יום ראשון, 05.05.2024 שעה 10:48

ההיסטוריון, חולצת הרטרו והחלום במונדיאליטו

לאנדרו ביטליס הכין חולצה מיוחדת וחלם להעניק אותה, אבל הפוליטיקה שינתה הכל וכעת הוא מקווה למסור אותה לנבחרת. תומר חבז, שליח ONE לארגנטינה

|
לאנדרו ביטליס ופביאן ורטניק  (מערכת ONE)
לאנדרו ביטליס ופביאן ורטניק (מערכת ONE)

לא מעט דובר על הקשר בין הקהילה היהודית בארגנטינה, שאף הגיעה במספרים יפים למשחק הפתיחה של נבחרת ישראל במונדיאליטו מול קולומביה, אלא שכעת, מתגלה סיפורו של לאנדרו ביטליס, יהודי ארגנטינאי בן 50, שהביקור של נבחרת ישראל כעת במדינתו עשוי לאפשר לו לסגור מעגל.

ביטליס הוא יהודי גאה אשר החליט לפני מספר שנים להתחיל ולחקור את המורשת היהודית בספורט, כמה דורות אחורה, גם מתוך מטרה לקרב את ילדיו למסורת היהודית, על מנת שיידעו את עברם. הוא החל לנבור בספרים מן ההיסטוריה, לשוחח עם עיתונאים וגילה שמשחקה הראשון של ישראל לאחר הקמתה ולאחר מלחמת השחרור, היה נגד נבחרת ארה"ב.

גם השתייכותו להתאחדות הספורט היהודית "מכבי בואנוס איירס", גרמה לו להיות סקרן ולחקור אודות ההיסטוריה, הקמת מועדון מכבי וברצונו להוכיח כי קיימת מורשת והיסטוריה לספורט היהודי ברחבי העולם.

ביטליס, ביחד עם חברו פביאן ורטניק, הכינו חולצת רטרו מיוחדת מאותו המשחק. החלום שלהם היה למסור אותה בישראל עצמה, עם הגעתה של נבחרת ארגנטינה למשחק מול נבחרת ישראל, לקראת מונדיאל 2018 ברוסיה.

חולצת הרטרו (מערכת ONE)חולצת הרטרו (מערכת ONE)

ביטליס פנה להתאחדות הארגנטינאית ולנשיא קלאודיו "צ’יקי" טאפיה, כשגם השר לענייני זכויות בממשלת ארגנטינה דאז, קלאודיו אברוך, היה מעורב. התכנון? ארגנטינה תגיע למשחק בישראל כפי שעשתה לפני לא מעט מונדיאלים ובסעודה של לפני המשחק יתקיים האירוע המרגש.

טאפיה עודכן ואף נפגש עם ורטניק, הכול היה מוכן, אלא שאז החלו לחצים פוליטיים מצד ארגוני ה-BDS וההתאחדות הארגנטינאית הודיעה על ביטול המשחק. ביטליס, שראה את סגירת המעגל מתנפצת לנגד עיניו, נותר מאוכזב. הנסיעה לישראל ומסירת החולצה, שהוכנה במיוחד לכבוד חגיגות 70 השנים להקמת מדינת ישראל בוטלו, אלא שהוא נשאר עם חלום בליבו שהדבר יתקיים.

ואז התקווה חזרה אליו. המונדיאליטו שתוכנן להתקיים באינדונזיה, הועתק בשל לחצים פוליטיים למדינתו ארגנטינה והנה הזדמנות לסגירת מעגל מחודשת. אז נכון, זה לא יתקיים בישראל כמו בתכנון הראשוני, אך האפשרות לפגוש את המשלחת הישראלית קרצה לו.

פביאן ורטניק, קלאודיו אברוך, צ׳יקי טאפיה וחורחה בורוצ׳גה (מערכת ONE)פביאן ורטניק, קלאודיו אברוך, צ׳יקי טאפיה וחורחה בורוצ׳גה (מערכת ONE)

“עבורי, זה לא מאוחר אף פעם לתת את המתנה הזאת. אני יודע שכבר זה לא משהו שיכול לקרות בנוכחות טאפיה, כי הוא קצת עסוק מאז הזכייה במונדיאל ואולי במקום אחר. אבל עדיין, חשוב לי למסור את זה למשלחת הישראלית", הוא מספר ל-ONE מארגנטינה. 

כעת, לאחר ששוחח עם נציגים במשלחת הישראלית למונדיאליטו ביניהם קצין העיתונות, איתן דותן, הוא מקווה שחמש שנים לאחר התכנון המקורי והפעם בנסיבות חגיגת 75 שנים למדינת ישראל, סגירת המעגל הפרטית תתקיים בימים הקרובים.

החולצה לצ'יקי טאפיה (מערכת ONE)החולצה לצ'יקי טאפיה (מערכת ONE)
אסור לפספס
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */