יום שישי, 17.05.2024 שעה 08:49
יורוליג 23-24
79%2668-291033ריאל מדריד1
67%2554-269833פנאתינייקוס2
67%2610-269233מונאקו3
64%2612-272733ברצלונה4
64%2476-260033אולימפיאקוס5
59%2948-298534מכבי ת"א6
58%2669-280333פנרבחצ'ה7
52%2725-265733וירטוס בולוניה8
52%2815-284833אנדולו אפס9
52%2807-277733באסקוניה10
50%2661-266432פרטיזן בלגרד11
44%2496-250632ארמני מילאנו12
42%2619-262233ז'לגיריס קובנה13
39%2699-259433באיירן מינכן14
39%2617-250333ולנסיה15
32%2816-275434הכוכב האדום16
27%2803-260133וילרבאן17
15%2853-250733אלבה ברלין18
לוח משחקים
  • פנאתינייקוס
  • 72 - 81
  • מכבי ת"א
  • מונאקו
  • 80 - 79
  • פנרבחצ'ה
  • ברצלונה
  • 63 - 59
  • אולימפיאקוס

"במכבי לא יאהבו, אבל י-ם צריכה להיות ביורוליג"

שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, בראיון לפודקאסט 'שיחת היום' על ההימורים הבלתי חוקיים ("הנתונים מדאיגים"), מיסוי הזרים ובכר. חלק ב', האזינו

|
ירושלים תהיה ביורוליג? מיקי זוהר (איציק בלניצקי)
ירושלים תהיה ביורוליג? מיקי זוהר (איציק בלניצקי)

אנחנו בחלק ב' בראיון של שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, לפודקאסט 'שיחת היום עם גידי ליפקין. בראיון המיוחד לרגל יום העצמאות השר מדבר בפתיחות גדולה כפי שהוא עושה בדרך כלל ובחלק הזה הוא מדבר על ההימורים הבלתי חוקיים, המעבר של ברק בכר לכוכב האדום בלגרד, המינוי של אריאל בית הלחמי ושרון דרוקר לנבחרת ישראל וגם על כך שמי שיש לו עבר פלילי יכול לאמן בני נוער. האזנה נעימה.

מיקי זוהר בפודקאסט (מערכת ONE)מיקי זוהר בפודקאסט (מערכת ONE)

מיקי, לפני כמה שנים נעצר מאמן כדוריד שהטריד כמה בנות שהתאמנו תחתיו. לאורך כל השנים האלו דיברו על חוק המאמנים החדש. כיום עדיין אזרח עם תיק פלילי יכול לאמן ילדים מבלי להציג תעודה. איך זה ייתכן?
”לגבי מוגנות בספורט, חתמתי לאחרונה על התקנות שיעזרו להעלות את רמת המוגנות בספורט כדי שבנות שמתעמלות ומשחקות בכל מיני ענפים יהיו במצב הרבה יותר בטוח. זה היה חשוב עבורי. לגבי חוק המאמנים: הגשתי אותו בכנסת הקודמת יחד עם השר הקודם, חילי טרופר. עכשיו נפלה הממשלה וחזרנו אחורה”.

בכל פעם הממשלה נופלת והספורט נפגע.
”תחזיק לנו אצבעות שנחזיק ארבע שנים ואז נוכל לקדם את הדברים החשובים. יש המון ועדות בכנסת וגם עם ח”כ רוטמן אצליח להעביר דברים חשובים. צריך לזכור שדברים לא קורים ברגע”.

"תחזיקו לנו אצבעות שנחזיק ארבע שנים". מיקי זוהר (עודד קרני, לע"מ)"תחזיקו לנו אצבעות שנחזיק ארבע שנים". מיקי זוהר (עודד קרני, לע"מ)

המדיניות של השרה לימור לבנת הייתה להעביר תקציבים לענפים מועדפים. מירי רגב נתנה תקציב שווה לספורט העממי וההישגי. חילי טרופר החליט להשקיע תקציבים איפה שיש הצלחה ומדליות. בכל כמה שנים משהו משתנה מבחינת חלוקת התקציבים. מה המדיניות שלך ולמה אנחנו צריכים בכל פעם שבא שר חדש לשנות הכל? למה לא מחליטים על תוכנית אחת ל-20 שנה? אתם משגעים את הספורט, אין משהו אחיד ולא פלא שהספורט נמצא איפה שנמצא ולא מתרומם.
”אין ספק שיציבות זה דבר חשוב, אבל אני חייב להגיד את האמת – המדיניות שלי שונה משל השרים הקודמים. בספורט הקבוצתי צריך לבנות מלמטה, להגדיל את כמות השחקנים, ככל שיהיו לך יותר שחקנים ייצאו כוכבים, צריך מאגר שחקנים רחב יותר, ובראש הפירמידה צריך לייצר רמה תואמת לרחבי העולם, כי בסוף שילד רואה קבוצה ברמה גבוהה זה יגרום לו להירשם לחוג כדורגל, כדורסל, כדורעף או כדוריד.

"לגבי הספורט היחידני, שם זה עניין של מתקנים ורמת מאמנים, ככל שהרמה גבוהה יותר נביא הישגים גדולים יותר. צריך להעלות את רמת המאמנים באמצעות חוק המאמנים ובאמצעות שכר ולהעלות את רמת המתקנים. כשאתה מתאמן כמו שצריך ומכין את עצמך באימון, יהיה לך יותר קל במשחק”.

"המדיניות שלי שונה משל השרים הקודמים" (ראובן שוורץ)"המדיניות שלי שונה משל השרים הקודמים" (ראובן שוורץ)

הכרזת על תוספת ענקית של מיליארד שקל לספורט, אבל מנגד אנחנו יודעים שבגלל כל מה שקורה במדינה, ובגלל כל מיני התחייבויות של הממשלה הזאת לתוספת בכל מיני דברים, יהיה קיצוץ רוחבי בסופו של דבר. אתה מוכן להתחייב שמה שהתחייבת זה מה שיהיה ואם לא אז אתה תפיל את הממשלה?
”היה כבר קיצוץ רוחבי. אני אשמור על הממשלה ולא אפיל אותה, אני יודע שזו ממשלה טובה, ואני רוצה להאמין שכל מה שהתחייבו בפניי ממשרד האוצר, גם יקיימו.

"מניסיוני, כשנאבקתי על משהו ורציתי משהו הוא גם קרה, יש לי את הנחישות, הרצון והידע הפוליטי והפרלמנטרי כדי להביא הישגים ולכן אני מאמין שכל ההתחייבות לתוספת בעזרת השם תמומש, והספורט הישראלי והתרבות הישראלית יראו שנים טובות יותר”.

כל ההימורים הבלתי חוקיים, שמגלגלים עשרות מיליארדי שקלים. איפה זה עומד מבחינתך?
”רוב ההימורים בישראל לא חוקיים, הדברים האלה סופר ברורים כמעט לכולם. שמעתי על כל מה שקורה לכאורה בליגות הנמוכות ואני מחכה לממצאים של גורמים חוקרים. הסוגיה הזו תהיה חלק מהיחידה המשטרתית, טוהר המשחק זה הדבר הכי חשוב שיש. בואו נתחיל בהשוואת יחסים – למה היחסים בישראל הם הגרועים ביותר בעולם? יכול מאוד להיות שזה יקרה, הבעיה שכרגע להימורי הלייב יש התנגדות נחרצת ממשרד האוצר, הם סבורים שזה יעודד יותר הימורים בישראל”.

הימורים בלתי חוקיים (רויטרס)הימורים בלתי חוקיים (רויטרס)

פקידי האוצר האלו יודעים שיש עשרות מיליארדים של כסף שחור שמתגלגל היום?
”זה בדיוק מה שאני אומר. בסוף אנחנו צריכים להגיע להסכמות. הם מודעים שיש הימורים בלתי חוקיים אבל לא יודעים באמת מה ההיקפים, אני בטוח ששני שליש מההימורים בישראל הם לא חוקיים. הדרך היא להביא להם מחקר מקצועי שיביא להם נתונים ברורים. צריך לעשות מחקר עם חברה שמקובלת על ידי משרד האוצר ועל ידי משרד התרבות והספורט, ואז אם יהיו נתונים חותכים אולי הם ירצו ללכת למהלך שאולי ישנה קצת את התמונה.

"גם דבר כזה צריך לעשות בהדרגה, גם אם עושים הימורי לייב, צריך לעשות אותו על משחקים מרכזיים כמו למשל ליגת האלופות או המשחק המרכזי בליגת העל. משחקים מלאים בקהל, משחקים שמבוקרים ונבדקים, שאי אפשר להטות אותם.

"חקרתי ובדקתי את הנושא ואני אומר לך שהנתונים מאוד מדאיגים. חשוב לי מאוד לתקן את זה ומקווה שאצליח במשימה. דיברנו על האלימות בספורט ועל העלאת הרמה בליגות, לעומת זאת – זו משימה שאני לא יכול להבטיח שאעמוד בה. אנחנו הנבחרים לא בהכרח קובעים הכל, זה עצוב לומר, אבל יש הרבה פקידות ומערכות משפטיות שמקשות עלינו. כשאנחנו רוצים רפורמה חושבים שאנחנו רוצים להחריב את הדמוקרטיה, זה לא נכון, אנחנו פשוט רוצים שתהיה לנו אפשרות למשול”.

יש את הסיפור של פרס ישראל. למה משרד החינוך צריך לקבוע בפרס ישראל לגבי הספורט?
”משרד החינוך מחלק את כל פרסי ישראל. ממש חבל שאין פרס ישראל לספורט. יואב קיש הסביר לי את הסיפור, יש שם כל מיני בעיות בתוך הוועדה. ניסיתי, אבל לצערי בעניין הזה לא הצלחתי”.

"לא הצלחתי לסייע בפרס ישראל". זוהר (עודד קרני/לע״מ)"לא הצלחתי לסייע בפרס ישראל". זוהר (עודד קרני/לע״מ)

נהיית יותר מדי פשרן, מירי רגב הפכה להיות שרת הטקסים.
”אני לא רציתי את הטקס של המשואות. מה ששלה שלה, היא יודעת להפיק אירועים וטקסים ולבחור אנשים. והיא גם שרת תחבורה טובה”.

היא תהיה טובה כשלא יהיו לנו את הפקקים הבלתי נגמרים האלה, שהרכבת הקלה תצא ולא עוד 40 שנה.
”אני רציתי לעסוק בתרבות וספורט ואני שמח שבזה אני עוסק”.

אתה בעצמך רץ?
”לצערי יש לי בעיות קשות בגב, ארבע פריצות דיסק שהחמירו מאוד לאחר פציעה שעברתי לפני שנה וחצי. הייתי משחק כדורסל פעם בשבוע ועושה הליכות והכל נפסק. עליתי במשקל ואני חושב שגם שמים לב. אני מקווה שהמצב ישתפר ואחזור לעשות ספורט בעתיד”.

מה אתה יכול להגיד לנו שיהיה הדבר שהכי ישתנה בשנה הקרובה מבחינת הספורט הישראלי?
”אני חושב שבעיקר העלאת הרמה. אם אנחנו בשנה הבאה נראה ליגות טובות וחזקות יותר. כשאני אשמע ברחוב שאנשים אומרים לי שהליגה השנה הרבה יותר טובה מהשנה הקודמת אדע שעשיתי את שלי”.

"כשאשמע שאומרים לי שהליגה הרבה יותר טובה אדע שעשיתי את שלי" (רדאד ג'בארה)"כשאשמע שאומרים לי שהליגה הרבה יותר טובה אדע שעשיתי את שלי" (רדאד ג'בארה)

מה בנוגע למתקנים?
”הבאתי מהלך מעניין מאוד בקרן המתקנים, משהו שונה מהעבר. אני כבר לא מחלק יותר הרשאות לבנייה ואומר למקבל ההרשאה שנדבר בעוד חמש שנים כשנבוא לגזור סרט. מהיום ניתן הרשאות אך ורק לתכנון, נצבור אצלנו היתרי בנייה ומי שמקבל את ההשראה לתכנון, גומר את התכנון אצלו ברשות ומביא לי היתר בנייה למשרד ומתחייב שבתום שנה מיום קבלת האישור הוא בונה את המתקן. אם לא, אנחנו נציע את שירותינו כמשרד, לבנות במקומו את המתקן עם קבלני בית”. 

אבל כמה כסף יש לך לזה? אין מספיק.
”השנה הסכום עלה מ-265 מיליון ל-300 ומשהו מיליון ובשנה הבאה זה יעמוד על אזור 450 מיליון”.

מה אתה מתכנן לגבי בניית מתקנים חדשים?
”דיברו איתי כמה אנשים מעולם הספורט שזקוקים לאצטדיוני כדורגל וגם כמובן לאולמות כדורסל גדולים. בינתיים, נתנו פתרון לאורות בכל המגרשים. התקציב לתאורה כבר ניתן. דיברתי עם ההתאחדות ועם קרן המתקנים, הם על זה, כבר הענקנו את התקציבים. הכסף מוכן. עכשיו זה מימוש, נעשה הכל כדי שיסתיים בתוך שנה-שנתיים”.

מה אתה חושב על מאבק האליפות בישראל?
”נראה שזה כבר הוכרע, שהסיכוי שמישהו ייקח את זה ממכבי חיפה קטן. מכבי חיפה קבוצה ממש טובה ומה שכל כך עוזר לה להביא את האליפויות זו היציבות, וצריך לתת את הקרדיט על כך ליעקב שחר, שנותן לקבוצה את היציבות כבר הרבה שנים”.

"מה שכ"כ עוזר לחיפה לזכות באליפויות זו היציבות" (עמרי שטיין)"מה שכ"כ עוזר לחיפה לזכות באליפויות זו היציבות" (עמרי שטיין)

מה אתה חושב על ההחלטה של ברק בכר ללכת לכוכב האדום בלגרד?
”מצד אחד אני יכול להבין אותו כי זו יכולה להיות מקפצה לקבוצות הבכירות באירופה. הוא הולך לקבוצה טובה, אבל לא אחת מהבכירות באירופה. ההעלאה בשכר היא סבירה, אבל אני רוצה לפרגן לו, כי אם משם הוא יגיע לקבוצות בטופ האירופאי אז הוא עשה החלטה נכונה. אם הוא ימצא את עצמו בעוד שנה-שנתיים חוזר לישראל אז ההחלטה שהוא עשה תתברר כלא טובה”.

מתי יספרו אותנו באירופה?
”כשיהיה מספיק כסף בכדורגל הישראלי כדי להעלות פה את הרמה. אני מתכנן לעשות את זה. כבר בשנה הבאה יהיה יותר כסף בכדורגל הישראלי, אני מקווה שנביא את האפשרות לעוד תורמים להצטרף לכדורגל הישראלי ולהעלות פה את הרמה”.

עד תחילת יוני, קבוצות כבר רוצות להתכונן לעונה הבאה ולהחתים זרים.
”נכון. אני כבר אומר להם שבשורה אחת יש, תוספת תקציבים. בנוסף, סיכמתי עם רשות המיסים שעד יוני-יולי יוכרע נושא המס של הזרים”.

איך אתה רואה את מכבי ת”א ביורוליג? אתה זוכר שלפני כמה חודשים כבר רצו לשלוח את עודד קטש הביתה?
”במכבי זה ברור שתמיד יש לחץ ורוצים הישגים כאן ועכשיו. עודד קטש הוא מאמן של שחקנים, שחקנים משחקים בשבילו, אוהבים אותו ברמה של חבר ונותנים לו את הדם על המגרש וזה חשוב בספורט.

"מאמן של שחקנים". קטש (איציק בלניצקי)"מאמן של שחקנים". קטש (איציק בלניצקי)

"במכבי ת”א הוא בנה תמהיל של שחקנים שונה מבעבר. בעבר תמיד התעקשו על סנטר, שזה משחק יותר עומד. הוא בחר ללכת על קבוצה יותר דינמית, עם יותר גארדים מוכשרים ושחקנים שהם יותר פאוור-פורוורדים ולא סנטרים, וזה עובד לו. המשחק המהיר הזה עובד לו. מכבי מביאה הרבה ניצחונות”.

מכבי ת”א תעבור את מונאקו או לא?
”אנחנו מדברים עוד לפני שהתחילה הסדרה. אני חושב שהם יעברו את מונאקו ושבפיינל פור הכל פתוח. אם אצליח במסגרת הלו”ז, אטוס לפיינל פור אם מכבי תעפיל אליו. אני חושב שכן כדאי שאשתתף באירוע הזה, אני מת על כדורסל”.

בניגוד לכדורגל, בכדורסל היורוליג זו ליגה סגורה.
”אני לא חושב שבמכבי ת”א יאהבו את מה שיש לי לומר, אבל אני חושב שלהפועל ירושלים יש מקום ביורוליג ושגם הם צריכים להיות ביורוליג. ירושלים, בהיקף התקציבים, המתקן והקהל שיש לה היא מתאימה ליורוליג, ואם זה יקרה זה יחזק גם את מכבי וגם את הספורט הישראלי. ההצטרפות של אדלסון להפועל ירושלים תעזור להם מאוד”.

"צריכים להיות ביורוליג". שחקני הפועל ירושלים (אורן בן חקון)"צריכים להיות ביורוליג". שחקני הפועל ירושלים (אורן בן חקון)

הליגה בכדורסל די נאבדה כי אין פה יותר מדי ישראלים טובים. כשהביאו את הזרים סירסו פה כמעט את כל הישראלים.
”התכלית של הרפורמה זה שרק הקבוצות שמשחקות עם ארבעה זרים או פחות יקבלו את הכסף מהמדינה”.

מה אתה חושב על המינוי של אריאל בית הלחמי למאמן נבחרת ישראל?
”הוא מאמן מצוין, הכרתי אותו שנים וראיתי אותו מאמן. הוא מינוי טוב ואני מאחל לו בהצלחה. יש לנו כדורסלנים מצוינים. אני אוהב את שרון דרוקר ושמח שהוא עוזר המאמן. היו שנים שהייתי יו”ר מכבי קריית גת ורציתי שהוא יבוא לאמן בקריית גת, אבל זה היה קטן עליו”.

אולי היום הוא יסכים.
”היום כבר אין כלום בקריית גת”.

אתה לא דואג שיקימו מחדש?
”היה סיפור שדיברו עליו שבמהלך אחד המשחקים הקבוצה הפסידה והלכתי לדבר עם השחקנים כחבר כנסת. הבנתי שפה אני צריך לעשות ‘קאט’. קבוצה זה רגש, אתה אוהב אותה כמו שאתה אוהב את המשפחה שלך. התנתקתי מזה”.

היה מבוקש בקריית גת. דרוקר (חגי מיכאלי)היה מבוקש בקריית גת. דרוקר (חגי מיכאלי)

אז כשתפרוש מהפוליטיקה תחזור לשקם את מכבי קריית גת?
”אני לא מתכוון לפרוש בקרוב, בעזרת השם יש עוד הרבה שנים לפניי בפוליטיקה. פוליטיקה זה דבר קשה ומתיש, אך גם ממכר, זה דבר שקשה להוציא אותו מהוורידים. זה כמו הספורט, הספורטאים, אגב, מאוד נמשכים לנושאים הפוליטיים, כי זו תחרות, אתה רוצה לנצח, להיות שר, חבר כנסת, להשפיע, לעשות ולקדם. אני אוהב את זה מאוד. אני אוהב גם להתראיין, להביע את העמדות שלי בצורה ברורה”.

אתה מקבל לפעמיים מלמעלה, מראש הממשלה, מסרים של 'תסתום את הפה השבוע'?
”להיפך, כל הזמן אומרים לי להתראיין עוד. אני חושב שאני מצליח להעביר את המסרים נכון”.

אולי היית צריך להיות שר ההסברה.
”שר התרבות והספורט זה 100 אחוז מבחינתי”.

איזה זמר אתה הכי אוהב חוץ מהבן שלך?
”אני אוהב המון זמרים, כמעט את כל הסוגים מכל פלגי הקשת המוזיקלית”.

"כל הזמן אומרים לי להתראיין עוד". מיקי זוהר (אורן בן חקון)"כל הזמן אומרים לי להתראיין עוד". מיקי זוהר (אורן בן חקון)

איזה שיר הכי מדבר אליך?
”התגעגעתי למיכל (צוחק). יש הרבה שירים – סהרה של טונה ויסמין מועלם. אני אוהב גם את השיר קרן שמש של בניה ברבי”.

מה תהיה הצלחה גדולה עבורך כשר הספורט ומה כישלון גדול?
”כישלון גדול שלי יהיה אם לא אמגר את תופעת האלימות בספורט. זה מבחינתי יהיה כישלון שיהיה לי קשה לשאת אותו ואני אקח אותו מאוד קשה”.

מה אם איתמר בן גביר ויריב לוין שעסוקים מאוד בשאר הדברים לא יבואו לסייע לך?
”אני לא אוותר להם עד שהם יעשו את זה, והם יעשו את זה כי הם כבר אמרו לי שהם יעשו את זה. הם יעשו המון למען מיגור האלימות בספורט. ההצלחה הכי גדולה תהיה אם אראה את רמת הספורט הישראלית עולה בכמה דרגות”.

ואנחנו לא הולכים למלחמת אחים פה?
”זו השאיפה הכי גדולה שלי היום, למנוע את מלחמת האחים ושנאת האחים פה. אני באמת נאבק למען זה כי בסוף אם תהיה שנאת אחים לא יישאר פה כלום”.

"השאיפה הכי גדולה היא למנוע את מלחמת האחים" (רויטרס)"השאיפה הכי גדולה היא למנוע את מלחמת האחים" (רויטרס)

אתה חושש שאנחנו עלולים להגיע למצב הזה?
”אנחנו כבר שם, יש פה שנאת אחים גדולה וצריכים להנמיך את הלהבות, לוותר על הסיפור הזה של שנאת חינם, להבין שאנחנו פה ביחד בהצלחה, בכישלון ובכל דבר. בואו נאהב אחד את השני, נפסיק לשנוא, נמשיך להתווכח ולא להסכים אבל נדע לחיות פה בכבוד הדדי, זה הדבר החשוב ביותר. חג עצמאות שמח”.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */