יום שני, 06.05.2024 שעה 19:22
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6823-6932מכבי חיפה2
5828-5132הפועל ב"ש3
5342-4432הפועל חיפה4
4337-3532מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4036-3431הפועל ירושלים1
3545-3231מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3049-3431הפועל ת"א6
3044-2430מ.ס אשדוד7
2444-2331הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 0 - 2
  • הפועל ב"ש
  • מכבי בני ריינה
  • 5 - 1
  • מכבי חיפה
  • בני סכנין
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי ת"א
  • הפועל ת"א
  • שבת, 11/05, 18:00
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי נתניה
  • שבת, 11/05, 18:00
  • הפועל חדרה
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 11/05, 18:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 11/05, 18:00
  • הפועל פ"ת

ריקן: אף אחד לא הוריד מהשחקנים, כולם אשמים

הקשר שעזב את מכבי ת"א על איביץ' ("הוציא ממני הכי הרבה"), הנאום אחרי ב"ש, רגע השיא, העתיד, וגם: זהבי, למה דור פרץ גורם לו לבכות ועוד. האזינו

|
אבי ריקן (רדאד ג'בארה)
אבי ריקן (רדאד ג'בארה)

אחרי 304 הופעות, 42 שערים, 21 בישולים, 197 ניצחונות, 8 עונות ו-שמונה תארים עם מכבי תל אביב. בגיל 34, אבי ריקן יוצא הקיץ לדרך חדשה. אתמול (ראשון) הוא הגיע להתארח בפודקאסט מכבי תל אביב עם רז אמיר ואורן קדוש כדי לסכם תקופה ארוכה, שבעצם ברמת הבוגרים, בכדורגל המקצועני, זו גם התקופה הארוכה ביותר שלו בקבוצה אחת. 

הקשר המשיך לשתף על הכול ודיבר על השינוי מוולאדן איביץ’ לאייטור קראנקה, רגע השיא שלו במכבי תל אביב וההתאקלמות המהירה. היכולת של אוסקר גלוך, לאן יעבור? השחקנים הצעירים ועל האימונים עם דור תורג’מן, חשיבותו של ערן זהבי למכבי תל אביב ועוד. חלק ב’ המרתק לפניכם.

אני רואה שאתה מעדיף לא להיכנס לקראנקה.
”אני מנסה כמה שאני יכול לא לשבת פה ולשתוק כי אנחנו מדברים. אני גם אחד שאוהב לשבת ולנתח וגם חשוב לשפוך אור על הדברים עד כמה שניתן בלי לפגוע באף אחד”. 

בסל האשמה, מי אשמים יותר בזה שמכבי תל אביב סיימה את העונה הזו בלי להתמודד על שום תואר?
“כולם. יש מערכת, מההנהלה עד אחרון האנשים. כולם. כשיש הצלחה אז כולם מצליחים ביחד וכשלא מצליחים אז כולם. אף אחד לא הוריד חלק של השחקנים שלא נטעה, ואני הייתי חלק מזה. כולם צריכים לקחת אחריות”.

אבי ריקן מתוסכל (איציק בלניצקי)אבי ריקן מתוסכל (איציק בלניצקי)

אחרי באר שבע אמרת “אני לא יכול עם זה שמנסים לנרמל פה תוצאות לא טובות”, מה זה אומר? איך הרגשת את זה?
”אתה מרגיש את זה ביום-יום. כשאמרתי את הדברים האלה לא הפניתי אצבע מאשימה לבן אדם אחד או למישהו. כמערכת וגם לשחקנים יש חלק מאוד מאוד גדול בזה. אי אפשר לא לנצח, או להפסיד, או חצי גמר מאוד מאוד משמעותי שהיה לקבוצה, או תקופה פחות טובה ולהרגיש שזה לה מספיק צבט לכולנו בתוך הגוף. לא יודע להגיד לך על מקרה כזה או אחר או על משהו שקרה, בהרגשה הכללית וזה פשוט יצא ממני החוצה.

“אני לא יודע להגיד למה אמרתי את זה באותו רגע. אתם מכירים אותי הרבה שנים, אני לא בן אדם שקט, אני יוצא לי ראיונות. במסגרת הנורמה ומנסה לא לפגוע כמובן באף אחד במסגרת, אבל זה דברים שהיה חשוב לי להגיד באותו רגע. לא ידעתי מה קורה איתי, אחר כך או לא הפניתי אצבע מאשימה או לא, אבל כמערכת הייתה איזושהי השלמה שטוב יאללה, לא נורא, או לא מספיק חיבור, לא יודע להגיד”.

אמרת את זה ולדעתי יום-יומיים אחרי הגיעה השיחה. 
”אני לא חושב שיש לשיחה הזו קשר. לא חושב שזה השפיע. דרך אגב, אני חושב שמה שאמרתי הוא טוב ונכון. הפוך, אני לא חושב שאם מערכת מסתכלת על משהו שאמרתי ואומרת: ‘בגלל שהוא אמר את זה’, אלא אתה רוצה שאנשים יגידו את הדברים האלה בתוך המערכת. אם כולם חושבים שלהפסיד זה בסדר, אני בטוח שאחרים גם חשבו כמוני”.

טקס לכבוד אבי ריקן לפני פתיחת המשחק (שחר גרוס)טקס לכבוד אבי ריקן לפני פתיחת המשחק (שחר גרוס)

אולי הם הרגישו אצבע מאשימה?
”תשאל אותי אם הייתי עושה את אותו ראיון ואומר את אותם דברים? ברור שכן. לא אכפת לי גם מה ההשלכות אחר כך כי זה מה שאני מאמין בו וזה מה שחשבתי באותו הרגע”. 

אתה מגיע לקיץ עם מחנה אימון וחוזרים כל הלגיונרים, הבנתם מה בונים ואתם מבינים מהר מאוד שאין פה תסריט שלא לוקחים אליפות. ידעתם שלא משנה מה תעשו אם זה לא זה אליפות אז נכשלתם.
”גם בשנים שלא מגיע סגל כזה או שחקנים כאלה ואתה לא לוקח אליפות זה כישלון. פטריק? אני 8 שנים פה ואף פעם לא הייתי אומר לך משהו אחר. מי שחושב ששנים אחורה או בשנים קדימה שישחק במכבי תל אביב שיש אפשרות אחרת, אז הוא לא מתאים. הוא חוטא”.

אתה הרגשת שכולם מבינים את זה ובאותן עוצמות?
”כן”.

אז מה קרה?
”קודם כל היה לנו מתנגד לא אחד, אלא שניים. צריך לפרגן פה לבאר שבע שעשו עונה מדהימה ולשחזר עונה כזו אחרי אחת שלפניה, שהם גם סיימו במקום השני ולקחו גביע. שתי הקבוצות האלו היו מאוד מאוד דומיננטיות ואנחנו לא היינו במאבק עד הסוף, זה מה שעצוב בעצם”.

שחקני מכבי תל אביב מודים לקהל בסיום (איציק בלניצקי)שחקני מכבי תל אביב מודים לקהל בסיום (איציק בלניצקי)

מה הרגע הכי משמעותי בעונה הזו?
”אני חושב שהשינוי היה מאוד משמעותי”.

העזיבה של ולאדן איביץ’?
”אני לא יודע אם העזיבה. איביץ’ כבן אדם או כצוות אתם יודעים כמה אני מחזיק ממנו באופן כללי, אבל השינוי היה קצה אחר”.

אתה מאמין שהוא עזב רק בגלל הצעה כספית או שאולי הוא התייאש מהמערכת?
”לא יודע אם יתייאש. אני חושב שהוא ראה שהוא הולך לפגוש קושי מאוד מאוד גדול עד סוף העונה, אבל גם מההיכרות שלי איתו ואנחנו עדיין בקשר, זה גם אתגר גדול בשבילו אני חושב. אולי אנשים נוטים לזלזל פה במדינה הקטנה שלנו”.

מה אתגר גדול? הליגה הרוסית?
”כן. היום יש לו גמר גביע, מאז שהגיע הוא הפסיד פעם אחת או פעמיים והוא כמעט ולא סופג. זאת אומרת ששינוי במועדון הזה הוא עשה. אני בטוח שכל מקום שהוא יגיע אליו הוא יעשה בו שינוי. אני חושב שהוא גם ראה את זה כאתגר. אם בשנה הבאה הוא יקבל את אחת הקבוצות ממוסקבה אז נגיד שהוא עשה החלטה נכונה. לשם הוא מכוון. אז זה לא רק הכסף, גם השאיפה להתקדם אחר כך מאוד מאוד משמעותית בשבילו. קדנציה שנייה במכבי תל אביב או לעשות חצי עונה טובה בקרסנודאר, המקפצה מאיפה תהיה יותר טובה? זו שאלה”. 

ולאדן איביץ' (רדאד ג'בארה)ולאדן איביץ' (רדאד ג'בארה)

השאלה מה מביאים במקום.
”לא קל להביא לפה לא זרים ולא מאמנים. זה מאוד מאוד קשה. אני חי את המקצוע הרבה מאוד שנים. היה גם חשוב למועדון לעשות חילוף מהיר. בשנה לפני כשפטריק עזב את שהגיע מלאדן קרסטאיץ’ ברק יצחקי היה מאמן לתקופה. אני חושב שהפעם לא רצו לעשות עוד פעם את המעבר הזה. דיברנו פה על שינוי ששחקנים צריכים לעשות בין מאמן למאמן, תחשוב שנה לפני זה מה היה. לעבור מהסגנון של פטריק לדרישות של ברק ואז הגיע קרסטאיץ’. אותנו כשחקנים בוחנים על 90 דקות בדשא, תחשבו כמה מעבר יש. שחקן דרשו ממנו משהו אחד ולא כולם אינטליגנטיים או מבינים משחק ברמה מאוד מאוד גבוהה שיכולים לעשות שינוי כזה מהיר ואדפטציה כל כך מהירה. זה קשה”.

מכבי תל אביב מערכת בריאה בעיניך?
”אני חושב שמכבי תל אביב עוברת איזשהו תהליך גם בתוך ההנהלה והמועדון. אתה רואה, שינוי בשדרה הניהולית קורה וקרה אחורה. אז גם הם עוברים. אם תשאל אותם בחדרי חדרים אם הם הכול מושלמים הם גם יגידו לך לא. אני מכיר את מיץ’ וג’ק ויש להם ביקורת עצמית מאוד מאוד גבוהה, הם יודעים לבחון את הדברים. בסופו של דבר הם אלה שמנהלים את המועדון וזה ארגון מאוד מסודר שכל אחד היה רוצה להיות בו. זה רק מחמאות למכבי תל אביב”.

מלאדן קרסטאיץ' (רדאד ג'בארה)מלאדן קרסטאיץ' (רדאד ג'בארה)

אם אוסקר גלוך היה נשאר דברים היו משתנים בהישגיות?
”מעניין אותי לדעת אם הוא היה נשאר אם גם היינו משחקים 4-4-2 קווים”.

כן. נגד חיפה קיבלת את זה כשהוא שיחק בשמאל ופארפה גייאגון היה בימין. 
”נכון, אחרי זה הוא עזב כבר. העזיבה שלו הייתה משמעותית כי הוא היה זה שהצליח לייצר המון דברים טובים, כשאתה משחק לידו אתה מרגיש שמתרכזים סביבו הרבה שחקנים וזה פתאום משחרר אותך לעשות דברים אחרים או לנסות להשתחרר בבילד-אפ, כי הוא יכול לעשות את הצעד הראשון טוב והוא נמצא בין הקווים ועושה המון דברים טובים. להגיד לך שזו הייתה הפתעה למישהו שהוא הלך? לא. אני חושב שהמועדון נערך לעזיבה. לא בטוח שידעו שזה יקרה בינואר, אבל גם אנחנו, אחד ששיחק איתו ואנשים שמסקרים את המערכת, יודעים שהעזיבה של אוסקר הייתה צריכה לקרות מתישהו. זה היה חור גדול להיפרד ממנו, כן”.

אוסקר גלוך (ראובן שוורץ)אוסקר גלוך (ראובן שוורץ)

כמה משמעותי היה העונה החדר הלבשה של מכבי תל אביב?
”אני אוהב שאתה שואל את זה ואני אגיד למה: אני לא חושב שאנשים מסביב מספיק מעריכים חדר הלבשה כזה חזק”.

ריקן הוסיף על חבריו במכבי ת”א לאורך השנים: “אייל גולסה זה חבר נפש. גם דור פרץ, אני מדבר איתו בשיחות אישיות, לפעמים הוא גורם לי לבכות מרוב שאני מעריך אותו. גלזר, אלה אנשים שאתה חי איתם שנים אחורה, ואתה רוצה מאוד שהם יצליחו. זה גם סוד של חדר הלבשה, אני בטוח שבגלל שאני התנהגתי ככה אז כשאני שיחקתי, והרגשתי את זה, אז רצו שאני אצליח. זה היה דו כיווני”.

הפוך. אנשים יגידו שהשחקנים מכרו את המאמן וכדו’.
”אז אני אומר לך שהשחקנים פה שאפו אחד אחד על הניהול היום-יומי שלהם במעברים. אתה חושב שהיה לנו קל? אנחנו עברנו קשיים לא רגילים בתור שחקנים. מטורף. לעשות שינויים כאלה ולעבור דברים כאלה זה מטורף. שנה לפני זה החלפנו שלושה מאמנים, זה לא שמישהו אשם בהחלפת מאמנים, לפעמים זה דברים שקורים.

“מאמנים בסופו של דבר הם כאלה שלוקחים את האחריות או סופגים מזה שיש חוסר הצלחה, גם לשחקנים היה פה חלק מאוד מאוד גדול, אבל אני חושב שבניהול היום-יומי, בבגרות וברצון להצליח, החדר הלבשה במכבי תל אביב הוכיח את עצמו לא פעם. יש אנשים מאוד מאוד מיוחדים וטובים בחדר הלבשה הזה, זכיתי להיות חלק ואני גם יכול להגיד על עצמי שהשפעתי לטובה על הדברים שקרו. לא מתפרקים או לא עוזבים או נשארים ביחד. אני שמח שאתה אומר את זה כי אתה מלווה את הקבוצה ומכיר את הדינמיקה”. 

אני אגיד אחרת, אם חדר ההלבשה היה חדר הלבשה לא טוב, העונה הזו הייתה הולכת לאסון שאף אחד לא יכול לדמיין.
”יש מישהו שלא רוצה להצליח? גם בתור שחקן? מה אנחנו לא רוצים לנצח? לא רוצים לקחת תארים? הקריירה הזו קצרה”. 

אוהדי מכבי תל אביב מוחים נגד אייטור קראנקה (חגי מיכאלי)אוהדי מכבי תל אביב מוחים נגד אייטור קראנקה (חגי מיכאלי)

מה היה יותר קשה, השינוי במקצועי או בהתנהלות?
”גם וגם. פתאום יש שינוי בהתנהלות. יש דרישות של מאמן כזה על התנהלות מסוימת ויש שינוי של מאמן שמאמין במשהו אחר. זה טוב וזה פחות טוב אני לא יודע להגיד. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו”.

אתם מאוד אוהבים את חואן טוריחו, עשו לו עוול, הוא היה המאמן שלכם בפועל.
”הוא היה מאוד מאוד דומיננטי שנה ואני חושב שזה היה לא בריא, לכולם. בפועל הוא מאמן כושר שישלו המון ידע, הוא רצה מאוד להעביר את הדברים יותר מהר ויותר נוח ולעשות את החיבור למאמן עד כמה שניתן בצורה חלקה. להגיד לך שזה היה בריא לקבוצה? לא, לא הכי בריא זה שהוא התערב בחלקים מאוד גדולים של האימון”.

גם חואן פבלו היה מעביר לכם את ההוראות בכניסה למשחק.
“לא, הוא היה אחראי על הנייחים. זה לגיטימי”.

איך יכול להיות שמאמן כושר מעביר את האימונים?
“אני לא אומר שהוא העביר את כל האימון, הוא העביר חלקים גדולים. יש צוותים שזה כן קורה”.

חואן טוריחו (רדאד ג'בארה)חואן טוריחו (רדאד ג'בארה)

ברק יצחקי היה נוכח בכל אימון, ג’ק היה פה חודש ומשהו, כשמיישרים עם זה קו יש פה בעיה של מועדון.
”אתה לא יודע באותו רגע אם זה טוב או לא טוב ואם זה בסדר או לא כי זה זרם. מתי אתה מחליט שזה שהוא לקח חלקים גדולים מהאימון זה טוב או לא טוב? זה משהו שלוקח זמן. הוא לא מאמן כושר סטנדרטי, יש לו גם הבנה וגם יכולות קצת יותר. העוזרים שהיו השנה לא היו מספיקים דומיננטיים אז הוא פשוט תפס, אבל חואן טוריחו היה עוזר מאמן לגיטימי במירכאות. הוא היה אחד מהעוזרים של המאמן. מה זה משנה אם הוא היה מעביר את האימון או עוזר? עכשיו אנחנו מסתכלים אחורה ויכולים להגיד שזה לא בריא, אבל באותו רגע שאתה חי את האימון אז האימון זורם ושוטף, המסרים עוברים”.

גם אצל ברק בכר גיא צרפתי היה מעביר את האימונים, אבל לא דרור שמשון.
”אוקיי. הוא ראה בחואן עוזר שלו לכל דבר. אם ברק בכר יכול לתת לצרפתי להעביר אז גם הוא חושב שהוא יכול לתת לעוזרים שלו להעביר”. 

מאמן יכול להתייעץ עם מאמן הכושר, מאמן השוערים או שחקנים, אבל להעביר את האימון? אני לא מכיר שמאמן כושר מעביר את האימון. 
”הוא התייחס אליו כעוזר וזה בסדר”.

ברק בכר בטירוף (רדאד ג'בארה)ברק בכר בטירוף (רדאד ג'בארה)

נגיד וקראנקה נשאר, מכבי תל אביב יכולה לזכות איתו באליפות?
”אני לא יודע, אני לא נביא. אם היית שואל אותי גם על שם אחר שמתחיל את העונה אז אי אפשר לדעת. היית שואל אותי בתחילת העונה הייתי אומר שאני רוצה, אבל לא יודע מה יהיה ואעשה הכול כדי שזה יקרה. היום אני לא יודע שם, אבל אני בטוח שהשחקנים חושבים את אותו דבר”.

בוא נחזור למשחק האחרון מול אשדוד, איך כל השבוע הזה היה מבחינתך?
”קודם כל שיחקתי נגד באר שבע בהפתעה מוחלטת, שישה משחקים לפני זה לא הייתי בסגל בכלל, אז אני לא יודע מה גרם להחלטה. בכל מקרה, עשינו משחק פנטסטי. היה איזה חיבור של השחקנים עם אנרגיות מיוחדות שהצליח לנצח את המשחק יחסית בקלות, כי הם היו במאבק והיו חייבים לנצח.

“לא פתחתי, עשיתי משחק טוב וההודעה הייתה בטווח בין המשחקים, קצת צבט לי שלא הייתי יכול להיפרד כמה ימים קודם במשחק בית בבלומפילד לעיני קהל, רציתי שהמשפחה שלי וחברים יהיו איתו. פתאום אני מגיע למשחק באשדוד שאני לא פותח ואני נפרד פחות מכבד ויפה. זה קצת צבט לי. יחד עם זאת, כשעליתי לדשא, אני לא יודע אולי אנשים הבינו או שהייתה תחושה כי ההודעה הרשמית עוד לא יצאה”.

אבי ריקן (איציק בלניצקי)אבי ריקן (איציק בלניצקי)

אני פרסמתי בצהריים שאתה ומאור קנדיל עוזבים.
”אוקיי, אז אני לא אמרתי לך כי לא אמרתי לאף אחד. אז כנראה בגלל הפרסום. דרך אגב, בשישי שבת אני בלי טלפון אז כיביתי את הטלפון מוקדם ורציתי מאוד להתרכז במשחק, אני זוכר גם ששחקנים אמרו לי ביום האחרון שאני לא נראה כמו אחד שזה היום האחרון שלו, כי הייתי כל כך מרוכז שאמרתי אני רוצה לפחות לסיים פה כשאני מנצח. לא היה לנו משחק טוב, אבל לשמחתי נכנסתי במחצית וגם ניצחנו. לעניינו, עליתי לדשא בחימום וקיבלתי אהבה ואהדה מהקהל שזה היה מרגש ואז פתאום כבר התחלתי לעכל.

“במשחק עצמו הייתי בתוך בועה ואז קרתה סיטואציה מוזרה שהקהל פרץ ונכנסנו לחדר הלבשה, אז גם לא הייתי יכול להיפרד מהקהל. טיפה צובט. נכנסתי לחדר הלבשה ורציתי להגיד משהו, כי ראיתי שאין שיחות סיכום, ואז שמעתי את הקהל קורא לי מבחוץ. זו הייתה סיטואציה מצד אחד מאכזבת כי לא נפרדתי בבלומפילד כי לא ידענו סופית, אבל זה שבאים אנשים, מקדישים מזמנם ורוצים להגיד לי תודה, גם אם זה היה 200 או 300 אנשים, זה עשה לי טוב על הלב. בתוך הי”א הקטן אני עונד על ארגז, מוחא כפיים ואומר תודה. זה היה מרגש”. 

מאור קנדיל (רדאד ג'בארה)מאור קנדיל (רדאד ג'בארה)

איך הייתה השיחה בחדר הלבשה?
”צעקו לי בעברית ואני רציתי להגיד באנגלית כדי שכולם יבינו וכדי רציתי להגיד תודה ולהיפרד כמו שצריך. גם כשיצאתי חזרה לאוטובוס עם כולם ביחד אמרו לי ‘לא נראה אותך יותר’. לא תראו אותי סביר להניח אתכם ביחד, אבל גם עכשיו שחוזרים הביתה אני לא מעכל באמת וזה קשה להיפרד. אמרתי להם שבווייז שלי כתוב בעבודה קריית שלום, אז אני צריך להחליף את זה סביר להניח והווייז לא יודע מקום אחר. עד היום כשאני מניע אותו אז הוא מתריע לי כמה זמן לעבודה, בקרוב סביר להניח שאעדכן מקום אחר”.

איפה זה יהיה?
”לא יודע. כמו שדיברנו יש התעניינות שהיא מחמיאה, עוד לא החלטתי. הבטחתי להיפגש עם כולם כדי להבין באמת איך הקבוצות נבנות ולאן זה הולך. מה שיתחבר לי הכי ללב ואתגר שיהיה מעניין - לשם אני אלך. כמו שאמרתי, אני חושב שיש לי המון המון מה לתרום, תקופה מעניינת. אני חושב שגם עצם העובדה שזה סופי שאני לא ממשיך במכבי תל אביב, זה משחרר ופתאום יש הרבה יותר התעניינות. בשנתיים האחרונות כולם חיכו שאני אחתום במכבי תל אביב, עכשיו כשיודעים שזה סופי אז ההתעניינות יותר טובה והבנייה של הקבוצה יכולה להיות אחרת”.

אני לא רואה אותך עובר לשחק בצפון, המשפחה שלך מבוססת במרכז.
”אני פתוח לכל ההצעות. כל אחד שרוצה להציע לי משהו אז אני פתוח ואכבד את ההצעה. צריך לכבד אנשים. זה אנשים במקצוע וצריך לכבד את כולם”. 

אבי ריקן חוגג (רדאד ג'בארה)אבי ריקן חוגג (רדאד ג'בארה)

שלא תלך למקום שמשחקים 4-4-2.
”אני חושב שאנחנו גם כשחקנים צריכים לדעת לעשות התאמות לדרישה, לא משנה מה. יש גם אופי של שחקנים ולא כולם מתאימים לכל מערך. בגלל זה לפעמים כשאני אומר שלא תמיד צריך להשתמש בי, זה בסדר. אני מבין את המשמעות של המשחק ומבין מתי כן צריך להשתמש בי ומתי לא. קיבלתי את זה כשלא שיחקתי”.

אם במהלך החודשים האחרונים כשאתם לא מצליחים דיברתם בחדר ההלבשה על זה שיחליפו שחקנים ולא מאמן? כי אי אפשר להחליף מאמן כל חצי שנה.
”לא שמעתי על זה”. 

אבי ריקן (איציק בלניצקי)אבי ריקן (איציק בלניצקי)

זו מחשבה שעוברת בראש?
”מי שאין לו חוזה יכולים להחליף אותו ומי שישן לו חוזה צריכים להתמודד עם חוזה. יש לזה משמעויות. אני לא יודע כמה שחקנים חתומים יש במכבי תל אביב. יש המון. כמו שנוכחנו לדעת בכדורגל, חוזים אפשר להסתדר לפה ולפה, אבל יש אנשים עם חוזים והם כרגע במכבי תל אביב. דרך אגב, לעניות דעתי כל אלה שנמצאים הם שחקנים מאוד טובים וראויים, אני בטוח שהם יכולים גם להצליח”.

קיבלת מאות הודעות מהאוהדים וגם מאשתי, מה זה עשה לך?
”אני אומר לך שהשתדלתי ואמרתי לאשתי שאני אחזור לכולם. אני חושב שזה גם מאוד מאוד מכבד את שרוצה, גם אם זה אוהדים שלא פגשתי בחיים ושולחים לי תודה על מה שעשיתי, גם אם זה בתוך תוכם אין להם בעיה עם זה שאני לא ממשיך, אבל הם רוצים להגיד תודה, זה כיף וזה מחמם את הלב. זה אומר שאנשים העריכו כל דקה שהיית שם. כשאמרתי כשהשתדלתי להתנהל כמו שצריך מסביב אז אנשים שולחים לך הודעות כאלה אתה יודע שעשית משהו טוב.

“הצלחתי יותר או פחות, זכיתי בתארים, ציינת 8 תארים, שיחקתי בשלב בתים באלופות, 4 או 5 פעמים בשלב בתים אירופי ו-32 האחרונות בקונפרנס ליג. רק 2 אליפויות, אבל הצלחה. אני לא מסכם את הקריירה שלי, אלא את התקופה במכבי תל אביב שהייתה תקופה טובה. הייתי שמח לקחת יותר אליפויות, אבל פגשתי תקופה שמכבי חיפה ובאר שבע היו מאוד דומיננטיות, כמו שמכבי תל אביב הייתה דומיננטית בשנים שלא הייתי. גאה על דרך שעשיתי ועל מה שנתתי, כשאני מקבל את ההודעות האלה אני מוכיח לעצמי שהתנהלתי בדרך טובה. היה לנו איזה דיון איך מתנהלים ברגעים מסוימים, אני חושב שהתנהלתי כמו שצריך, גם בהודעות האלה זה הוכיח לי”.

אבי ריקן ואנריק סבוריט חוגגים (חג'אג' רחאל)אבי ריקן ואנריק סבוריט חוגגים (חג'אג' רחאל)

מה הרגע הכי משמח במכבי תל אביב?
”תארים. חד משמעית”.

תתפקס על רגע אחד או משחק אחד.
“אני חושב כשהגעתי ישר אז העלייה לצ’מפיונס ליג ריגשה אותי מאוד. זו הייתה התאקלמות מהמהירות שהיו בכדורגל, זו הייתה הצלחה מאוד מאוד מהירה. אני חושב שבדרבי ב-0:5 שכבשתי בו צמד עם גול מהקרן היה מאוד מאוד משמעותי. גם שם זה היה שבוע לפני ההחלטה אם אני ממשיך או לא, אני חושב שזה גרם להם להרגיש שאני מאוד חשוב ונחוץ. זה היה משחק מאוד גדול, דרבי, זה משחק שייזכר לדורות, הייתי חלק ממנו וזה גם מרגש. אני חושב שהיה לי גם חיבור טוב, כשאתה פוגש אוהדים וספונסרים ומקבל מאנשים וילדים איזו הערכה, זה כיף ומרגש. כשאומרים לך ‘צלם לי סרטון’, זה לא מובן מאליו שרוצים שתשמח ילד. אני מבין את זה, מעריך את זה ואעריך את זה עד יומי האחרון. סיפרתי לא פעם על אירוע שלא התפניתי לצלם מישהו וזה חרוט לי בלב קדימה כל הזמן”. 

עם מי היית בחדר בבית מלון העונה?
”עם איש שאני מאוד מעריך ואוהב: דור פרץ. למה אני אוהב אותו? כי אני חושב וגם אומר לו את זה שהוא אישיות נפלאה. הוא איש שרוצה להצליח, יש לו כבוד ויש לו ערכים מאוד טובים. הוא תמיד לוקח אותך לקצה באימון. אני גם אחד כזה ומנסה כמה שאפשר, אבל הוא אחד שדוחף אותך לקצה בכל אימון. אף פעם לא תשמע ממנו שכואב לו משהו, גם כשכואב לו הוא משתדל להצניע כדי לא להראות, אני לא יודע אם זה להראות חולשות, אבל תמיד להשפיע ותמיד להיות חלק. אני מאוד מאוד מעריך את האיש הזה, אני אומר לו בשיחות כשיש לו משחקים טובים שזה בן אדם עם ברכה ותמיד תהיה לו ברכה והצלחה בחיים, כי הוא איש מאוד מיוחד”.

דור פרץ (רדאד ג'בארה)דור פרץ (רדאד ג'בארה)

גם לו לקח זמן.
“לדור, ליונתן כהן. זה לא קל”.

גם כשהוא כבר חזר לעצמו אצל איביץ’, הגיע קראנקה ושוב הוא חזר אחורה.
”זה אחד הקשיים שאנחנו מדברים עליהם כששחקן פוגש קשיים, איזה קשיים שחקן במכבי תל אביב פוגש? יש לך הכול. אתה מרוויח טוב ואתה במועדון טוב. יש קשיים ביום-יום, אין מה לעשות. יש המון מקרים שמאמן רואה דרך אחת ומאמן אחר רואה דרך אחרת ושתי הדרכים יכולות להצליח. אין בעיה עם זה. אם מאמן בא וחושב שהבחירות שחקנים שלו טובה מזה שהיה לפניו אז צריך לכבד את זה. אם הוא מצליח אז טוב, אם לא זו האחריות שלו. בסופו של דבר הוא הסמכות המקצועית”.

אבי ריקן (ראובן שוורץ)אבי ריקן (ראובן שוורץ)

מעבר ללבחור שחקן כזה או אחר, הפילוסופיה צריכה להתאים למערך ושם זה לא התאים.
”לפעמים דברים שגם אם תראה וידאו או משחקים אחורה, כשאתה בא לדשא אתה פוגש דמויות, אנשים, תכונות ודינמיקה. אמרתי לכם שבמשחק באר שבע נצחנו 0:3 בקלות כביכול קבוצה שנאבקת על האליפות. הייתה איזושהי דינמיקה בין השחקנים במגרש שהיא הייתה מיוחדת. זה שחקנים שאני לא רואה סרט שהם לא מנצחים משחק בחיבור הזה של האנשים שהיו על הדשא, את זה יכול להיות שלמאמן לוקח זמן להבין. להגיד לך למה במשחק אחרי זה לא פתחו אותם אנשים אני לא יודע להגיד”.

יש סיפורים טובים שילוו אותך עכשיו?
”שמונה שנים זה המון זמן, אז לתחום את זה באיזה משהו או לחשוב, ייקח לי קצת זמן להיזכר אחורה. לפעמים אני עובר על התמונות בפלאפון ומוחק מה שלא צריך ו-‘וואו’, זה המון זמן. הילד שלי הגדול בן 9, יש לי שלושה בנים, 9, 6 ו-3. הגדול עוד חווה איתי משהו, האמצעי שואל אותי למה אני בספסל והקטן לא מבין, הוא רק רואה צהוב וכחול ואומר מכבי תל אביב כי זה מה שהוא יודע. זאת אומרת שגם הגדול שלי מכיר רק את הדרך הזו המקצועית שלי, בקרוב הוא ייחשף לדרך מקצועית אחרת וזה יהיה נחמד לראות איך הילדים שלי מקבלים את זה. זה חתיכת זמן, תחשוב.

“זה חיים שלמים של הילדים שלי. אז להגיד לך על איזה מקרה או דרך? לא. כמו שאמרתי, אני גאה להיות חלק מחדר הלבשה, צברתי חברים לכל החיים, יש לי בקבוצות וואצאפ עוד קבוצות שחקנים של מכבי תל אביב שנים אחורה וזה יפה וכיף, נשארתי בקשר עם כולם. כשאני רואה אותם ביום-יום, גם היום וגם שחקנים ששיחקתי איתם, אני רואה איזושהי אהבה, חיבה וההערכה, זה כיף. אני לא חושב שמישהו מהאנשים ששיחקתי איתם יכול להגיד עליי משהו פחות טוב או רע וזה מבחינתי איזשהו הישג”. 

שחקני מכבי תל אביב חוגגים עם אבי ריקן (רדאד ג'בארה)שחקני מכבי תל אביב חוגגים עם אבי ריקן (רדאד ג'בארה)

מי השחקנים שהיה הכי כיף לשחק איתם מקצועית?
”אייל גולסה, אני חושב שהוא אחד השחקנים הכי טובים בליגה. כמובן שיש לו את המגבלות שלו, פיזיות ודברים כאלה, אבל אני מאוד מחזיק ממנו. כשאני משחק איתו אני אומר לו כל הזמן: ‘אם אתה טוב אני אהיה טוב, אני רק רוצה שאתה תהיה טוב, כי אין סרט בעולם כשאתה טוב אני לא אהיה טוב, זה לא יכול לקרות’. אנחנו מכניסים אחד את השני לעניינים וזה טוב.

“דור פרץ מאוד מיוחד, ערן זהבי זכיתי לשחק איתו רק שנתיים לצערי, הייתי שמח לשחק איתו לעוד שנים ואנחנו גם חברים טובים, המון שיחות במהלך העונה בשעות לא שעות, מנתחים, מנסים להבין ולהשפיע. אני יכול להגיד גם אחורה וזרים מאוד מיוחדים ששיחקו פה. יש גם כיום ילדים מאוד מוכשרים, גם אוסקר שעשה דרך, גם דור תורג’מן שאני חושב שהוא יכול להצליח הרבה יותר ממה שהוא עשה עד היום. יסלח לי מי שאני לא זוכר. דן גלזר, אנשים מאוד קרובים לליבי ואהובים, אופיר דוידזאדה”.

נגד איזה שחקן היה הכי קשה לשחק?
”רועי גורדנה שחקן מאוד מיוחד. מאוד”.

הייתי בטוח שתגיד ג’ון אוגו.
”גם הוא היה מאוד קשה לשחק נגדו. גם ז’וסואה היה שחקן שקשה מאוד לשחק נגדו, מבין את המשחק”.

אבי ריקן חוגג עם אופיר דוידזאדה ודור פרץ (האתר הרשמי של מכבי ת"א)אבי ריקן חוגג עם אופיר דוידזאדה ודור פרץ (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

ידעת להוציא אותם באדומים.
”זה בסדר. זה דברים שאתה עושה על המגרש. מחוץ למגרש, חוץ מהמקרה הספציפי עם ז’וסואה שקצת עבר את הגבול, ידענו לכבד אחד את השני. גם היום אני פוגש חברים שעל המגרש אני יכול לעשות הכול כדי לנצח אותם, אבל בחוץ יש כבוד וחברות. אנשים מבינים את זה גם בתוך המקצוע. אתם רואים שמכבי חפה ומכבי תל אביב זו יריבות מאוד גדולה, בסופו ש דבר זה אנשים עם לב, תכונות וצברו חברות, שיחקו ביחד והיום הם יריבים. יש משהו שהוא על המגרש ויש משהו מחוץ למגרש. גורדנה איש מיוחד, דור מיכה ואיתי שכטר, שקל לך לשחק איתו וקשה לך לשחק נגדו. המון שמות אחורה שקשה לי לזכור, אנשים מיוחדים. אבל אנחנו לא מסכמים קריירה אלא תקופה”.

המאמן שהכי השפיע עליך במכבי תל אביב?
“ולאדן איביץ’. משהו מאוד מיוחד, זו הדרך, ההתנהלות, הגישה, הכבוד ההדדי. היו לי מאמנים שאולי לימדו אותי יותר כדורגל, אבל הוא הכי הצליח להשפיע עליי ולהביא לידי ביטוי את מה שיש בי. מיצוי היכולת שלי איתו היה הכי גבוה”.

איביץ’ אמנם לקח את כל הפוקוס על עצמו, אבל כריסטוס קלפקיס מאמן השוערים ועוזרו מילוש וסלינוביץ’ אנשי מקצוע אדירים.
”מילוש העוזר מאמן האולטימטיבי מבחינתי, יש לו כול כך הרבה ידע.

ולאדן איביץ' (חגי מיכאלי)ולאדן איביץ' (חגי מיכאלי)

מה זה העוזר מאמן אולטימטיבי מבחינתך? 
“כאשר הוא רואה במהלך השבוע שיש חוליה או שחקנים שמתקשים או משהו קטן שאנחנו עובדים עליו ולא מצליח. אם זה מגנים, מאור קנדיל עשה איתו עבודה מדהימה ואם זה בלמים בדרישות הקטנות.

“לדוגמה, הייתה לנו איזושהי תבנית כשאנחנו מאוד מאוד נמוכים במגרש, ונגד מכבי נתניה אתה לא יכול לשחק איך שאתה רוצה. הם לוחצים בדרך של אלמוג כהן שהיא מאוד אינטנסיבית, אגרסיבית ולצאת קדימה. ניסינו להוריד מגנים נמוך כדי שיפתחו עם הגוף ולשחק דרך הקו כשהכנף מושך טיפה את המגן איתו והחלוץ עושה תנועה מסוימת.

מילוש עובד איתנו על זה במהלך השבוע וברגע שהוא רואה שזה לא מצליח, הוא נשאר איתך אחרי הזמן, לוקח חוליות ועובד איתם ספציפית על דברים שהם רוצים. לא הייתה פעם אחת ששחקן בא אליו, גם מחוליית הקישור וביקש לעבוד איתו והוא סרב – לא הייתה. הוא העוזר מאמן האולטימטיבי. אפשר לבוא אליו ולדבר איתו על הכול – הוא נאמן מאוד לאיביץ’”.

ולאדן איביץ' בטירוף (רדאד ג'בארה)ולאדן איביץ' בטירוף (רדאד ג'בארה)

עם אחרים זה פחות?
“פחות. אני איתו בשיחות עד היום ואפילו כשביקשתי ממנו או מאיביץ’ תכנים טובים שיהיה לי בנוגע לצוות שאני אוהב לשמור הם נתנו לי. יש לי את כול מה שעבדתי איתם מהקדנציה, נתנו לי בלי לשאול בכלל. גם אסיפות וידאו”. 

בנוגע לשיטת המשחק שהצהובים שינו במהלך העונה ריקן שיתף.
“כאשר עברנו לשחק בקו 5 בהגנה, השחקנים שעברו להיות אלו שמספקים הכי הרבה כדורים לרחבה היו ה”ווינגבקים” (מגנים המתופקדים על כול האגף ובעלי אוריינטציה התקפיות יותר ממגנים בקו 4). זה קרה בגלל שהיינו מאוד סגורים במרכז השדה והם היו חופשיים ומגיעים לשליש השלישי (ההתקפי) בקלות.

“עשינו אסיפה ונתנו לנו נתונים סטטיסטיים על כמה כדורים הם מכניסים לרחבה וראינו שהם (הווינגבקים) עושים את זה הכי הרבה. מתוך כך, הם התחילו לעבוד איתם על איך להגביהה טוב את הכדורים האלו, ושיהיו יותר שחקנים ברחבה ושגם שלישיית הקישור תצטרף יותר. פתאום התחלנו לשחק עם שחקנים שההצטרפות שלהם לרחבה יותר משמעותית מאחרים – הייתה לנו דרך לזכותו של מילוש יאמר ותוך כדי הם הבינו מה צריך לחדד, אבל אז הם עזבו.

ולאדן איביץ' (ניסן עייש)ולאדן איביץ' (ניסן עייש)

“אני משתדל לא לפגוע באף אחד ולא להגזים עם המידע שאני נותן כי יש דברים שצריך לשמור בתוך המערכת ואני מכבד את זה, אבל סיימתי תקופה וכיף לאנשים לשמוע מה עברת, מה היה פחות ויותר טוב. אין בעיה לשתף, גם עיתונאים, גם קהל, זה חלק ממה שאנחנו עוברים וצריך להשתדל לתת את מה שאפשר”.

האם הרגע הכי קשה שחווית היה חצי גמר הגביע נגד בית”ר ירושלים, כשאתה לא פונקציה בכלל?
”לא הכי קשה, אבל אחד הקשים. השישה משחקים שלא הייתי בסגל היו לי מאוד קשים, בטח המשחק שם. כמו שאתה מכיר אותי אין משחק שאני לא נוסע אליו גם אם אני לא בסגל. אין חובה כזו להגיע למשחק חוץ (לבית כן), אבל זה משהו שנהוג כבר שנים במועדון. אי אפשר להכריח את כולם להגיע בטח כשיש אימון באותו יום למי שלא בסגל.

“קשה להגיע, אתה מצד אחד רוצה מאוד שהקבוצה תצליח, אבל מצד שני אתה לא חלק, אז יש פה קונפליקט עם עצמך. אבל עדיין אני חייב להגיד שניסיתי לעזור גם כשלא הייתי בסגל בין אם זה במילים או בהכוונה, מהניסיון וממה שאני מכיר – הלך פחות טוב”.

שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים בסיום (רדאד ג'בארה)שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים בסיום (רדאד ג'בארה)

אתה איש של אנשים, של שחקנים, גיבשנו את זה כבר במהלך הפרק. את מי מכבי ת”א הכי פספסה העונה? מי לא קיבל הזדמנות? הייתם קבוצת שחקנים רחבה ששיחקה מעט מאוד משחקים בין אם זה שחר פיבן, ניר ביטון, יוריס ואן אובריים, דור תורג’מן ויונתן כהן. הרי אין שחקן בעולם שלא חושב שלא מגיע לו לפתוח בהרכב. 

בשבועות האחרונים אנחנו שומעים על כך שיוריס היה אחד הקשרים הכי טובים במכבי ת”א בכול אימון, ברמה שלא מבינים איך הוא לא משחק.
“זה נכון, אני יכול לדבר על כמה שחקנים. יוריס שחקן מצוין ודיברתי איתו כמה פעמים, אבל אמרתי לו מעט פעמים שהוא נפגע, לא יודע אם מהסיטואציה, אלא בגלל שלא ברור מה התפקיד המוגדר שלו.

“לא יודע אם זה שחקן שאתה משתמש בו כחילוף. זאת אומרת, הוא עוד לא מצא את מקומו וחילוף הצוות המקצועי פגע בו יחד עם עודף הקשרים שיש. אני בטוח שהעונה הראשונה שהייתה הסתגלות שלו למערכת והפוך, תיתן לו את האפשרות לספק יכולת יותר טובה בעונה הבאה. אני בטוח שהוא ייתן עונה טובה”.

יוריס ואן אובריים בפעולה (איציק בלניצקי)יוריס ואן אובריים בפעולה (איציק בלניצקי)

הוא לא פספוס בעינייך בעונה הזו. אולי לא ידעו לטפל נכון בסוג שחקן כזה?
”מכבי ת”א זה מקום שצריך להצליח כול הזמן. יש לנו בדיחה על זה בחדר הלבשה שאנחנו אומרים: ‘תן לי חמישה שישה משחקים גם אני אהיה טוב’. זו בדיחה כי אף אחד לא ייתן לך את זה פה, משחק לא טוב ואתה זז הצידה (רוב ההרכב). אתה כבר מתחיל לחפש את השלט בדקה 60, אם אתה לא נראה טוב.

“כל השמונה שנים שלי שם חייתי ככה, בכל דקה על המגרש. שיחקת 5 דקות? אתה חייב להיות טוב. היית? תשחק 10 במשחק הבא. אם אתה לא טוב אתה לא משחק בכלל – זה המקצוע שלנו. לפעמים זרים צריכים זמן הסתגלות וכולם בכדורגל יודעים את זה. אמנם יוריס לא זר, אבל אני בטוח שההסתגלות שלו השנה והאמונה של הצוות בו תהיה שנה הבאה יותר טובה.

“אני חושב ששחר פיבן שחקן מצוין שגם צריך עזרה, הכוונה וביטחון. יש לו פיקים – אפשר לראות אותו במשחק פנטסטי בניצחון 0:3 על מכבי חיפה בבלומפילד ושבוע אחר כך נגד הפועל תל אביב הוא לא מספיק טוב. אני מחזיק ממנו מאוד בתור בלם למרות שהפרופיל (התכונות של השחקן) שלו לא מושלם.

שחר פיבן בטירוף (רדאד ג'בארה)שחר פיבן בטירוף (רדאד ג'בארה)

“אם הוא היה קצת יותר גבוה יכול להיות שהיה מגיע לאירופה, אבל הטיפול שלו בכדור והגישה למשחק גורמת לו לקחת כדורים בראש על אף הגבוה ולנצח במאבקים.השינויים הם בעיקר מנטליים מבחינת ואני חושב שהוא יכול להיות מצוין ועדיין לא התפספס. הוא צריך לעשות עונה טובה או במכבי או בחוץ”.

כשפיבן היה צעיר יותר הייתה לו את הטעות במשחק, והיום זה קצת פחות למרות שזה קרה בתקופה האחרונה אצל קראנקה. אבל דיברת על עוד שחקן מקודם, דור תורג’מן.
“היה לי איתו השנה המון פעמים ששנינו ביחד היינו בהרכב מחליפים באימונים. הדרישה שלי ממנו כול הזמן הייתה גבוהה ולפעמים הוא התעצבן ולא הייתה לי בעיה עם זה – שיעבוד. הייתי משגע אותו, אבל אתה צריך למצוא את האיזון בין לא להציק לו יותר מידי ללנסות לעזור לו להצליח. 

“כשראיתי אותו עושה עכשיו טורניר טוב, לא טוב מאוד כי אני בטוח שהוא יכול לעשות הרבה יותר, נראלי שעזרתי לו קצת ואני בטוח שהוא מעריך את זה. גם קיבלתי ממנו הודעה אחרי שהבנו שאני לא ממשיך.

“היה לנו פעם תרגול אצל איביץ’ שצריך ללחוץ בצורה פאסיבית (לא עד הסוף). דור עשה את זה בחצי כוח ממני. אני עשיתי את זה כאילו זאת הפעם האחרונה שאני לוחץ בחיים, למרות שזה פאסיבי, אבל גם בזה יש דרך מסוימת.

אבי ריקן (איציק בלניצקי)אבי ריקן (איציק בלניצקי)

“כשנחנו נתתי לו מרפק ואמרתי לו: ‘דור, אני גדול ממך ב-14-15 שנים. לא יכול להיות שאני לוחץ ככה ואתה עושה את זה בחצי’. אחרי זה הוא עשה את כול האימון כמו שצריך. לא עשיתי את זה כדי לפגוע בו חלילה, אלא לנסות להשריש בו משהו. הדור החדש הוא שונה ולפעמים אי אפשר לתקן אותו ולהתאים את עצמך אליו, אני מדבר על זה עם ערן שעות.

“הם הרבה יותר חשופים למדיה חברתית ופחות עבודה קשה ממה שהיה פעם. היום כששחקן עולה מהנוער מקבלים אותו הרבה יותר יפה בבוגרים. לנו “הרביצו”, קיללו אותנו כשכל טעות צועקים עליך ורוצים שתצליח. היום זה שונה, אז כשאתה ניגש לילדים אתה לא רוצה להגזים ולעזור. ניסיתי למצוא את האיזון עם דור כמה שיותר – אם הוא לקח ממני משהו אני זכיתי”.

השחקנים עצמם גם צריכים לדעת לכוון ולעשות במיוחד שיש כאלו שהם דומיננטיים וזה יפה שיש את ההכוונה הזאת. 
”זה קיים במכבי ת”א בוודאות ולא רק ממני, יש המון שמכווינים. זה מספיק כשאתה רק באימון שלך מתאמן כמו שצריך ומסתכלים עלייך. באים צעירים מהנוער, אם הם רואים שאתה לא מתאמן מספיק טוב ואחר כך רוצה לשחק אתה בבעיה. תגיד שאתה לא רוצה לשחק הכל בסדר, אבל תתאמן טוב.

“אמרתי את זה לאלה שלא שיחקו: ‘בואו נהיה טובים כי אי אפשר לבכות למה לא שיחקנו ואז כשנותנים לנו את הצ’אנס לא להצליח’. צריך להיות טובים כדי להוכיח שכשרצינו לשחק באמת הגיע לנו”.

אמרת על ג'ורג'ה יובאנוביץ' שיהיה נכון לשני הצדדים להיפרד. למה?
“אני חושב שיובאנוביץ’, בהתייחסות שלו ביום יום למקצוע בקריית שלום, מרגיש תחושת מיצוי קלה. זו האבחנה שלי, אני לא יודע את זה ממנו. אם המועדון יתרענן בעמדה הזו של חלוץ זר ואולי צעיר. וגם לפנות גדקות לדור, יהיה חכם”.

אבי ריקן, ג'ורג'ה יובאנוביץ' ושרן ייני (איציק בלניצקי)אבי ריקן, ג'ורג'ה יובאנוביץ' ושרן ייני (איציק בלניצקי)

חלוץ 9? עוד פעם להיכנס לנישה הזו?
”אני לא יודע, זו דרישה של הצוות להנהלה, אם הם רוצים שני חלוצים אז סביר להניח שצריך עוד. אם ישחקו בשיטה אחרת ויגידו שרוצים להתחזק בעמדת של זר במקום אחר, אז אין בעיה – זה עניין של ניהול סגל. גם בלי קשר למערכים, זו התחושה שקיבלתי ממנו זו תחושת מיצוי. בסוף צריכה להגיע הצעה מתאימה שהם לא יפסידו בה כסף, הם יתנו לו. לא חושב שהיה שחקן שרצה ללכת ובמועדון סירבו אם הייתה הצעה טובה.

כשקבוצה צריכה להיבנות מחדש לא אמור להיות לבעלים אכפת מהכסף.
“יש שינויים שיכולים להיות קרובים, דניאל פרץ אחד שרוצה להתקדם אולי דור בהמשך. למועדון טוב למכור שחקנים בכללי ובטח בהרבה כסף, זו אמירה למכור את אוסקר גלוך בסכום כזה ואם תהיה הצעה טובה על דור אז למכור אותו גם. כשאתה מוציא שחקנים שגדלו אצלך זה בונה מוניטין למועדון ואני בטוח שהם חושבים על זה”.

אמרת על ערן זהבי שהוא צריך להיות מעורב יותר במסביב. מה זאת אומרת? 
”אמרתי את זה לא מידיעה, יכול להיות שהוא כן מעורב ואני לא יודע”.

זו הציפייה שלך?
“אני מאוד מחזיק מערן ואני חושב שהוא דמות מאוד דומיננטית למכבי תל אביב. אני לא יודע מה קורה מאחורי הקלעים ואני בטוח שהם מדברים איתו. לא יודע עוד כמה שנים הוא ירצה לשחק למרות שהוא נראה טוב וכובש שערים, ואין עוררין על היכולת שלו ועל הדמות שהוא. אתה רוצה שאחד כמו ערן, שמאוד מנהיג גם אם הוא לא דיבר, אלא מה שהוא משדר.

ערן זהבי ואבי ריקן חוגגים אחרי השער השלישי (רדאד ג'בארה)ערן זהבי ואבי ריקן חוגגים אחרי השער השלישי (רדאד ג'בארה)

“כשאתה חלק מארגון ורוצה שזהבי יהיה בראש שלו באיזשהו מקום. בדברים מסוימים כמו קבלת החלטות. לא אמרתי את זה בידיעה שאני יודע מה הוא עושה, רק במחשבה אם אני חלק משם”.

מה שהוא יכנס עכשיו לג’ק אנגלידיס ויגיד לו שצריך לעשות דברים?
”יכול להיות שהוא עושה את זה, אם כן זה טוב. אם שואלים אותו את דעתו ואני בטוח ששואלים, אני פשוט לא יודע להגיד מה באמת קורה, אבל זה נחוץ וצריך שהוא יהיה. עניין של תחושה – אני בטוח שאנשים שסובבים את המערכת רוצים שאחד כמו ערן זהבי יהיה דומיננטי כי יש לו כל כך הרבה מה לתרום, לא רק על המגרש”. 

אנחנו יודעים שיש שחקן אחד שהלך ועשה את מה שדיברת עליו במועדון ואמר לאנגלידיס בדיוק מה קורה ואיך הדברים מתנהלים. מכבי יודעת מה צריך לעשות וזה עניין של החלטה. יש שחקנים כמו אבי שנופלים בין הכיסאות, אבל יכול להיות שבן מנספורד אומר שיש לו כאלה שחוזרים מהשאלה ושהדקות שריקן לקח ילכו אליהם.
“זה בסדר ומשהו שנאמר עליי בעקיפין עוד בעונה שעברה שהם רצו שפארפה ואוסקר יקבלו דקות. הם יודעים שאחד כמוני אוכל דקות לכולם. אי אפשר להביא אותי ולהגיד שאני חשוב וזה. אין מה לעשות רציתי את הדקות שלי, זו ראייה מקצועית בסדר גמור ואני מבין אותה.

“תמיד אומרים שמאמן רוצה לבוא ולקבל את ההחלטות, אבל באותה מידה גם חשוב להכין את הקבוצה כמה שיותר מוקדם. בעונה שעברה, הקבוצה הייתה מוכנה מהר יחסית לזכותו של ברק יצחקי, שהייתה סביבו לא מעט ביקורת. יש דברים טובים שהוא עשה, פשוט ברק באופי שלו לא מראה את זה. הוא החזיר ליגיונרים לפי דרישה של המאמן בסכומים לא קטנים והקבוצה נבנתה כדי להיות מוכנה לקונפרנס ליג.

בן מנספורד (נעם מורנו)בן מנספורד (נעם מורנו)

“גם ההגרלה מול אריס סלוניקי בחוץ לא הייתה קלה והצלחנו לצלוח אותה. אני זוכר שאמרתי לשחקנים שאנחנו עוברים את זה ושההגרלה אחר כך תהיה פשוטה יותר ואז נפלנו עם ניס. אני בטוח שגם בן ינסה לבנות את הקבוצה כמה שיותר מהר וכרגע יש מאמן”.

העניין הזה של לבנות מהר. אתם רואים מה גל אלברמן עושה בחיפה, מציק לכם ששם כול הדברים מתוקתקים? שנה שעברה הוא הגיע לאימון ראשון עם סגל סגור.
“זה הצליח כי הם זכו בתארים, קל ונוח להגיד את זה. בשינויים במערכת, אם יעשו דברים מהר יהיה יותר זמן להתכונן, אבל יש המון מגבלות. קשה להביא לפה זרים והמועדון מכין את עצמו עם רשימה אחורה. כשרואים שיש שינויים בשדרה הניהולית, אז זה פחות קל”.

בלי לפגוע ברארש אילייה חס וחלילה, אבל ברגע שמביאים זר כזה בן 19. אם היית מביא זר שובר שוויון שעוזר לך להתמודד על אליפות, שיבוא רק לחצי שנה.
”יכול לבוא אחד כזה?” 

גל אלברמן (שי לוי)גל אלברמן (שי לוי)

בא בבית”ר ירושלים ג’רום לרואה בתקופה של ארקדי גיאדמק.
”קשה להביא לפה זרים מוכחים, אז עוד בינואר? למה שהם יבואו לפה?”

אני אומר אם, אם לא אז הכל בסדר, לא עדיף יונתן כהן שיש לו חוזה לכמה שנים? הוא לא שיחק חצי שנה.
”אם היינו מגיעים למצב שמוכרים את אוסקר ולא מביאים אף אחד? הייתם אומרים למה לא הביאו מחליף”.

לא מביאים כדי להביא.
”הביאו שחקן ששיחק בניס”.

אתה חושב שהיה נכון להביא אותו?
”היה נכון להביא מישהו. היה צריך אחד שיכול למלא את החלל של היצירתיות וחשבו שעם אילייה זה יצליח”.

הלך סטיפה פריצה, לא בא חלוץ. בנרדלי קובאס הלך, לא בא מחליף.
”הייתי מאוד שמח אם סטיפה היה נשאר”.

יונתן כהן ודריק לוקאסן הגיעו מאוחר.
”לוקאסן זה שחקן בסגל של פ.ס.וו איינדהובן. זה שהם שחררו אותו בחינם ולהגיע למכבי ת”א זה בכלל. ונראלי שערן עזר בזה גם. קבוצות מתקשות להביא לכאן זרים מוכחים – זה להשקיע הרבה מאוד כסף”.

דריק לוקאסן (רדאד ג'בארה)דריק לוקאסן (רדאד ג'בארה)

נתנו את הדוגמה של מכבי חיפה שהכול היה מתוקתק.
”זה מאוד מושך, אם מכבי ת”א מחר תשחק בליגת האלופות לצורך העניין, יהיה הרבה יותר קל לשחקנים לקבל החלטות להגיע לפה”.

את שני המגנים הם הביאו עוד במוקדמות, זה שוברי שוויון. 
”אבל שני הבלמים שהגיעו אחרי, זה היה כי ידעו שהם ישחקו בצ’מפיונס ופגעו איתם”.

היה שם מאמן הרבה לפני שידע מה צריך ואיך להגיב. בגלל זה אומרים שמאמן צריך להגיע הרבה קודם. זו הייתה טעות של מכבי ת”א לוותר על אלברמן ולא לשמר אותו במערכת. 
“אני לא יודע מה קרה בתקופה עם אלברמן, הוא בחר להמשיך לשחק ותראו מה קרה. סיטואציה דומה לשלי. 

מכבי יכולה להיתקל באותה סיטואציה גם איתך, שתלך לחתום נגיד במ.ס אשדוד, תשחק שם שנתיים-שלוש ואז יבקשו ממך להמשיך.
”יכול להיות שבתקופה הקרובה אקבל הצעות שהן גם לאחרי הפרישה. אני לא יודע איך אשקול אותן. ברגע שמכבי ת”א ואבי ריקן נפרדו, למרות שנאמר לי לא פעם שהדלת פתוחה תמיד ומעריכים אותי, אי אפשר לדעת מה יקרה”.

גל אלברמן (עמרי שטיין)גל אלברמן (עמרי שטיין)

כמה חזרו אחרי שאמרו להם שהדלת פתוחה? אף אחד.
”יואב חזר”.

הוא מנהל קבוצה, זה לא תפקיד מקצועי.
”יואב איש מיוחד ויכול לתרום אפילו בתפקידים יותר גדול, אבל אנחנו לא יכולים לדעת מה יקרה מחר”. 

איזה אבי ריקן הגיע ב-2015 למכבי ת”א ואיזה אבי ריקן עוזב אותה ב-2023?
”עם אותו רעב זה בטוח. אני הרבה יותר בוגר, לא רק כי אני בן 34, אלא באופי, בהבנה של המשחק ובהתייחסות. זה שהייתי חלק מארגון כזה מוצלח בעל ערכים, גרם לי לרצות להיות חלק מזה כל הזמן וזה עזר לי להיות מי שאני היום. בתחום המקצועי למדתי המון, כול מה שאני יודע על הכדורגל זה בזכות השנים במכבי. 

“לא הבנתי כדורגל אז כמו היום, גם כי עבר זמן, אבל גם כי הייתי חלק ממכבי תל אביב. המון מאמנים זרים, פילוסופיות שונות, התמודדויות במשחקים בזירה האירופית והמקומית. עברתי המון באמת. אני בשל ובוגר יותר, התייחסתי בייחוד בשנה האחרונה שונה. אני קצת יותר מכיל דברים, איש משפחה שלוקח ורואה את הדברים בפרופורציות וצורה אחרת. 

“אני חושב שאני משדר את הנינוחות והביטחון החוצה. אני לא צעיר ויודע מה המגבלות שלי בתוך המגרש ולהתאים את עצמי בדקות שאני משחק. זה יעזור לי לעשות קריירה יותר ארוכה. אני לא מסכם עוד כלום ומוכן לאתגר הבא באותו רעב ואולי יותר. בכדורגל שלנו אוהבים לשים את המדבקה של הגיל ויש לך את הרצון להוכיח לאנשים שהם טועים. הוכחתי את זה ששיחקתי ברמת המספרים והנתונים.

אבי ריקן חוגג (רדאד ג'בארה)אבי ריקן חוגג (רדאד ג'בארה)

“אני עושה במגרש הרבה דברים שלא נרשמים. ב-InStat לדוגמה, יש מלא דברים שאני עושה ומי שאין לו עין מקצועית לא יכול לראות את זה. תנועה לשטחים כדי לפנות לאחרים, איפה רשומים הדברים האלו? אני מעכב את היריבה המון פעמים בתיקול או פאול”.

מסכימים שצריך עין מקצועית לדבר הזה. אתה מרים את האחרים
”אני זוכר מול הפועל באר שבע, שלחצנו רוב המשחק והיו רגעים קשים במחצית השנייה שבחרתי לא ללחוץ. יונתן כהן אמר לי: ‘אבי למה הולכים אחורה?’. הדרישה במכבי זה כל הזמן ללחוץ בטח בבלומפילד וזה יהיה טעות אם לא”.

ואם זה נגד בית”ר בגביע?
”לא מעניין אותי. אני בבלומפילד משחק במכבי תל אביב, תמיד ללחוץ גבוה, יש בזה אמירה ומשמעות. אתה סוחף אחריך הרבה ומשדר ליריבה שאתה לוקח את המשחק הזה לא משנה מה. במחצית השנייה נגד ב”ש היו דקות קשות שהח’ברה שלא שיחקו הרבה זמן, התעייפו ויצאנו קדימה כי הוא רצה וכמעט קיבלנו גול. אמרתי לו: ‘יוני, לא היינו צריכים ללחוץ, הלכנו לשליש מרכזי חטפנו כדור עשינו את ה-0:3. באותו רגע הבנתי שאני מבין בסיטואציות מסוימות איך לגשת למה שקורה במגרש וזה דברים שלא כתובים בשום מקום”. 

אבי ריקן חוגג (רדאד ג'בארה)אבי ריקן חוגג (רדאד ג'בארה)

אתה יכול להבין את זה מהיריבה. כמו בית”ר ירושלים בגביע, אתה לא יכול ללחוץ קבוצה שבכלל לא מנסה להניע את הכדור.
”לא, הם שיחקו את הפס שניים הראשונים ואז לחצנו יש הבדל. אני לא רוצה שהשוער יתחיל את הפס”.

זה בדיוק מה שהם רצו.
”כשאתה לוחץ, אתה רוצה שהבלם שמעיף קדימה שיהיה תחת לחץ. יש לזה משמעות שהבלם מרחיק כשהוא לחוץ. כשנוח לו הוא יכול למצוא כתובת”.

בית”ר לא ניסתה להראות שהם יותר טובים ממכם בכדורגל, אלא לייצר מעברים. להם היה צריך לחכות נמוך.
”יכול להיות שאחרי עשר דקות הייתי עושה ככה. זו תכנית משחק. סבא של דן גלזר אומר: ‘אני רוצה 0:2 תוך שבע דקות. ככה צריכה להיות הגישה של כולם”.

“נהניתי מאוד, אני יודע שהרבה אנשים צופים ומאזינים לשידורים שלכם. ליוויתי רוב הזמן את חלק מהדברים, חלק הסכמתי וחלק לא. בגלל רציתי שנבוא לפה ונפתח דברים. כמו שאמרתי, חשוב קצת לתת לאנשים להבין מה עברתי ולהיפתח כמה שאפשר בלי לפגוע באף אחד. בינינו אף פעם לא עברתי את הגבולות”.

תשמור על הרעב שלך, זה הכי חשוב ביחד עם האישיות, יש לך עוד הרבה מה לתת, ואז תעשה דברים אחרים. תודה רבה אבי ריקן. 

אסור לפספס
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */