יום שישי, 17.05.2024 שעה 05:40

כוכב ב-20 מיליון אירו וחלוץ מבוקש: ברזיל מחכה

יריבת ישראל במונדיאליטו (שבת, 20:30) לא נוצצת כבעבר, אבל יש לה את אנדריי סנטוס שהושווה לבוסקטס ואת מרקוס לאונרדו. וגם: המאמן המפוטר הסדרתי

|
שחקני ברזיל אחרי הזכייה בקופה אמריקה U20 (רויטרס)
שחקני ברזיל אחרי הזכייה בקופה אמריקה U20 (רויטרס)

נבחרת ישראל נגד ברזיל ברבע גמר מונדיאל. נשמע חלומי עד היום, אבל בשבת בערב (20:30) זה יקרה במציאות כאשר השחקנים של אופיר חיים יתמודדו נגד הסלסאו עד גיל 20 במונדיאליטו שבארגנטינה.

נכון שברזיל הנוכחית לא נוצצת כמו בעבר ולא דורסת את יריבותיה, נכון שאין לה כוכבי ענק כמו רונאלדו או רונאלדיניו והיא גם חסרה את אנדריק, היהלום בן ה-16 שאמור להצטרף לריאל מדריד מפלמייראס, ואת ויטור רוקה שסיים כמלך השערים בזכייה האחרונה באליפות דרום אמריקה, אבל עדיין מדובר במעצמה עולמית שמציגה כשרונות ללא הפסקה. חלק מהם כבר מופיעים במועדונים גדולים באירופה ואחרים צפויים לעבור לשם אחרי הטורניר.
 
ברזיל העפילה לשמינית הגמר אחרי שהפסידה 3:2 לאיטליה במשחק הראשון וסיימה בכל זאת ראשונה בבית 4 אחרי שהביסה 0:6 את הרפובליקה הדומיניקנית וניצחה גם 0:2 את ניגריה. ברבע הגמר היא הביסה 1:4 את טוניסיה, אבל התוצאה הזו מטעה. הברזילאים התגוננו רוב הזמן אחרי שנותרו בעשרה שחקנים ביתרון 0:2 ולא היו בטוחים בניצחונם עד השערים שכבשו בתוספת הזמן.

שחקני נבחרת ברזיל חוגגים בדרך לרבע הגמר (הטוויטר הרשמי של ברזיל)שחקני נבחרת ברזיל חוגגים בדרך לרבע הגמר (הטוויטר הרשמי של ברזיל)

הבלם רוברט רנאן מזניט סנט פטרסבורג שהורחק מול הטוניסאים והמגן הימני, ארתור מאתלטיקו מיניירו (צהובים), ייעדרו מול ישראל. השוער הקבוע, מיקאל מאתלטיקו פרנאנסה, פינה את מקומו בשמינית הגמר בגלל פציעה ומעניין יהיה לראות אם יחזור או ששוב יוחלף על ידי קייקה אזריאס מפלמייראס.

המאמן: רמון מנזס

רמון מנזס הובנר בן ה-50 הידוע בקיצור כרמון ואשר משמש גם כמאמן הזמני של הנבחרת הבוגרת, שיחק בשעתו כקשר התקפי וחלוץ (כבש 220 שערים ב-719 משחקים בקריירה ונודע בבעיטות החופשיות שלו). הוא החל את דרכו בקרוזיירו ולבש מדים של קבוצות ברזילאיות מפורסמות אחרות כמו באהיה, ויטוריה (זכה איתה בארבע אליפויות של מדינת באהיה), ואסקו דה גאמה (זכה איתה באליפות ברזיל ב-1997 וכעבור שנה בגביע הליברטדורס), אתלטיקו מיניירו (זכה באליפות מינאס ז'ראיס ב-2000), פלומיננזה ובוטאפוגו.

מנזס שיחק גם מחוץ לארצו במדי באייר לברקוזן (1995/96), ורדי טוקיו (2003) ואל גראפה הקטארית (2007), לפני שפרש בגיל 40 ב-2013 במדי קבופריינסה מהליגה השנייה. במדי נבחרת ברזיל הוא שיחק בגביע הקונפדרציות ב-2001 וכבש שער אחד בשישה משחקים.

ב-2015 החל מנזס בקריירה של מאמן, תחילה כעוזר בג'וינוילה ומאוחר יותר כמאמן ראשי באבנג'ליקה, איתה סיים במקום הראשון בליגה השלישית של מדינת גויאניה. התקופה הקשה שלו הגיעה ב-2016, כאשר הוא פוטר מאנאפוליס אחרי חמישה מחזורים ובהמשך שב לג'וינוילה ולא הצליח למנוע את ירידתה לליגה השלישית.

פוטר כמה פעמים בחייו. רמון מנזס (רויטרס)פוטר כמה פעמים בחייו. רמון מנזס (רויטרס)

מנזס לא התייאש גם אחרי שחזר לאמן את אנאפוליס בליגה הרביעית ופוטר ממנה שוב אחרי רצף של ארבעה משחקים ללא ניצחון, וגם אחרי שטומבנסה שלחה אותו הבייתה בנובמבר 2017 בעקבות רצף של שישה משחקים ללא ניצחון.

בדצמבר 2018 מונה מנזס לעוזר מאמן ואסקו דה גאמה, קודם לתפקיד המאמן הראשי במרץ 2020 אחרי פיטוריו של אבל בראגה ופוטר גם הוא באוקטובר 2020 אחרי שישה משחקים ללא ניצחון. ביוני 2021 מונה למאמנה של ויטוריה ופוטר גם ממנה אחרי שהשיג שלושה ניצחונות בלבד ב-16 משחקים.

את דרכו בנבחרת עד גיל 20 החל מנזס במרץ 2022 ובפברואר השנה הוליך אותה לזכייה באליפות דרום אמריקה. הסלסאו סיימו ראשונים בבית הגמר אחרי ניצחונות 1:3 על אקוודור, 0:3 על ונצואלה, 0:2 על פרגוואי ו-0:2 על אורוגוואי ותיקו 0:0 עם קולומביה.

בדרך כלל מציב מנדס מערך 4-3-3 התקפי (משתנה בעת הצורך ל-4-5-1 ולפעמים ל-4-4-2) שמרבה להניע כדור ואשר כולל קשר הגנתי אחד ומאפשר למגינים לעלות קדימה ולתמוך בהתקפה. בסך הכל הוא השיג עד היום עם הנבחרת 17 ניצחונות, סיים ארבע פעמים בתיקו והפסיד שלוש פעמים ב-24 משחקים (הפרש שערים 20:60).

יוביל את ברזיל לזכייה? רמון מנזס (רויטרס)יוביל את ברזיל לזכייה? רמון מנזס (רויטרס)

בעקבות הצלחתו הודיעה ההתאחדות הברזילאית לאחר אליפות דרום אמריקה על מינויו למאמן זמני של הנבחרת הבוגרת, אשר עדיין לא מינתה מאמן קבוע לאחר הדחתה על ידי קרואטיה ברבע גמר המונדיאל בקטאר. בשל כך לא ייצא מנזס לחופשה אחרי המונדיאליטו, אלא ידריך את שחקני הבוגרת בשני משחקי ידידות נגד גיניאה (17 ביוני בברצלונה) וסנגל (20 ביוני בליסבון).

המהפך של הכוכב הגדול

קפטן נבחרת ברזיל וקשרה של ואסקו דה גאמה, אנדריי סנטוס, לא רק כבש צמד בניצחון 1:4 על טוניסיה ברבע הגמר. הוא שורף שטחים מרחבה לרחבה, מסוגל לשחק הן כקשר התקפי והן כקשר הגנתי והוא האיש עליו בונים כזה שיוביל את ברזיל להצלחות ויניף את הגביע בטורניר הנוכחי.

מלבד היצירתיות שבמשחקו, הכדורורים הסוחפים, ראיית המשחק המשובחת, השערים והמסירות, סנטוס גם מציג בגרות יחסית לגילו ולא חדל גם מלעזור לחבריו בעבודה ההגנתית, דבר שגרר השוואות עם סרחיו בוסקטס מברצלונה. הוא מצידו טען שהשחקנים המועדפים עליו ושמהם קיבל השראה היו דווקא קאסמירו ותיאגו אלקנטרה.

צ'לסי כבר רכשה את סנטוס בינואר השנה בסכום שאמור להגיע ל-20 מיליון ליש"ט והשאילה אותו שוב לקבוצת האם שלו אחרי שלא קיבל רישיון עבודה בבריטניה, כך שהוא אמור ללהטט בעתיד גם על המגרשים בפרמייר ליג.

הכל נראה רחוק מהמציאות של היום כאשר סנטוס היה ילד בן ארבע, אז הוא סבל מעודף משקל והוריו רשמו אותו לקבוצת כדורגל באולמות כדי שיהיה פעיל מבחינה ספורטיבית ויפחית ממשקלו. הילד התאהב במשחק, שיחק תחילה כמגן ובהמשך עבר לקישור במדי קבוצות הילדים והנוער של ואסקו.

סנטוס החל לשחק בבוגרים של ואסקו בגיל 17 ובגיל 18 הפך לכובש הצעיר בתולדותיה כשהבקיע בניצחון 2:3 על נאוטיקו בליגה השנייה בברזיל. הוא הופיע בנבחרות הצעירות של ברזיל ואת הנבחרת עד גיל 20 הוליך לזכייה באליפות דרום אמריקה כאשר סיים כמלך השערים (שישה, יחד עם ויטור רוקה) של הטורניר. במרץ האחרון ערך הופעת בכורה בנבחרת הבוגרת של ברזיל בהפסד 2:1 למרוקו במשחק ידידות.  

"אני רציני ויש לי מנטליות חזקה של ווינר", הסביר סנטוס את הצלחתו בראיון ל'או גלובו'. "אני לא נותן לחברים שלי לקבוצה להירגע יותר מדי וכל הזמן מחפש איך להיות מעורב במשחק".  

כוכב ואסקו וליון לשעבר, ז'וניניו פרנמבוקנו, משוכנע שסנטוס יהיה אחד הגדולים: "מהבחינה הפיזית הוא מפלצת ובלי הכדור הוא משתתף במשחק באופן טוטאלי. אנדריי לא מפסיק לרוץ ובגלל זה רציתי לראות את נתוני ה-GPS שלו. מהבחינה הטכנית הוא מעל לכל שאר השחקנים. לא רק שיהיה יותר טוב ממני, הוא יהיה הרבה יותר טוב. הוא שחקן הרבה יותר מושלם וכאשר הייתי בגילו לא הגעתי לחצי ממה שהוא עשה. אני ממש לא מתבייש להגיד את זה".

בלי לחץ. ז'וניניו (רויטרס)בלי לחץ. ז'וניניו (רויטרס)

שימו לב למרקוס לאונרדו

חלוצה של סנטוס, שהופיע באליפות העולם עד גיל 17 לפני ארבע שנים, כבש ארבעה שערים (צמד בהפסד 3:2 לאיטליה, אחד מול הרפובליקה הדומיניקנית ופנדל מול טוניסיה) והוא גם בישל מול טוניסיה.

מרקוס לאונרדו (1.76 מטר) נולד בבאהיה לאב שהיה חלוץ בצעירותו, עבר עם משפחתו לסאו פאולו ב-2014 על מנת להצטרף לסנטוס והפציץ יותר מ-100 שערים במדי קבוצות הילדים והנוער שלה.

גם בבוגרים הוא מפגין את כשרונו (סיים את 2022 עם 19 שערים ב-39 משחקים), מסיים מהלכים מצוין (הבקיע השנה שישה שערים ב-11 משחקים בליגת הפאוליסטה), משתדל להיות מעורב כמעט בכל מהלך (בועט בממוצע 3.7 פעמים לשער במשחק) ומרבה לנוע כדי לקבל כדורים. מדובר בחיית רחבה שמרבה לסכן את השער ומנצל את כוחו הפיזי וכוח הפריצה המרשים שלו.

נציגים של פאריס סן ז'רמן וקבוצות אנגליות בכירות כמו ארסנל, טוטנהאם, ניוקאסל, צ'לסי ומנצ'סטר יונייטד עקבו במונדיאליטו אחר השחקן החתום בסנטוס עד 2026 ושערכו בשוק (14 מיליון אירו לפני הטורניר) צפוי לעלות לאחר המונדיאליטו. מאמן השדים האדומים, אריק טן האח, הודה כשנשאל לגביו: "כולם יודעים שאנחנו מחפשים חלוץ".

שם עין. טן האח (רויטרס)שם עין. טן האח (רויטרס)

היעדרותו ממשחקיה של סנטוס בימים אלה משמעותית מאוד עבור הקבוצה המדורגת במקום ה-12 בליגה הברזילאית ואשר מתקשה בגביע הסודאמריקנה. סעיף השחרור הנקוב בחוזהו הנוכחי עומד על 100 מיליון אירו, אבל יחד עם זאת מצוין בו כי משכורתו תעלה משמעותית במקרה שתוגש עבורו הצעה ביותר מ-15 מיליון אירו. כך או כך, ה"פיישי" (הדגים) מצפים להרוויח ממכירתו סכום שינוע בין 20 ל-25 מיליון אירו.

הרכב משוער (4-3-3):

קייקה אזריאס (שוער, פלמייראס); אנדרה דומיניק (מגן ימני, באהיה), ז'אן פדרוסו (בלם, קוריטיבה), דגלאס מנדס (בלם, ריפרינג מאוסטריה), קייקי ברונו (מגן שמאלי, קרוזיירו); מרלון גומס (קשר ימני, ואסקו דה גמה), אנדריי סנטוס (קשר מרכזי, ואסקו דה גמה), מרקיניוס (קשר שמאלי, מושאל מארסנל לנוריץ'); סאביו (חלוץ, פ.ס.וו איינדהובן), מרקוס לאונרדו (חלוץ, סנטוס), גילרמה בירו (חלוץ, קורינתיאנס).

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */