יום שישי, 03.05.2024 שעה 20:35
ליגה ספרדית 23-24
8422-7133ריאל מדריד1
7339-6833ברצלונה2
7140-6933ג'ירונה3
6439-6233אתלטיקו מדריד4
5833-5333אתלטיק בילבאו5
5135-4633ריאל סוסיאדד6
4939-4133בטיס7
4738-3733ולנסיה8
4555-5433ויאריאל9
4345-4133חטאפה10
3949-3733אוססונה11
3838-3133אלאבס12
3846-4233סביליה13
3741-3033לאס פלמאס14
3442-2733ראיו וייקאנו15
3239-2733מיורקה16
3150-3733סלטה ויגו17
2646-2333קאדיס18
2161-3633גרנאדה19
1467-3233אלמריה20
לוח משחקים
  • חטאפה
  • שישי, 03/05, 22:00
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל סוסיאדד
  • שבת, 04/05, 15:00
  • לאס פלמאס
  • ריאל מדריד
  • שבת, 04/05, 17:15
  • קאדיס
  • ג'ירונה
  • שבת, 04/05, 19:30
  • ברצלונה
  • מיורקה
  • שבת, 04/05, 22:00
  • אתלטיקו מדריד
  • אוססונה
  • ראשון, 05/05, 15:00
  • בטיס
  • סלטה ויגו
  • ראשון, 05/05, 17:15
  • ויאריאל
  • ולנסיה
  • ראשון, 05/05, 19:30
  • אלאבס
  • ראיו וייקאנו
  • ראשון, 05/05, 22:00
  • אלמריה
  • סביליה
  • ראשון, 05/05, 22:00
  • גרנאדה

חגיגות היובל: לבנדובסקי באמת מעבר לשיא?

האוהדים והפרשנים מרבים לבקר אותו, אבל החלוץ בן ה-35 כבש כבר 17 שערים העונה, הגיע ל-50 בבארסה ועבר את וייה והנרי. יעמוד בהבטחה לזכות בתואר?

|
רוברט לבנדובסקי (רויטרס)
רוברט לבנדובסקי (רויטרס)

לפי הקלישאה, בכדורגל אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך. במשחק הזה, אתה עשוי להיות טוב כמו הבעיטה האחרונה שלך. קחו למשל את רוברט לבנדובסקי שהחמיץ אתמול פנדל במשחק החוץ מול סלטה ויגו בזמן פציעות. בגלל ההחטאה, הייתה אמורה ברצלונה לסיים בתיקו 1:1, לאבד עוד שתי נקודות בצמרת – ואז כל התקשורת הקטלונית היתה שמחה לדון במשבר המתמשך של החלוץ הפולני.

אלא שהשופט הורה על ביצוע חוזר כי שוער סלטה, ויסנטה גואייטה, עזב את קו השער שבריר שנייה מוקדם מדי. לבנדובסקי דייק הפעם, השלים צמד, ובארסה חגגה 1:2 דרמטי. בשני המקרים, אגב, הוא עצר לפני הבעיטה, ושופט היה צריך לפסול את השער, אבל לאוהדים זה ממש לא אכפת. עכשיו הם מוכנים להלל את הכוכב שלהם והכותרות בעיתונים מדברים על כך שהוא הגיע ל-50 שערים במדי הבלאוגרנה.

זהו ציון דרך מכובד לכל הדעות, במיוחד כאשר משווים אותו לגיבורים אותם עקף לבנדובסקי אמש. דויד וייה הבקיע 48 שערים עבור בארסה בכל המסגרות והוא הרי בילה שם שלוש שנים וערך 119 הופעות, לפני שההנהלה החליטה "להעניק" אותו כמעט במתנה לאתלטיקו מדריד. תיירי הנרי כבש 49 פעמים ב-121 משחקים, אף הוא במהלך שלוש שנים. הפולני נחת בקטלוניה לפני קצת יותר משנה וחצי, ועונתו השנייה עוד רחוקה מסיום. הוא דילג ליובל כיבושים ב-79 משחקים בלבד, ועשה זאת בגיל 35, מתקדם הרבה יותר גם בהשוואה לווייה ולהנרי.

דרמה גדולה בדקה ה-96! בארסה גברה על סלטה ויגו

כל זה ממש לא מפריע לביקורת נוקבת לזרום לכיוונו, כי בכדורגל הדרך מהערצה לבוז קצרה מאוד. צ'אבי יודע זאת טוב מכולם עכשיו, על אף שהוא ממש לא היה מוכן לתפניות כה חדות במוניטין שלו בקרב האוהדים והתקשורת. הוא הגיע על תקן אגדה ומושיע אולטימטיבי כאשר המועדון היה בשפל עמוק, זכה באליפות בעונתו המלאה הראשונה כמאמן, האריך את החוזה בספטמבר האחרון, אבל אז התברר שהציפיות עלו באופן לא מציאותי. כך חלה הידרדרות חדה מאוד בתדמיתו בעיני הקהל והוא הניף דגל לבן. במסיבת העיתונאים הסנסציונית בה הודיע על החלטתו להתפטר בסוף העונה, הוא הדגיש שהבריאות הנפשית חשובה לו.

לבנדובסקי עבר תהליך דומה. החתמתו מבאיירן מינכן בקיץ 2022 הביאה המון גאווה לאנשי הבלאוגרנה כי היא הוכיחה את כוחו העצום של המותג. הנה לכם – גם בשעתה הקשה של ברצלונה, הכוכבים הגדולים בעולם מוכנים לעזוב קבוצות יציבות הרבה יותר כדי ללבוש את המדים האלה, גם תוך ויתור משמעותי בשכר.

מעטים העזו אז לפנטז על זכייה באליפות כבר בעונה הראשונה של הפולני בקאמפ נואו. הקהל היה מסתפק גם בצמצום פערים מריאל מדריד, אבל קיבל הרבה יותר. לבנדובסקי החל להפציץ מהרגע הראשון, בעיתונים היללו את ההתאקלמות המהירה שלו, והעיתונאי סיד לואו כתב: "בברצלונה ידעו שהוא טוב, אבל לא שיערו עד כמה". הוא סיים כמלך השערים בליגה הספרדית, הרחק לפני קארים בנזמה, וכולם היו מוכנים לשאת אותו על הכתפיים, אבל כבר בתחילת העונה החדשה ההתלהבות ירדה מאוד.

ההתחלה הייתה מסחררת, ההמשך פחות. לבנדובסקי (רויטרס)ההתחלה הייתה מסחררת, ההמשך פחות. לבנדובסקי (רויטרס)

ניצוצות של שינוי זה ניתן היה לראות כבר בסיבוב השני אשתקד, אחרי המונדיאל. קצב הכיבושים של הפולני ירד, גם זה היה פחות רלוונטי כאשר הקבוצה דהרה בפסגה. הוא עצמו הביע חוסר שביעות רצון בראיון בקיץ, כאשר התלונן על הסגנון וביקר בעקיפין את צ'אבי: "ברצלונה צריכה לא רק לנצח, אלא לשחק כדורגל אטרקטיבי. זה לא היה כך לאחרונה ואנחנו צריכים לשאוף לייצר הזדמנויות רבות יותר. לפעמים אין לנו מספיק שחקנים התקפיים על המגרש ואין לי מספיק תמיכה".

המאמן מצידו הקפיד לשבח את לבנדובסקי ולהגן עליו במידת הצורך. כאשר נטען שהוא לא תורם מבחינה קבוצתית בתחילת העונה, הכריז צ'אבי: "יש יותר מדי דרישות ממנו. דיברתי איתו על כך שהוא לא נוגע מספיק בכדור לאחרונה, אבל הוא חכם מבחינה טקטית ותמיד עובד קשה. הוא לבנדובסקי וזה אומר הכל". ואולם, ככל שחלפו השבועות ומצב רוחו ירד בעקבות התוצאות, החל גם צ'אבי להשמיע טענות אחרות לגמרי. הוא התלונן על אחוז ניצול הזדמנויות נמוך, בגללו ביזבזה הקבוצה נקודות רבות לכאורה, וזה הופנה גם כלפי הסקורר המרכזי. הזעם בחדר ההלבשה היה גדול במיוחד במחצית המשחק הביתי מול אלמריה בדצמבר, בו ניצחה בארסה לבסוף בזכות צמד דווקא של סרג'י רוברטו.

במקביל, גרסו עיתונאים מסוימים, לא בהכרח בצדק, כי הבאתו של ויטור רוקה בינואר היוותה סימן לכך שבמועדון סומכים פחות על הפולני. העניין הוא שהם מיהרו גם להתנפל על הברזילאי הצעיר עצמו ולהאשים אותו בהחמצות גדולות, בלי לאפשר לו שנייה של שקט בקבוצתו החדשה. צ'אבי המשיך, באופן טבעי, להעניק אשראי לכוכב הוותיק, ואחרי ההודעה על התפטרותו התקיימה בין השניים שיחה במהלכה לקח הכוכב אחריות על המצב וניסה לשכנע את המאמן לחזור בו. בנוסף, הוא אירגן בביתו ארוחה לכל שחקני הסגל, על מנת לגבש אותם לקראת חודשי ההכרעה לנוכח המשבר.

זו הייתה פעולה של מנהיגות, שלא בהכרח אופיינית ללבנדובסקי. בנבחרת, למשל, הוא לא תיפקד כקפטן מלכד, היה מעורב לא פעם בסכסוכים עם חבריו (במיוחד עם ארקדיוש מיליק) ולא השכיל להצעיד את הסגל להישגים מהותיים בטורנירים הגדולים. אי אפשר לומר שזו הייתה הבעיה המרכזית כאשר פולין הודחה בשלב הבתים במונדיאל 2018 וביורו 2020, והציגה יכולת ירודה על אף ההעפלה לשמינית הגמר במונדיאל 2022, אבל הייתה לכך השפעה. האוהדים הפולנים היו שמחים לו החלוץ הנדיר שלהם היה מסוגל גם להוביל את כולם אחריו.

הפגין מנהיגות. לבנדובסקי (רויטרס)הפגין מנהיגות. לבנדובסקי (רויטרס)

גם בבאיירן לא היווה לבנדובסקי מעולם דמות דומיננטית במיוחד מבחינה חברתית בחדר ההלבשה, אלא שלא היה בכך צורך. במינכן אין מחסור במנהיגים קולניים. לעומת זאת, בברצלונה הנוכחית בהחלט יש, והצעירים נאלצים לקחת את המושכות לידיהם. רונאלד אראוחו בן ה-24 הפך למנהיג כבר מזמן, ואפילו גאבי חיוני מאוד בהקשר זה – ולכן הפציעה הקשה בברכו כה דרמטית לא רק מקצועית נטו. יהיה מבורך אם לבנדובסקי יוכל להיכנס לוואקום הזה, וייתכן שהוא מנסה לעשות זאת.

עובדה היא כי לקראת המשחק מול סלטה שיחרר החלוץ הצהרה ברורה. "אנחנו צריכים להיות רגועים ובטוחים בעצמנו, ברצלונה תנצח במשחקים רבים בתקופה הקרובה ונסיים את העונה הזו עם תואר", הוא אמר. השאלה היא, כמובן, איזה תואר. בארסה כבר הודחה מגביע המלך בידי אתלטיק בילבאו ונותרו על השולחן רק האליפות וליגת האלופות. הפער מריאל מדריד בפסגה עמד ערב המחזור על 10 נקודות וצריך לקרות משהו חריג למדי לקבוצה של קרלו אנצ'לוטי על מנת שאפשר יהיה לסגור אותו. האם הסקורר מכוון, אם כך, לצ'מפיונס ליג, שם תפגוש בארסה את נאפולי בשמינית הגמר?

בונה על אליפות או זכייה בליגת האלופות? לבנדובסקי (רויטרס)בונה על אליפות או זכייה בליגת האלופות? לבנדובסקי (רויטרס)

לקראת המשחק הראשון מול אלופת איטליה, היה צורך לצאת עם כל הנקודות מאצטדיון בלאידוס, בו רגילה ברצלונה למעוד על בסיס קבוע. לבנדובסקי עצמו הגיע לשם אחרי הופעה בעייתית. הוא אמנם כבש מול גרנאדה בשבוע שעבר, אבל רשם החמצה מזעזעת בהחלט כאשר התוצאה הייתה 0:1 לבארסה. לו היה מכפיל את היתרון, יש יסוד סביר להניח שהקבוצה היתה מטיילת לניצחון קל, אבל הוא החטיא כמעט מול שער ריק, והאנדרדוג שמתחת לקו האדום חזר לחיים כדי לסיים בתיקו 3:3. זה היה, אם כך, עוד ערב בו נהנו האוהדים להתלונן על הפולני ולטעון שהוא כבר מעבר לשיאו.

לו היה מחמיץ את הפנדל אתמול, התסריט היה חוזר על עצמו גם הפעם, אבל המזל רצה אחרת, ואחרי שההזדמנות השנייה נוצלה, אפשר לדבר על איכויותיו הגדולות. לבנדובסקי סיפק מול סלטה מחצית ראשונה מצוינת, כבש שער מרהיב בבעיטה חדה לפינה הרחוקה, והיה ראוי להיות גיבור ההתמודדות. לכן הוא שמח כל כך כאשר הניצחון הקשה הושג ברגע האחרון, ועכשיו אפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה, או אולי אפילו 70 או 80 אחוזים מלאים?

לבנדובסקי כבש במשחק ליגה שלישי ברציפות ואפשר לצאת לדרך עם חגיגות ה-50. בעונה שמוגדרת כחלשה בסטנדרטים שלו, יש לו כבר 17 כיבושים בכל המסגרות והמטרה צריכה להיות להגיע ל-30 לפחות. אם זה יקרה, ובארסה תלך רחוק בליגת האלופות, האוהדים ישכחו את התלונות, כי כך זה עובד בכדורגל. אם לא, ויטור רוקה כבר מוכן לקבל את השרביט. אתמול הם אפילו פתחו לראשונה ביחד.

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */