליאנו לפני המשחק נגד מכבי חיפה. "ניקו אומנם המשיך לשחק, אבל אחרי שהוא נפצע בבודפשט הוא היה צריך לחזור ליכולות הפיזיות שאפיינו אותו והייתה לו קצת בעיה עם זה. בסוף הוא חזר לעצמו, צעד אחר צעד. לא ויתרנו עליו בשום שלב כי הוא שיפר את הקבוצה, ולהפך. הוא שחקן חשוב".

ניקו גונזאלס ו-וינצ'נזו איטליאנו, "הוא שחקן חשוב" (רויטרס)ניקו גונזאלס ו-וינצ'נזו איטליאנו, "הוא שחקן חשוב" (רויטרס)

מה שלא יהיה, פיורנטינה רוצה תוצאה טובה מול מכבי חיפה, גם כדי להימנע מהארכה בתום שני המשחקים. בפירנצה היו עוסקים בימים האחרונים בהחמצות של ניקו, בעיקר מהנקודה הלבנה. פיורנטינה החמיצה ארבע פעמים מנקודת הפנדל ומנגד כבשה שבעה פנדלים מוצלחים. "הקבוצה מחמיצה לא מעט מבעיטות הפנדלים שלה, ממה נובע הלחץ כשהם ניגשים לבעוט?", תהו הפרשנים באיטליה לאחרונה.

בכלל, לפירונטינה יש בעיה מסוימת בהתקפה. בליגה האיטלקית, פיורנטינה לא כבשה במשחקים נגד שלוש המוליכות - אינטר, מילאן ויובנטוס - והפסידה בכל המפגשים איתן בגלל שהחלוצים שלה לא פוגעים. אחרי שהיא מכרה את דושאן ולאחוביץ' ב-70 מיליון יורו ליובנטוס ובקיץ היא מכרה גם את מחליפו ארתור קבראל ב-20 מיליון יורו לבנפיקה, העונה הקבוצה ניסתה להסתמך על אמבלה אנזולה ועל לוקאס בלטראן בהתקפה, אך הם לא הצליחו לייצר מספרים. החלוץ המחליף, כריסטיאן קואמה, נסע לאליפות אפריקה כדי לזכות עם חוף השנהב בתואר וחזר כשהוא חולה במלריה, כך שהוא לא נכלל בסגל.

בלטראן, שנרכש ב-12 מיליון יורו מריבר פלייט, עם הזמן ירד לעמדת הקשר ההתקפי באמצע, ואיטליאנו הסביר: "הוא יכול לשחק בכמה עמדות שונות. הוא שחקן שונה לחלוטין מהשחקן שקיבלנו, כי הוא למד את הקבוצה ואת הכדורגל האיטלקי - והבנו שהוא יכול לתרום לנו גם בעמדות אחרות ולא בתפקיד החלוץ. ייתכן שננסה אותו גם באגפים ולא רק באמצע הקישור ההתקפי. הוא יותר מסוכן מהעמדות האלה".

לוקאס בלטראן בפעולה, "יכול לשחק בכמה עמדות שונות" (רויטרס)לוקאס בלטראן בפעולה, "יכול לשחק בכמה עמדות שונות" (רויטרס)

אנזולה, החלוץ האנגולי שמשחק עם שואו בנבחרת והכיר את סוף פודגוראנו מספציה, לא מספק את הסחורה ולכן ירד לספסל. במקומו הגיע בחלון ההעברות של ינואר אנדראה בלוטי, החלוץ הוותיק שעזב את טורינו לטובת רומא ומשם התגלגל לפיורנטינה שנלחצה מכך שאין לה בסגל חלוץ טבעי אמיתי שיודע לייצר שערים, אבל הוא כבר מבוגר ומתקשה לעמוד בקצב כך שהוא עשוי לקבל מנוחה בבודפשט.

בקטע הזה, מכבי חיפה יכולה להיות מעודדת. אומנם פיורנטינה היא קבוצה שמחזיקה הרבה בכדור, מפעילה לחץ ויכולה ברגע אחד לייצר הזדמנויות מסוכנות מול השער - אבל בהרבה מקרים חסר לה העוקץ בהתקפה, או את הרגל המסיימת. בתקופה האחרונה היא מתקשה במשחקי החוץ שלה בגלל זה.

יחד עם זאת, פירנצה, העיר ממנה הקבוצה מגיעה, היא מרכז של אומנות - ולכן גם הקבוצה שלה יודעת לסדר פתרונות יצירתיים בזכות האיכות של הקישור וההגנה. אומנם ארתור, הקשר הברזילאי ששיחק בברצלונה ובליברפול ועבר בהשאלה מיובנטוס לפיורנטינה, לא נרשם לסגל בגלל שנפצע במשחק האחרון, אבל למאמן שלה יש עם מי לעבוד.

יש לה בקישור ההתקפי את ג'ונתן איקונה שזכה עם ליל באליפות צרפת, ג'אקומו בונאוונטורה הוותיק ששיחק במילאן בעבר וחזר לחיים במדים הסגולים, וכאמור גם את ניקו גונזאלס. הם לבדם יכולים להכריע משחקים - והירוקים יצרכו להרחיק אותם מהשער שלהם כי ברגע האמת הם מופיעים בענק.

ג'אקומו בונאוונטורה, חזר לחיים במדים הסגולים (הטוויטר של פיורנטינה)ג'אקומו בונאוונטורה, חזר לחיים במדים הסגולים (הטוויטר של פיורנטינה)

בנוסף, הם יזכו לתמיכה מהמגנים, עם כריסטיאן ביראגי ומייקל קאיודה שעולים גבוה. לפני המשחק, אגב, דודו הברזילאי חזר לסגל אחרי פציעה ארוכה וייתכן שהוא יקבל דקות בעמדת המגן הימני במסגרת הרוטציה. בכלל, קו ההגנה של פיורנטינה עומד גבוה בדרך כלל, וזה יכול לשחק לטובת האלופה הישראלית אם פרנזי פיירו וענאן חלאיילי יפרצו קדימה לשטחים הריקים, מה גם שההגנה שלה די עייפה בגלל שהבלם המוביל מרטינס קוורטה סבל מאבנים בכליות ואושפז בבית החולים בשבוע שעבר, כך שאין מי שיוריד את העומס מניקולה מילינקוביץ' ומלוקה ראניירי שמשחקים במרכז ההגנה ללא הפסקה וללא גיבוי אמיתי מהספסל.

למרות הבעיות שיש לה, מסאי דגו יצטרך לחשוב קודם כל איך לעצור את פיורנטינה - וזה לא דבר פשוט. בעונה שעברה, הקבוצה בסגול הגיעה עד לגמר הקונפרנס ליג וכבשה הכי הרבה שערים במפעל. 37 שערים ב-15 משחקים, זה מה שהקבוצה עשתה החל משלב הבתים ועד לגמר, כך שהייתה לה את ההתקפה הטובה מכולן במפעל הזה. לשם ההשוואה, ווסטהאם, שניצחה אותה בגמר 1:2 וזכתה בגביע, כבשה רק 29 שערים בקונפרנס ליג אשתקד.

העונה, בשלב הבתים פיורנטינה כבשה כבר 14 שערים. רק ארבע קבוצות כבשו יותר ממנה בקונפרנס ליג, כולל גנט שהבקיעה 16 שערים בשלב הבתים - ואותה המאמן של מכבי חיפה דווקא הצליח לעצור, הרי שהיא כבשה רק שער בודד מול ההגנה הירוקה בשני המפגשים מולה, והפסידה 1:2 בפלייאוף.

פיורנטינה זה מועדון ששיחקו בו השחקנים הגדולים בהיסטוריה, כמו רוברטו באג'יו, גבריאל בטיסטוטה, מוחמד סלאח ורוי קושטה. זה מועדון שמטפח שחקנים ומוכר אותם למועדונים הגדולים, הרי שלאחרונה הוא מכר גם את דושאן ולאחוביץ' ופדריקו קייזה ליובנטוס בסכומים גבוהים. זה מועדון שמכניס כסף, והרבה, אבל הוא רוצה לעשות קפיצת מדרגה דווקא עכשיו.

בטיסטוטה במדי פיורנטינה (רויטרס)בטיסטוטה במדי פיורנטינה (רויטרס)

"זה תמיד היה ותמיד יהיה מועדון שמייצר שחקנים בכירים בעולם, אבל המאמן הוא הדבר הכי מרתק בקבוצה הזאת", אמר פרשן הליגה האיטלקית ב-ONE אורן קדוש. "זה מועדון שידוע בכדורגל אטרקטיבי ואיכותי שכיף לראות, כי זה מה שהקהל בפירנצה דורש. איטליאנו משחק 4:3:3 או 4:2:3:1 עם כדורגל יצירתי והתקפי, עם הצטרפות של המגנים. הוא אחד כזה שניסה לשחק כדורגל גם כשאימן בקבוצה קטנה כמו ספציה, שעשתה תוצאות טובות נגד הגדולות. הוא הביא את פיורנטינה לגמר הקונפרנס ליג ולגמר הגביע האיטלקי, כך שיש לה את המאמן עם העתיד הכי מבטיח באיטליה, הוא הדבר הבא וזה רק עניין של זמן עד שהוא יעבור למועדון גדול יותר".

איטליאנו הוא מאמן בן 46 שהתחיל בליגות הנמוכות. בשמונה שנים הוא הספיק לרדת לליגה החמישית, לעלות לליגה השלישית, לעלות לליגה השנייה ולהעפיל גם לליגה הראשונה. פיורנטינה מיד זיהתה את היכולות שלו וצירפה אותו אליה. החוזה של איטליאנו מסתיים בקיץ ולמאמן יש כבר דרישה בחוץ, אבל בפיורנטינה מקווים שהוא ירשום הצלחה בקונפרנס ליג. החוזה שלו יתחדש אוטומטית במקרה של העפלה לליגת האלופות דרך הליגה, זכייה בגביע האיטלקי או זכייה בקונפרנס ליג. כל המטרות ברות השגה עדיין, אבל גם אם זה לא יקרה המועדון מתכוון להציע לו בקרוב חוזה חדש ומשודרג.

וינצ'נזו איטליאנו, "המאמן עם העתיד הכי מבטיח באיטליה" (רויטרס)וינצ'נזו איטליאנו, "המאמן עם העתיד הכי מבטיח באיטליה" (רויטרס)

פיורנטינה רוצה לקשור את עתידה עם איטליאנו. לוויולה יש חלומות גדולים להגשים בעתיד ולכן היא רוצה את המאמן הזה איתה גם בעתיד. עובדה, עיריית פירנצה כבר התחילה בשיפוץ האצטדיון הביתי של המועדון, אצטדיון ארטמיו פרנקי, כאשר בסיום התהליך הוא יהיה אצטדיון מקורה עם גג חדש.

בעיר רוצים לחגוג בעוד כשנתיים 100 שנה למועדון עם אצטדיון נוצץ ובעירייה כבר הרסו את לוח התוצאות בשבוע שעבר כדי להראות שהם יצאו לדרך עם הפרויקט. זה היה החלום של נשיא הקבוצה, רוקו קומיסו, שאפילו סימן קרקעות ברחבי העיר כדי להקים אצטדיון חדש. המטרה של עיריית פירנצה היא לשפץ את הקיים, במטרה גם לארח את משחקי יורו 2032 בארטמיו פרנקי. למרות ההבטחות, עד גזירת הסרט יש זמן ובפירנצה שוברים את הראש מאיפה הם משיגים את 55 מיליוני היורו החסרים כדי להשלים את הפרויקט החלומי בזמן. אם ינצחו את מכבי חיפה ויצליחו באירופה, יש מצב שיהיו לה עוד כמה מיליונים בקופה כדי להשלים את המהלך. ויש מצב שהעתיד של הסגולים יהיה ורוד יותר.

הכירו את פיורנטינה יריבת מכבי חיפה הבאה
אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */