יום ראשון, 19.05.2024 שעה 10:47
ליגה לאומית 23-24
 פלייאוף עליון 
7322-6236עירוני ק"ש1
6933-5836עירוני טבריה2
6944-6536בני יהודה3
6237-6036הפועל נוף הגליל4
5060-6636מכבי יפו5
5060-6336הפועל ניר רמה"ש6
5057-4236מכבי הרצליה7
4645-4636הפועל א.א. פאחם8
 פלייאוף תחתון 
4948-5336הפועל עכו1
4650-4436מ.ס כפר קאסם2
4253-4336הפועל עפולה3
4142-4436הפועל ר"ג4
4147-3636הפועל כפ"ס5
4048-3236הפועל ראשל"צ6
4060-4336סקציה נס ציונה7
2088-3736איחוד בני שפרעם8
לוח משחקים
  • מכבי יפו
  • שישי, 24/05, 16:00
  • הפועל נוף הגליל
  • מכבי הרצליה
  • שישי, 24/05, 16:00
  • עירוני טבריה
  • הפועל ניר רמה"ש
  • שישי, 24/05, 16:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל א.א. פאחם
  • שישי, 24/05, 16:00
  • בני יהודה
  • הפועל ר"ג
  • שישי, 24/05, 16:00
  • סקציה נס ציונה
  • איחוד בני שפרעם
  • שישי, 24/05, 16:00
  • הפועל ראשל"צ
  • הפועל כפ"ס
  • שישי, 24/05, 16:00
  • מ.ס כפר קאסם
  • הפועל עפולה
  • שישי, 24/05, 16:00
  • הפועל עכו

אלישע לוי: למדתי שבכדורגל אין דבר כזה 'הוגנים'

המאמן מנסה לנפץ את התדמית בפודקאסט שיחת היום: "אי אפשר לנהל קבוצה כמו מכבי חיפה אם אתה נחמד מדי". וגם: העתיד, זהבי, בכר ובני יהודה. האזינו

|
אלישע לוי (שחר גרוס)
אלישע לוי (שחר גרוס)

אלישע לוי מפתיע ואומר כי דווקא נהנה מהעונה החולפת בבני יהודה למרות שתי תבוסות מול הקבוצות הפתח תקוואיות ועונה לא קלה שעברה עליו והקבוצה. לוי נהנה מהחודשים האחרונים מחופשה ארוכה, טיול לארה"ב, מנוחה בתאילנד, והוא מאוד רעב לחזור לאמן.

לוי התארח בפודקאסט שיחת היום יחד עם גידי ליפקין ותומר חבז לשיחה פתוחה על הכל. על בני יהודה, מכבי חיפה, הפועל באר שבע, התדמית שנוצרה לו, ערן זהבי והנבחרת. האזנה נעימה ללוי “המעודכן”:

אלישע, מה שלומך?
"בסדר, תודה שהזמנתם אותי ואני מקווה שיהיה מעניין".

אתה אוהב את הסיטואציה שאין לך קבוצה להכין אחרי עשרות שנים שתמיד היה לך אקשן בתקופה הזו ויש לך קצת חופשה?
"לא, אני לא אוהב את זה, כאחד שעובד כבר הרבה מאוד זמן. לצערי זה חלק מהכדורגל ובתקופה כזו זה היה נכון לנסוע ולהקדיש זמן למשפחה. מאז שסיימתי בבני יהודה, בעיקר נחתי. אתה מקבל תובנות".

מה התובנות?
"קודם כל לגבי עצמי. מאמן תמיד עושה טעויות, אני גם יודע איזה טעויות עשיתי. אני מסתכל על השנה האחרונה ואולי אני אפתיע אתכם, אבל מאוד נהניתי בבני יהודה. הסכמתי לבוא לבני יהודה כשהיא נאבקת על ההישארות כי יש לי ניסיון טוב עם בני יהודה - לפני שלוש-ארבע שנים באתי בסיטואציה דומה, הצלחנו להשאיר את הקבוצה בליגה, היה לנו פלייאוף טוב, הגענו לחצי גמר, יש לי חיבור טוב עם המקום והאוהדים".

"מאמן תמיד עושה טעויות". אלישע לוי (ראובן שוורץ)"מאמן תמיד עושה טעויות". אלישע לוי (ראובן שוורץ)

"לא הייתי יורד לליגה הלאומית, אבל חשבתי שאני אייצב את הקבוצה וזה מה שעשינו, הגענו לפלייאוף העליון שזה היה המקסימום. אני מאוד אוהב לעבוד עם קבוצה צעירה, עשינו כמה דברים טובים חוץ מאשר להגיע לפלייאוף, קידמנו כמה שחקנים צעירים, עזרנו לקבוצת הנוער לעלות ליגה בשיתוף פעולה עם כל מי שעובד במערכת. זה לקחת שחקנים כמו (קלוד) לואיס וג'ונתן (אגיאפונג), לתת להם לשחק בבוגרים וגם בנוער. זה אחד הדברים שמאוד נהניתי מהם, בכלל אני מאוד נהנה מעשייה".

"נכון שהעונה הסתיימה בצורה לא טובה בתוצאות מאוד מביכות נגד הקבוצות הכי טובות, אבל אלה דברים שקורים בכדורגל. כשאתה מקבל הודעה משחקן צעיר או מהרבה אוהדים שמעריכים את העבודה שעשית, אז אני אומר שמאוד נהניתי שם".

אם לא התוצאות האלה אתה חושב שהיית ממשיך שם?
"גם אחרי שהפסדנו למכבי פ"ת במשחק הראשון, המשכנו לחשוב ולנהל את העונה הבאה. זה לא הרקע להפסקה. היו פערים ביני לבין אלירן (עובד), לטענתו וגם להבנתי, בניהול של הסגל ובחשיבה קדימה. זו הסיבה שהוא יזם את הפרידה".

שחקני בני יהודה (שחר גרוס)שחקני בני יהודה (שחר גרוס)

מה זאת אומרת פערים? זה נראה שנכנעו לקהל.
"להיפך, הקהל בבני יהודה היה תמיד בעדי, עד היום אני מקבל הודעות. תוצאה אחת לא משנה את העניין, אם אני הולך להיסטוריה - דוגמה שעולה לי: בכר הפסיד שש או שבע, זה לא הפך אותו למאמן פחות טוב. היה פער בינינו".

אפשר לומר שאלירן עובד הוא האיש החזק בבני יהודה. מה הוא ציפה ממך ואמר לך בשיחת הפרידה?
"ברור שהוא האיש הקובע, הוא הבעלים. לא אכנס לפרטים, אבל היוזמה והחתירה להפסקת ההתקשרות באה ממנו - זה הפער בניהול, בהתנהלות, באיך שהוא רואה את הסגל. זו ההחלטה שלו וצריך לקבל את זה".

אמרת שעשית טעויות. איזה טעויות עשית?
"זה באופן כללי. לפעמים טעות זה כשאתה בא ונכנס למקום כזה. עבדתי 30 שנה ואני מסתכל אחורה, אז בכל מקום עבדתי שלוש-ארבע שנים, בכל מקום עבדתי מספר גדול של שנים. אחרי הנבחרת, כשאתה עובד בסדר גודל של הקבוצות שאני עבדתי, אז אתה צריך לקחת החלטות נכונות".

"לפעמים הטעות היא להיכנס למקום כזה". לוי (ראובן שוורץ)"לפעמים הטעות היא להיכנס למקום כזה". לוי (ראובן שוורץ)

לקחת את הפועל כפר סבא זו הייתה טעות?
"לגמרי. כשבאתי לשם לקחתי החלטה מהרגל ולא מהשכל. אני מאוד מכבד את המועדון כי גרתי שם 20 שנה. הקבוצה הייתה במצב מאוד קשה, מבחינתי זו הייתה החלטה לא נכונה, אבל זו סתם דוגמה. מאמן עושה גם טעויות בכל מה שקשור לחיזוקים או בחירת צוותים ושחקנים. טעויות תמיד יש".

בבני יהודה היו הוגנים איתך באיך שזה הסתיים? התאכזבת?
"למדתי שבכדורגל אין דבר כזה הוגנים, התאכזבתי מהם מאוד. אני שורד הרבה שנים בעסק הזה ואני משתדל תמיד לנהוג בהגינות, בג'נטלמניות ולעשות את העבודה כמו שצריך. אף פעם לא פזלתי ימינה או שמאלה, סיימתי את החוזים שלי ועשיתי כל מה שצריך עד הרגע האחרון בכל מקום.

אם מסתכלים אחורה, אני לא מסכם, אבל בכל מקום הבאתי את התוצאה הרצויה. מה שקובע את התוצאה זו מידת ההשקעה, איפה אתה עובד ולאן אתה יכול להגיע. לכן למדתי שלקחת את זה למקומות של הגינות - זה לא המקצוע. זה ביזנס, במיוחד עכשיו, הכדורגל מאוד השתנה, התוצאה היא הדבר החשוב וכדאי להגיע לתוצאות אתה צריך לקבל החלטות נכונו. אני מודה שבתקופה האחרונה הרבה פעמים לקחתי החלטות לא נכונות".

"בכדורגל אין דבר כזה הוגנים". לוי (חג'אג' רחאל)"בכדורגל אין דבר כזה הוגנים". לוי (חג'אג' רחאל)

לפני הנבחרת היית בקבוצות הכי בכירות בכדורגל הישראלי, ואחרי זה התפשרת מאוד ואז יש ממך ציפיות מאוד גבוהות. האם הנבחרת היא "בית קברות למאמנים" כמו שתמיד אומרים?
"נגעת בנקודה נכונה לגביי, זה קרה גם לגוטמן. השוק בארץ מאוד קטן".

לאברהם גרנט זה לא קרה.
"הוא מינף את זה והלך לאמן בחו"ל. כמה מאמנים ישראלים הלכו לחו"ל? זה דבר מאוד קשה וצריך לפרגן לאברהם. יש פער בין עבודה בנבחרת לעבודה בקבוצות - כשאתה עובד בבני יהודה אתה לא יכול לקחת איתה אליפות. אני לא מצטער לרגע, אני מאמן בנשמה שלי ואוהב לתרום מהידע והניסיון. אולי עשיתי החלטות לא נכונות, אבל אני לא מצטער".

"זה מאוד קשה, צריך לפרגן לו". גרנט (האתר הרשמי של ההתאחדות הזמבית)"זה מאוד קשה, צריך לפרגן לו". גרנט (האתר הרשמי של ההתאחדות הזמבית)

בדיעבד היית מקבלת את ההחלטות אחרת?
"חלק כן, חלק לא. אני בנאדם מאוד ריאלי, אני אוהב את המשחק וגם מתפרנס ממנו. לפעמים אתה לוקח החלטות לא נכונות, אבל כמו שאמרתי, נהניתי בבני יהודה. אני נהנה מדברים אחרים היום - לקחתי תארים, הייתי בליגת האלופות ואימנתי את הנבחרת שזה השיא. היום אני יכול ליהנות מלתת למועדון - וזה לא משנה הגודל שלו, אבל אם הוא מתנהל בצורה מסודרת - מהידע והניסיון ולקחת אותו הלאה".

בוא נחזור למשחקים מול מכבי והפועל פ"ת. מה גרם לכך שספגתם תבוסות כואבות כאלה?
"שיחקנו נגד שתי הקבוצות הכי טובות בליגה. היה לנו מזל רע, הגענו עם חוסרים מאוד גדולים והמשחקים התפתחו ככה שלא היו לנו תשובות. אלה דברים שמשאירים צלקות וזה לא הכי נעים".

אלה המשחקים הכי קשים שהיו לך בקריירה?
"לא יודע אם קשים, אבל משחקים לא נעימים. אלה משחקים שאתה יושב בחוסר נוחות, אבל כמאמן אתה הולך עם השחקנים ועושה כל מה שצריך כדי לשנות. במשחקים כאלה אתה אפילו עושה חילופים בדקה ה-25-30, אבל אלה לא הדברים שצריכים להשפיע".

"היה מזל רע". לוי (ראובן שוורץ)"היה מזל רע". לוי (ראובן שוורץ)

זה לא גרם לך ללכת הביתה ולהגיד 'אולי צריך לעשות זעזוע'?
"ממש לא. התמודדתי בכל מקום, היה גם את הימים במכבי חיפה. כשהתמודדתי מההתחלה, אף פעם לא פחדתי. אני חושב שלעזוב אחרי הפסד אחד זה לא נכון. זה היה בסוף מאי, יש עוד שבוע, תנשום עמוק, תבוא לתחילת ההכנות, תעשה מה שצריך, תחליף שחקנים. אני לא חושב שאחרי 6:0, 7:0 המאמן צריך ללכת, לא מקבל את זה".

אומרים שלפעמים אלישע לוי נחמד מדי. אולי איפשהו זה פגע בך?
"שמעתי את זה. אלה תדמיות שאני חי איתם בשלום ומתמודד איתם הרבה שנים. כשאני מפסיד אז אומרים 'הוא נחמד מדי', אבל כשמנצחים אז אומרים 'זו הדרך הנכונה'. אתה לא יכול לנהל מועדון כמו מכבי חיפה אם אתה נחמד מדי עם חדר ההלבשה והאגו. זו תדמית, זה בסדר. אני חושב שאפשר לעשות הכל ברוגע, בלי להתלהם ובלי לקלל. אם אני מסתכל לאחור על הקריירה - הדרך שלי היא הדרך המנצחת".

יכול להיות שאתה מבין שאם לא תתפשר ותפספס הצעה כזו או אחרת אז תעלם מהמפה?
"ממש לא, ההיפך. בעונה השנייה בבני יהודה הלכתי אחרי שיחה עם אברמוב בגלל שלא רציתי להתפשר, יש לי קווים אדומים. כשאתה עובד במקומות שהתקציבים מאוד נמוכים, אז אתה אומר לעצמך 'אני מתעסק במקצוע הזה או אני לא מתעסק', זה נקרא להתפשר".

ברק אברמוב (אורן בן חקון)ברק אברמוב (אורן בן חקון)

מה ברק רצה ממך?
"הגענו לאותה נקודה בדיוק. אברמוב התראיין ואמר 'עשיתי טעות, אני גרמתי לאלישע ללכת'. אני מאוד משתף פעולה, אבל יש גבולות שאני לעולם לא אתפשר עליהם".

לדוגמה?
"בבני יהודה קמתי והלכתי אחרי ארבע נקודות בגלל שלא התיישרו בקו שאני רציתי. כל הזמן מנסים לבוא ולהיות במקומות שלא אמורים להיות בתחום המקצועי".

קבעו הרכב ושחקנים?
"היום יש את הכל. אלה דברים שלעולם לא אתפשר עליהם".

מה זה להיות מאמן בישראל היום?
"עבדתי בכמה דורות. הייתי מאמן ראשי, מאמן כושר, מאמן שוערים עם דור אחר והתנהלות אחרת, היום זה לנהל צוות שלם עם אנליסטים וכו'. אני מסתכל על המאמן ולא אגיד שלאמן בארץ זו משימה בלתי אפשרית, אבל זה ג'וב מאוד קשה והרבה דברים לא תלויים בך. מעולם לא התלוננתי, צריך לעשות התאמות ולדעת להצליח בכל דרך. השאלה היא מהי הצלחה. בגלל שהציפיות ממני גבוהות, אז אתה בא לבני יהודה ומאמן הוא לא קוסם. אם הוא יודע לעבוד, הוא תמיד מוציא מהקבוצה את מה שצריך וקצת יותר".

"לא משימה בלתי אפשרית, אבל ג'וב מאוד קשה". אלישע לוי (ראובן שוורץ)"לא משימה בלתי אפשרית, אבל ג'וב מאוד קשה". אלישע לוי (ראובן שוורץ)

תמיד נוטים לומר שהמאמנים המנוסים יותר לא עברו עם הקדמה של האנליסטים וה-GPS.
"עבדתי בכפ"ס והיו אומרים לי: 'אתה אולד סקול, אבל עם צ'יפ חדש'. גם אני התחלתי כמאמן צעיר ועברתי את כל הדרך, היום מאמן הוא מנהל, הוא צריך לדעת להרכיב צוות".

זו הגדולה של בכר, שהוא מאציל סמכויות.
"בדיוק. זה מה שעשיתי בבני יהודה, בהפועל חיפה ובכל השנים האחרונות. הג'וב האחרון שלי היה לפני חודש אז שאף אחד לא יספר לי על להתעדכן או על דברים חדשים. אני אחד שאוהב לבזר סמכויות, אני לא אבוא ובהכרח אעביר את כל האימון, אבל כמאמן אני אחראי על הכל. ככה עובדים היום".

מאציל סמכויות. ברק בכר (האתר הרשמי של הכוכב האדום)מאציל סמכויות. ברק בכר (האתר הרשמי של הכוכב האדום)

איזה מנהל אתה?
"אני חושב שאני מנהל מצוין. אם אני מסתכל על הדרך שלי, גם בקבוצות האחרונות השגתי מה שצריך. אני מאוד מעודכן, יודע מה קורה, תמיד מקבל את הפידבקים הכי טובים, אבל לצערי יש דברים שאתה מתמודד איתם ולך תוכיח אותם".

בבני יהודה לא הצלחת עכשיו.
"למה לא?".

כשהתחילה העונה בבני יהודה, מה היו הציפיות שלהם?
"כשאני באתי לבני יהודה, היא השתרכה בתחתית, הייתה בבעיה מאוד קשה עם סגל צעיר מאוד כאשר אתה לא יכול לבצע שינויים. אמרתי שאני מוכן רק לשנה וחצי, בשנה הזו נעשה הכל כדי לא להסתבך, נרענן, נחזק את השלד ובשנה לאחר מכן נעלה ליגה. אם תבדקו את הרזומה שלי, בכל הפעמים שלי בליגה השנייה עליתי ליגה - עם כפ"ס וסכנין. זו הייתה רמת הציפיות ובגלל זה באתי, הגענו לפלייאוף העליון בלי הרבה שינויים - הבאנו שניים-שלושה שחקנים בינואר - וגם עזרנו להגדיל את הבסיס והתשתית, ולעזור לנוער".

שחקני בני יהודה (שחר גרוס)שחקני בני יהודה (שחר גרוס)

היית מעורב בקבוצת הנוער?
"לגמרי. אני גאה על זה ויש לי סיפוק גדול מאוד מכך. אנשים בבני יהודה הם אנשים טובים - גם אלירן, משה (דמאיו) ומאיר כהן. זה מועדון טוב מאוד, בגלל זה כן הסכמתי לבוא לליגה השנייה, אבל היו חילוקי דעות, יש דברים שאני לא מתפשר עליהם ויכול להיות שזה עומד לי לרועץ".

יכול להיות שהמחליף שלך כן מתפשר?
"לא יודע, אני לא שופט. אני בעד צעירים, חנכתי הרבה מאמנים צעירים ואני בא מהמקום הזה. מדברים הרבה עכשיו על מסאי דגו וזה שהוא קיבל את מכבי חיפה. גם כשאני באתי לחיפה אמרו 'הוא לא יגיע לחגים', הייתי עם יותר ניסיון, אבל אמרו 'מאיפה הוא בא?'. ואז בעונה הראשונה לקחנו אליפות והגענו לליגת האלופות. כשאתה צעיר אומרים שאתה צעיר, כשאתה מבוגר אומרים שאתה לא מעודכן. אם הייתי מקשיב למה שאומרים, לא הייתי מאמן 30 שנה".

מה אתה חושב על המינוי של מסאי דגו? זה הפתיע אותך?
"כן. כמו שאני מכיר את המערכת, הם תמיד אוהבים להמר על מישהו שאף אחד לא חשב עליו כמו במקרה שלי ושל רוני לוי. זה צ'אנס גדול מאוד לדגו. אני לא מכיר אותו, אבל נתתי את הדוגמה שלי כי אתה אף פעם לא יודע מה יהיה. הלוואי שיצליח".

"הם תמיד אוהבים להמר על מישהו שאף אחד לא חשב עליו". דגו (עמרי שטיין)"הם תמיד אוהבים להמר על מישהו שאף אחד לא חשב עליו". דגו (עמרי שטיין)

מה אתה חושב על מכבי חיפה?
"ראיתי משחק אחד במוקדמות. חיפה איבדה הרבה מאוד שחקנים חשובים - ג'וש כהן, דילן בטובינסיקה, אצילי שהיה אחראי על מירב המספרים, נטע לביא ומוחמד אבו פאני שהיו כח בקישור. היום חיפה קבוצה שונה והשאלה הגדולה היא איזה שחקנים יבואו, מלבד אלה שהגיעו, כי יש לי רושם שהם איבדו קצת מהפיזיות שלהם. הציפיות מאוד גבוהות בגלל מה שעשה בכר, לכן חשוב מאוד איזה שחקנים הם יביאו בהמשך.

"אתן דוגמה שלי - בשלוש השנים הראשונות שהייתי במכבי חיפה, שלטנו בכדורגל אז, ובשנה הרביעית כשעזבו אותנו מספר גדול של שחקנים, התקשינו מאוד וסיימנו במקום הרביעי".

מאמן לא צריך להמשיך שנה רביעית?
"זה תלוי במערכת. בעולם עושים הפוך, מחזיקים את הצוות המקצועי ומחליפים שחקנים כל שנה. פה מחליפים מאמנים וזו טעות בעיני. אני יודע שאנשים לא אוהבים לדבר על תהליכים, אבל יציבות מייצרים כששומרים על הסגל וכל שנה מחזקים ומרעננים במקומות הנכונים. כשלא עושים את זה נמצאים בבעיה".

"כשלא מרעננים את הסגל, זו בעיה". שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)"כשלא מרעננים את הסגל, זו בעיה". שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)

איך אתה רואה את המרוץ בין מכבי חיפה, מכבי ת"א והפועל ב"ש?
"זו רק הפתיחה, אבל רואים את מכבי ת"א עם מאמן חסר ניסיון והיא נראית אחרת בלי הרבה שינויים. ב"ש מתחילה קצת להיתקע ומתקשה, בחיפה זה תלוי מה יהיה בהמשך. אלה הקבוצות שישלטו, היום הכדורגל אחר, זה לא מה שהיה פעם - קשה מאוד להביא שחקנים. אני הייתי ממליץ לתת לשחקנים צעירים לשחק, לא צריך לחשוש בשום פנים ואופן. אני עשיתי את זה בזמנו עם גולסה וגדיר בחיפה".

מי הולכת לקחת אליפות?
"זה מאוד מוקדם. כדורגל זה עניין של מומנטומים".

מה ההרגשה שלך?
"בדרך כלל כשאני מסתכל על הסגלים אז אני יודע פחות או יותר מה התמונה, אבל אלה שלושת הקבוצות שייאבקו, יש יתרון למכבי ת"א ומכבי חיפה. זו רק ההתחלה, ב"ש קבוצה ומועדון חזק".

"מועדון חזק". שחקני הפועל באר שבע (מרטין גוטדאמק)"מועדון חזק". שחקני הפועל באר שבע (מרטין גוטדאמק)

פתחת פייסבוק. אתה מעלה פוסטים או הילדים מעלים לך?
"אני מעלה. עד היום כל הזמן הגנתי על עצמי, אני לא אחד שמתעסק עם הרשתות החברתיות ותמיד רציתי את השקט שלי כדי שאוכל לעבוד. היום, בלחץ הילדים, אמרתי שבוא נהנה מזה. אעלה שם מה שבא לי ולנכדים שלי".

גם בני לם פתח אינסטגרם. יכול להיות שאתם מבינים שהיום יש משמעות לא קטנה גם לרשתות החברתיות ולתקשורת עם האוהדים?
"הבנתי את זה לפני 20 שנה. כשאתה לא שם, אתה גם מגן על עצמך. אני מאמין בקשר, בכל קבוצה שהייתי בה, עד היום יש אנשים שמתכתבים איתי. זה לא העידן של פעם. פעם היו מאמנים רס"רים, אני הבנתי שהדרך הנכונה היא לדעת להיות קרוב, לקבל משוב ולדעת לשלוט באנשים לא בכוח. אני רואה את זה גם בחיבור שלי עם הדור הצעיר".

מה אתה רוצה לשתף בפייסבוק?
"לא פתחתי את זה כדי שתהיה לי דרישה. תמיד ראיתי את החשיבות של הקשר עם המדיה או הקהל".

ראה חשיבות בשמירה על קשר עם המדיה והקהל. אלישע לוי (שחר גרוס)ראה חשיבות בשמירה על קשר עם המדיה והקהל. אלישע לוי (שחר גרוס)

זה אלישע לוי המעודכן?
"יש דברים שאני רוצה לעקוב אחריהם".

בגיל 65 הרעב הוא אותו רעב?
"זה המדד. ברגע שלא יהיה לי את הדרייב והתשוקה לאמן, אעבור לדברים אחרים. אני במקום הזה ואני רוצה לאמן. האם אתפשר על כל דבר? לא. זה לא קשור לגודל המועדון. מה שקובע זה הדרייב".

הבחירה הבאה שלך תהיה מאוד שקולה?
"לגמרי. תמיד ניסיתי לקחת את הדברים המתאימים. אני מקווה שאני לא אטעה. בחיים עושים טעויות, מי שלא עושה לא טועה".

אנחנו רואים מאמנים מבוגרים בעולם שעושים חיל.
"בואו נסתכל רגע על אנצ'לוטי. במקצוע שלנו, אם אתה בריא ויש לך דרייב ותשובה, ככל שאתה מנוסה יותר, אתה טוב יותר. בצוותים האחרונים שלי הבאתי מאמן צעיר, מאמן שוערים, אנליסט - אתה צריך להרכיב צוות שיהיה מאוד רענן ומשלים. אתה לא יכול לוותר על הניסיון, זה דבר מאוד חשוב".

"ככל שאתה מנוסה יותר, אתה טוב יותר". קרלו אנצ'לוטי (האתר הרשמי של ריאל מדריד)"ככל שאתה מנוסה יותר, אתה טוב יותר". קרלו אנצ'לוטי (האתר הרשמי של ריאל מדריד)

חשבת איפשהו לעשות שינוי? אולי מנהל מקצועי?
"קיבלתי הצעות כאלה, אבל אני לא אחד שילך למשרד. זה לא המקום שלי. המקום שלי הוא לנהל צוות בשטח".

ברק בכר לא מוגדר מנהל מקצועי, אבל למעשה הוא כזה. גיא צרפתי מעביר את האימונים. זה היום הסטייל החדש, כמו באנגליה.
"לגמרי. אם אתה אוהב לעבוד בשטח, אז אתה אחראי מן הסתם ובכר עושה את זה הכי טוב שיש. אתה אחראי על הטקטיקה, הסגל, אתה מעביר חלק מהאימונים ואתה נותן לאחרים לעבוד".

איפה אתה חושב שתחזור לאמן?
"אני לא יודע מה יהיה מחר. אני תמיד התנהלתי ככה, זה גם אחד המינוסים שלי - אני לא אחד שדוחף, הדברים באים אליי ואני לא הולך לשנות את זה. אני מבין את הקדמה והכל, אבל אני עובד אחרת. כשיבוא משהו שאני ארצה, אצטרך להחליט. לצערנו יש הרבה מאמנים טובים שהם בחוץ: רן בן שמעון, קובי רפואה, מנחם קורצקי, חיים סילבס, מרקו בלבול. אבל יש דבר אחד שיש יותר ממאמנים: פאנליסטים".

"יש הרבה מאמנים טובים בחוץ". אלישע לוי (עמרי שטיין)"יש הרבה מאמנים טובים בחוץ". אלישע לוי (עמרי שטיין)

הציעו לך להיות פאנליסט?
"גם, אבל אני תמיד אמרתי שכל עוד אני מאמן - ועכשיו אני רוצה לאמן - אז אני לא מערבב. אני יכול לבוא להיות אורח פה ושם, אבל בגדול יש פה ניגוד אינטרסים".

אתה מזוהה עם בית שאן.
"אני לא גר שם 40 שנה ומאוד אוהב את העיר, אבל עדיין פוגשים אותי אנשים ואני גר בת"א, והם שואלים אותי 'איך אתה עושה את כל הדרך?'. כל אחד אוהב את המקומות שהוא גדל בהם, אין לי בעיה עם זה".

זה הרבה גם בגלל משחק השרוכים.
"ממש לא. אין לי בעיה לדבר על זה, אבל לא זוכרים את זה בגלל זה".

מה שהיה באותו משחק עוד מעסיק אותך?
"'בית שאן סרט מלחמה' זה מסמך תיעודי שאני לא יודע אם יש שני לו. לעומת זה, מאוד מצער משחק השרוכים. לפעמים כמאמן אתה נקלע לסיטואציות שבחיים לא היית יכול לחשוב עליהן - לבוא למשחק שמאוד חשוב גם לבית שאן וגם לבית"ר ירושלים, ובסוף מתפתח מה שמתפתח. לפני כמה זמן זה היה? 25 שנה. זה לא מעסיק אותי, אני מאוד מכבד את הפועל ת"א, כמאמן עשיתי הכל לנצח".

"לפעמים כמאמן אתה נקלע לסיטואציות שבחיים לא היית יכול לחשוב עליהן". אלישע לוי (רדאד ג'בארה)"לפעמים כמאמן אתה נקלע לסיטואציות שבחיים לא היית יכול לחשוב עליהן". אלישע לוי (רדאד ג'בארה)

בדיעבד היית עושה משהו שונה?
"ממש לא. עשיתי כל מה שצריך כדי לנצח, אבל יש דברים שאתה לא יכול להתמודד איתם. זה נהיה איזשהו מיתוס. אני שמח שמשחקים מהסוג הזה, בגלל התקשורת, שהנורמות האלה יעברו מהעולם - כל המשחקים האלה שצריך תוצאה וכו'. אני לא בטוח מה קרה בכלל".

אתה עד היום לא יודע מה קרה שם?
"ממש לא".

מכרו אותך?
"זה כמו שהפסדנו 7:0 אז אומרים 'אלישע, אתה לא יודע אם מכרו אותך?'. אז אני לא יודע, ואם מכרו אותי אז מי שמכר אותי חבל שלא נתפס כחוק ושילם על זה".

איך אתה רואה את הריצה של איתן טייב לראשות עיריית בית שאן?
"הדבר האחרון שאני רוצה לדבר עליו זה פוליטיקה, אבל אני מאחל לאיתן שיצליח כי הוא די נפגע מהסיפור הזה".

לא רוצה לדבר על פוליטיקה. אלישע לוי (עמרי שטיין)לא רוצה לדבר על פוליטיקה. אלישע לוי (עמרי שטיין)

אמרת שאתה אוהב לטייל בארץ. תן למאזינים טיפים.
"אחד המקומות שתמיד אהבתי ללכת אליהם בילדות זה הסחנה. נדמה לי שזה אחד המקומות הכי מתוירים בארץ".

איך אתה רואה את מה שקורה בנבחרת?
"בפורמט של ליגת האומות יש לנו סיכוי גדול מאוד. צריך להיות אופטימי. ראינו מה עשתה נבחרת הנוער והנבחרת הצעירה. גם הנבחרת הבוגרת יכולה להגיע לטורניר גדול, אני מאוד מקווה שזה יקרה. כאחד שעבד בהתאחדות, יש שם הרבה אנשים טובים שעושים הרבה ומקדישים הרבה לנבחרות הצעירות. היום רואים את הפירות. מה קרה? יש מקבץ של שנתונים של שחקנים מאוד טובים, בגילאים האלה אין הרבה פערים. מה ההבדל בין הנבחרת האנגלית אלינו? שם רואים שחקנים שמשחקים בפרמייר ליג ואצלנו לא, אבל היום יש מגמה ששחקנים נחשפים יוצאים החוצה, זו מגמה מבורכת".

אם היית עכשיו מאמן הנבחרת, היית פותר את סאגת החדר ומזמן את ערן זהבי לסגל?
"אני לא הייתי מגיע לזה בכלל. זה פספוס גדול, זהבי היה יכול לעזור. אני מאוד מבין את זה שכל מאמן בא ורוצה להקנות את הדרך שלו, אבל זה פספוס שלא נמצאה הדרך המתאימה שהוא יהיה בנבחרת".

"פספוס גדול, היה יכול לעזור". ערן זהבי (רדאד ג'בארה)"פספוס גדול, היה יכול לעזור". ערן זהבי (רדאד ג'בארה)

אתה חושב שצריכים להתכנס ולפתור את הסכסוך הזה?
"כשאתה מאמן הנבחרת יש לך מטרות. המטרה הראשונה היא להיות תחרותי כי אם אתה לא תחרותי, לא תסחוף את הקהל. לחכן אתה צריך את הכי טובים וזהבי הוא אחד כזה. לכן צריך לעשות הכל. אם יש שיקולים אחרים של הצערה, אתה מבטל את העניין הזה. אם אתה רוצה לעלות ליורו וזו המטרה, אתה צריך לקחת את השחקנים הכי טובים".

איך היית פותר את זה כמאמן?
"שוב, לא הייתי מגיע לזה. אני לא מכיר את פרטי הפרטים".

היית נותן לו סוויטה.
"לא חושב. בתקופתי לזהבי לא היה חדר לבד".

בתקופת לוי לא נהנה מחדר לבד. זהבי (רדאד ג'בארה)בתקופת לוי לא נהנה מחדר לבד. זהבי (רדאד ג'בארה)

אתה בעד להתגמש?
"תלוי מה. בדברים קרדינליים, אני שנחשב לטוב וכו', בחיים לא מתגמש".

מה אתה צופה למנור סולומון בטוטנהאם?
"הוא כבר מצליח. בזמנו כשזימנו אותו (לנבחרת) אמרו שזה פופוליסטי. יש לו את כל החבילה - הוא אינטליגנט, פיזי מאוד, יש לו אחד על אחד. יש לו את כל המאפיינים של הכדורגל העכשווי, הוא לא צפוי".

איך זה הרגיש לך כשאימנת את הפועל חיפה בסמי עופר? לא חווית שם את השנים המוצלחות עם מכבי חיפה.
"כשאני אימנתי את מכבי חיפה היינו בקריית אליעזר. תמיד היה לה קהל מאוד חזק, אבל נושא האצטדיון שדרג את מכבי חיפה. כשבאתי עם הפועל חיפה והסתכלתי על הצד השני, האצטדיון רעד. זה משהו שגורם לך להרגיש אחרת מבפנים. אני יכול רק להצטער שזה לא היה בזמן שלי".

"מצטער שלא היה את סמי עופר בזמן שלי במכבי חיפה". אלישע לוי (עמרי שטיין)"מצטער שלא היה את סמי עופר בזמן שלי במכבי חיפה". אלישע לוי (עמרי שטיין)

זה פספוס?
"זה קרה לי גם בב"ש".

תמיד אומרים שאתה הכנת את הקבוצה לברק בכר.
"כן, ועדיין בב"ש יודעים להוקיר את זה".

אתה רואה את עצמך חוזר לב"ש?
"אני בחיים הולך קדימה, לא אחורה. אלונה (ברקת) עשתה דברים טובים ביחד איתי. כשבאתי לב"ש היא הייתה קבוצת תחתית, ואלונה ואני הפכנו אותה לקבוצת צמרת תוך שנתיים. כשאתה שואל אותי את השאלה הזו, זה כמו שאלה על מכבי חיפה - אני לא הולך אחורה. אני מסתכל קדימה ונהנה מהדברים שאני עושה".

"עשינו דברים טובים יחד". אלונה ברקת (איציק בלניצקי)"עשינו דברים טובים יחד". אלונה ברקת (איציק בלניצקי)

בשלוש השנים הקרובות לאן הולכת הקריירה של אלישע לוי?
"אני לא יודע אם לדבר במושגים של קריירה. אני מחפש דברים אחרים, בקריירה עשיתי כל דבר ואני לא מסכם כי אני עדיין עובד".

מה נותן לך אושר היום מעבר לכדורגל?
"כדורגל זה אחד הדברים המרכזיים שליוו אותי. זה אחד הדברים שאני עושה הכי טוב ואוהב, לכן אני מאמן הרבה מאוד שנים. וחוץ מהכדורגל - המשפחה. יש לי משפחה טובה, יקרה, ארבעה נכדים".

לסיום, אלישע, איפה תהיה עוד שנה? ממי תקבל הודעה בפייסבוק?
"נתתם לי אתגר, לתחזק את זה. אינסטגרם? אני לא פעיל, אני יותר עוקב, אבל בוא נראה".

עדיין לא מסכם. אלישע לוי (עמרי שטיין)עדיין לא מסכם. אלישע לוי (עמרי שטיין)
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */