יום שישי, 03.05.2024 שעה 19:29
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6522-6431מכבי חיפה2
5826-5131הפועל ב"ש3
5042-4231הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • 2 - 0
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

"נעביר הוראה להקפיא את הענישה הקולקטיבית"

שינו זוארץ: "נעביר הוראה להקפיא ענישה קולקטיבית עד סוף העונה הנוכחית". כלפון: "פירוטכניקה קרה במגרשים אושרה בתנאי שתתופעל ע"י גורם מקצועי"

|
שינו זוארץ (רדאד ג'בארה)
שינו זוארץ (רדאד ג'בארה)

המאבק באלימות בכדורגל הישראלי עולה שלב. הוועדה לבחינת הרפורמה בדרכי המאבק בהתפרעויות בכדורגל הישראלי מציגה היום (רביעי) את מסקנותיה, ואת הדו”ח שחיברה על מנת לפעול בנושא ולהוקיע את האלימות הגואה במגרשי הכדורגל בישראל.

עם סיום הצגת הדו”ח, נערך פאנל בנושא בהשתתפות בכירים מעולם הכדורגל הישראלי כגון שחקן מכבי ת”א ערן זהבי, יו”ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ, יו”ר מנהלת הליגות ארז כלפון, מנכ”לית מכבי ת”א שרון תמם, מנכ”לית הפועל עכו קרן בן נשר ועוד בכירים רבים בענף.

בנוסף, בטקס שנערך במכללה למנהל בראשון לציון, השתתפו בנוסף גם משפטנים שונים שחלקם מגיעים מטעם ההתאחדות ואף משמשים כשופטים בבתי הדין, וגם נציג של ארגון “היציע”, שמאגד תחתיו את אוהדי קבוצות הספורט בישראל.

דברי שינו זוארץ בפאנל המאבק באלימות

ראשון הנואמים היה יו”ר ההתאחדות לכדורגל, שינו זוארץ, שתיאר את חזונו ואת משנתו בעקבות מסקנות הוועדה: “את החזון שלי ואת הכוחות שלי, כאדם, כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, כמי שאוהב את המשחק הנפלא הזה ללא גבולות, אני מתעתד להשקיע בניסיון אמיתי לנפץ את מעגל הקסמים שמורכב מכדורגל-אלימות-ענישה”.

“אני מודה, כי הבעיה היא בכלים שאנחנו, הרשות המחוקקת, הענקנו למי שמתפקדים כרשות השופטת. ואני מדבר רק על כדורגל כרגע. במשך יותר מדי זמן קפאנו על השמרים, התעקשנו לפעול באופן כמעט אוטומטי. במשך יותר מדי זמן, הרגשנו בצדק, כאילו אנחנו היחידים שנאבקים לשמור את המשחק נקי מאלימות ומגזענות”.

ערן זהבי וברק יצחקי (רדאד ג'בארה)ערן זהבי וברק יצחקי (רדאד ג'בארה)

“אני מצהיר כאן על כוונתי להוביל בתוך פרק זמן קצר יחד עם חברי וחברותי להנהלת ההתאחדות לכדורגל תיקון הוראת שעה להמשך עונת 2022/23 שיקפיא את הענישה הקולקטיבית. העמדה הזאת הייתה חלק מהמצע שלי בבחירות לראשות ההתאחדות שהתקיימו לפני פחות מחודש ואני מבקש עתה להפוך את המחשבה למעשה”.

זוארץ הוסיף: “ברור לי כי המהלך הזה לבדו לא יספיק. ברור לי כי יש מי שיראו בו תבוסתני אל מול האלימות הגואה. ובכן, יש רגעים בחיים, וזה נשמע מוזר ביחס למי שעומד בראש ענף הכדורגל, בהם איני מחפש ניצחון. אני מבקש שותפות. אני מבקש לשלב כוחות עם הרוב המכריע והטוב של האוהדים והאוהדות, עם המועדונים שנכונים לעשות עוד יותר כדי להיאבק בחריגים, עם המערכת המשפטית של מדינת ישראל, עם משרד הספורט והעומד בראשו, עם משטרת ישראל, עם כל מי שמאמין כי אפשר אחרת”.

“הקפאת הענישה הקולקטיבית חייבת לחולל עשייה גדולה יותר מצד הקבוצות, לא רק בצד ההסברתי-חינוכי, אלא גם בזה האופרטיבי. פירוש הדבר איתור העבריינים, העברת שמותיהם למשטרת ישראל, הגשת תביעות אישיות והרחקתם ממשחקי הקבוצה בראש ובראשונה על ידי הקבוצה, בניית תוכניות עבודה ייעודיות”.

ערן זהבי וברק יצחקי (רדאד ג'בארה)ערן זהבי וברק יצחקי (רדאד ג'בארה)

“משחק כדורגל הוא אירוע תרבות. באים בשעריו בני ובנות תרבות. רובם המכריע פועל באופן נורמטיבי בסיטואציות מאתגרות למדי מבחינה רגשית ומבחינות אחרות. קומץ אלים, עברייני, מוסת ומסית, לא פעם הלום שיכר או מתודלק משיח פרוע ברשתות החברתיות, מבקש לפגוע בכולנו. לעתים, נדמה לי כי הצלחתו הגדולה ביותר להרוס את המשחק, לשבש את שגרת החיים, באה לידי ביטוי דווקא בענישה הקולקטיבית. את ההנאה המרושעת הזאת אני מבקש לקחת ממנו”, הוסיף יו”ר ההתאחדות.

“זה אכן לא כל כך נעים לראות גן סגור. זה נורא עוד יותר לפגוש אצטדיון ריק מקהל - הכוח הטוב, המוביל, המחיה, המרגש, המניע את משחק הכדורגל. אולי יש כדורגל בלי אוהדים, כמו שחווינו כבר בתקופת הקורונה, אבל זה לא הכדורגל שאני ואתם רוצים להיות חלק ממנו. ננצח, כקולקטיב”.

יו”ר מנהלת הליגות בכדורגל, ארז כלפון, דיבר גם הוא על המטרות והאתגרים של הכדורגל הישראלי: “אני קודם כל מברך את שינו בהצלחה בתפקידו החדש, נוכל לעמוד בשילוב ידיים מול האתגרים העומדים בפנינו בכדורגל הישראלי. קראתי בעיון רב את דוח הוועדה, אני מסכים עם חלק הארי של מסקנותיה. עוד לפני הקמת הוועדה ועוד לפני מספר שנים, הכשרנו את התנאים למלחמה ממקודמת בפורעים. רוב אוהדי הכדורגל הם אוהדים נורמטיביים שמגיעים לתמוך בקבוצה שלהם כל שבת, הם לא הבעיה שלנו, הם החמצן של הכדורגל בישראל”.

ארז כלפון (רדאד ג'בארה)ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

“השינויים כבר בדרך. חלק מהתקנות, כמו הרחקה ע”י קציני משטרה כבר אושרו ועוד שינויים בדרך. הקמת רשתות נגד פורעים שזורקים דברים למגרש ועוד כלים שיעזרו לקבוצות ולמי שאוהב כדורגל להתעסק רק בכדורגל. מכאן יש לצאת לדרך חדשה, והאמירה המשתקפת היא הפסקת הענישה באמצעות רדיוסים, זה לא עובד באף מקום בעולם ולא בישראל”.

“כולנו מוציאים כרטיס אדום לענישה הקולקטיבית. האוהדים הם העתיד וההווה של הכדורגל בישראלי ובשבילם התכנסנו היום. אנחנו חייבים למנוע פגיעה בכלל האוהדים, דבר שירחיק אותם מהמגרשים ואני בטוח כי הסדרת עונשי הרדיוסים היא צעד ראשון לעתיד טוב יותר לאוהדים, מכל הדתות ומכל קצוות החברה. נפעל ביחד עם כל הגורמים על מנת לקדם את הכדורגל הישראלי וכדי להביא את הכדורגל הישראלי למקום טוב יותר ביחד, יש לנו ליגה נפלאה וכדורגל נפלא, סיכם כלפון.

ערן זהבי וברק יצחקי (רדאד ג'בארה)ערן זהבי וברק יצחקי (רדאד ג'בארה)

יו”ר הוועדה, פרופ’ מיגל דויטש, הציג את עיקר המסקנות אליהן הגיעה הוועדה ונימק מה הצעדים הנדרשים מצד כל גורם בכדי להביא לשינוי: “המצב גרוע וצריך טיפול, זאת כולנו יודעים. השאלה היחידה זה מה עושים. הרבה לא יודעים וששומעים את השיח בתקשורת רואים הרבה אנשים שאומרים דברים שהם לא יודעים. ההתאחדות לא יכולה לפעול נגד אוהדים בודדים, נקודה. היא לא יכולה לעשות את זה משום שיש קשר תקנוני בינה לבין הקבוצות והשחקנים והחוק, מה  שלא מקנה לא סמכויות אחרות לטפל באוהדים או אנשים שלא קשורים”.

“יש רעיון גם לשנות את העניין הזה, וזוהי אפשרות לא מבוטלת, אבל מצד ההתאחדות אין התלהבות מהרעיון הזה, ויש הרבה מאוד בעיות משפטיות בעניין. לקבוצות בלבד יש קשר חוזי עם האוהדים, ההתאחדות יכולה רק להמליץ על עונשים לא מעבר. צווי הרחקה לאוהדים הוא משהו אפשרי וזה דבר שניתן היום מצד הקבוצות, בדקנו כבר 16 התאחדויות באירופה ואלפי מחקרים בנושא הזה”.

יו”ר הוועדה הוסיף: “המתפרע הוא לא אדם שאין לו זכויות, אתה לא נותן עונש של צמיתות כמעט בשום מקרה, זה גורר ייאוש שעלול לעשות יותר בעיה. יש את עניין המצלמות, זה מאוד חשוב אבל יש בעיה משפטית גם עם זה, בעיקר עקב עניינים של גניבת פרטיות בגלל תכנות לזיהוי פנים. משרד המשפטים הקים וועדה כדי להתנגד לעניין הזה לפי הבנתי, זה גם תלוי בהסדרת המצלמות במרחב הציבורי”.

מיגל דויטש, דיין ביה"ד העליון (רדאד ג'בארה)מיגל דויטש, דיין ביה"ד העליון (רדאד ג'בארה)

“קנסות מנהליים הם טובים אך מעלים דילמה. אני מניח שאנשי הפלילים יקבלו את העובדה שלמידיות הענישה יש הרתעה מאוד גדולה ויכול ליצור מצב שמה שיקרה בבתי המפשט לא יעניין יותר. בנוסף, יש התנגדות לכניסת שוטרים ליציע. יש טענות חוזרות ונשנות שהמשטרה לא נוהגת את כהלכה, צריך לראות איך פועלים בעניין הזה”.

“אנחנו רוצים לעודד תמריצים חיוביים שלא ניתנים מספיק. באירופה יש דבר שנקרא “פקידי קישור”, אנשים שמקשרים בין הקבוצה לאוהד וזה תפקיד מאוד דרמטי. יש מישהו מטעם הקבוצה שישוב עם ההנהגה של האוהדים והם מסדירים דברים. אפשר לשפר את המציאות מאוד בעזרת העניין הזה”.

“אנחנו מציעים לקבוע כי הקבוצה הביתית לא תהיה בעלת של אחריות שילוחית על אוהדי הקבוצה היריבה ומציעים לשקול מחדש את עונשי הרדיוס ומשחקים ללא קהל שבכלל לא יהוו כאופציה. אז מה כן עושים? יכול להיות שההתאחדות תאפשר למדינה להעניש את האוהדים הבודדים, אך אז היא למעשה תרים ידיים ולא תקיים את חובתה. צריך לקדם ענישה אפקטיבית ערכית ראויה, צריכה להיות ענישה אפקטיבית אחרת, המשיך דויטש.

התפרעות בין כוחות היס"מ לאוהדי מכבי נתניה (דורון בן דור)התפרעות בין כוחות היס"מ לאוהדי מכבי נתניה (דורון בן דור)

שני סוגי העונשים החדשים שאנחנו מציעים הם: “מניעת העברת שחקנים לעונה או שניים, זה עונש שלא משפיע על אוהדים מתפרעים אך משפיע על הקבוצה העונש השני יהיה הפחתת נקודות, אך יש דילמה מאוד גדולה בעניין הזה. במצבים קיצוניים אין ברירה אלא יהיה להשתמש בכלי הזה ובזהירות ראויה”.

לאחר הנאומים נערך פאנל מקיף בהשתתפותם של כוכב מכבי ת”א, ערן זהבי, מנכ”לית מכבי תל אביב, שרון תמם, קרן בן נשר מנכ”לית הפועל עכו, תובע ההתאחדות עו”ד ניר רשף ועוד בכירים. את הפאנל הנחה עו”ד מורן מאירי, היועץ המשפטי של מכבי ת”א וחבר הנהלת ההתאחדות.

פאנל הוועדה למניעת אלימות בספורט (רדאד ג'בארה)פאנל הוועדה למניעת אלימות בספורט (רדאד ג'בארה)

שרון תמם אמרה עם כינוס הפאנל: “אני חושבת שזה מאוד חשוב ללמוד את מה שקורה בפיפ”א או אופ”א, אבל זה פחות רלוונטי לנו בישראל. הארגונים הללו בונים חוקים שמתייחסים לחוקים ולפעילויות שהם כלליים לחלוטין, והכלליות הזאת גורמת לעונשים קלים לביצוע ולא מתייחסים שוני בין מדינה למדינה. ברגע שזה ברמה המדינית אפשר לייצר משהו הרבה יותר אפקטיבי, בעיניי צריך להפריד”.

“אפשר לדבר על הפחתת נקודות, אבל זה בסופו של דבר להפיל את מה שהמדינה לא עושה על הקבוצות. מכבי ת”א תמיד תופסת אוהדים ולא עושים עם זה שום דבר מעבר. מבחינתי ההתאחדות צריכה לעזור לקבוצות לפעול כנגד אותם אוהדים, אבל ההרתעה לא באה מהצד שלנו, אז אני למעשה פוסלת את סוג הענישה של הפחתת נקודות”, סיכמה תמם.

שרון תמם (רדאד ג'בארה)שרון תמם (רדאד ג'בארה)

תובע ההתאחדות לכדורגל, עו”ד ניר רשף, אמר את הדברים הבאים: “שמענו את המלצות הוועדה. הנושא של הפחת נקודות ייבחן ויופעל רק במקרה קיצוני. אם נבטל את עונש ההפחתה ומבטלים את כל שאר העונשים, נישאר בלי כלים ולא תהיה אפקטיביות. חייב להיות מעגל שלם – משטרה, מנהלת, התאחדות, קבוצות ומערכת המשפט. חייבים להתאחד ולפעול יחד כי אחרת לא נצליח. אין כזה דבר ענישה קולקטיבית, יש פגיעה קולקטיבית, אז בואו נשנה את המונח, הענישה היא לקבוצה”.

“הקמת הוועדה הזאת הייתה אחד הדברים החשובים שנעשו פה, וחייב ליישם את המלצותיה, אבל אי אפשר לרוץ מ-0 ל-100. לגבי עניין הזיכויים? לטעמי פשוט אי אפשר לבטל את האחריות השילוחית. אם קבוצה תוכיח שהיא עשתה הכל על מנת למגר את האלימות, וזה דבר לא פשוט שלא קורה כי אני נתקל בזה המון, אז היא תזוכה. אבל זה כמעט לא קורה”.

ניר רשף (רדאד ג'בארה)ניר רשף (רדאד ג'בארה)

מנכ”לית הפועל עכו, קרן בן נשר, דיברה על אלימות כלפי שופטים מצד גורמים מסוימים המזוהים עם קבוצה מסוימת: “אני חושבת שאם זה בא מצד אנשי המועדון, הענישה שצריכה להיות קשה. אני לא מדברת על דיבורים עם השופטים או דברים שקורים, על אלימות נטו. בעניינים אחרים אני לא חושבת שצריך לעשות ענישה מחמירה, אלא ללכת על פאן חינוכי יותר”.

את הזווית המשמיעה את קול האוהדים ניתן היה לשמוע מדבריו של יו”ר ארגון “היציע”, שי גולוב, שדיבר על זכויות וחובות האוהדים בתוך כל עניין האלימות במגרשים: “אנחנו מציפים איך הבעיות נראות מהעולם שלנו. התפיסה שלנו רחבה יותר, יש פה רוחות חדשות ומעניינות ששמות את האוהדים יותר במרכז מאשר בעבר. חלק מהתפיסה שלנו היא הקמה של עמותות אוהדים במטרה גם לייצר אפיקים גלויים עם המועדונים”.

“יש בעולם הרבה גישות לפירוטכניקה. כל הסיפור בארץ פשוט יושב על עניין של אמל”ח, אז במשטרה לא יודעים מה לעשות עם זה, בשנים עברו למשטרה גמישות עם העניין הזה אבל זה לא המצב כיום. אם יאסרו על פירוטכניקה המצב יישאר כמו שהוא כי זה לא יעבוד. אנחנו חושבים שצריך להסדיר את הפירוטכניקה”, סיכם גולוב.

שי גולוב (רדאד ג'בארה)שי גולוב (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */