יום שבת, 04.05.2024 שעה 03:40
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6522-6431מכבי חיפה2
5826-5131הפועל ב"ש3
5042-4231הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • 2 - 0
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

נווד שמחפש מזל: מה שבאסי יביא להפועל פ"ת

הניגרי הוא חלוץ רב גוני שגרם לפרנצווארוש לשלם עבורו 1.5 מיליון אירו ושיחק בשנה האחרונה בקאמפ נואו באלופות. כרגע הוא במשבר, אך הפוטנציאל קיים

|
פורצ'ן באסי (אינסטגרם)
פורצ'ן באסי (אינסטגרם)

לפני שנה וחצי שולמו תמורתו 1.5 מיליון אירו. לפני פחות משנה הוא שיחק בליגת האלופות בקאמפ נואו, סן סירו ואליאנץ ארנה, וכעת פורצ'ן באסי הגיע בסופו של דבר להפועל פתח תקווה, ומדובר בהישג משמעותי ביחס לגודלו של המועדון. החלוץ הניגרי בן ה-24 הוגדר ככישרון בקנה מידה משמעותי על ידי המאמן שהדריך אותו בתקופה הטובה ביותר בחייו, ואם תהליך ההתאקלמות בישראל יעבור בהצלחה, יש לו פוטנציאל להיות דומיננטי מול ההגנות בליגה כה בינונית.

החודשים המופלאים של באסי היו במדי צ'סקה בודיוביצה הצ'כית במחצית השנייה של 2021. הניגרי חזר אז מהשאלה בקבוצת ואלשים מהליגה השנייה, ולא היה מתוכנן להיות שחקן הרכב, אבל פילס את דרכו והפך תוך זמן קצר לאחד הכוכבים הבולטים במדינה – לא פחות. 9 שערים ב-19 משחקים היו לבאסי, אבל גם המאזן הזה לא סיפר את כל התמונה, כי הוא היה מעורב ברוב המהלכים מעמדה של חלוץ מרכזי מובהק. הסקורר הוא לא רק חיית רחבה, אלא נהנה לנוע לאגפים, בעיקר שמאלה, ואוהב לאיים את השער ממרחק כאשר השוערים לא מצפים לכך. פרשנים שיבחו את השילוב הנהדר בין עוצמה פיזית למהירות. 

כבר אחרי הופעתו הראשונה בהרכב, הצהיר המאמן דויד הורייש: "פורצ'ן עושה עבודה מדהימה, מנצח ברוב הקרבות עם הבלמים, ועוזר לנו במשחק רב גוני. יש לו אופק התפתחות מזהיר. לו היה מתרגם את כל מצבי ההבקעה שלו לשערים, היו חוטפים לנו אותו מיד". בפועל, זה באמת קרה כבר באמצע העונה המדוברת, אחרי מספר משחקים גדולים. הערב הזכור ביותר היה מול סלובצקו, אז פיגרה הקבוצה 2:0 ונותרה בנחיתות מספרית, אבל ביצעה מהפך בזכות צמד של באסי בדקות האחרונות וניצחה 2:3. הצגות כאלה לא היה קל לפספס, ובצ'סקה בודיוביצה היו מאושרים מהגג כאשר קיבלו סכום דמיוני לגמרי במונחי המועדון. 

בקיץ 2020, כאשר הוחתם מאוסטי נאד לאבם מהליגה הצ'כית השנייה תמורת 200 אלף יורו, נטען בעיתונות המקומית כי זו השקעה מוגזמת ומסוכנת תמורת שחקן לא מוכח. ההתחלה באמת לא הייתה מזהירה והצריכה השאלה נוספת, אבל בשלהי 2021 כבר היה ברור שזו הייתה אחת הרכישות המוצלחות ביותר בתולדות המועדון. סלביה וספרטה, שתי האימפריות הגדולות מהבירה פראג, שמו עליו עין ושקלו להתחרות ביניהן על החתמתו, אבל פרנצווארוש ההונגרית הקדימה את שתיהן והסכימה להוציא 1.5 מיליון אירו – הכנסת שיא כל הזמנים עבור צ'סקה בודיוביצה, ובפער ניכר.

פורצ'ן באסי חוגג (איטן דהן)פורצ'ן באסי חוגג (איטן דהן)

האוהדים, שאהבו מאוד לצפות בביצועיו, במיוחד בכדרורים המיוחדים תוך כדי תנועה, נפרדו ממנו בצער, אבל ידעו שהמועדון הצנוע לא יכול לפספס עסקה כזו, אשר העניקה לו בטחון כלכלי. באשר לשחקן, היה זה צעד גדול קדימה בקריירה, עליו חלם כאשר הגיע לצ'כיה בגיל 19. הוא התחיל מלמטה בליגה השלישית, ונחישותו עשתה את ההבדל. כפי שהדגיש שחקן העבר יארומיר פלוצק: "זה מה שמאפיין במיוחד שחקנים אפריקנים בהשוואה לכישרונות צ'כים. הם הולכים בעקבות החלום, ולא נותנים למעידות להסיט אותם מדרכם". "אני רוצה להגיע למועדונים הגדולים, לשחק בליגת האלופות ולקבל זימון לנבחרת", סיפר באסי עצמו – ופרנצווארוש הייתה אמורה להעניק לו הזדמנויות כאלה.

את התארים הוא קיבל באופן מיידי. אחרי שהגיע לבודפשט בתחילת 2022, הוא היה שותף לזכייה בדאבל, גם אם מקומו בהרכב של המאמן סטיניסלאב צ'רצ'סוב לא היה מובטח. הרוסי הקשוח, שהדריך את נבחרת ארצו במונדיאל הביתי ב-2018, סמך יותר על פרנק בולי מחוף השנהב, וזה הוביל להשאלה מעניינת באוגוסט לפני שנה. אחרי שכבש פעמיים מול טובול הקזחית במוקדמות ליגת האלופות, נדד באסי לקבוצה שהעפילה באמת לשלב הבתים במפעל – ויקטוריה פלזן. 

פורצ'ן באסי בוויקטוריה פלזן (אינסטגרם)פורצ'ן באסי בוויקטוריה פלזן (אינסטגרם)

החזרה לצ'כיה, שם כבר הכיר את השפה ואת המנטליות, הייתה אמורה להיות מועילה, והניגרי שמח מאוד לשחק 5 פעמים בצ'מפיונס ליג. מול אינטר בסן סירו, הוא אפילו היה בהרכב כאשר קבוצתו הובסה 4:0, אבל מיעט לסכן את השער לא רק מול ענקיות אירופה, אלא גם בליגה עצמה.

המאמן מיכל בילק לא התרשם במיוחד, ושערו הראשון הגיע רק בנובמבר, כאשר הפציץ ממרחק רב בניצחון על ברנו. זה כבר היה מאוחר מדי על מנת לתקן את הרושם, והקדנציה הקצרה הוגדרה כמאכזבת. "תומאש חורי עושה עבודה טובה בעמדת החלוץ המרכזי, ולכן באסי היה בעיקר מחליף", הסביר בילק – ולא רצה להשאירו לקראת הסיבוב השני. הורייש, המנטור שהתגעגע אליו בצ'סקה בודיוביצה, הדגיש אז: "פורצ'ן זקוק ליחס תומך ולאמון מצד הממונים על מנת שיהיה לו ביטחון עצמי".

פורצ'ן באסי (אינסטגרם)פורצ'ן באסי (אינסטגרם)

מכיוון שגם פרנצווארוש לא רצתה להחזירו לשורותיה, נדרשה השאלה נוספת. מכיוון שכבר שותף במדי שתי קבוצות בעונת 2022/23, רק ליגות בהן העונה החדשה החלה באביב באו בחשבון, ותחילה דובר על שתי אופציות. האלטרנטיבה המסקרנת ביותר הייתה רוזנבורג בנורבגיה, בעוד טורפדו קוטאיסי הגאורגית משכה את באסי פחות. בסופו של דבר, המגעים עם שתיהן נכשלו, וברגע האחרון במרץ נמצא יעד חדש – דגרפורס השבדית. 

זוהי קבוצת תחתית שבקושי שרדה בליגה בעונה שעברה, ולכן הנחת העבודה הייתה כי באסי יוכל לקבל דקות משחק רבות. בפועל, ההתאקלמות הייתה בעייתית, וחוסר היציבות פגע בהערכתו העצמית באופן כללי. "חודשי האביב היו קשים מאוד עבורי, ונקלעתי לדיכאון", הודה באומץ החלוץ בראיון שהעניק למקומון שבדי לפני חודש. גישתו של המאמן טוביאס סולברג לא סייעה לו, ועד היום לא רשם הניגרי אפילו משחק אחד בהרכב דגרפורס, שמדורגת שוב בחלק התחתון של הטבלה. עם 11 הופעות קצרות כמחליף, המצב חמור אפילו בהשוואה לקדנציה בפלזן, ולכן יש צורך לאלתר משהו חדש.

זה השלב בו נכנסת הפועל פתח תקווה לתמונה. מצד אחד, באסי נמצא במשבר מקצועי, ולא בטוח שהמעבר החדש יעזור לו להשתקם. מצד שני, הפוטנציאל עליו דובר בצ'סקה בודיוביצה והמשחקים החיוביים בפרנצווארוש מוכיחים כי מדובר בשחקן שעשוי לפרוח אם המאמן עופר טסלפפה יעניק לו את התמיכה הנדרשת. באסי הוא סקורר יכולות מגוונות וסגנון שובה עין, ואם הכל ילך כשורה הוא מסוגל להוות תוספת צבעונית וכיפית לליגת העל.

פורצ'ן באסי חוגג (אינסטגרם)פורצ'ן באסי חוגג (אינסטגרם)
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */