יום שישי, 03.05.2024 שעה 19:35
ליגה ספרדית 23-24
8422-7133ריאל מדריד1
7339-6833ברצלונה2
7140-6933ג'ירונה3
6439-6233אתלטיקו מדריד4
5833-5333אתלטיק בילבאו5
5135-4633ריאל סוסיאדד6
4939-4133בטיס7
4738-3733ולנסיה8
4555-5433ויאריאל9
4345-4133חטאפה10
3949-3733אוססונה11
3838-3133אלאבס12
3846-4233סביליה13
3741-3033לאס פלמאס14
3442-2733ראיו וייקאנו15
3239-2733מיורקה16
3150-3733סלטה ויגו17
2646-2333קאדיס18
2161-3633גרנאדה19
1467-3233אלמריה20
לוח משחקים
  • חטאפה
  • שישי, 03/05, 22:00
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל סוסיאדד
  • שבת, 04/05, 15:00
  • לאס פלמאס
  • ריאל מדריד
  • שבת, 04/05, 17:15
  • קאדיס
  • ג'ירונה
  • שבת, 04/05, 19:30
  • ברצלונה
  • מיורקה
  • שבת, 04/05, 22:00
  • אתלטיקו מדריד
  • אוססונה
  • ראשון, 05/05, 15:00
  • בטיס
  • סלטה ויגו
  • ראשון, 05/05, 17:15
  • ויאריאל
  • ולנסיה
  • ראשון, 05/05, 19:30
  • אלאבס
  • ראיו וייקאנו
  • ראשון, 05/05, 22:00
  • אלמריה
  • סביליה
  • ראשון, 05/05, 22:00
  • גרנאדה

כוכב נופל: ההתרסקות של אנסו פאטי בברצלונה

הכישרון הצעיר נחשב בעבר ליורש של מסי, אך כעת מועמד להימכר בעקבות הירידה במעמדו. מי המועמדות לצרפו ולמה חזרת הפרעוש לא תעזור לו לשפר את מצבו?

|
אנסו פאטי (רויטרס)
אנסו פאטי (רויטרס)

בקיץ 2021, אחרי שליאו מסי חולל רעידת אדמה בעולם הכדורגל כשעזב את ברצלונה לטובת פאריס סן ז'רמן, קיבל אנסו פאטי את החולצה מספר 10 של בארסה. במועדון התייחסו אז לכוכב הצעיר (בן 20 כיום) כיורש הטבעי לארגנטינאי ותלו בו תקוות כמי שעשוי להיכנס לנעליו.

חלפו כמעט שנתיים ופאטי רחוק מלהצדיק את הציפיות, עד כדי כך ששוב ושוב מתפרסמות ידיעות על הכוונה של ברצלונה למכור אותו. כל הסימנים מעידים על כך שבעונה הבאה הוא ילבש מדים של מועדון אחר ורבים מהעיתונאים המסקרים את הקבוצה והאוהדים שלה משוכנעים שהוא יעזוב, השאלה רק לאיזו קבוצה ובאיזה מחיר.

אנסו פאטי ויירה נחשב כבר כמה שנים לכוכב העתיד של בארסה. הוא השחקן הצעיר ביותר שכבש שער עבורה בליגה ובליגת האלופות, הצעיר ביותר בתולדות הליגה הספרדית שכבש ובישל והכובש הצעיר ביותר בהיסטוריה של ליגת האלופות. הוא גדל ב"מאסיה", האקדמיה המפורסמת של ברצלונה, ערך הופעת בכורה בקבוצה הבוגרת עוד לפני שמלאו לו 17 שנה (השני הצעיר ביותר שעשה זאת), וגם הפך לכובש הצעיר בהיסטוריה של נבחרת ספרד כשהבקיע בניצחון 0:4 על אוקראינה עוד לפני שמלאו לו 18 שנה.

בהתחלה נחשב למבטיח. פאטי (La Liga)בהתחלה נחשב למבטיח. פאטי (La Liga)

למרות זאת, פאטי לא הצליח עד כה להטביע את חותמו, בעיקר בגלל פציעה ממנה סבל בנובמבר 2020 אשר גרמה לו להיעדרות ממושכת ושממנה לא התאושש כליל עד היום.

כאשר צ'אבי מונה למאמן הכל ציפו לפריצה של פאטי בהדרכת האיש שמזוהה כל כך עם המועדון וטיפוח הכישרונות הצעירים בו, אבל זה לא קרה. פאטי ממעט לשחק וצ'אבי טוען כמעט בכל מסיבת עיתונאים שהסיבה לכך היא התחרות הקשה על מקום בהרכב.

הכוכב ממעט לשחק. צ'אבי ואנסו פאטי (La Liga)הכוכב ממעט לשחק. צ'אבי ואנסו פאטי (La Liga)

פאטי הוא למעשה האופציה החמישית בלבד בהתקפה של ברצלונה והמאמן לא ממהר לבצע שינויים לנוכח שביעות רצונו מהקבוצה המוליכה בבטחה את טבלת הליגה הספרדית ונמצאת בדרך לזכייה באליפות. לפני פאטי משחקים לא רק הכוכב הגדול רוברט לבנדובסקי, אלא גם אוסמן דמבלה, ראפיניה ופראן טורס. גם המעבר של צ'אבי למערך הכולל ארבעה קשרים ושני חלוצים בחלק מהמשחקים לא תורם למצב שלו.

פאטי מסוגל לשחק בכל עמדה בחלק ההתקפי, אבל המספרים שלו בשתי העונות האחרונות מאכזבים. העונה הוא ציפה לפרוץ אחרי שחזר מהפציעה ורשם עד כה 38 הופעות בכל המסגרות (25 בליגה), 7 שערים (4 בליגה) ו-4 בישולים (3 בליגה). לאכזבתו הרבה הוא פתח 12 פעמים בלבד בהרכב (10 בליגה) והירידה במעמדו עלתה לכותרות לאחר שאביו תקף את בארסה בראיון לתחנת הרדיו 'קדנה קופה'.

"מספר 10 של ברצלונה הוא השחקן הכי טוב, אבל מקבל רק שלוש דקות פה שתי דקות שם", התלונן בורי פאטי. "זה מאכזב אותי, מגיע לנו יותר. הוא שיחק הרבה כאשר מסי, לואיס סוארס ואנטואן גריזמן היו בקבוצה, אז למה עכשיו הוא נעלם? גם כשהוא כבר משחק הכדור בקושי מגיע אליו. אני עצבני, אמרתי לו שכדאי לו לעזוב, אבל הוא לא הסכים ורוצה להישאר. אם זה היה תלוי בי - אנסו כבר היה עובר למועדון אחר. אני כבר לא מגיע למשחקים, כי אין לי סיבה לעשות את זה. לחצו עליו לחזור מהר מהפציעה אבל שכחו אותו".

האב יצר סערה. פאטי (האתר הרשמי של ברצלונה)האב יצר סערה. פאטי (האתר הרשמי של ברצלונה)

בעיתונות הספרדית דיווחו שהראיון הזה עורר זעם רב בברצלונה, בייחוד מכיוון שהאב הגיע יומיים קודם לכן למשרדי המועדון ושוחח על המצב של בנו עם שני המנהלים הבכירים בצוות המקצועי, מתאו אלמני וג'ורדי קרויף. כמו כן, נכתב שההנהלה שוחחה עם סוכנו של השחקן, ז'ורז'ה מנדש, והזהירה אותו לבל יחזור המקרה על עצמו.

צ'אבי הגיב כשנשאל על כך: "מה שמעניין אותי זה רק מה שאנסו עושה ולא מה שאבא שלו אומר. לאבא ולמשפחה אני לא מייחס חשיבות. גם אני כשחקן הייתי במצבים כמו שלו. אבא שלו סובל בגלל מה שקורה לבן שלו ואני מבין אותו. את אנסו אני רואה עובד באימונים. אני מאמין בו והראשון שרוצה שהוא יצליח. אם הוא היה משחק הייתם שואלים אותי על שחקן אחר שהיה יושב על הספסל, אבל הוא מבין את המצב. לדעתי הוא מקבל מספיק דקות ובכל פעם הופך לשחקן חשוב יותר. הוא רק בן 20 אז צריך סבלנות".

"לא מעניין מה שאבא שלו אומר". צ'אבי (רויטרס)"לא מעניין מה שאבא שלו אומר". צ'אבי (רויטרס)

פאטי אולי משחק מעט יחסית לציפיות ממנו ולציפיות שלו, אבל בהתחשב בדקות המשחק שהוא מקבל הוא מעורב בשער בכל 142 דקות. מדובר במאזן טוב יותר משל פראן טורס, אבל פחות טוב משל לבנדובסקי, דמבלה וראפיניה.

ג'רארד פיקה העביר ביקורת על האב: "רוב הכדורגלנים מגיעים מהרחוב ולא מוכנים להתמודדות עם מה שמצפה להם בקריירה. הם מוקפים בבני המשפחות שלהם, אבל אותם בני משפחה לא למדו לייצג שחקנים ולשבת עם אנשי מקצוע. בגלל זה המנטליות של הכדורגלנים היא כזו שלפני שהם חותמים אצל סוכן הם דואגים שהאבא או האח שלהם ירוויח כסף. זו טעות, כי אתה צריך להפקיד את גורלך בידיים של אנשים מוכשרים. זה עולם אפל".

עולם אפל. ג'רארד פיקה (La Liga)עולם אפל. ג'רארד פיקה (La Liga)

פאטי אכן עדיין מתגורר עם עם הוריו ואביו משפיע עליו מאוד. גורם במועדון אמר לעיתון 'אתלטיק': "אי אפשר להאשים את השחקן במה שאבא שלו עשה, אבל כל הדברים שנאמרו היו שליליים וזה בדיוק ההפך ממה שהשחקן צריך עכשיו".

מי שיכול להבין את פאטי הוא בויאן קרקיץ', שבין 2007 ל-2011 נחשב לכישרון צעיר של ברצלונה לפני שנאלץ לעזוב אותה בגלל דקות משחק מעטות שקיבל: "אנסו צריך לעבור תהליך ועדיין נחשב לשחקן של הקבוצה הראשונה. לא צריך להטיל עליו אחריות יותר ממה שמוטל עליו בשלב הזה".

"פאטי צריך לעבור תהליך". בויאן קרקיץ' (רויטרס)"פאטי צריך לעבור תהליך". בויאן קרקיץ' (רויטרס)

אחרי שפאטי הבקיע בניצחון 0:4 על אלצ'ה נכתב שהוא סתם פיות של מבקרים. כשחגג את אותו שער הוא רץ לנקודת הקרן, שם התחבק עם חברו הטוב אלחנדרו באלדה שהתחמם באותו זמן על הקווים. למרות זאת, הוא לא הסיר את הספקולציות וסימני השאלה מעל עתידו. אותו שער מול האחרונה בטבלה לא אומר שום דבר, שכן היריבה לא הייתה כזו שמסוגלת להוות מבחן אמיתי עבורו ונראתה מפורקת פיזית ומנטלית.

לאחר מכן, בתבוסה 4:0 לריאל מדריד בחצי גמר גביע המלך, פאטי שוב לא עלה בהרכב ושותף כמחליף רק החל מהדקה ה-60 כשהתוצאה הייתה כבר 3:0 לבלאנקוס, מבלי שהייתה לו יכולת אמיתית להשפיע. גם מול אלצ'ה הוא לא הלהיב מלבד השער שכבש מכיוון שאיבד כדורים, לא נראה בטוח בעצמו והתקשה להשפיע במחצית הראשונה. אותו שער היה הראשון שלו בליגה מאז חודש אוקטובר והוא ממש לא נראה כמו שחקן שיכול להשפיע במעמדים גדולים.

ב-2020 דווח שמנצ'סטר יונייטד הציעה עבור פאטי 100 מיליון אירו וברצלונה סירבה למכור אותו. סביר להניח שאם תגיע שוב הצעה בסדר גודל שכזה בבארסה לא יהססו להיפרד ממנו. בעיתון "ספורט" נכתב שפרידה ממנו תמורת הצעה טובה נלקחת בחשבון. הספקולציות התגברו אחרי שאביו בורי הפסיק לעקוב אחרי ברצלונה באינסטגרם והחל לעקוב אחרי באיירן מינכן וקבוצות מהפרמייר ליג.

בדרך לאנגליה? פאטי (האתר הרשמי של ברצלונה)בדרך לאנגליה? פאטי (האתר הרשמי של ברצלונה)

על פי הדיווחים ארסנל, מנצ'סטר יונייטד, ליברפול וניוקאסל מעוניינות בפאטי ומנדש בודק עבורו את האפשרויות. הסוכן הפורטוגלי הזהיר את ברצלונה שישיבה ממושכת שלו על הספסל תפחית בצורה ניכרת את מחירו, שעל פי אתר "טרנספרמרקט" ירד עד כדי 35 מיליון אירו בלבד (ירידה של 15 אחוז). בעקבות זאת נחשבת ארסנל למועמדת העיקרית לצרפו ובתקשורת הבריטית פורסם ש-50 מיליון אירו יספיקו לה.

לעומת זאת ב'מנצ'סטר איבנינג ניוז' נכתב שאם מנצ'סטר סיטי תרכוש אותו היא תצטרך לשלם 90 מיליון אירו, הסכום שדורשת ברצלונה לדברי העיתון תמורת השחקן החתום עד 2027. בברצלונה סבורים שצ'אבי ישתף אותו יותר לקראת סוף העונה, כאשר מאבק האליפות יוכרע סופית במטרה להעלות את מחירו. ב'קלצ'יו ליין' האיטלקי פורסם שמילאן בודקת את האפשרות לצרפו במקום רפאל לאאו שעשוי לעזוב.

גם לואיס אנריקה לא מחזיק ממנו

גם שמה של צ'לסי הוזכר כמי שעשויה לצרף את פאטי, אבל נראה שהסיכויים לכך אינם גבוהים. הסיבה: מאמנה המיועד לואיס אנריקה, שהדריך אותו בנבחרת ספרד, אינו נחשב למי שמעריך אותו במיוחד.

לא מעריך את פאטי. לואיס אנריקה (רויטרס)לא מעריך את פאטי. לואיס אנריקה (רויטרס)

לאחר שפוטר מתפקידו בעקבות הכישלון בפנדלים מול מרוקו בשמינית גמר המונדיאל צוטט אנריקה כמי שאמר: "יש שחקן אחד שזימנתי לסגל שהייתי מעדיף לזמן מישהו אחר במקומו, כי הוא לא ענה על הציפיות ולא אומר מה שמו". לדברי ה'מארקה' מדובר בפאטי, ששולב כמחליף בהפסדים ליפן (2:1 בשלב הבתים) ולמרוקו.

גם המצב הכלכלי הקשה של ברצלונה וכוונתה לעמוד בחוקי הפייר פליי משחקים תפקיד. בשל כך היא צפויה למכור שחקנים ולהחתים במקומם כאלו שסיימו חוזה. לצד הצורך בחיזוק הסגל בהגנה ובקישור נראה שתהיה כוונה לוותר על אחד החלוצים.

אם לפני שנתיים שלוש אף אחד במועדון לא היה מוכן לשמוע על מכירה של פאטי, כעת המצב שונה ולא חסרים כאלו הטוענים שהתקופה הנוכחית מתאימה על מנת להעשיר את הקופה באמצעות מכירת שחקן אטרקטיבי שכל עתידו לפניו. הוא משתכר 12 מיליון אירו בעונה, סכום גבוה יחסית לדקות שהוא מקבל והרצון לחסוך את משכורתו מהווה סיבה נוספת לנכונות למכור אותו. במקביל, בספרד ובברזיל דווח שבארסה מתעניינת כחלוצה של אתלטיקו פרנאנסה ויטור רוקה בן ה-20, אבל קבוצתו דורשת עבורו 45 מיליון אירו.

יתפוס לפאטי את המקום בסגל? ויטור רוקה (רויטרס)יתפוס לפאטי את המקום בסגל? ויטור רוקה (רויטרס)

טענות לגבי מתיחות בין מסי לפאטי

הידיעות לגבי עזיבה אפשרית של פאטי מפורסמות במקביל לניסיונות של ברצלונה להחזיר את לאו מסי. בקטאלוניה ישמחו לראות שוב את האליל הגדול במדי המועדון עימו הוא מזוהה כל כך, אבל יחד עם זאת ברור שאם הארגנטינאי יגיע יהיה זה על מנת לשחק ולא לשבת על הספסל, מה שמסבך עוד יותר את המצב מבחינת פאטי.

מסי, שספג השבוע שריקות בוז מאוהדי פ.ס.ז’, יהפוך לשחקן חופשי בסיום העונה. באתר האוהדים 'קולה מאניה' נכתב שהתוכנית של בארסה היא למכור את פאטי ושבין הארגנטינאי לבינו שוררת מתיחות. הסיבה לכך היא שפאטי היה מיוצג בעבר על ידי רודריגו מסי, אחיו הבוגר של לאו וכיום מיוצג על ידי מנדש.

הפרעוש לא בא לשבת על הספסל. אנסו פאטי עם ליאו מסי (רויטרס)הפרעוש לא בא לשבת על הספסל. אנסו פאטי עם ליאו מסי (רויטרס)

לא הכל ממהרים לחגוג את שובו הצפוי של מסי וקוראים למכירת פאטי. העיתונאית הוותיקה כריסטינה קוברו לא הסתירה את דעתה בתוכנית טלוויזיה: "זמנו של מסי עבר, אולי הוא יגיע לברצלונה בשביל חגיגות ומכירת חולצות, אבל מספר 10 שלי הוא אנסו פאטי. הוא שחקן העתיד".

אוהדי ברצלונה לא משמיעים את קולם במשחקים ולא קוראים לצ'אבי לשתף יותר את פאטי. הם מרוצים מהתפקוד של הקבוצה ולא דורשים שישחק, מכיוון שהם מבינים שהסיכוי לכך אינו גבוה כאשר הוא אינו במיטבו בזמן שבארסה מדורגת במקום הראשון. ואכן, כל עוד ברצלונה מצליחה נראה שלא יחול שינוי במצבו וההתפתחויות בנושא צפויות לצבור תאוצה כשתגיע הפגרה. 

יהפוך לכוכב בבארסה? הבכורה של גארידו
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */