יום רביעי, 15.05.2024 שעה 10:56
ליגה לאומית 23-24
 פלייאוף עליון 
7022-5735עירוני ק"ש1
6631-5435עירוני טבריה2
6644-6335בני יהודה3
5936-5835הפועל נוף הגליל4
5056-6435מכבי יפו5
5058-6335הפועל ניר רמה"ש6
5052-4235מכבי הרצליה7
4643-4535הפועל א.א. פאחם8
 פלייאוף תחתון 
4947-5335הפועל עכו1
4346-3635מ.ס כפר קאסם2
4140-4335הפועל ר"ג3
4058-4335סקציה נס ציונה4
3953-4135הפועל עפולה5
3847-3535הפועל כפ"ס6
3747-3035הפועל ראשל"צ7
2080-3335איחוד בני שפרעם8
לוח משחקים
  • הפועל נוף הגליל
  • שישי, 17/05, 16:00
  • הפועל א.א. פאחם
  • בני יהודה
  • שישי, 17/05, 16:00
  • הפועל ניר רמה"ש
  • עירוני ק"ש
  • שישי, 17/05, 16:00
  • מכבי הרצליה
  • עירוני טבריה
  • שישי, 17/05, 16:00
  • מכבי יפו
  • סקציה נס ציונה
  • שישי, 17/05, 16:00
  • הפועל עפולה
  • הפועל עכו
  • שישי, 17/05, 16:00
  • הפועל כפ"ס
  • מ.ס כפר קאסם
  • שישי, 17/05, 16:00
  • איחוד בני שפרעם
  • הפועל ראשל"צ
  • שישי, 17/05, 16:00
  • הפועל ר"ג

"עד מחזור 12 כל בן אדם שאל מי תעלה איתנו"

לראשונה מאז עזב את מכבי פ"ת, שי ברדה הגיע לפודקאסט "שיחת היום" ב-ONE ודיבר על הפרידה מהמלאבסים, התדמית והאם יחזור לעבוד עם דראפיץ'? האזינו

|
שי ברדה (ראובן שוורץ)
שי ברדה (ראובן שוורץ)

שי ברדה פתח את עונתו במכבי פ"ת עם הצלחה גדולה: 14 ניצחונות בכל המסגרות, קרוב ל-90% הצלחה והעפלה לשמינית גמר גביע המדינה לאחר ניצחון על הפועל ירושלים, אחת הקבוצות הטובות בליגת העל. אלא שההמשך היה פחות טוב: ארבעה הפסדי ליגה רצופים הובילו לפיטוריו, בעוד פ"ת הייתה מדורגת עדיין חזק בצמרת.

ברדה, עבר מספר תחנות: החל בהצלחה גדולה בבית"ר ירושלים ובהמשך במכבי נתניה, כאשר מאוחר יותר חזר לקדנציה שנייה בבית"ר אשר הסתיימה בהתפטרותו. לאחר מכן, הוא אף ניסה להציל את נוף הגליל מירידה לליגה הלאומית – משימה שלא צלחה. 

לקחו לו מספר שבועות להטעין מצברים, כשרק בסוף השבוע שעבר הוא הסכים סוף סוף להתראיין ולדבר. בראיון מיוחד בפודקאסט "שיחת היום" של ONE עם תומר חבז וגידי ליפקין, הראשון מאז עזב את מכבי פ"ת, הוא גולל את השתלשלות העניינים במלאבס תוך כדי סיפורים מתוך המועדון, דיבר על דרכו כמאמן, עידן טולקומטי, הסיום במכבי נתניה, האם יחזור לעבוד עם סלובודאן דראפיץ' ומה ההצעה שתגרום לו לשוב לקווים. האזינו:


שי ברדה בפודקאסט "שיחת היום" (מערכת ONE)שי ברדה בפודקאסט "שיחת היום" (מערכת ONE)

שלום שי ברדה, מה שלומך?
“אני בסדר גמור. משתדל ללמוד מדברים שקרו ולנוח. זה די חדש, פעם ראשונה שאני מפוטר באמצע עונה, אבל לומדים”.

אתה חושב שאם היית נשאר תמונת המצב הייתה אותו הדבר? הפיטורים שלך היו מיותרים?
”אני לא מסתכל על זה בצורה כזו. מכבי פתח תקווה חשובה לאבי לוזון יותר מהכל והוא קיבל את ההחלטה, אני כן צריך לדעת מה קרה בארבעת המחזורים שלדעתי היו הסיבה לפיטורים”.

מה קרה בחזרה מהפגרה?
”אבי לוזון הגדיר לי שתי מטרות כשהגעתי למכבי פתח תקווה. אחת, עליית ליגה, והשנייה היא להשביח שחקנים ממחלקת הנוער. אני חושב שכל אגודה צריכה להתנהל בצורה כזאת עם מחלקת הנוער. מבחינת נקודות השגנו כמות גדולה של נקודות, ברוב המשחקים עם כדורגל טוב, בחלק פחות טוב. אני כן אומר ששיתוף הפעולה עם אבי היה מצוין ופורה”.

שי ברדה (אורן בן חקון)שי ברדה (אורן בן חקון)

אז הופתעת מההחלטה שלו להיפרד ממך?
”תראה, זה אף פעם לא נעים להיות בסיטואציה כזו, אבל אני צריך להסתכל על עצמי. היו ארבעה הפסדים, אחד מהם לפני הפגרה לאדומים אשדוד, והיו הרבה סיבות. אני צריך להסתכל על עצמי ולשאול למה ההפסדים האלה קרו וקלקלו את המאזן. אני לא מצטרף לחגיגות שקבוצת כדורגל צריכה לעלות ליגה מוקדם. אין דבר כזה, במיוחד לא בליגה הלאומית. אני צריך להסתכל על עצמי ולהסתכל איך בארבעת ההפסדים האלה הייתי יכול לעשות קצת יותר טוב".

“בוא ניקח דברים אובייקטיבית. אני לא הבנתי כמה הקבוצה הזו תלוי בשחקן שבעצם רק עלה מהנוער, שלדעתי הולך להיות השחקן הבא: עידן טוקלומטי. אציין נתון –  הקבוצה הבקיעה ב-13 משחקים 29 שערים, מתוכם 22 שערים טוקלומטי או בישל או כבש, או היה מעורב בהם. זה נתון מטורף. אגב גם עכשיו בתקופה הזו, בכל גול של מכבי פתח תקווה הוא כובש או מבשל. זו סוג של תובנה שאני צריך לקחת על עצמי”.

בעצם הקבוצה לא הייתה מאוזנת.
”אני לא חושב שהיא לא הייתה מאוזנת, אבל אני כן חושב שהייתי יכול למצוא פתרונות אחרים ברגע שזה קרה. אני צריך להסתכל על זה שהשגתי אחוז מסוים של ניצחונות וצריך לדעת לצאת מארבעת ההפסדים האלה. אגב, לא ארבעה הפסדים, אלא שניים ואז ניצחון בגביע המדינה מול קבוצה מליגת העל. אבל כן הייתי צריך לנסות למצוא את הפתרונות. זה לא הלך, אבי קיבל החלטה, הוא איש שאני באמת מכבד ומעריך. חשבתי שנוכל להמשיך לפרק זמן יותר ארוך, אבל בעל המאה הוא בעל הדעה”.

שי ברדה (ראובן שוורץ)שי ברדה (ראובן שוורץ)

אמרו שה”טעות” שלך הייתה חלוקת הניצחונות.
”אני אכניס אתכם לשיחות עם אבי: במהלך כל ששת החודשים הללו היו באמת אחוזי הצלחה מדהימים שלא מאפיינים קבוצת כדורגל והמשבר היה צריך להגיע, והוא הגיע. אני חושב שיש תקופות בכדורגל שאתה צריך לדעת שאתה בתקופה פחות טובה, לקחת את הנקודה ולהשתדל שהרצף לא יהיה. אני חושב שאין קבוצה בעולם שלא נמצאת בתקופה פחות טובה, גם מזה נלמד”.

מה בכל זאת קרה אחרי פתיחה כל כך טובה?
”הכל זה תירוצים. בסוף הביטחון נפגע לשחקנים ופתאום דברים שהלכו בקלות במהלך 13 המשחקים הללו, לא נראו ככה בהמשך. בנוסף, קבוצות למדו אותנו וזה נהיה אתגר לנצח את מכבי פתח תקווה. בואו נודה, עד מחזור 12 כל אדם במדינה, ואני ואבי לא יכולנו לסבול את זה, היה שואל מי תעלה ביחד עם מכבי פתח תקווה וככה זה היה נראה וקבוצות למדו אותנו”.

שי ברדה (שחר גרוס)שי ברדה (שחר גרוס)

הבאתם שוער מנוסה (דני עמוס), אבל יכול להיות שהוא היה הבעיה של הקבוצה?
”בואו נדבר בעובדות. כל שחקן שרציתי קיבלתי וזה ממש לא דבר שמובן מאליו בכדורגל שלנו. דני עמוס – אני לא חושב שיש איש כדורגל שיכול לחשוב על שוער ברמה כזאת שיכול להגיע לליגה הלאומית. תומר לוי שהפכתי אותו לקפטן של הקבוצה, שני מגנים מצוינים כמו ירדן כהן והינדי. ברנקו ורגוץ’ שהיה אצלי בנתניה שלוש שנים או שנתיים, לידו דולב אזולאי שהיה אצלי בשלוש קדנציות וילד שגילינו מהנוער, הדר פוקס, שאתוודה שהגיע כחריג גיל וקנה את המקום שלו ביושר.

“יש דברים שנעשים בדיעבד וגם שוב בואו נדבר על נתונים – מכבי פתח תקווה ספגה בששת המשחקים הראשונים שני שערים בלבד. לאחר מכן אני מסכים שהיו דברים שכן היינו צריכים לטפל במשחק ההגנה, אבל בסופו של דבר הסטטיסטיקה היא זו שמתאזנת ואני לא חושב שהייתה שם בעיה מבחינת השחקנים. יכול להיות שהיינו צריכים להיות יותר מאוזנים, אבל יש פה משהו שהוא מצחיק – איך יכול להיות שזה אותו מאמן ואותם שחקנים ואחרי 13 משחקים הכל מתהפך?”.

דני עמוס מאוכזב (ראובן שוורץ)דני עמוס מאוכזב (ראובן שוורץ)

ואמרת את זה לאבי לוזון?
”אני אפתיע אותך, אבי לוזון במהלך כל השיח נתן לי תחושה שהוא הבין ביחד איתי שזו סוג של דינמיקה שצריכה להשתנות. השחקנים איבדו ביטחון כי זה לא משהו שהם היו רגילים אליו ואני חייב גם לומר שבמהלך הקריירה זה קרה לי לפחות שלוש פעמים ומאמן נמדד בסיטואציות הללו”.

בעלי קבוצות צריכים להיות סבלניים יותר? הופתעת כשאבי לוזון הודיע לך על הפיטורים?
”אני חושב שאתם בתקשורת עשיתם לי את העבודה הרבה יותר קלה. כשמאמן קם בבוקר אחרי משחק וקורא שיש מועמדים להחליף אותו. אני באמת לא מגיע ממקום של לשכנע בעלים, בעל המאה הוא בעל הדעה”.

אם היית נשאר, מכבי פתח תקווה הייתה עולה ליגה?
”תראה, מכבי פתח תקווה תעלה ליגה. התשובה היא חד משמעית ובשביל זה באתי. אבל אני לא יכול לומר לך מה היה קורה אם. אני באתי לשם כך ומשבר זה חלק מהעניין”.

אבי לוזון עצבני (רדאד ג'בארה)אבי לוזון עצבני (רדאד ג'בארה)

בוא תשבור סטיגמה עליך. אמרו שמבחינת התאוריה אתה יודע לנתח בצורה מדהימה, אבל שבפועל יש הבדל על המגרש.
”אני לא אחראי על מה שאנשים חושבים. זו נהייתה מילת גנאי אם אתה מאמין בווידאו, ואם אתה רוצה להביא הסברים מסוימים ועושה עם השחקנים הצבת מטרות ועושה איתם תבניות התקפה. אני לא מתכוון לשכנע אף אחד ולא אחראי על דברים שנאמרים לכם”.

מה יזכרו ממך במכבי פתח תקווה?
”בסוף עזבתי את הקבוצה במקום השני שמוביל לליגת העל. החותם הכי חשוב בעייני – ויכול להיות שזה עקב אכילס אצלי – הוא שחשוב לי מאוד ששחקנים מסוימים יישארו ויתפתחו. זה קרה עם עידן טוקלומטי והדר פוקס שהם שחקנים מאוד חשובים בקבוצה הזאת. אני באמת חושב שזו נהייתה מילת גנאי שאני באמת מנסה להסביר כדורגל.

שי ברדה (שחר גרוס)שי ברדה (שחר גרוס)

“יכול להיות שבעידן החדש מאמן צריך לבוא, להעביר אימון בצורה רגילה ולא להסביר, לא לעשות וידאו, ולא לקחת שחקנים למטרות אישיות או לקחת שחקן מסוים כמו עידן טוקלומטי שמסיים גיל נוער בטוברוק, ולהכניס ולנסות להסביר לו דברים. אני לא מתבייש להגיד שאני מאמין בווידאו ובסטטיסטיקות ומאמין בלנסות לתת עומק ולא להגיד ‘קחו כדור ושחקו’. אני לא רואה בזה מילת גנאי”.

אתה חושב שהרעיון של “קחו כדור ושחקו” עוד קיים בכדורגל?
”אני לא יודע, רק יודע מה אני עושה וזה לא מעניין אותי. אני מסתכל רק על עצמי ואני לא יודע אחרת”.

שי ברדה (ראובן שוורץ)שי ברדה (ראובן שוורץ)

תוכל להרחיב על עידן טוקלומטי?
”ראשית, אני חייב להודות שבשיחות הראשונות שלנו ישבו חמישה אנשי צוות ממכבי פתח תקווה וככה אני אוהב לעבוד. אחד מהם הוא אופיר לוזון שעושה עבודה נדירה במחלקת הנוער, ישבו שני המאמנים של הנוער וישבו ליאור אדלר ואבי לוזון. ביקשתי מכל אחד מהם לרשום את השחקנים שלדעתם יכולים להיות חריגים ואבי נתן לי את דעתו ואמר לי שהוא חושב שיש פה כישרון מאוד גדול. אני חושב שגדל במכבי פתח תקווה שחקן שלחלוטין לא יהיה שייך לכדורגל הישראלי.

"אני יודע שזה משפט מפוצץ, אבל אני חושב שאם הוא ימשיך להתמודד וימשיך ללמוד וכל הזמן יכניס לעצמו עוד אלמנטים הוא לא יישאר בישראל. היכולות האתלטיות שלו הן נדירות לליגה הישראלית וזה אחד השחקנים הבודדים במשחק ההתקפה שיכול לשחק גם לשטח, גם לרגל וגם לנתר בצורה כזאת. הדבר הכי חשוב אצלו זה היכולת להפנים דברים וללמוד אותם. בהתחלה כשהגיע הוא לא ידע איך רצים לעומק בצורה נכונה וזה די נדיר שאתה מסביר לשחקן והוא פשוט מיישם את זה וכל פעם מוסיף לעצמו עוד ועוד רכיבים”.

עידן טוקלומטי חוגג (חגי מיכאלי)עידן טוקלומטי חוגג (חגי מיכאלי)

ההתחלה לא הייתה קלה, הוא איחר לאימונים.
”הוא היה צריך לקבל חוקים. אספר את הסיפור – הוא איחר ארבע פעמים ויש תקנון קבוצה שאומר שכל איחור הוא 200 או 250 שקלים. נכנסת אליי מנהלת הקבוצה ואומרת לי "תקשיב הילד עם ארבעה איחורים וזה סכום של אלף ומשהו שקלים, והילד לא משתכר יותר מדי". נכנסנו לשיחה שבה היה גם דודו ביטון שלקח את עידן כסוג של מנטור מבחינת מקצוענות. יש להם אפילו קבוצת וואטסאפ משותפת עם מאמן הכושר”.

אתה לא מאמן שמכיל בדרך כלל, למה הפעם כן?
”אני חושב שבניהול אנשים צריך לדעת שלא כל האצבעות שוות. צריך לדעת שאם יש שחקן מסוים שאתה צריך להכיל אותו, אז זה לא בא מרוע אלא הוא צריך ללמוד איך להיות מקצוען. בתוך קבוצת הוואטסאפ הזאת ביטון לקח אותו והראה לו אפילו מה אוכלים, ברמה כזו, ומאמן הכושר נתן לו מטרות מבחינה פיזיולוגית כדי להראות לו איך הוא מתפתח. אני ישבתי איתו על וידאו וכן יש פה לדעתי ‘סטאר קוואלטי’ ברמה. שוב אני אומר, החוכמה של עידן טוקלומטי תהיה איך להתמודד עם העובדה שהוא מתפתח להיות סופרסטאר, למרות שקשה להגיד את המילה הזאת".

דודו ביטון הגיע למכבי פתח תקווה כמלך השערים של הליגה הלאומית. אחת הסיבות שהוא הגיע יחד עם טל בן חיים היא כדי שהם יתנו דוגמה לצעירים כמו אריאל לוגסי, אלטורי, טוקלומטי, הדר פוקס ולבוא ולומר שזו הסיבה שהוא בא? ממש לא, אבל זה רק מראה שחשוב לבוא ולתת איזון בין צעירים לוותיקים”.

עידן טוקלומטי (שחר גרוס)עידן טוקלומטי (שחר גרוס)

אז אתה אומר שדודו ביטון היה נכס מהבחינה הזאת.
”זה נכון שהוא לא קיבל אצלי הרבה דקות משחק, אבל אני מאחל לעצמי שתמיד תהיה לי דמות כזאת ובחור כזה בחדר ההלבשה. דמות שאפשר לחקות אותה וששחקנים צעירים יכולים להסתכל עליה”.

מה אתה יכול לספר על טל בן חיים?
“הייתה לי ולטל בן חיים שיחה מעולה על קפה שבה ביקשתי ממנו רק דבר אחד - ‘אני רוצה שתחזור ליהנות מכדורגל’. אני חושב שהוא הבקיע שמונה שערים בסיבוב, זו כמות מדהימה והרבה מאוד פעמים ראית את ההנאה שלו יוצאת החוצה. זו זכות גדולה לאמן את השחקן הזה. אנשים לא רואים את זה, טל בן חיים שהיה במכבי תל אביב זה בן אדם שמביא איתו רזומה מדהים, איש מדהים בחדר ההלבשה וזו הייתה זכות גדולה לאמן אותו”.

טל בן חיים בועט (שחר גרוס)טל בן חיים בועט (שחר גרוס)

מה אתה חושב על זה שהפכו אותו להיות מגן?
”אני לא נכנס לשיקולים של בני לם. אני חושב שטל יכול לשחק בקו ואני פחות מתחבר לציוותים כאלה ואחרים, אבל יכול להיות שזה יצליח, לך תדע”.

במשחק מול הפועל רמת גן לפני שבועיים טוקלומטי שוב איחר ולא פתח בהרכב, יש לחץ במכבי פתח תקווה שיעבור לגור בעיר.
”זה משהו שדיברנו עליו וזה ייאמר לזכותו של אבי. זה עלה עוד בשיחה שדיברנו בתחילת העונה כדי לתת לו את כל התנאים”.

על טוקלומטי דיברנו ונתנו תשבחות, מה המצב של אריאל לוגסי?
”אריאל כישרון אדיר, ללא צל של ספק, ולפעמים לשחקנים לוקח זמן להתפתח ולפעמים לוקח להם פרק זמן מסוים להבין דברים אחרים. יש כאלה שזה קורה להם מהר כמו שהיה עם עידן ויש כאלה שצריכים להתפתח קצת. אני חושב שזה עניין של איזון בתוך הקבוצה. אצלנו דיא סבע פרץ בגיל 26, הכישרון היה קיים ורק בגיל 26 הוא פרץ. טוקלומטי עדיין בחיתולים שלו כן? אבל אני בטוח שגם אצל אריאל לוגסי זה יקרה”.

שי ברדה (חגי מיכאלי)שי ברדה (חגי מיכאלי)

באתנחתה ממכבי פתח תקווה, איך אתה מסכם את התחנות האחרונות שלך?
”אני חושב שבסוף מאמן נמדד לפי מבחן התוצאה. בוא ניגע קודם כל בנוף הגליל: זה אחד המקומות שהכי נהניתי להיות בהם וגיל ברעם מנהל בצורה מדהימה. אבל בואו נודה על האמת, לקחתי קבוצה שמראש הסיכוי שלה לשרוד בליגה היה אפסי עד לא קיים. לקחתי אותה ונהניתי שם מכל שנייה, אבל לא יעזור כלום, בסוף בכל ענף מי שעם התקציבים הכי גבוהים יסיימו ראשונים והקבוצות עם התקציב הכי נמוך לא ישרדו. לא הצלחתי להשאיר את נוף הגליל בליגה, לקחתי את המשימה הזו ולא הצלחתי לעשות את זה, חד משמעית”.

אם באת זה אומר שידעת את המגבלות.
“האמנתי בכל הלב שאני אעשה את זה עם הקבוצה הזו. זו קבוצה שב-17 משחקים הייתה מקום רביעי בליגה מבחינת איומים למסגרת ולא הייתה לנו את הרגל המסיימת, אבל כן, לקחתי משימה שלא הצלחתי לעמוד בה”.

קריירת האימון שלך לבד עד עכשיו לא הולכת כמו שרצית. בסוף מסתכלים על רזומה ולא כמה בעטת למסגרת. נוף הגליל ירדה ליגה ומפ”ת פוטרת.
”אני רואה את קריירת האימון שלי כמרתון ואני תמיד מסתכל על עוד דברים שאני צריך לשפר בעצמי. אני לא מכיר מאמן בעולם שלא לקח קבוצות והשורה התחתונה מתישהו הייתה לא טובה, אבל זה מרתון. זה קצת מפריע שאתה אומר ‘הקריירה לבד’ כי העבודה עם דראפיץ’ כללה דברים מדהימים ביחד. שלוש פעמים היינו מועמדים למאמני העונה ביחד”.

שי ברדה (ניסן עייש)שי ברדה (ניסן עייש)

יש אנשים שאמרו שאתם יכולים להצליח רק ביחד.
”אני לא חושב שזה נכון – זו שטות גמורה וקריירה של מאמן נמדדת לאורך זמן. אני חושב ששנינו מאמנים טובים וביחד היינו מאמנים מצוינים. אני רואה את הדברים בצורה אחרת: כשלקחתי את נוף הגליל כולם אמרו שזה יהיה נס אם היא תישאר בליגה ובסופו של דבר זה לא קרה. באתי לפה היום כדי שאנשים יבינו שאם מאמן עזב את מכבי פתח תקווה במקום שני זה לא אומר שום דבר”.

במבחן התוצאה אתה לא הצלחת לבד, סלובו בקריית שמונה עשה עונה לא רעה בכלל, אבל עדיין זה נראה שביחד זה עובד יותר.
”אוקיי, אז אני מסכים איתך. אני חושב שהיכולת שהייתה ביני לבין סלובו לעבוד ביחד זה על האגו שאנחנו מורידים אחד מהשני וזה שהשלמנו אחד את השני בצורה מקסימלית”.

אז בגלל מה הפרדתם כוחות? לא היה כסף לשלם לשני מאמנים בכירים?
”חד משמעית כן”.

סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה (איציק בלניצקי)סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה (איציק בלניצקי)

אולי רציתם להוכיח שאתם רוצים להצליח גם בנפרד?
”אני חושב שבסוף, כל אחד יצא לקריירה עצמאית. היו לנו עשר שנים מדהימות ואני לא יודע אם היה אי פעם דבר כזה בארץ או בעולם וזה קרה בגלל האישיות של סלובו. הוא לימד אותי איך אנחנו יכולים להשלים אחד את השני ולהיות נאמנים אחד לשני בצורה מדהימה”.

בטח משלימים, אתה עונה לטלפון, הוא לא עונה.
”סלובו מאמן אדיר, תנסה להסתכל על מה שקרה בנתניה. מכבי נתניה עד היום מוכרת שחקנים מהשנים שלנו. אם זה עומרי גאנדלמן, אביב אברהם או גבי קניקובסקי”.

למה שלא תחזרו לעבוד ביחד?
”אני חושב שזה לא יחזור”.

סלובודאן דראפיץ' עם שי ברדה (נעם מורנו)סלובודאן דראפיץ' עם שי ברדה (נעם מורנו)

דיברתם על זה?
”לא, אנחנו לא מדברים על זה”.

אם מחר תקבלו הצעה לחזור לאמן ביחד בתנאים שלכם?
”לא חושב שזה יקרה, אבל ימים יגידו. לפני בית”ר התראיינו בנפרד ואמרנו שזה נגמר, אבל הגיעה ההצעה והחלטנו לעבוד ביחד”.

עקבתי אחרי סלובו בהפועל ת”א. הוא לא ידע להתנהל עם הלחץ של התקשורת. היו סוגרים איתו שיגיד דבר אחד והוא אמר דבר אחר. בעבר, הוא שלח אותך לפעמים להגיד דברים לא?
”אני אגיד לך דבר כזה: בחיים לא היה בינינו את המושג הזה ‘שלח אותך’. היו לנו סיטואציות שכל אחד מאיתנו ידע שיש דברים שאחד מרגיש איתם יותר בנוח, כולל להתראיין אחרי הפסדים וכולל הרבה דברים שלא היה בהם אגו. אספר לכם משהו כדי שתבינו איך החזקנו 10 שנים: היינו ביחד במכבי נתניה בתחילת תקופת הקורונה ואייל סגל הודיע שהוא עוזב את הקבוצה. השכר שלנו היה גבוה עבור המועדון, ואז הורדנו משהו כמו 30 אחוז כל אחד כדי להישאר, ואז עוד עשרה אחוז בשנה החמישית.

"המנכ”ל ניב גולדשטיין פנה אלינו ואמר שבשביל שהמועדון ימשיך להסתדר אז נצטרך להוריד עוד 15 אחוז, ומאוד אהבנו את מכבי נתניה למרות שהיינו בסוג של שוקת שבורה, כי מדובר בפרנסה. הסוכן שלנו אז היה סוכן משותף, אני זוכר שקבעתי איתו (עם הסוכן, רועי דניאל) ב-11 בבוקר ואמרתי לו שאם צריך, יוריד את זה ממני ולא יגיד לסלובו. הוא היה עם דמעות ואמר לי שסלובו אמר לו את אותו דבר שעתיים לפני. זו האידיליה שהייתה בינינו”.

סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה (נעם מורנו)סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה (נעם מורנו)

זה רק מחזק את זה שאתם צריכים לחזור.
”שנינו ידענו להביא את עצמנו לתוך הסיטואציה, בכל קבוצה שהיינו בה ואני אומר לך עוד משפט אחרון לגבי סלובו: דראפיץ’ הוא מאמן אדיר ויש שלבים שהתוצאות פחות טובות. תומאס טוכל פוטר מפאריס, ובסוף השנה לקח צ’מפיונס ליג. זה הכדורגל וזו רכבת הרים. אין דבר כזה מאמן פחות או יותר כשמודדים אותו לאורך שנים”.

הוא יכול היה לעשות עבודה טובה יותר ביחסי הציבור מול התקשורת.
”אתה מדבר איתי לא עם סלובו”.

הוא לא עונה לי, הוא ישמע את הפודקאסט לדעתך?
”ברור. הזכרת לי: כשהייתי בפאריס בפגרה האחרונה ומישהו שאל אותי איפה סלובו. אנחנו כבר שנתיים לא עובדים ביחד. אנשים בטוחים שאנחנו מבלים ביחד אבל זה לא המצב. אנחנו חברים טובים, אבל זה הכל”.

שי ברדה לצד סלובודאן דראפיץ' (מרטין גוטדאמק)שי ברדה לצד סלובודאן דראפיץ' (מרטין גוטדאמק)

בוא נדבר על מכבי נתניה. הדברים הסתיימו בצורה פחות טובה לא? המנכ"ל היוצא ניב גולדשטיין אמר בראיון ב-ONE שבעונה האחרונה שלכם שיניתם דפוסי התנהגות, אבל מנגד שהפרידה הזו לא הייתה הוגנת. הוא אמר שההפסד בגביע פגע ביחסים ביניכם ושינה משהו בדינמיקה.
”אני חושב שכל אחד צריך להתעסק במה שהוא מבין בו. אני מאוד מעריך אותו, אבל לא מבין למה הוא מתכוון”.

אז גולדשטיין נכנס לתחומים שהוא לא היה צריך?

”ממש לא. אני חושב שהיו ארבע שנים מצוינות, אבל אני לא מכיר את המושג ‘סוליסטים’. בעיניי, לאורך כל התקופה עבדנו באידיליה מצוינת”.

אז למה הדברים הסתיימו כך? היחסים בניכם היו מצוינים לא?
”אני יכול להגיד לך שאני בקשר טוב עד עכשיו עם אייל סגל, אבל גם בשנה הרביעית שבמבחן התוצאה נפלנו ופספסנו את הפלייאוף העליון במשחק אחד, בסוף העלנו את גאנדלמן ואת רוי קורין ואת כארם ג’אבר. שחקנים שעד עכשיו שם. אני מאחל לעצמי שבכל מועדון יהיו לי ארבע שנים כאלה עם קהל מדהים".

ניב גולדשטיין (שחר גרוס)ניב גולדשטיין (שחר גרוס)

אבל איך שסיימתם, זה לא היה הוגן?
”אני לא מסתכל על הוגנות".

אז יש סיכוי לחזור לנתניה? היו דיבורים ותקופות של לכלוכים.
”אני לא זוכר לכלוכים, אבל יכול לומר שהייתה גם לי וגם לסלובו עוד שנה של עבודה עם יותר כסף עם בית”ר".

דיברת על הוגנות ועל אבי לוזון. אמרתי לך ברגע שתפסיד, הוא ישכח מהיחסים הטובים שלכם.
”בסוף החיים זה בחירה ואבי בסוף הוא אוהד. זה לטוב ולרע: אני לא מכיר הרבה אנשים שייתנו למאמן כל מה שהוא רוצה. הוא ראה את התקופה האחרונה ולא את הראשונה, זה בסדר גמור. להגיד לך שאני מופתע מזה? ממש לא. כמה ימים לפני ההפסד האחרון הוא אמר לי שיהיה לו קשה להכיל הפסד נוסף, ובסוף זה הגיע”.

אבי לוזון (שחר גרוס)אבי לוזון (שחר גרוס)

אז מה יחזיר אותך לעבוד? נוף הגליל פיטרה את ירון הוכנבוים עכשיו, אבל אתה רוצה רק ליגת העל?
”אף פעם לא ידעתי איך אני ארגיש שאשב בחוץ. אני מאמן עוד מעט 14 שנים, זו פעם ראשונה שפיטרו אותי באמצע העונה והייתי בטוח שאצטרך זמן להתאושש אבל אני מלא בתשוקה להצליח. אני לא פוסל כלום ובוא ניגע בנקודה שתעניין את מי שמקשיב: הליגה הלאומית הרבה יותר קשה לאימון מאשר ליגת העל. בליגת העל אתה יודע מה אתה מקבל כי אתה יכול לנתח את היריבה במקסימום. בלאומית אתה לא תמיד יודע מה תקבל”.

איך שי ברדה מצטייר בתקשורת?
”תגיד לי אתה ובוא נדבר על זה”.

אני אשאל אחרת, אתה מרגיש מוערך?
”אני חושב שהערכה היא עניין של תוצאות וברגע שיש תוצאות יעריכו אותך”.

שי ברדה (ראובן שוורץ)שי ברדה (ראובן שוורץ)

היחס הוגן לדעתך?
”הלוואי והיה עורך של אתר שנותן הנחייה לכתבים שלו שברגע שאתה מדבר על מאמן, שחקן או קולגה שלך תתחיל בגילוי נאות כמו לדוגמה שהמאמן הזה לא מעוניין להתראיין אצלי כבר תקופה ארוכה. בעיניי זה צריך להתחיל ככה כדי שהדברים יהיו ברורים והביקורת תראה ככה”.

אתה חושב שיש חיסול חשבונות?
”חד משמעית. לאו דווקא לגביי או אחרים, אלא ברגע שאדם מחזיק מיקרופון ומדבר בתקשורת. עכשיו באתם ונתתם תובנות וניתחתם את הדברים שלי, כי כשאתה בא ומגדיר חוסר הצלחה אתה צריך להסביר במה טעית. ברגע שלא נותנים את ההיגיון שמסביב לדברים, השורה התחתונה של הפסדים גורמת לחוסר רצון להתראיין”.

זו אינטרסנטיות?
”לא יודע, אבל כמו שאמרתי, יש דבר שנקרא גילוי נאות. הבחור הזה לא התראיין אצלי למרות שהזמנתי אותו, ולכן אני אומר את הדברים כפי שאני רואה אותם. אני חושב שבסוף המטרה בתקשורת היא לנתח את הדברים ולתת הגיון מסביבם, ולא בצורה אישית”.

שי ברדה (עמרי שטיין)שי ברדה (עמרי שטיין)

יש לך שני תארים מהאוניברסיטה, מה גורם למאמן לעשות את זה?
”אני יכול להגיד שאת הראשון עשיתי בחינוך והוראה. הייתה לי זכות ללמד 17 שנה בבית ספר והייתי סגן מנהל. הרבה יותר קל לאמן כשיש לך לאן לפנות לאחר מכן. התואר השני נעשה בתקשורת כי אני חושב שבמקצוע שלי אתה חייב להבין תקשורת ולדעת שזה חלק מהמשחק אז עשיתי תואר שני בתקשורת בבינתחומי”.

איך אתה רואה את המשך הקריירה שלך?
”הכי למעלה שאפשר. להבין שאני יכול לשנות רק את עצמי ולהסתכל תמיד הכי גבוה שאפשר”.

תומר שאל אותך קודם, רק ליגת העל מעכשיו?
”אני מאמין בפרויקטים מעניינים. כמו שהיה במכבי נתניה ובנינו שם דרך מסוימת. כל פרויקט מעניין אפשר יהיה לדבר עליו, למרות שבמדינה הזו קשה”.

שי ברדה (שחר גרוס)שי ברדה (שחר גרוס)

לא אוהבים פה את המילה דרך.
”בסוף יש רק קבוצה אחת שלוקחת אליפות ושלוש שמתחרות עליה. אם תבנה דרך, תגדל שחקנים ותעשה דברים אחרים ותביא כדורגל אחר, זה לא פחות חשוב”.

מה נאחל לך לסיום ומתי נראה אותך שוב על הקווים?
“אני מקווה שבקרוב, ורק בריאות”.

אתה חושב שצריך לשים חוק שמאמן שפוטר לא יוכל לחזור לאמן באותה עונה?
”חד משמעית כן. אני חושב שגם בעלי קבוצות צריכים להאמין בזה”.

גידי: תומר, הוא יחזור לאמן עם דראפיץ’ או בלעדיו?

חבז: אף פעם אל תאמר אף פעם לפי דעתי.

תודה רבה לך שי ברדה.

”תודה רבה לכם”.

שי ברדה (ראובן שוורץ)שי ברדה (ראובן שוורץ)
אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */