יום שישי, 03.05.2024 שעה 20:21
ליגה ספרדית 23-24
8422-7133ריאל מדריד1
7339-6833ברצלונה2
7140-6933ג'ירונה3
6439-6233אתלטיקו מדריד4
5833-5333אתלטיק בילבאו5
5135-4633ריאל סוסיאדד6
4939-4133בטיס7
4738-3733ולנסיה8
4555-5433ויאריאל9
4345-4133חטאפה10
3949-3733אוססונה11
3838-3133אלאבס12
3846-4233סביליה13
3741-3033לאס פלמאס14
3442-2733ראיו וייקאנו15
3239-2733מיורקה16
3150-3733סלטה ויגו17
2646-2333קאדיס18
2161-3633גרנאדה19
1467-3233אלמריה20
לוח משחקים
  • חטאפה
  • שישי, 03/05, 22:00
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל סוסיאדד
  • שבת, 04/05, 15:00
  • לאס פלמאס
  • ריאל מדריד
  • שבת, 04/05, 17:15
  • קאדיס
  • ג'ירונה
  • שבת, 04/05, 19:30
  • ברצלונה
  • מיורקה
  • שבת, 04/05, 22:00
  • אתלטיקו מדריד
  • אוססונה
  • ראשון, 05/05, 15:00
  • בטיס
  • סלטה ויגו
  • ראשון, 05/05, 17:15
  • ויאריאל
  • ולנסיה
  • ראשון, 05/05, 19:30
  • אלאבס
  • ראיו וייקאנו
  • ראשון, 05/05, 22:00
  • אלמריה
  • סביליה
  • ראשון, 05/05, 22:00
  • גרנאדה

צריך זמן: ההתאקלמות של ויטור רוקה בברצלונה

הברזילאי החמיץ בהופעות הקודמות כמחליף, אבל פרע שטרות מול אוססונה עם שער ניצחון. על ההשוואות לרונאלדו ו-ויניסיוס, והצ'אנס להחליף את לבנדובסקי

|
ויטור רוקה חוגג (רויטרס)
ויטור רוקה חוגג (רויטרס)

בשבת האחרונה, אחרי שצ'אבי הודיע על כוונתו לעזוב את תפקידו כמאמן ברצלונה בתום העונה, לאף אחד לא היה עניין לשאול אותו מדוע השאיר את ויטור רוקה על הספסל במשך כל הקרב הדרמטי וההפכפך בו נכנעה הקבוצה לוויאריאל 5:3.

כולם עסקו אך ורק בהצהרה המפתיעה של קשר העבר שהניף דגל לבן מוקדם מהצפוי. עם זאת, היה זה משחק שני ברציפות בו לא נטל החלוץ הברזילאי הצעיר חלק, ובעקבות הפיאסקו בבילבאו ברבע גמר הגביע ימים ספורים קודם דווקא נדרש צ'אבי להסביר את החלטתו. 

אפילו נרמז כי המאמן מעביר מסרים להנהלה כי דקו היה אחראי על החתמת הכוכב בן ה-18 מאתלטיקו פרנאנסה. "אני רוצה להיות ברור. ויטור רוקה הוא רכש של ברצלונה, ולא של דקו. כולנו סומכים עליו. הוא לא שותף משיקולים טקטיים הפעם, אבל ימשיך להיות שחקן חשוב עבורנו", אמר צ'אבי.

צ'אבי (רויטרס)צ'אבי (רויטרס)

מאידך, שיקולים טקטיים מנעו מצ'אבי לשלב את הברזילאי גם בשני המשחקים שנערכו במסגרת סופרקופה באמצע ינואר. גם כאשר בארסה כבר הייתה בדרך לתבוסה 4:1 מול ריאל מדריד בגמר, לא זכה האיש שהוגדר כ"תשובה של ברצלונה ל-ויניסיוס" לטעום קלאסיקו ראשון בקריירה. והיו גם אוהדים שהגיבו על כך בציניות – לפחות לא הייתה לו אופציה להחמיץ.

כי הרי ההחמצות עשו את הכותרות בכל הקשור לתחילת דרכו של הברזילאי במדי בלאוגרנה. את הופעת הבכורה שלו הוא ערך כאשר נכנס בדקה ה-78 במשחק החוץ מול לאס פלמאס, והחטיא מיד ממצב קורץ מאוד. בחלוף 3 ימים, קיבל ויטור רוקה 26 דקות בגביע מול יריבה קטנטנה בשם ברבאסטרו, ובזבז צ'אנס גדול נוסף כשמצא את עצמו לבדו מול השוער החובב ולא השכיל להכניע אותו.

ויטור רוקה (האתר הרשמי של ברצלונה)ויטור רוקה (האתר הרשמי של ברצלונה)

תסריט דומה היה גם מול היריבה הצנועה הבאה במסגרת גביע המלך, סלמנקה, אז נכנס ויטור כמחליף ולא התחבר כמו שצריך לכדור רוחב. וגם במשחקו הרביעי בקבוצתו החדשה נרשם פספוס – הפעם בעט הברזילאי החוצה כשקיבל כדור רוחב מעולה מול השער של בטיס בליגה. כיבושים עוד לא היו לו, אבל כרטיס צהוב דווקא כן, אחרי תיקול מיותר בזמן פציעות, כאשר הניצחון כבר הובטח.

העבירה הזו לא סימלה תסכול, אלא בעיקר נחישות. מבחינת מוטיבציה, איש לא יכול היה לבוא בטענות לכוכב הצעיר שהפגין ניידות, ירד לאחור על מנת לקבל מסירות, וגם הפעיל לחץ מתמיד על שחקני היריב ללא כדור. הוא השתוקק להוכיח את עצמו, וזה נהדר – אבל מה עם החדות? אחרי הכל, לא מדובר בנער אלמוני.

ויטור רוקה ולאמין ימאל בטירוף (רויטרס)ויטור רוקה ולאמין ימאל בטירוף (רויטרס)

ויטור רוקה הוחתם בברצלונה תמורת 30 מיליון אירו בתוספת בונוסים אפשריים עם מוניטין של אחד הצעירים הטובים ביותר בדרום אמריקה. על אף גילו הצעיר, הוא היה דומיננטי מאוד עבור אתלטיקו פרנאנסה ב-2023, כבש במהלכה 21 שערים בכל המסגרות, ואף זומן להופעת בכורה במדי הנבחרת הבוגרת. 

את תשומת הלב הציבורית הוא תפס עוד קודם לכן, כאשר להט בדרכה של אתלטיקו פרנאנסה לגמר גביע ליברטדורס ב-2022, בהדרכתו של לואיס פליפה סקולארי הוותיק. אז סימנה אותו ברצלונה, והעסקה הושלמה כבר ביולי האחרון. הרעיון הבסיסי היה להשאירו בברזיל במשך שנה נוספת, אבל בארסה הקדימה את בואו – והוא היה השחקן החדש היחיד שהצטרף לקבוצה בחלון ההעברות הנוכחי. בצל המשבר, היה צורך להפיק מכך את המקסימום, והמועדון עשה מאמצים שיווקיים גדולים מאוד כדי לגרום לאוהדים להתלהב.

ויטור רוקה (רויטרס)ויטור רוקה (רויטרס)

רוקה הוצג כמו סופרסטאר. אחרי החתמתו היה ניסיון לציירו כרונאלדו החדש, כי גם הוא גדל בקרוזיירו – שנמצאת כיום בבעלות הפנומן. בואו לווה בסרטון מיוחד של טיגריס מטייל באצטדיון – כי כינויו הוא ‘טיגריניו’, כלומר טיגריס קטן. את המילה הזו ניתן היה להזין כקוד הנחה בהזמנת כרטיסים למשחקי ברצלונה בינואר.

כל צעד של החלוץ ברחבי העיר תועד ופורסם ברשתות החברתיות. הוא היה אמור להיות האיש שמשנה את המומנטום, ואוהדים לא מעטים ראו בו פתרון מיידי כאן ועכשיו, על המשבצת של רוברט לבנדובסקי שלא הצטיין בתקופה האחרונה. בעוד לריאל מדריד יש שני ברזילאים מעולים בהתקפה, בבארסה קיוו שאחד משלהם יעשה את העבודה.

רוברט לבנדובסקי מאוכזב (רויטרס)רוברט לבנדובסקי מאוכזב (רויטרס)

מצד שני, כדאי לזכור עד כמה דרכו של ויניסיוס לקונצנזוס בסנטיאגו ברנבאו הייתה קשה. גם הוא הגיע לליגה הספרדית בגיל 18, שנה אחרי שהלבנים החתימו אותו מפלמנגו – ולקח לו שלוש שנים על מנת להתאקלם ולהתחיל למצות את הפוטנציאל. היה מגוחך לחשוב כי ויטור רוקה ישתלב תוך שניות ספורות בברצלונה, והוא זקוק לתמיכה וגיבוי בעודו עושה את הצעדים הראשונים בקבוצה.

לעג בעקבות החטאות לא בדיוק מסייע בתהליך ההתאקלמות, וכך גם הסברים של צ'אבי על היעדר התאמה טקטית. הביטחון העצמי של ויטור רוקה באתלטיקו פרנאנסה היה גבוה, אבל קל מאוד לרמוס אותו ולרסק אותו לרסיסים קטנים אם פועלים בצורה לא נכונה. בהיבט זה, תחילת הקדנציה שלו בקטלוניה היתה מדאיגה למדי. היה ברור שהוא יזדקק לגלות חוסן מנטלי על מנת לעמוד באתגר.

ויטור רוקה וקנסלו בטירוף (רויטרס)ויטור רוקה וקנסלו בטירוף (רויטרס)

בשבת התברר שהעסק סבוך עוד יותר לאור עזיבתו הצפויה של צ'אבי, אך כיצד ההודעה הסנסציונית הייתה אמורה להשפיע על הכישרון הברזילאי החדש? מובן כי הוא טרם התראיין בכל הקשור ליחסיו עם המאמן, ובכל מקרה לא יגיד חצי מילה רעה עליו, אולם ברור שלא הכל שם היה חלק לחלוטין.

תהיות על מתיחות בין דקו לצ'אבי בנוגע לעסקה לא תרמו להשתלבותו של הנער בקבוצה, וייתכן שהוא ישמח לפתוח דף חדש עם בוס אחר בקיץ. מעבר לכך, צ'אבי יהיה משוחרר כעת משיקולים לגבי הטווח הארוך, וגם חסין לחלוטין לביקורת. לצורך העניין, הוא כבר לא חייב דבר ללבנדובסקי. הוא מתמקד במה שטוב לו כאן ועכשיו, וזה אף עשוי להסיר את המחסומים שהיו קיימים בדרכו של ויטור רוקה. 

ויטור רוקה חוגג שער בכורה (רויטרס)ויטור רוקה חוגג שער בכורה (רויטרס)

כך או כך, סמלי למדי כי את שערו הראשון במדי בלאוגרנה הבקיע ויטור רוקה כבר במשחק הראשון אחרי ההצהרה, והוא עשה זאת כבר בנגיעתו הראשונה בכדור אתמול. הברזילאי נכנס כמחליף מול אוססונה בדקה ה-62 כאשר התוצאה הייתה מאופסת, ובארסה התקשתה לייצר מצבי הבקע. דקה בלבד מאוחר יותר, הוא כבר הגיע בתזמון הנכון למסירת הרוחב האמנותית של ז'ואאו קאנסלו משמאל כדי לנגוח את הכדור לרשת – והיה זה שער הניצחון של ברצלונה. 

אפשר לשכוח את ההחמצות. הטיגריס הקטן יכול לחגוג, ולפניו רצף משחקים נוח יחסית על מנת לבסס את ההצלחה, כי במחזורים הקרובים פוגשת ברצלונה את אלאבס, גרנאדה וסלטה ויגו. ואז, מצפה לה גם מפגש מול נאפולי בשמינית גמר ליגת האלופות. האם עד אז כבר יהיה ויטור רוקה מועמד רציני להרכב?

ויטור רוקה בטירוף (רויטרס)ויטור רוקה בטירוף (רויטרס)
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */