יום שבת, 27.07.2024 שעה 05:07

אולי בכל זאת נהיה שם? לקראת הגרלת יורו 2024

בנבחרת ישראל חולמים לעלות לטורניר מהפלייאוף במרץ. בינתיים, נעקוב אחרי שיבוץ מסלול B בהגרלה. הדרגים, בית המוות האפשרי והבית ממנו אפשר לחלום

|
נבחרת ישראל. אולי בכל זאת? (רדאד ג'בארה)
נבחרת ישראל. אולי בכל זאת? (רדאד ג'בארה)

במוצאי שבת תתקיים הגרלת שלב הבתים של יורו 2024. אותנו היא מעניינת, בין היתר, כי לנבחרת ישראל עדיין יש סיכוי כלשהו להעפיל לשם – ולכן במשך התקופה, עד סוף מרץ נקפיד לבחון את מצבן של שלוש הנבחרות שישובצו בבית עם הנבחרת שתעלה ממסלול B בליגת האומות. מעבר לכך, זו אליפות אירופה – טורניר שעדיין נחשב יוקרתי יחסית, למרות שהרחבתו ל-24 נבחרות פגעה בו באופן מהותי.

ובכן, גם השיטה בה תתקיים ההגרלה עצמה תפגע בו במידה מסוימת, ולשם הניתוח הבא נציג את הדרגים:

דרג 1: גרמניה, פורטוגל, צרפת, ספרד, בלגיה, אנגליה

דרג 2: הונגריה, טורקיה, רומניה, דנמרק, אלבניה, אוסטריה

דרג 3: הולנד, סקוטלנד, קרואטיה, סלובניה, סלובקיה, צ'כיה

דרג 4: איטליה, סרביה, שווייץ ושלוש העולות מפלייאוף ליגת האומות

שני דברים בולטים כאן מאוד כבר ממבט ראשון. ראשית, אלופת אירופה נמצאת בדרג האחרון. שנית, דרג 1 הגיוני עקרונית, אבל כל היתר מרגישים רנדומליים לחלוטין, כאילו נקבעו בעצמם בהגרלה עיוורת. יש קשר הדוק בין שתי העובדות התמוהות האלה, כי אופ"א באמת הלכה על שיטה ביזארית – גם אם היא הפשוטה ביותר.

תחילה, חייבים לומר כי האלופה צריכה, כמובן, להיות משובצת בדרג 1. זה הדבר הכי הגיוני שיש, וכך פעלו פיפ"א ואופ"א תמיד – עד שחל השינוי הביזארי לקראת הגרלת יורו 2020. בטורניר האומלל ההוא לא הייתה אפילו מדינה מארחת, והרי המארחות תמיד משובצות בדרג 1. בהיעדרן, הוחלט משום מה לבטל גם את שריון האלופה. אז פורטוגל הייתה בדרג 3 בהגרלת אליפות אירופה הקודמת, והפעם איטליה התדרדרה בכלל לדרג 4. אבל למה זה קרה להן, בעצמם?

שחקני נבחרת איטליה. אלופת אירופה בדרג 4 (רויטרס)שחקני נבחרת איטליה. אלופת אירופה בדרג 4 (רויטרס)

כי בכל האליפויות עד יורו 2016 כולל נעשה השיבוץ לדרגים לפי הדירוג של אופ"א. המדד הזה רחוק מאוד מלהיות אידיאלי, אבל אין מדד אידיאלי בהגדרה. הוא סביר יחסית, ומדידת החוזק היחסי של נבחרות נעשית בו על סמך הביצועים במוקדמות הטורנירים האחרונים, וכן ביחס לחוזק היריבות. החישוב מורכב, ואף אחד לא מבין אותו, אבל הרשימה הסופית מתקבלת איכשהו על הדעת.

שימו לב, למשל, לדרג 4 בהגרלת יורו 2016 – הופיעו שם טורקיה, אירלנד, איסלנד, וויילס, אלבניה וצפון אירלנד. אף אחת מהן לא הייתה יכולה לבוא בטענות על כך, כי על סמך ההיגיון הבריא כולן באמת היו ראויות להיות בדרג האחרון. אלא שביורו 2020, וכעת גם ביורו 2024 השיטה עברה שינוי מהפכני, וזה הוביל לעיוותים האבסורדיים.

אלכסנדר צ'פרין, נשיא אופ"א. שיטה מוזרה (רויטרס)אלכסנדר צ'פרין, נשיא אופ"א. שיטה מוזרה (רויטרס)

לצורך קביעת הדרגים עכשיו, לוקחים בחשבון אך ורק את המוקדמות של הטורניר הנוכחי. לוקחים את הנבחרות שסיימו במקומות הראשונים בבתים שלהן ומדרגים אותן לפי מספר הנקודות שצברו, בניכוי המפגשים מול הנבחרות שסיימו במקום השישי בבית (אם היו כאלה). לאחר מכן, לוקחים את הסגניות ומדרגים אותן בדיוק באותה שיטה – לפי מספר הנקודות שצברו בניכוי המפגשים מול הנבחרות שסיימו במקום השישי בבית (אם היו כאלה). וזהו. יש לנו רשימה ממנה נגזר השיבוץ לבתים. חמשת הראשונות הולכות לדרג 1 ביחד עם המארחת, שש הנבחרות הבאות בתור לדרג 2, וכך הלאה.

יש שיטענו כי השיטה מתגמלת את הנבחרות שהצליחו יותר כאן ועכשיו, אבל זה לא נכון כלל. בפועל, היא מעניקה יתרון לאלה שנהנו ממזל בהגרלת המוקדמות מלכתחילה. כי הרי למה איטליה נפלה לדרג 4? כי היא נדפקה כבר בהגרלת המוקדמות – היא קיבלה אז את היריבה הקשה ביותר מהדרג השני (אנגליה) ואת היריבה הקשה ביותר מהדרג השלישי (אוקראינה).

רוברטו מנצ'יני. האיטל'קים נדפקו פעמיים (רויטרס)רוברטו מנצ'יני. האיטל'קים נדפקו פעמיים (רויטרס)

אז היא הפסידה פעמיים לאנגלים, סיימה פעם אחת בתיקו עם אוקראינה – וכך לא רק סיימה במקום השני, אלא גם הפכה לאחת הנבחרות עם המאזן הגרוע ביותר מתוך אלה שעשו כך. ולכן היא נענשה גם בהגרלת שלב הבתים עצמו פעם נוספת על חוסר המזל. לעומת זאת, הונגריה הייתה אף היא בדרג הראשון בהגרלת המוקדמות (עובדה מוזרה בפני עצמה). היא קיבלה את סרביה מהדרג השני ואת מונטנגרו מהדרג השלישי. אז היא סיימה במקום הראשון במוקדמות, והלכה לדרג 2 במוקדמות הטורניר עצמו. לפיכך, המזל צ'יפר אותה פעמיים. 

ולמה הולנד בדרג 3 בהגרלת שלב הבתים? כי היא הוגרלה מול צרפת במוקדמות על אף שהייתה בדרג הראשון, וסיימה רק במקום השני. לו הייתה מוגרלת מול יריבה נוחה יותר במקום צרפת (למשל, ישראל), היא הייתה מסיימת את המוקדמות עם מאזן מושלם והולכת לדרג 1 בהגרלת שלב הבתים. כמו איטליה, גם היא נדפקה פעמיים.

שחקני נבחרת הולנד (רויטרס)שחקני נבחרת הולנד (רויטרס)

בקיצור, ההיגיון הבריא נזרק לפח כאן. מה שכן, דווקא בגלל שהשיבוץ נטול הגיון כלשהו למעט דרג 1, אין משמעות מיוחדת לדירוגים כלל, ולכן חוסר המזל המדובר לא בהכרח יורגש. כי אמנם איטליה רק בדרג 4, אבל יש לה מגוון רחב של אופציות נוחות להגרלה הן מדרג 2 (הונגריה, רומניה ואלבניה) והן מדרג 3 (במיוחד סלובניה וסלובקיה). מצד שני, ההיסטוריה מלמדת שהמזל עלול להתאכזר כלפי האיטלקים פעם נוספת, וזו כבר תהיה דרמה אמיתית – האלופה תהיה בסכנת הדחה בשלב הבתים.

אז מהו בית המוות האולטימטיבי? בית של צרפת, דנמרק, הולנד ואיטליה למשל יכול להיות מרתק ביותר. אם מורידים טיפה את הרף, גם אנגליה עם טורקיה, קרואטיה ושווייץ זה בית מוות לכל דבר. העניין הוא שאלה מקרי קיצון. ברוב הבתים תהיה לפחות נבחרת חלשה אחת, ובדרך כלל גם יותר. ואז, במקום מאבקי איתנים יהיו אלה מאבקי נמושות – וחלקן הגדול יעלו לשמינית הגמר. כי הרי בארבע מתוך שש הבתים גם המקום השלישי מקבל כרטיס לשלב הבא.

גריזמן ואמבפה. בית מוות שאפילו הם יתקשו בו (רויטרס)גריזמן ואמבפה. בית מוות שאפילו הם יתקשו בו (רויטרס)

הטורניר המנופח מאבד כך את ערכו הספורטיבי בהשוואה לבתים באליפות אירופה נורמלית עם 16 נבחרות ראויות. וכעת, לנבחרת שתעלה מפלייאוף ליגת האומות – למשל, ישראל. ההגרלה הכי קשה, אך גם הכי מלהיבה, מבחינתה תהיה מול דנמרק, הולנד ונבחרת כלשהיא מדרג 1 – למען האמת, לא ממש משנה מי כי כולן חזקות מאוד. אלא שיש גם אופציה להגרלה נוחה שתאפשר לכל אחת – כן, אפילו לישראל, לשאוף ברצינות להעפלה לשמינית הגמר. 

לא ממש משנה מי זו תהיה מדרג 1, אבל התחושה הכללית היא שהיריבה הכי נוחה שם היא דווקא פורטוגל. היא אמנם עמוסה בכישרון, ואף סיימה את המוקדמות עם מאזן מושלם של 10 ניצחונות אחרי הגרלה נוחה, אבל היא לא יציבה מספיק באופן כללי ועלולה אולי למעוד – מה גם שיש ספקות תמידיים סביב דמותו של המאמן רוברטו מרטינס.

בניון וחזן. עם הגרלה מסוימת, יהיו יכולים לחלום על שמינית גמר (רדאד ג'בארה)בניון וחזן. עם הגרלה מסוימת, יהיו יכולים לחלום על שמינית גמר (רדאד ג'בארה)

בלגיה עוברת חילופי דורות בהדרגה, אם כי זה לא בהכרח הופך אותה לנבחרת איכותית פחות כי הדור הצעיר לא פחות מפנטסטי. השאלה הגדולה היא כיצד היא תתגבר על טראומת ההדחה בשלב הבתים במונדיאל ועל הבעיות בחדר ההלבשה, אבל במוקדמות זה הלך חלק. ויש גם את אופציית גרמניה שמתבזה במשחקי הידידות, אבל היא בכל זאת המארחת, ועד הקיץ העסק צפוי להסתדר ברמה כזו שישראל לא תסכן אותה. בכל מקרה, כל הנבחרות מדרג 1 אמורות לטייל לשמינית הגמר – האתגר של ישראל, אם וכאשר תהיה שם, יהיה נגד שתי היריבות הנוספות.

מדרג 2 הכי מומלץ לקבל את רומניה. נכון, לקחנו ממנה רק נקודה במוקדמות, אבל זו עדיין נבחרת חלשה יחסית. גם הונגריה ואלבניה הן יריבות סבירות בהחלט. מדרג 3, סלובקיה היא האפשרות הטובה ביותר, ואחריה סלובניה וצ'כיה. בואו נדמיין – ישראל עם פורטוגל, רומניה וסלובקיה ביורו 2024. לא נוכל לעלות לשמינית הגמר מבית כזה? טוב, סליחה, ברור שתהיה כאן עכשיו כמות נאה של טוקבקים ציניים מאוד. אז תשכחו מזה. אתם צודקים, לא נעלה ליורו. 

צפו: בנזמה שב לכבוש, קבוצתו חזרה לצמרת
אסור לפספס
נגןהילד מחקה מושלם את הרגעים המוזרים של מסי
הילד מחקה מושלם את הרגעים המוזרים של מסי
נגןשחקנה של פיינורד המציא את החגיגה המושלמת
שחקנה של פיינורד המציא את החגיגה המושלמת
נגןפפ שם סוף לסאגה: "דה בריינה לא הולך"
פפ שם סוף לסאגה: "דה בריינה לא הולך"
נגןהם ממש לא ציפו לקבל את סטף קרי בחנות
סטף קרי לוחץ מעריצה לרכוש את הגופיה שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */