יום שישי, 26.07.2024 שעה 19:28

כבר לא מעצמה: העתיד העגום של נבחרת ברזיל

אחרי הכישלון במונדיאל והאווירה העגומה לאחר מותו של פלה, התחושה במדינה גרועה מתמיד. האם הסלסאו ישובו לצמרת, מי יהיה המאמן הבא ומה עם ניימאר?

|
ניימאר, פדרו ורודריגו מאוכזבים (רויטרס)
ניימאר, פדרו ורודריגו מאוכזבים (רויטרס)

החודשים האחרונים היו מהגרועים בתולדות ברזיל. הזמרת האגדית גל קוסטה הלכה לעולמה, אווירת נכאים שוררת בעקבות המראות הקשים של הפריצה לבניין הממשל והאוכלוסייה מפולגת בשל תוצאות הבחירות האחרונות וקריאתם של תומכי הנשיא לולה דה סילבה לשלוח לכלא את הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו. 

ההפגנות והמהומות מתרחשות במדינה שגם כך ידועה כרוויית אלימות וככזו שלא בטוח להסתובב ברחובות הערים הגדולות שלה. המכה הקשה ביותר בתחום הספורט הגיעה כשהתקבלה ההודעה על מותו של פלה ועוד לפני שהחלו ימי האבל על לכתו, קיבלו אוהדי הכדורגל את האישור הסופי למה שהיה ברור מזמן: הנבחרת המפוארת שלהם כבר אינה מעצמה.

הירידה במעמד ובכוח של הסלסאו קיבלה חיזוק בכישלון החרוץ במונדיאל בקטאר. ההפסד לקרואטיה ברבע הגמר בפנדלים אחרי 1:1 בתום 120 דקות התווסף לשורה של כישלונות, שהזכור שבהם היה ההשפלה 7:1 מול גרמניה בחצי הגמר אותו אירחו הברזילאים ב-2014. בכך הם סגרו 20 שנה ללא זכייה בתואר העולמי מאז הנבחרת הבלתי נשכחת של רונאלדו, ריבאלדו ורונאלדיניו ב-2002.

ריבאלדו, קאפו ורונאלדו עם גביע העולם ב-2002 (רויטרס)ריבאלדו, קאפו ורונאלדו עם גביע העולם ב-2002 (רויטרס)

הכישלונות מול הולנד ב-2010, מול הגרמנים לפני 8 שנים, מול בלגיה ב-2018 וכמובן האחרון הותירו את התחושה שברזיל לא מסוגלת להתגבר על יריבות אירופאיות איכותיות בשלבי הנוקאאוט המכריעים. מותו של המלך פלה, שבעיני רבים הוא הכדורגלן הגדול בכל הזמנים, רק מחזק את ההרגשה שהעליונות של ברזיל נעלמה מהעולם.

החשש מאי הצלחה לזכות בגביע העולם אמנם היה קיים עוד לפני הטורניר בקטאר, אבל איש לא חשב שברזיל תיכשל מול קרואטיה, אלא לכל היותר מול אחת מאלופות העולם הקודמות דוגמת צרפת. כעת, לתחושת הבושה וחוסר האונים התווספה גם עוגמת הנפש למראה החגיגות של ארגנטינה, היריבה המרה שאוהדיה הקניטו את הסלסאו בשירים מתריסים ושמחה לאיד.

נבחרת ארגנטינה מניפה את גביע העולם (רדאד ג'בארה)נבחרת ארגנטינה מניפה את גביע העולם (רדאד ג'בארה)

כוכב העבר פאולו סזאר קאג'ו, שזכה עם פלה במונדיאל במקסיקו 1970, כתב בטור אישי עוד כשפלה היה עדיין מאושפז בבית החולים: "אנחנו כבר לא מפחידים את היריבות כמו פעם וכבר התרגלתי לתת מכות לטלוויזיה בזמן צפייה במונדיאלים. בעבר שחקנים היו מפסידים נגדנו כבר במנהרה כאשר היו רואים את פלה או זיקו. היום אני לא בטוח שהם מזהים את השחקנים בצהוב שעולים לשחק מולם".

באתר UOL נכתב: "נבחרת ברזיל חייבת להבין שהיא כבר לא בין הטובות ביותר ולהכיר במגבלות ובמגרעות שלה. אסור לה לחשוב שיש לה את השחקנים הטובים ביותר ושעם קצת מזל הזכייה השישית במונדיאל תגיע. כמו כן אסור יהיה שהטעויות במשחקי המוקדמות יחזרו על עצמן במונדיאל".

זיקו, כוכב העבר של הנבחרת במונדיאלים של 1978, 1982 ו-1986, העביר ביקורת על ההחלטה של טיטה לא לזמן את החלוצים דודו מפלמייראס וגביגול מפלמנגו: "אי אפשר היה להשאיר אותם בחוץ, הם היו חשובים במשחקים המכריעים".

שחקני ברזיל המומים (רויטרס)שחקני ברזיל המומים (רויטרס)

זידאן מועמד, הפרשנים נגד מינוי מאמן זר

המאמן טיטה סיים את תפקידו בתום שש שנות עבודה כפי שהיה צפוי עוד לפני הטורניר וכעת החלה בורסת השמות של המועמדים למלא את מקומו. מה שבטוח, למאמן הבא תהיה עבודה רבה והוא יצטרך לשקם את ההריסות. לא משנה מה תעשה ברזיל בקופה אמריקה הבא ב-2024, מטרתה הגדולה תהיה החזרת הגביע והכבוד במונדיאל שיתקיים בארה"ב, קנדה ומקסיקו ב-2026.

הפרש של 24 שנים בין זכיות הוא הגדול ביותר בתולדות ברזיל, שלא עשתה זאת בין 1970 ל-1994 ואם לא תניף את הגביע גם בעוד ארבע שנים הדבר רק יגדיל את השפל בו היא נמצאת.

טיטה. מי יחליף אותו? (רויטרס)טיטה. מי יחליף אותו? (רויטרס)

כעת מצפים האוהדים לדעת את זהות המאמן הבא. הסיכוי שפפ גווארדיולה, ששמו הוזכר יעזוב את מנצ'סטר סיטי לטובת התפקיד, נמוך וגם קרלו אנצ'לוטי כבר הודיע שלא יעזוב את ריאל מדריד. מלבדם הוזכרו כמועמדים זינדין זידאן, ז'וזה מוריניו, מאוריסיו פוצ'טינו, תומאס טוכל, מרסלו גז'ארדו והספרדים לואיס אנריקה ורפא בניטס.

זידאן ציפה אמנם לפנייה מצידם של ההתאחדות הצרפתית לאימון הטריקולור, אבל אחרי שעתידו של דידייה דשאן בתפקיד הובטח עד למונדיאל הבא, הוא עשוי לקבל הצעות אחרות. מלבד הרקורד שלו והצלחותיו בריאל, גם קשריו עם רונאלדו נזריו דה לימה ששיחק איתו בבלאנקוס, היותו חופשי מכל התחייבות וגם העובדה שאימן באלופת אירופה את קאסמירו, ויניסיוס ג'וניור, אדר מיליטאו ורודריגו, עשויים לסייע לו.

זינדין זידאן (רויטרס)זינדין זידאן (רויטרס)

מוריניו חתום ברומא עד יוני 2024 ולא ברור אם פילוסופיית הכדורגל שלו תתאים לכדורגל היצירתי וההתקפי אותו מצפים לראות אוהדי הסלסאו. רבים תומכים גם במאמנה של פלמייראס, הפורטוגלי אבל פריירה, שנחשב לא רק למאמן מתקדם ומלומד, אלא גם לזר שמכיר היטב את השחקנים המקומיים ובנוסף דובר את שפתם. פריירה, החתום בקבוצתו עד יוני 2024 אחרי שהוביל אותה לזכיות באליפות ברזיל ובגביע הליברטדורס, התייחס לסוגיה: "אני חי את המציאות ואת הרגע. טוב לי ואין לי שום סיבה להחליף מקום עבודה".

מבין המקומיים מועמדים מאמנה של פלומיננזה פרננדו דיניז, מאמן הנבחרת לשעבר ומאמנה של אינטרנסיונל מנו מנזש ומאמנה של פלמנגו לשעבר, דוריבל ג'וניור. קאפו, הקפטן הברזילאי האחרון שהניף את גביע העולם ב-2002, הביע את תמיכתו בדיניז: "הוא ורוג'יירו צ'ני מועמדים ראויים. הייתי נותן הזדמנות לברזילאי צעיר שיוכל להראות את העבודה והכישרון שיש לו בנבחרת. יש לנו שחקנים צעירים ששיחקו היטב במונדיאל וחבל שהם הודחו בגלל חוסר תשומת לב בדקות האחרונות".

פרננדו דיניז (רויטרס)פרננדו דיניז (רויטרס)

נשיא ההתאחדות אדנלדו רודריגס, שמנהל את כל המשאים ומתנים ואמור להודיע על זהות המאמן הנבחר, יעשה זאת ככל הנראה בחודש הקרוב ואין לו הרבה זמן. זאת מכיוון שמשחקי מוקדמות המונדיאל ב-2026 אמורים להתחיל כבר במרץ הקרוב, למרות שהקונמבול (ההתאחדות הדרום אמריקנית) טרם פרסמה את לוח המשחקים. לקראת פרסום ההודעה הדרמטית הבהיר רודריגס שהוא יקבל את ההחלטה באופן אישי מבלי להיכנע לשום לחץ שיופעל עליו מגורמים אחרים בהתאחדות ובכדורגל הברזילאי.

עוד לפני ההחלטה הסופית צפויה ההתאחדות למנות מנהל טכני חדש לנבחרת במקום ז'וניניו פאולישטה (קשר העבר של אתלטיקו מדריד ומידלסברו) שיעזוב את תפקידו. המועמד המוביל למשרה זו הוא נשיאה לשעבר של קורינתיאנס אנדרס סאנצ'ס.

סביר להניח שברזיל לא תתקשה במוקדמות המונדיאל הבא, שכן בטורניר הגמר ישתתפו 48 נבחרות. שש מתוכן יגיעו מדרום אמריקה וייתכן שאחת נוספת תעלה מהפלייאוף. בנוסף, הברזילאים לא הודחו מעולם במוקדמות והשתתפו בכל טורנירי הגמר עד היום, אבל ברור שבמדינה כבר נושאים עיניים לרגעים המכריעים באמת שיגיעו בעוד שלוש שנים וחצי.  

שחקני נבחרת ברזיל חוגגים (רויטרס)שחקני נבחרת ברזיל חוגגים (רויטרס)

פרשנים רבים בברזיל לא רואים בעין יפה את הפרסומים על כוונת ההתאחדות למנות מאמן זר (רודריגס לא הכחיש זאת) וטוענים שעצם הרעיון מעיד על ירידה במעמד של הכדורגל הברזילאי. באתר "טרה" אף הזכירו בכותרת את העובדה שמעולם לא הוכתרה אלופת עולם שהודרכה על ידי מאמן זר וכתבו: "עלולות להיות לכך השלכות ארוכות טווח על הניסיון לחזור לטופ העולמי".  

מאמן גרמיו וכוכב העבר שלה, רנאטו גאושו, תקף גם הוא: "זה קל מאוד למנות מאמן זר, אבל האם הזרים באמת יותר טובים מהמאמנים שלנו? בכל זאת ברזיל היא הנבחרת שזכתה הכי הרבה פעמים במונדיאלים. נכון שגם בחו"ל יש מאמנים טובים, אבל זו לא חכמה להצליח כשלזכותם עומדים תקציבים כמו שיש להם במועדונים".

ז'וזה מוריניו. מאמן זר לא בא בחשבון עבור הברזילאים (רויטרס)ז'וזה מוריניו. מאמן זר לא בא בחשבון עבור הברזילאים (רויטרס)

ניימאר שוב עורר מחלוקת ועתידו בנבחרת לא ברור

אחרי הכישלון בקטאר, שנבע בין היתר מחוסר הכנה מספקת וגרר ביקורת על טיטה בשל הצבת שחקנים שלא בעמדות הטבעיות שלהם, בהתאחדות מצפים שהמאמן החדש יבצע מהפכה בסגל כבר בזימונים הראשונים שלו. דני אלבס בן ה-39 וטיאגו סילבה בן ה-38 סיימו ככל הנראה את דרכם, וכמו כן לא ברור אם ניימאר וקאסמירו בני ה-30 ופאביניו (29) ימשיכו במדים הלאומיים, מכיוון שבמונדיאל הבא יהיו כבר בני 34 ו-33.

היחס המועדף אותו קיבל ניימאר, שלא הוחלף מול קרואטיה למרות שלא הצדיק את הציפיות הוביל לגל של ביקורת עליו ובכל מקרה - גם אם לא יפרוש מהנבחרת קשה להאמין שיהיה הכוכב הדומיננטי בה גם ב-2026. בימים האחרונים ספג ניימאר ביקורת נוספת אחרי שהביע תמיכה בכוכבת הריאליטי ג'סיקה קיאן, דמות שנויה במחלוקת בברזיל בעקבות הופעותיה בגרסה המקומית של "רוקדים עם כוכבים". הגולשים הזכירו לכוכב את תמיכתו בנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו (טרם הפסדו בבחירות האחרונות) וכתבו לו: "מדהים שאתה תמיד בצד הלא נכון של ההיסטוריה".

ניימאר (רויטרס)ניימאר (רויטרס)

לעומת זאת ויניסיוס ג'וניור, רודריגו ופדרו אמורים להיות חלק חשוב בעידן הבא בנבחרת, בה אמורים להשתלב מעתה צעירים כמו המגן הימני ונדרסון (21) ממונאקו, הקשר אנדרה טרינידדה דה קוסטה נטו (21) מפלומיננזה, החלוץ מרקוס לאונרדו (19) מסנטוס והקשר ז'והאו גומש (21), מגיבורי הזכייה של פלמנגו בגביע הליברטדורס.

לכל אלה יש להוסיף כמובן את אנדריק, היהלום החדש של הכדורגל העולמי בן ה-16 שיעבור מפלמייראס לריאל מדריד. הכוכב של הדור הבא שאמור להיות בן 20 בלבד במונדיאל הבא זומן לנבחרת של רמון מנזש לקראת אליפות דרום אמריקה עד גיל 20, טורניר שייפתח ב-19 בינואר בקולומביה.

אנדריק חוגג. יהיה בן 20 במונדיאל הבא (רויטרס)אנדריק חוגג. יהיה בן 20 במונדיאל הבא (רויטרס)

"המאמן החדש יהיה חייב לבנות תלכיד חזק שיכיר בכך שברזיל זקוקה ליותר מהנבחרות האירופאיות על מנת להניף שוב את גביע העולם", נכתב ב-UOL. "בייחוד מכיוון שכיום לכל הנבחרות יש שחקנים בליגות החזקות ביותר. לנבחרת של קרלוס אלברטו פריירה ב-1994 היה אמנם את רומאריו, אבל היא החזירה את הגביע אחרי 24 שנים בעיקר בזכות המשמעת הטקטית. ברזיל חייבת להיות מאורגנת יותר, מרוכזת יותר ורעבה יותר".

אסור לפספס
נגןהילד מחקה מושלם את הרגעים המוזרים של מסי
הילד מחקה מושלם את הרגעים המוזרים של מסי
נגןשחקנה של פיינורד המציא את החגיגה המושלמת
שחקנה של פיינורד המציא את החגיגה המושלמת
נגןפפ שם סוף לסאגה: "דה בריינה לא הולך"
פפ שם סוף לסאגה: "דה בריינה לא הולך"
נגןהם ממש לא ציפו לקבל את סטף קרי בחנות
סטף קרי לוחץ מעריצה לרכוש את הגופיה שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראל כדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */