יום ראשון, 19.05.2024 שעה 12:23
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
88%1899-220224מכבי ת"א
76%2030-233025הפועל ת"א
72%2021-211825עירוני רמת גן
62%1903-199524הפועל ירושלים
52%1983-202525הפועל חולון
50%2030-198724עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
46%2004-197124בני הרצליה
46%2152-199724הפועל חיפה
40%2096-204725עירוני נס ציונה
38%1959-192424הפועל עפולה
29%2036-183324הפועל אילת
28%2220-204625הפועל גליל עליון
24%2215-207325הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • הפועל אילת
  • 87 - 77
  • הפועל גליל עליון
  • עירוני נס ציונה
  • 70 - 85
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • הפועל עפולה
  • 65 - 68
  • בני הרצליה
  • הפועל ת"א
  • ראשון, 19/05, 18:30
  • עירוני קריית אתא
  • הפועל ירושלים
  • רביעי, 22/05, 18:45
  • הפועל חולון
  • עירוני רמת גן
  • שישי, 24/05, 14:00
  • מכבי ת"א

מסינה, בלאט, גרשון, קטש והסיפורים של איטליה

דן שמיר בפודקאסט של ONE: המתנה של ארמני באלפי אירו, מה מסינה חושב על מכבי, מדוע לא ראינו אותו חוגג אליפות באיטליה והתוכניות בהרצליה. האזינו

|
דן שמיר (אורן בן חקון)
דן שמיר (אורן בן חקון)

דן שמיר חזר לכדורסל הישראלי לאחר ארבע שנים בהן אימן בניו זילנד, כאשר חלק מהזמן בגלל הקורונה הליגה שוחקה באוסטרליה, ובעונה החולפת שימש כעוזרו של אטורה מסינה במילאנו. שמיר כבר עבר הכל בכדורסל המקומי, גם כעוזר וגם כמאמן ראשי, ונחשב לאחד המאמנים הבכירים. חזרתו ארצה דווקא לבני הרצליה מראה על שיחוק מבחינת היו"ר אלדד אקוניס.

בזמן שמתאקלם מחדש בישראל, שמיר הגיע לפודקאסט שיחת היום לשיחה מרתקת עם גידי ליפקין ולי נוף גזית. על מסינה, דייויד בלאט, פיני גרשון, עודד קטש, הכדורסל האירופאי, התוכניות שלו, הליגה הישראלית, וגם סיפורים מרתקים ששיתף אותנו ממה שהיה במילאנו בעונה החולפת, כולל המתנה המפתיעה ממשפחת ארמני, והתוכנית שלו בבני הרצליה והעבודה מול אקוניס. אגב, שמיר נראה במהדורת 2023 יותר רגוע ונינוח. האזנה נעימה:

דן, מתאקלם?
”אני פה שלושה ימים, אני לא יודע אם זה ירח הדבש פשוט, אבל בינתיים כיף מאוד”.

כמה זמן לא היית בארץ?
”לא היינו שלוש שנים ברצף, בשנים שאימנתי בניו זילנד, אחר כך הייתי חודשיים בארץ ונסענו למילאנו באמצע אוגוסט”.

הייתה לך גיחה לארץ, במשחק מול מכבי ת"א.
“הייתה גיחה אחת והיו גם שני חלונות נבחרת שניצלתי כדי לבוא לפה לארבעה חמישה ימים. זו הייתה עונה מאוד ארוכה, לקראת הסוף התחלתי להרגיש את זה, היו לנו 88 משחקים, משכנו את העונה עד הסוף כמה שעבר עם משחק שביעי בגמר”.

דן שמיר (נעם מורנו)דן שמיר (נעם מורנו)

“עזבתי גן עדן וחלום של המון אנשים”

הייתה לכם עונה של רכבת הרים, שתף אותנו מה עבר עליכם.
”נתחיל מהסוף, לקחת אליפות באיטליה זה ביג דיל, מכל מיני סיבות. גם בספרד זה ככה, הגאווה המקומית, זה שבסך הכול לא היו 20-30 השנים האחרונות הצלחות גדולות ביורוליג, ולצד זה שזו אם אינני טועה האליפות החמישית בסך הכול ב-20 השנים האחרונות, אז הקומבינציה של הכול ביחד זה דבר גדול, לא כמו שהיה במכבי בעבר, זה הרבה וזה נעל בצורה מוצלחת מאוד עונה שהייתה יכולה להסתיים ככישלון קולוסלי. זו דוגמה לאיך משחק אחד משנה הכול בספורט”.

“זה המאפיינים של הספורט שמהעונה הזו תיזכר האליפות, אבל מי שנמצא בתוך זה לא מודד רק על פי התוצאה הסופית ויש המון מה ללמוד מהעונה הזו התחילה העונה עם ציפיות מאוד גבוהות. עונה רביעית של אטורה מסינה, שהתחילה עם אליפות בעונה הקודמת, הפסד בסדרה נגד אנדולו אפס והייתה איזו הרגשה שהקבוצה השתדרגה, יש איזו המשכיות ולכולם היו ציפיות מאוד גבוהות. הייתה אווירה אצל השחקנים שעושים פיינל פור”.

“כמובן שיש הרבה סיבות אובייקטיביות, היו פציעות על ההתחלה של שחקנים מרכזיים, טרום עונה גרוע, שבעה שחקנים לא איתנו בהכנה בגלל הנבחרות ואז פציעה קשה של שאבון שילדס, הוא חוזר אחרי תחילת העונה, משחק אחד טוב שאנחנו מנצחים בבלגרד את פרטיזן ואז משחק לאחר מכן הוא נפצע לארבעה חודשים נוספים. זה כמובן לא כל הסיפור, הרבה שחקנים לא הצליחו, זו הכותרת”.

"הייתה אווירה אצל השחקנים שעושים פיינל פור". מסינה (רויטרס)"הייתה אווירה אצל השחקנים שעושים פיינל פור". מסינה (רויטרס)

“אני לא רוצה לדבר יותר מדי, זה מקום רגיש, אני מדבר כאן ודברים יתורגמו ואני לא רוצה לגרום לאי נוחות לאף אחד. כשהחתמנו את שבאז נאפייר הדברים התהפכו, התחלנו לשחק כדורסל הרבה יותר טוב, זה פתח המון דברים להרבה שחקנים, עשינו ריצה טובה ביורוליג והיינו קרובים לעשות פלייאוף. אם היינו עושים פלייאוף יכול להיות שגם היינו יכולים לעבור סדרה, היורוליג הייתה מאוד שוויונית. זה לא הספיק ובמידה מסוימת של צדק".

“לשמחתנו עשינו פלייאוף טוב, סיימנו במקום הראשון את העונה וזה מה שהביא את האליפות בסופו של דבר, כי לא הצלחנו לנצח את וירטוס בולוניה בחוץ ובבית ניצחנו בכל ארבעת המשחקים, אז זה מה שהכריע את האליפות”.

לא ממש התרגשת כשזכיתם באליפות, לא הפגנת אמוציות.
”דווקא מאוד התרגשתי, הרבה אנשים טועים בי, היו הרבה אנשים על הפודיום ואני בטח לא מאלה שקופצים כדי להיכנס לתמונות וכן הלאה, אבל היה רגע מאוד אמוציונלי בקטע אישי. אני לא רוצה לומר שלעזוב את מילאנו הייתה החלטה קשה, אבל זה קיץ שאני עוזב קבוצה באופן עקרוני גן עדן וחלום של המון אנשים, הסיבות הן לא רק כדורסל וגם סיבות משפחתיות, אבל מילאנו ומסינה ספציפית, עבדנו יחד גם בצסק”א, אבל היום זה הרבה יותר אישי, משפחתי ורגשי. הוא דמות מאוד משמעותית בחיים שלי מעבר לכדורסל”.

"עוזב גן עדן". שחקני מילאנו (חגי מיכאלי)"עוזב גן עדן". שחקני מילאנו (חגי מיכאלי)

תן דוגמה.
”הרגע שדיברנו שאני לא ממשיך. אני מאוד חיכיתי להזדמנות הזו לעבוד איתו שוב ואז כשהחלטתי לעזוב את ניו זילנד הוא היה חלק מהתהליך והמליץ לי להישאר, הוא אמר אתה במקום עם בעלים טוב וכשעזבתי הוא אמר ‘טוב, אולי תבוא לפה’. זו הייתה הזדמנות שחיכיתי לה המון זמן, זו הייתה שנה ארוכה ואינטנסיבית אבל גם עם הרבה מאוד דברים שעברנו, בכל יום אחרי הפסדים ובמצבים קשים אנחנו נכנסים לחדר ומדברים שעות".

“הוא מרכיב מאוד חשוב בחיים שלי, הוא אדם מאוד אמוציונלי ורגשי, הוא לוקח את הכול למקום מאוד אישי, זו לא רק עבודה. אחרי שחזרנו לארץ ישבנו לארוחה משפחתית והוא התקשר לשיחת וידאו, הוא נפרד וציין את כל השמות ואמר ‘יונתן, מאיה ויעל תמיד יהיו חלק מהמשפחה’ וזה היה עצוב, זה עצוב לעזוב מקומות, אנחנו רגילים לזה בספורט אבל זה צובט”.

“פיני גרשון נותן לך תחושה שאתה גדול”

מה לומדים מבן אדם כמו מסינה?
”הוא חלק משמעותי בהתפתחות שלי כמאמן, אני לא יכול לומר שאני קופי שלו, אבל השנה הראשונה שעבדתי איתו והגעתי אליה כשכבר הייתי מעוצב, אחרי שעבדתי עם דייויד בלאט ופיני גרשון והייתי מאמן ראשי, עבדתי בנבחרות ישראל כבר באתי עם די הרבה ניסיון והשנה הראשונה איתו הייתה שנה של המון למידה. פשוט למדתי המון דברים”.

שמיר למד ממנו הרבה. מסינה (רויטרס)שמיר למד ממנו הרבה. מסינה (רויטרס)

מה למדת ממנו?
”את כל השיטה ההגנתית שלו את כל דרך קבלת ההחלטות שלו, הוא מאוד לוגי באיך שהוא עובד, מאוד מסודר, כל הניהול של השעון היומי שלו, לקחתי ממנו המון דברים. למדתי המון מהאחרים כמו דייויד ופיני, אבל יש הבדל. פיני למשל מעצים אותך ונותן לך תחושה שאתה גדול וזו חלק מהגדולה שלו. הוא נותן לך להעביר חלקים באימון ולהרגיש. לפעמים אנשים התבלבלו, אבל אני לא ידעתי את תפקידי כעוזר”.

הסיפור הידוע זה שהיו מגיעים לאימונים של פיני, ואתה או דייויד הייתם עוזרים ומעבירים את כל האימון והוא יושב בצד, אבל במשחק פיני מגיע.
”זו חלק מהשיטה שלו, אבל הוא באמת מעצים אותך ונותן לך לעשות המון. הרבה אנשים פורחים לידו. דייויד אותו דבר, אתה מרגיש שאתה חלק ממשהו גדול והוא נותן הרגשה טובה לכולם, הצוות והשחקנים – כמו מנצח על תזמורת. כולם מרגישים טוב לידו”.

“עם מסינה בשנה הראשונה בהמון מצבים הרגשתי אהבל. הוא שאל אותי שאלה בסיסית ולא ידעתי לענות עלייה, אתה מרגיש כמו במבחן ואחרי כמה זמן אתה נכנס לתלם ולצורת החשיבה שלו. אחרי כמה שנים באתי אחר לגמרי, בין היתר כי גם עבדתי במקומות שונים והתפתחתי”.

"נותן הרגשה טובה לכולם". בלאט (איציק בלניצקי)"נותן הרגשה טובה לכולם". בלאט (איציק בלניצקי)

“בפעם השנייה איתו זה היה אחרת, כי בצוות היה עוזר מאמן שנמצא כבר 20 שנים במילאנו, אבל שתמיד היה כעוזר ואיש שמאוד מכיר את היורוליג וכל תרגיל של כל קבוצה. בנוסף, היה איתנו שחקן שרק פרש, פפה פואטה, שהיה מדהים והתחברנו מאוד, ולדעתי גם יהיה מאמן אדיר. הדיאלוג ביני לבין מסינה תמיד היה: ‘אתה היית מאמן, מה היית עושה במצבים כאלה?’. השיח היה הרבה יותר כזה, כך שזו הייתה מערכת יחסים שונה לחלוטין, אבל למדתי ממנו המון על הכל”. 

בשיחת הפרידה עם מסינה היו דמעות?
”כמעט, הייתי אומר לפחות ממני. זה צובט, אתה יודע שאתה נפרד ממערכת כזו. אני ממליץ לכולם מתישהו לעשות גיחה לשם כי הוא מאוד פתוח – זו חוויה”.

הוא פנוי לקבל עוד מאמן ישראלי בצוות?
”אני לא יודע מה הוא יעשה. קודם כל בטרום עונה, גרג פופוביץ’ הגיע ובא לבקר כי הם חברים מאוד קרובים ועוד כמה מאמנים מה-NBA באו. הכוונה היא שמהרגע שאתה נוחת, אתה מרגיש במעין השתלמות מאמנים, שיושבים כל היום, מדברים על כדורסל ובערב הולכים למסעדות. אתה נוחת לעולם כיף, בלתי רגיל ונורא אישי – זה היה השבוע הראשון שמתחילים לעבוד”.

גרג פופוביץ' (רויטרס)גרג פופוביץ' (רויטרס)

“עולם כזה בשביל למאמן זה ממכר, כיף להיות במקום כזה. בנוגע לשיחה האחרונה, היא לא הייתה בבום כי לעזוב זה תהליך. בהתחלה לא הייתי בראש הזה בכלל, כי היה לי חוזה לשנתיים. כשחתמתי שם היה בינינו הסכם שאם אני ארצה ללכת לאמן אעזוב. כשאתה ב’מיינדסט’ כזה כמאמן, אז יש לך מעין רשת ביטחון שאתה יכול להישאר ויש לך ביטחון, ולא חייב לרדוף אחרי משהו”. 

“ואז התחיל הדיבור עם אלדד אקוניס ובני הרצליה והאינסטינקט הראשוני היה שלא בטוח אעזוב את מילאנו משיקולים כלכליים ועניין של לוותר על ההזדמנות. מצד שני יש את הכיף של לחזור למאמן והשיקול המסיבי של המשפחה, שהחלום שלה היה שאאמן את הרצליה”. 

“אם אתה לא מתפתח כל הזמן, משהו לא בסדר”

אקוניס הפתיע אותך בפנייה שלו?
”דיברנו כבר בעבר ועבדנו ביחד. זה לא בא משום מקום, אבל מאוד שמחתי שהוא רצה”.

"החלום של המשפחה היה שאאמן את הרצליה". שחקני בני הרצליה (חגי מיכאלי)"החלום של המשפחה היה שאאמן את הרצליה". שחקני בני הרצליה (חגי מיכאלי)

אתה גם בן 48, אם היית ממשיך עוד אולי היית הופך להיות מתויג כעוזר. יכול להיות שאתה מעדיף להיות לצד דמויות כאלה.
”היו לי פניות כמאמן לאורך הדרך. באתי למילאנו כשבניסיון שלי 14-15 שנים כמאמן ראשי ולא מפחידים אותי התיוגים, ואני לא עסוק בהם, אבל מצד שני לקבל החלטות בחיים זה מכלול של דברים. לא הייתה לי בעיה להמשיך עוד שנה כעוזר ואני מאוד ממליץ למאמנים באופן כללי לעשות את הצעד הזה אחרי תקופה מסוימת – דבר שנפוץ בעולם”.

אתה חוזר לארץ דן שמיר משופר? טוב יותר ממה שהיית לפני?
”אם אתה לא מרגיש שאתה מתפתח כל הזמן, אז משהו לא בסדר. אתה תמיד צריך להרגיש יותר מפותח. השנים האחרונות ומן הסתם עניין הבגרות, שינו אותי לא בהכרח בכדורסל, אלא בפן המנטלי ומי שאני”.

מה זה אומר? 
“זה קשור גם לחיים ולא רק לכדורסל. בקליפת האגוז, הדבר שהכי מניע בן אדם הוא רגשות. אני חושב שכל בן אדם שחי מרגיש את זה שאנחנו פועלים לפי אמוציות, וזה דבר שמשתנה עם הגיל מכל מיני סיבות. אתה נרגע מהרבה בחינות, מהתקופה שיש לחץ בהתחלה, שבא לך נורא להצליח וכל דבר זורק אותך למקום לחוץ. כל אלה בנוסף לחיים המשפחתיים, אז אתה קצת משתנה”.

"הדבר שהכי מניע בן אדם - הרגשות". דן שמיר (עמרי שטיין)"הדבר שהכי מניע בן אדם - הרגשות". דן שמיר (עמרי שטיין)

זה עניין של ביטחון עצמי.
”עוד דוגמה. פתאום יש לי בן שקרוב בגיל לשחקנים שלי. אתה קצת יותר מתרחק וזה משנה אותך – אי אפשר לא להשתנות”.

השתנת לטובה?
”אני לא יודע איך בודקים, בביזנס שלנו זה תמיד לוח תוצאות. אני לאו דווקא מרגיש שאני אחר מלפני עשר שנים, אבל נגיד הייתי במילאנו, אתה מגיע לכזה מועדון ואין לי כישרון על להתחבר לכולם, ולפפה התחברתי נניח (וזו אחת הסיבות שאני חושב שהוא יהיה מאמן אדיר), כי יש לו כישרון להתחבר לאנשים בכללי.

“אני לא בטוח שיש לי את הכישרון לזה, אני מתחבר לסוג מסוים של אנשים, שמדבר אליי יותר וזה תמיד היה ככה, אבל בגלל זה אני גם מחפש את היכולת הזו באנשים שסביבי”.

דן שמיר (חגי מיכאלי)דן שמיר (חגי מיכאלי)

“לא הייתי מנותק, עקבתי אחרי הכדורסל הישראלי”

קיבלת את ההצעה מהרצליה, ויש את השיקול הגדול והמרכזי של המשפחה. מצד אחד אתה משחק באולם אדיר כמו המדיולאנום פורום עם שחקנים כמו נפייר ושילדס, ומצד שני אתה מגיע להרצליה, אולם של בית ספר עם סגל שצריך לבנות ותקציב נמוך, דברים שעשית לפני 14 שנה בימי בני השרון. זו לא ירידה במעמד? 
”קודם כל, ממליץ לכולם בכל התחומים ובמיוחד בספורט, לא להתעסק בדברים השטחיים של החיים ויותר מידי בבחוץ. זה נחמד להיות בקבוצה של ג’ורג’יו ארמני ויש לזה, אבל האם זו המהות של החיים? לפני שמדברים על כדורסל, האם אפשר לשים את זה על אותן מאזניים כמו לחיות עם המשפחה והילדים שלך, שאתה צריך אותם והם אותך? – לא.

“בפן המקצועי, תמיד יש הרבה פקטורים, אבל לא הייתי עוזב את מילאנו אם לא הייתי מאוד מתלהב לאמן את הרצליה וחושב שזה משהו שאני יכול לעשות אותו עם אנרגיות טובות ומתאים לי. בלי לפגוע באף אחד, אמרתי ‘לא’ למקומות אחרים בגלל שלא חשבתי שזה הדבר המתאים בשבילי ושוב, יש את השיקולים בפן הגיאוגרפי והכלכלי. הרצליה זה מקום מעולה בשבילי לעשות כדורסל כרגע. תמיד זה עניין של אלטרנטיבות וקבוצות עם קהל ותנאים יותר טובים, אבל בהרצליה יש מערכת מאוד טובה שאני מכיר והחיבור עם אקוניס”.

עם זופר אבדיה יצא לך לדבר?
”לא, אבל בוא נגיד שזה קודם כל מתחיל מאקוניס”. 

זופר הרבה עם דני אבדיה בוושינגטון.
”יש הרבה אנשים בהרצליה והרבה דברים לעבוד איתם, אבל זה קודם כל מתחיל ברצון לעבוד ולשתף פעולה עם אקוניס. אני מכיר אותו ויודע איך הוא עובד, ואם אני חוזר לשם זה כי אני רוצה לעבוד איתו, וזה מקום טוב בשבילי. אחרי ארבע שנים לא בישראל זה גב בהכול, בהיכרות של אקוניס עם הליגה, השחקנים, הסוכנים ואיזה קבוצה כדאי לבנות”.

שמיר עדיין לא שוחח איתו. זופר אבדיה (עמרי שטיין)שמיר עדיין לא שוחח איתו. זופר אבדיה (עמרי שטיין)

היית מנותק? חוץ ממכבי תל אביב ברמת ההיכרות מהיורוליג.
”ניתן קודם כל את התנאים: אני רוצה להיות מעורב, אבל כשאתה חי בחו”ל, ונכניס עוד פעם לשיקולים שאני ישראלי שרוצה לחיות בישראל עם כל זה שקשה פה בעניין של יוקר המחיה, ההפיכה המשטרתית ועוד, אז הרבה אנשים גם מקטרים. אני חייתי בחו”ל כמו בארץ, ראינו טלוויזיה ישראלית ותכניות ריאליטי ישראליות, פתחתי אך ורק אתרים ישראליים. חייתי באוסטרליה וכמעט ולא ראיתי חדשות מקומיות, טיפה מה קורה שם ובניו זילנד.

“בשורה התחתונה לא הייתי מנותק וגם רציתי לעקוב אחרי הכדורסל הישראלי. אבל הייתי שלוש שנים בניו זילנד, ומי שלא היה שיטוס לשם ויראה איזה עולם אחר, הבדלי שעות ומנטליות אחרת. נכנסתי למעין כלוב גן עדן, אבל אתה שם. אחר כך עברתי למילאנו, 90 משחקים בעונה, הרבה אחריות ואין סוף עבודה.

“אלה הפרמטרים ללמה קשה לחיות את הליגה הישראלית למרות שאתה רוצה, וכן ראיתי משחקים, קראתי, ברגע ששמתי לב לשחקן שיש עליו הייפ אז ראיתי אותו, אבל אין כמו להיות במשחק עצמו ולהבין ללכת למשחקים של ליגה שנייה ולראות את הנבחרות. בסיכום כל זה, כיף לחזור שיש בוס כמו אקוניס”.

אלדד אקוניס (איציק בלניצקי)אלדד אקוניס (איציק בלניצקי)

אתה יודע שאקוניס מצפה לפיינל פור השנה? הם לקחו גביע ויש שם ציפיות. זו לא בני הרצליה, הקבוצה הקטנה שרק רוצה לעלות לפלייאוף. ברגע שהוא הביא את דן שמיר זו אמירה. 
”בואו נשים את הדברים בפרספקטיבה ונדבר על מה זה הרצליה, שאף פעם לא הייתה בראש בראש בטח עם מכבי תל אביב, וגם לא עם שלושת הגדולות: הפועל תל אביב, הפועל ירושלים והפועל חולון, שעשו קפיצות מדרגה, בכל מה שקשור לאוהדים ולתקציבים. בספורט תחרותי הדברים האלו מאוד משמעותיים וזה מחטיא משהו.

“מצד שני, אחרי הקבוצות האלו יש איזושהי רשימה של כל היתר, ובניהן הרצליה משמעותית. המקום שלנו לפי הציפיות והרצונות זה להיות איפה שאנחנו אמורים מבחינה ריאלית ולחפש את ההזדמנויות להכות בגדולות, מה שקורה בספורט וזה מה שננסה לעשות”.

“מסינה הצגה של איש אחד, נותנים לו כבוד”

משפחת ארמני באיטליה, מעורבת? יצא לך לשבת איתם? הייתי שם בעונה שהיית בצסק”א ואני זוכרת שהוא מגיע לכל משחק ואימון. 
”הוא לא מגיע לאימונים בכלל ומגיע למשחקים. הרבה אנשים באירופה, ביורוליג וב-NBA אומרים שאולימפיה מילאנו זה המקום אולי הכי טוב להיות בו באירופה. הסיבה היא שהבעלים מדהים לקבוצת ספורט”.

"אומרים שמילאנו זה המקום הכי טוב להיות בו באירופה". שמיר (שחר גרוס)"אומרים שמילאנו זה המקום הכי טוב להיות בו באירופה". שמיר (שחר גרוס)

מה זה מדהים?
”אז הוא מגיע למשחקים ומי שנחשב לנשיא, לאו, מטעמו – איש של ארמני. הם מעמידים את האמצעים וזה מקום מאוד מסודר”.

אין התערבות? הוא יושב עם המאמנים אחרי המשחק ושואל שאלות, מבקש הסברים?
”אין דבר כזה. ג’ורג’יו בן אדם מדהים בפני עצמו, שבנה את עצמו בעשר אצבעות. מהסיפורים, עד גיל 40 בערך הוא לא היה משהו מיוחד והוא בנה את האימפריה הזאת ששווה כמה מילארדי דולרים. מבחינתו הוא מינה את הסמכות הכי גבוהה שיש בכדורסל האיטלקי, אטורה מסינה והוא מצפה ממנו לנהל את המועדון. 

“הניהול מאוד שקוף, יש ביניהם לפעמים דיבור וסיטואציות שרוצים להחתים את נאפייר למשל, אז מסינה יוצא לדבר עם לאו. מעבר לזה המקום ממש סטרילי”.

שבאז נאפייר (הטוויטר הרשמי של מילאנו)שבאז נאפייר (הטוויטר הרשמי של מילאנו)

אין לחץ אחרי כל מה שקרה העונה עם הפסדים קשים. לא דרשו תשובות ורצו להבין מה קורה?
”יש לחץ טבעי ובריא של ספורט, שהוא מאוד לא מאפיין את יתר המקומות. אני גם מנותק קצת מהתקשורת, אז אם קרעו אותנו שם לא באמת ידעתי, אלא אם אמרו לנו. הקהל גם מאוד מכבד את מסינה באופן כללי”.

הקהל לא עשה מחאה למרות שבנו סגל ביורוליג ושהעונה הסתיימה רק עם אליפות?
”יש ריספקט אדיר וזה מקום לא אופייני. הדבר הראשון שראיתי ואמרתי לכל מי שמדבר איתי זה שצריך לראות איך מדברים למסינה – הנוכחות שלו, אם האנליסט הגיע לדבר איתו או איש המדיה”.

הוא כמו אגדה?
”הצגה של איש אחד ונותנים לו כבוד. הייתה ביקורת גדולה ובצדק, אבל זה אף פעם לא התדרדר לקריאות באולם או שחיכו לנו בחוץ. הצדדים האפלים בדבר לא היו. אני לא אומר את זה רק לטובה. אימנתי הרבה שנים בהפועל חולון, שכמעט כל בן אדם שהגיע לשם הזניק את הקריירה שלו – משהו באנרגיה של המקום. ובכנות, יש שם הרבה תופעות שאנשים מבחוץ לא אוהבים, אבל זה מה שהופך אותך ליותר וטוב ואתה מבין את זה רק כשאתה בפנים”.

הצגה של איש אחד. מסינה (איציק בלניצקי)הצגה של איש אחד. מסינה (איציק בלניצקי)

“האולם לא מלא כמו בפרטיזן בלגרד או כמו המקומות האלה עם הקהל, מכבי לדוגמה. כשאנחנו מילאנו מגיעים לשחק נגד מכבי, מרגישים ומדברים במועדון על האווירה בהיכל מנורה מבטחים, זה מרכיב מאוד משמעותי. באוסטרליה אימנתי שנתיים בקורונה בלי קהל ואתה רואה איך זה מפרק את הקבוצה לאט לאט. אי אפשר לעשות את זה בספורט התחרותי לאורך זמן. אם בן אדם כל הזמן נמצא באזור הנוחות וללא לחץ, העבודה הופכת למאוד מקצועית וזה נוח”.

“אני זוכר שכשהייתי במכבי והיינו אחרי זכייה ביורוליג שנתיים ברציפות וזכייה בכל התארים בישראל. הגענו לגמר הגביע ומוני פנאן ז”ל התקשר ואמר: ‘טל בורשטיין לא ישחק’. התיישבתי על הכורסה ואמרתי: ‘אנחנו הולכים להפסיד, מה יהיה? מה אעשה? איפה אאמן? זה כתם שאי יהיה אפשר להוריד’. זה משהו שבאווירה לא יכול לקרות ועדיף ממקום מסודר”. 

“חוויה לגור באיטליה, העם הזה מדהים”

ארמני מקפידים על הלבוש?
”מלבישים אותך מאלף ועד תו. אין דבר כזה לא ללבוש ארמני. הדברים הכיפיים שצריך להיפרד מהם למשל: היינו בתקופת הפסדים בכריסמס והדברים לא הלכו טוב, אז הנשיא שלח מכתב לכולם, למאמנים ולשחקנים וכתב שהם איתנו ויודעים שהתקופה קשה ושיהיה חג שמח. יחד עם נתנו את המתנה שזה אומר: ‘לך לחנות של ארמני ותיקח מוצרים בכמה אלפי אירו’. אני באמת לא בן אדם שזה ממש מניע אותו, אבל זה המועדון”.

"מלבישים אותך מאלף עד תו". שמיר (עמרי שטיין)"מלבישים אותך מאלף עד תו". שמיר (עמרי שטיין)

“אני קצת יותר ים תיכוני מאשר אירופאי. אני לא רוצה להוציא קצת יותר מידי דברים, אבל אני חושב שיהיו שינויים באיך שהצוות המקצועי של מילאנו יתלבש, והולכת להיות איזושהי הפתעה”.

נראה לי שזה יחסר לך?
”דווקא לא, באמת, אלו לא הדברים החשובים”.

מה כן ייחסר?
“זאת חוויה לגור באיטליה, מדינה שאני מאוד אוהב ותמיד אהבתי. אמא של אשתי, אילנה, נסעה לשם לפני כמה שנים והיא בן אדם מאוד חברותי ונהיו לה שם חברים. לאורך השנים, התפתחה לה שם קבוצה חברתית וכל שנה היא נוסעת לשם, כשהיא גם למדה איטלקית. חברות שלה מגיעות לפה והיא לוקחת את הילדים שלנו. זה נהיה שגרה שכל חופשה משפחתית היא שם, וגם לי תמיד היו המון חברים באיטליה. כשאנחנו רוצים לעשות חופשה תמיד סידרו לנו שם מקומות ובכללי אני חושב שזו מדינה שישראלים מאוד אוהבים”.

“העם הזה מדהים, אוהב בגדים, אוכל, יין וארכיטקטורה. המקום קצת מזרח תיכוני ואמוציונלי, אם הייתי ממשיך במילאנו היה לי בראש שנעביר שם את כל הקיץ בכיף שלנו וניסע לכל המקומות. זו חוויה ובכל מקרה אני מרגיש בר מזל שהכדורסל לקח אותי לניו זילנד ואוסטרליה וחווינו מקומות ועולם. הילדים שלי השתנו מכך והגיעו לפה באווירה אחרת ולי הייתי הזדמנות גם לחיות במילאנו – זה כיף”.

יתגעגע לאיטליה? שמיר (רדאד ג'בארה)יתגעגע לאיטליה? שמיר (רדאד ג'בארה)

“אין לי אגו טריפ של לא להיות עוזר”

עודד קטש דיבר על כך שהיה לו את הרצון להוכיח שהוא שייך ליורוליג. אין לך את השאיפה הזו להיות מאמן ראשי שם?
”אני לא אגיד שאין. מישהו שנמצא בעולם התחרותי רוצה להיות במקומות ולהתחרות ברמה הכי גבוהה, אז בטח שיש. אבל כמו שאמרתי קודם, זה יושב ליד עוד דברים וזה לא הכול – לפחות אצלי. האם זה יושב על מקום שעד שלא אהיה ואם אני אף פעם לא אהיה, אז משהו לא שלם? לא. אני לא מודד את עצמי, אך ורק אם אימנתי את מכבי או איפה אני נמצא עכשיו – זה לא מי שאני.

“כן בא לך להגיע לעוד מקומות כמו שפעם רציתי ל-NBA, אבל עם הגיל ומההיכרות עם העולם אני לא רואה מה אעשה שם ואיך אני אוכל להתאים. הייתה תקופה שהיו לוקחים כל מיני מאמנים כדי שייתנו כיוון אירופאי וחשבתי שזה יכול להיות מעניין, אבל יש לי שם הרבה חברים ודיברתי איתם על האופציה שאהיה בצוות מקצועי בקבוצת NBA. חשבתי באופן אמיתי שאני ממש לא בטוח במה אוכל לתרום, כי מאמן ראשי בטח שכבר לא אהיה. כן אני רוצה להיות בעוד מקומות ואי אפשר לדעת לאן הקריירה תתפתח, אבל אני שמח מאוד איפה שאני עכשיו”.

איפה אתה רוצה לראות את עצמך בחמש השנים הקרובות?
”אני כבר לא חושב על איפה. זה משהו שחושבים עליו בשלב יותר מוקדם. אני באנרגיות מאוד טובות על מה שאני עושה עכשיו. חזרתי לארץ וממש כיף לי בכמה ימים האלו. יכול להיות שזו רק ההתחלה ויבואו ימים קשים יותר”.

"שמח איפה שאני עכשיו". דן שמיר (איציק בלניצקי)"שמח איפה שאני עכשיו". דן שמיר (איציק בלניצקי)

לאורך כל הקריירה שלך אתה אוהב ללכת להשתלמויות. זה משהו שב-DNA שלך ללכת למקומות אחרים וללמוד כמו שעשית עם ריק פיטינו? פעם הגדרת את זה כנקודה בולטת בקריירה שלך. 
”כן. זה מחזיר אותי לעבודה עם מסינה שנה. בגלל זה אני ממליץ להמון מאמנים, לקחת את הצעד של העוזר. לא רק מבחינת ללמוד, אבל גם. אתה משנה אווירה, לומד הרבה דברים טכניים, מסתכל על הדברים בצורה שונה. יש לך שנה שאתה לא תחת הלחץ המסיבי שהכל עלייך. יש המון מאמנים שאני רואה ומאחר ואין לי את האגו טריפ של לא להיות עוזר, יכולות לעלות לי מחשבות על כך שיהיה מדהים לעבוד עם מישהו שנה-שנתיים. זו דרך מדהימה להתקדם”.

“ההתמודדות המנטלית של דייויד הכי הרשימה אותי”

עבדת עם דייויד בלאט, איך אתה רואה את המצב שלו וזה שהוא חשף את המחלה וכל מה שעובר עליו?
”דייויד הוא איש מדהים. זו הייתה תמיד זכות להכיר אותו גם בפן המקצועי. אני חושב שבראייה היסטורית הוא בטוח יהיה אחד מגדולי המאמנים בכל ענפי הספורט הישראלי, כי זה לא רק בישראל. הסיבה לכך היא שהוא בן אדם חכם עם יכולות מאוד גבוהות. בראייה לאחור מהזמן שלי איתו, היכולות המנטליות שלו להתמודד עם דברים בכל מצב ובכל גיל בפן הספורטיבי וגם האישי, ולהיות בשליטה. משהו שלי לא היה כשאיבדתי שליטה לא מעט פעמים ואחר כך אתה מצטער עליהם”.

מה זה איבוד שליטה אצלך?
“היו המון דברים במהלך הקריירה, שאחרי אתה מצטער עליהם. לפני הרבה שנים שמתי לזה שברגע שנגמרת העונה ואתה נורא בלחץ, המוח שלך מפוצץ. לכל אחד יש את המקסימום קיבולת של דברים ותשומת לב שאפשר לחשוב עליהם. אחרי זה אתה אומר: ‘מה עשיתי?’. אתה מבין אחרי כמה ימים שצריך להתנצל ולהתקשר לבן אדם, ובכלל לא חשבת על זה בשלושה חודשים האחרונים”.

שמיר התרשם ממנו. בלאט (חגי מיכאלי)שמיר התרשם ממנו. בלאט (חגי מיכאלי)

”מעבר לכך שדייויד היה חזק בהמון תחומים – הגנה, התקפה, אישי, להעביר אימון ולנהל משחק בצורה מאוד טובה, ההתמודדות המנטלית היה הדבר שהכי הרשים אותי. בראייה היום, עם כל מה שהמדינה וגם מי שלא אוהב כדורסל נחשף אליו – זה הדבר הכי בולט”.

בתור אחד שהיה קצת מנותק, מה אתה חושב על הכדורסלן הישראלי?
“לא יהיה פייר למי שלא היה פה לדבר בפודקאסט כל כך מכובד ולהתחיל להגיד אמירות נחרצות. אני צריך להיות פה כמה חודשים לפחות ולהסתובב בארץ כדי להביע דעה – זה לא יהיה חכם. מבחוץ, כדאי להסתכל על השחקנים הישראלים בטופ. לי יצא לפגוש את תמיר בלאט, יובל זוסמן וים מדר ביורוליג וזה היה מדהים לראות את כל השלישייה, אבל בואו נסתכל על מדר שהגיע מאחור.

“לפני כמה שנים עבדנו בנבחרת העתודה, עבד איתי עופר רון, שבא לפיני ואמר: ‘אני עובד עם מישהו, בחור צעיר שלא על הראדר שלכם. אתם תראו הוא יהיה שחקן (מדר)’. אנשים קצת הרימו גבה, לכל מאמן יש את המאמנים שהוא עוקב ואוהב ופרטיזן זו קבוצה שראיתי המון משחקים שלה. יש שם משהו מחשמל עם כל הטירוף הסרבי וגדולו של ז’ליקו אובראדוביץ’”.

ז'ליקו אובראדוביץ' (רויטרס)ז'ליקו אובראדוביץ' (רויטרס)

אתה חושב שים יגיע ל-NBA?
”לא יודע, אין לי מושג, אבל לראות אותו משחק השנה ומלא דברים, שאחריהם תמיד מגיע טלפון לעופר. זה היה מרגש לראות אותו. הוא לא שיחק במשחק הראשון במדריד 25 דקות ופתאום ז’ליקו העלה אותו לדקה וקצת לסוף, והוא עשה כמה פעולות חיוביות ושיחק עד לסיום, ובכללי נתן סדרת פלייאוף מדהימה. בואו נסתכל על הדברים הטובים האלה של השחקנים שמתפתחים, הנבחרת, המדליות שהיו באליפויות אירופה האחרונות ונפתח קצת אופטימיות”.

אתה אומר על הישראלים שמשחקים בחו”ל – תמיר בלאט חוזר למכבי תל אביב. מה אתה אומר על ההחלטה הזו?
”אני חושב ש.. בואו נשאיר את הפודקאסט הזה בתחום הדברים שאני מתעסק איתם וזה הצלחת השלי, ולא בקבוצות אחרות”.

אפרופו מכל הידע שלך וההצלחות שלך בחו”ל, אתה הולך להביא להרצליה איזה שחקן שאימנת כבר, ראית, יש לך רשימה?
”אני אשתף אותך באיך דברים עובדים בהרצליה. אחד הדברים שאם אתה חוזר ואתה רוצה לעשות אותם, זה לעבוד עם אקוניס. אקוניס זה GM. לא כולם יודעים או לא כולם קוראים לזה בשם, יש הרבה מאוד מקומות שעובדים ככה. את כל השאלות לגבי פרסונל ואיך נבנית הקבוצה, אלו שאלות לאקוניס”.

"זה GM". אלדד אקוניס עם אוהדי בני הרצליה (לילך וויס-רוזנברג)"זה GM". אלדד אקוניס עם אוהדי בני הרצליה (לילך וויס-רוזנברג)

אקוניס בונה לך את הקבוצה? יש הסכמות ביניכם? איך זה הולך להיות?
“אנחנו מן הסתם, בוא נגיד את זה ככה, כמו בכל מקום, הוא צריך לבנות קבוצה יחד איתי, הוא צריך לקחת אותי בחשבון”.

את מבינה מה הוא עשה? הוא הפיל הכל על אקוניס. אם ייקחו אליפות זה הוא, אם לא אז אקוניס.
”הנה עוד דבר, שלכם הוא נורא מעניין אבל אותי פחות מעניין וזה מי לוקח את הקרדיט. אם נצליח, אז הקרדיט הולך לכולם וזה טוב. אם לא נצליח, אז זה לא משנה על מי תפילו את התיק, זה לא כל כך משנה לי”.

“מה זה אומר לאמן נבחרת בימינו?”

דן, בשנים שהרצליה הצליחה, כמו כל קבוצה שבדרג שאתה דיברת עליו, הצליחה בזכות גניבה של שחקן. שון ג’יימס היה כזה, אונואקו היה כזה. איך מצליחים לאתר כזה שחקן? היום הכל פתוח לכולם, אתה לא יכול ליפול על איזה ליגה שאף אחד לא רואה, הכל מצולם ומוקלט.
”אז בואו עוד פעם ניתן את הקרדיט לאיפה שהקרדיט מגיע, זה נכון, זה עבודה מאוד סיזיפית, וכונו עזרים בהרבה מאוד אנשים ואין לאף אחד בלעדיות על הדבר הזה. אין איזה קוסם שיודע לעשות דברים שלא הרבה אנשים יכולים לעשות. כשהגעתי לחולון החלפתי את אלעד חסין שהביא לארץ את וויל קלייבורן, שהפך להיות ה-MVP של היורוליג. אנחנו בעצמנו הבאנו כמה שחקנים טובים לחולון וגם לפני כן. בהרצליה מי שעושה את זה הוא אקוניס, בתקציבים זה לפעמים מצליח ולפעמים לא. זה לא קורה תמיד”.

צ'ינאנו אונואקו (איציק בלניצקי)צ'ינאנו אונואקו (איציק בלניצקי)

“כשקורה כזה דבר, ומגיע שחקן כמו אונואקו, ובתמהיל נכון עם ישראלים ובתמהיל נכון של צעירים ומנוסים וקצת מזל. כשזה מתחבר אז זה מצליח. בסוף זה כדורסל, משחקים חמישה על חמישה ופתאום, אני אומר לכם את זה מהצד של מילאנו, שהפסידה הרבה משחקים ביורוליג לקבוצות שאין להן את הארנק שהיה לנו, זה הכדורסל ולפעמים זה מתחבר ואפשר לעשות הרבה מאוד דברים. בסוף לא משחקים עם החשבון בנק”.

עם זופי יצא לך לדבר?
“עוד לא”.

יצא לך לאמן או לראות את הבן של אקוניס? הוא יהיה אצלך?
“אתמול ראיתי אותו עושה אימון עבודה אישית, ראיתי אותו באולם. אני עוד לא לגמרי נכנסתי לעניין”.

זה לא תלוי בו, זה תלוי ב-GM.
“בדיוק”.

שידרנו אותו בליגת התיכונים.
“איך הוא?”

יודע לקלוע הילד, יודע לקלוע. העלה אותם השנה לליגת העל, את ‘היובל הרצליה’, אז אולי נראה אותך במשחקים.
“אני ממליץ לא לערב משפחה וביזנס”.

יש יורש? אקוניס (איציק בלניצקי)יש יורש? אקוניס (איציק בלניצקי)

כמה טלפונים יהיה לנו מהפודקאסט הזה, טלפונים מאקוניס. בוא נדבר על דני אבדיה, היום זה השגריר מספר 1 של הכדורסל הישראלי מחו”ל, עושה רושם שהוא יהיה שחקן מוביל השנה, שנה רביעית כבר.
“אני לא מומחה גדול, גם בעניין הזה אני לא רוצה להתחיל לתת יותר מדי תובנות חכמות כי אין לי ושוב, זה לא התחום שלי שאני בו, אבל חוץ מההתלהבות של כולם, שגדל פה שחקן עם נתונים ויש דברים שהם תרבותיים. הרי זה מקום מדהים, הבלקן, לספורט, וזה לא סתם. אבל בכל זאת הוא גדל כאן והתפתח להיות שחקן שלם, בזכות כל מי שעבר בדרכו ובזכות מי שהוא, וזה דבר מדהים שיש מודל לחיקוי כמוהו לשחקנים וילדים ולכל מי שאוהב כדורסל”.

אתה הולך להיכנס יותר לגילאים הצעירים? התחלת שם, אימנת ילדים, ילדות, הכל. חשוב לך להיכנס לשם ולהעביר את הדברים שאתה יודע לדור הצעיר?
“בדרך כלל כשהייתי כאן, בדרך כלל מצאתי עוד דרכים לנסות לתרום בכל מיני תחומים. הייתה תקופה שניהלתי את קורס המאמנים בווינגייט ואפילו כל מיני דברים שקשורים לאיגוד הכדורסל וכן הלאה. בואי נתחיל מהרצליה, בואי נתחיל מאיפה שאנחנו ונתאקלם. זה הרבה, לנחות, להתאקלם, להיות ממוקד במה שאתה עושה ונראה הלאה אם יהיה לי פנאי לעשות עוד”. 

אימון נבחרת ישראל זה משהו שתרצה לעשות בעתיד?
“הדבר הנכון להגיד כאן זה שכן, זה הדבר הנכון, שכל מאמן צריך לשאוף לזה, אבל זה לא משהו שאני מתעסק בו בכלל, מהמון סיבות. אני לא רוצה לעשות לכם פודקאסט על זה”.

פוליטיות?
“ממש לא. זה מדהים להיות בנבחרת, יש לזה דברים מאוד כיפים ומיוחדים. גם בפן האישי וגם בפן הרוחני של המדינה. אבל הקריירות שלנו הן בראש ובראשונה הקבוצות המקצועניות שאנחנו מאמנים ולא תמיד זה מסתדר. אני לא נכנס לכל מיני קלישאות...”

"מדהים להיות בנבחרת". שמיר (איציק בלניצקי)"מדהים להיות בנבחרת". שמיר (איציק בלניצקי)

אתה כאילו מקצוען עד הסוף, אתה כאילו לא מאמין בזה, לאמן קבוצה וגם לאמן נבחרת.
“לא רק זה. מה זה אומר לאמן נבחרת בימינו? התכנסויות של הכמה ימים לאמן. זה נהדר, אני לא רוצה חס וחלילה להמעיט בערך, זה תואר חשוב, זה כבוד, אתה יכול לעזור בהרבה דברים ולהגשים את עצמך וכן הלאה, אבל הדבר המרכזי שאנחנו עושים זה לבנות קבוצה, לאמן אותה, וההתכנסויות האלה של הכמה ימים שעושים שני משחקים”...

בעצם אתה אומר ‘איפה אני יכול להשפיע בכמה ימים?’ הוא יודע שהראש שלו בקבוצה וזה אומר כמה זה חלטורה הכדורסל הישראלי. הרי בכדורגל, המאמן מאמן רק את הנבחרת כדורגל, הוא לא יכול להיות גם פה וגם פה.
“גם באיטליה זה ככה, מאמן נבחרת איטליה מאמן רק את נבחרת איטליה, אבל זה סוגיות שיש בהן הרבה לכאן ולכאן”. 

בישראל זה בגלל כסף. המאמן הזה גם לא יכול לאמן יורוליג כי זה באותם חלונות. הגיע הזמן שיהפכו את החלטורה למשהו רציני.
“פתחו את זה לצורה של החלונות שזה המון יתרונות, גם לשחקני וגם לקהל, אלו סוגיות לא פשוטות אבל בסוף אתה חושב על מה זה להיות מאמן ועל להיות חלק מכל הדבר הזה. בסוף כל העולם משליך על גיא גודס כל מיני דברים וכן הלאה ואתה חושב על האם זה פייר כל הדבר הזה. אני חושב שבסופו של דבר לאמן כדורסל ולחיות את זה ולשחק כדורסל, גם השחקנים, כל העולם שלהם הוא סביב הקבוצות”.

גיא גודס (שחר גרוס)גיא גודס (שחר גרוס)

“קטש? לא באתי לתת ציונים”

מכבי תל אביב, שיחקת מולם השנה, איך אתה רואה את העונה שלהם ביורוליג?
“טובה מאוד מאוד, מהרגע הראשון ששיחקנו נגדם בטרום עונה, בטורניר באתונה, זאת הייתה קבוצה שלי, זאת אומרת במקום כמו מילאנו שיש שבעה עוזרי מאמנים אז שני המאמנים הבכירים לוקחים את קבוצות היורוליג ומחלקים אז מכבי הייתה שלי כמובן, אז ראיתי המון משחקים שלהם, כמעט את כולם, אני רואה כמעט את כל המשחקים של הקבוצות שלי כדי לדעת מה שקורה שם. וזאת הייתה הזדמנות לראות את מה שקרה שם. אני יכול להיות לך בסוף כשדיברנו, אז אטורה מסינה אמר שזאת קבוצה שיכולה לעשות פיינל פור כי יש להם ‘סיסטם’, ויש להם שני שחקנים שיכולים להשתלט על משחק ולסיים אותו, יש להם כישרון וכשאני אומר סיסטם זה גם סיסטם התקפי וגם הגנתי, יש להם אתלטיות, זאת קבוצה שיכולה לקחת את היורוליג וזה היה כשדיברנו על מי יכולה לקחת את היורוליג”.

“זה שאנחנו אומרים את זה, זה לא כדי שאתם תיקחו את זה עכשיו למקום של ‘אוקיי, אז אם הם לא לקחו את היורוליג אז הם לא הצליחו’, זה לא זה, זאת קבוצה ששוב, נבנתה מחדש, הביאו 9-10 שחקנים חדשים, מאמן חדש, תפסו כיוון, במשחק השני זה היה בלואו אאוט לחלוטין, לא עמדנו בקצב שלהם בכלל, באנו גם בתקופה לא טובה. במשחק הראשון עוד היינו יכולים לנצח”.

קטש לא קיבל את ההערכה פה כמו שאתה מחמיא לו עכשיו, כמו שמסינה קיבל את ההערכה באיטליה.
“אולי זאת בעיה שלכם, אני לא באתי לתת ציונים, רק אמרתי לכם איך רואים את זה מבחוץ. אצלנו בחדר המאמנים זאת הייתה הדעה, אני חושב שזה גם היה בהרבה מאוד חדרים אחרים”.

"לא באתי לתת ציונים". קטש (איציק בלניצקי)"לא באתי לתת ציונים". קטש (איציק בלניצקי)

אתה בעצם עשית את התהליך בתוך מכבי, הפכת מעוזר מאמן שני לעוזר מאמן ראשון וזה היה בשנים שדייויד החליף את פיני ואז גודס החליף את דייויס. היה דיבור על זה שדן ביום מן הימים יהיה מאמן מכבי. זה משהו שאתה שם לך כמטרה? כרצון לחזור אל המערכת הזאת? כאחד שמכיר את המערכת הזאת של מכבי, של הלחצים, קטש אמר שזאת אחת המשרות הלחוצות האירופה.
“קודם כל בואי נתפוס פרספקטיבה, אני כבר לא מכיר יותר מדי אנשים במכבי, אולי כמה אנשים שם. אני הייתי במכבי עד 2006, אז כבר עבר הרבה מאוד זמן. אני רוצה לשתף אתכם שוב באיך העולם שלנו נראה. מן הסתם יש מאמן אחד במכבי ויש להם המון המון אופציות, ומאמנים זרים, זה יכול להיות דבר שאף פעם לא יקרה לי, אתה לא יכול שזה יהיה מרכיב מאוד חשוב מהחיים שלך. אמנם בישראל יש קבוצת יורוליג אחת והיא אימפריה, ומן הסתם זה מאוד משליך על הכדורסל הישראלי. תמיד שואלים שחקנים ומאמנים וזה משליך וזה נורמלי כי זאת קבוצה אחת. עכשיו תעברו לרגליים של המאמנים ואני לא המאמן היחיד בישראל. אתם חושבים שכולם חושבים כל היום על אם מתי ואיך? ואז אתה מקבל פרספקטיבה לחיים ואתה לא מגדיר את עצמך על אם אתה לובש את החולצה הזאת או הזאת, זה לא מה שמגדיר אותך בחיים”.

“כולנו רוצים להיות ברמות הכי גבוהות ואני רוצה להאמין שאם תיווצר סיטואציה, רק סיטואציה, שבה אני מצליח מספיק ולמישהו שם זה נראה מתאים ומי שמקבל את ההחלטות שם חושב שזה הדבר הנכון ואם תיווצר הסיטואציה הזאת וכל הכוכבים יהיו במקום הנכון, מן הסתם כנראה שאני אגיד כן, זאת המציאות. אבל נהפוך את זה. האם זה משהו שכל היום בתודעה שלך? ממש ממש ממש לא. אתה לא חושב על זה, מבחינתי יש סיכוי סביר מאוד שלעולם לא אאמן את מכבי ושזאת תהיה הקריירה שלי. והאם טוב לך בחיים או לא? לי טוב”.

דן שמיר מודל 23 יותר מפוקח, יותר רגוע, יותר שליו. הוא הביא את ניו זילנד לישראל.
“אנחנו מתקרבים לסיום?”

"אולי לא אאמן לעולם את מכבי". שמיר (איציק בלניצקי)"אולי לא אאמן לעולם את מכבי". שמיר (איציק בלניצקי)

כן.
“אז אני רוצה להגיד לכם שאני נורא אוהב לעשות איתכם פודקאסט, אני נורא אוהב שאנחנו מדברים ושיש זמן ונורא חשוב לי שתנסו, כשאתם מתרגמים את הפודקאסט למילים באתר, אז תשקפו את מה שנאמר”.

מה אתה רוצה שתהיה הכותרת?
“אתם יודעים אחרי זה להוציא כותרות. מאחר ואתם קצת מסוכנים ואם יצא מפה איזה משהו שלא נאמר בקונטסקט שנאמר כאן, דיברתי נורא בפתיחות אז אני רוצה להזהיר אתכם שתבחרו כותרות טובות”.

אז מה הכותרת שלך?
“היא צריכה להתמקד בהרצליה, קודם כל”.

אוהדי בני הרצליה (אורן בן חקון)אוהדי בני הרצליה (אורן בן חקון)

בלי לפגוע בהרצליה, אתה יודע שאם נשים ל-500 אוהדים כותרת על הרצליה זה לא ימשוך.
“בוא נראה”.

לסיום, דן שמיר של מודל 2024, איפה הוא יהיה? ממה הוא מרוצה? מה הוא השיג?
“בואי נקווה שנעשה עונה טובה, שכולנו נהיה שמחים. אני חתמתי שם לשנתיים ובואי נקווה שבשנה הבאה אנחנו מתכננים לעשות שנה עוד יותר טובה בהרצליה”. 

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */