יום שבת, 18.05.2024 שעה 03:38
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4336-3732הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3648-2832הפועל חדרה3
3539-4432בית"ר ירושלים4
3547-3332מכבי נתניה5
3444-2632מ.ס אשדוד6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

הפה הגדול וכישלונות העבר: היכרות עם קראנקה

מאמן מכבי ת"א החדש סומן כיורש של מוריניו, אך הדברים פחות הסתדרו לו והוא מגיע לשקם את שמו. משחק ההגנה, המערך האהוב והיחס לשחקנים. פרופיל

|
אייטור קראנקה (רויטרס)
אייטור קראנקה (רויטרס)

אוהדי מכבי תל אביב כבר התרגלו בשנתיים האחרונות לפתוח את העונה עם מאמן אחד ולסיים אותה עם מאמן אחר. העונה, בפעם השלישית ברציפות, הצהובים נאלצו לבצע זעזוע על הקווים, אך הפעם מסיבות אחרות לחלוטין. כפי שנחשף ב-ONE, ולאדן איביץ’ עזב את הקבוצה בעיצומה של העונה לטובת קרסנודר הרוסית ובמקומו הוחתם מהר מאוד אייטור קראנקה (49) הספרדי.

קראנקה מוכר לאוהדי ריאל מדריד במיוחד מתקופתו כשחקן. הוא גדל באתלטיק בילבאו ושיחק בעמדת הבלם תחת יופ היינקס, שהיה הראשון לתת לו הזדמנות וגם לקח אותו לבלאנקוס ב-1997. בבירת ספרד קראנקה אמנם לא היה מולחם להרכב, אבל זכה שלוש פעמים בליגת האלופות (השלים 90 דקות מול ולנסיה בגמר בשנת 2000) והיה חלק מהגלאקטיקוס המפורסם.

הוא נחשב לשחקן משקיע, לא כוכב, אבל כזה שעושה את העבודה השחורה בכל הזדמנות. ביולי 2002, אחרי חמש עונות בלבן, הוא חזר לבילבאו ושיחק עוד ארבע עונות בקבוצה לפני שהלך לעונת פרישה בקולורדו ראפידס מה-MLS, שם שיתף פעולה עם דדי בן דיין, כיום מאמן קבוצת הנוער של מכבי. בסיום אותה עונה פרש סופית ממשחק פעיל והחל לאמן בנבחרות הנוער של ספרד.

אייטור קראנקה מול ג'ובאני אלבר מבאיירן מינכן. שלוש זכיות בליגת האלופות עם ריאל מדריד (רויטרס)אייטור קראנקה מול ג'ובאני אלבר מבאיירן מינכן. שלוש זכיות בליגת האלופות עם ריאל מדריד (רויטרס)

איש סודו של מוריניו

שמות כמו אלברו מוראטה וג’ורדי אלבה עברו תחתיו בנבחרת עד גיל 16 וב-2010, אחרי המלצות חמות מלואיס פיגו וקלרנס סיידורף, הוא צורף לצוות האימון של ז’וזה מוריניו בריאל מדריד. החיבור היה טבעי, קראנקה נחשב לאיש סודו של הפורטוגלי, היה אחראי על חלק מרכזי בהעברת האימונים ופעמים רבות נשלח לדבר עם התקשורת אחרי שמוריניו הסתכסך עם הכתבים.

הקשר של אנשי ריאל מדריד עם קראנקה קיים עד היום. לאחרונה, כשהבלאנקוס החלו לפעול כדי לצרף את ג’וד בלינגהאם, למאמן היה חלק בשיחות ופלורנטינו פרס שלח דרכו מסרים לקשר האנגלי. בלינגהאם התאמן תחת קראנקה בברמינגהאם ולמעשה המאמן היה הראשון שהתווה לו את הדרך כשחקן צעיר בתחילת דרכו. בספרד אף טענו שקראנקה המליץ לו לעבור למדריד עוד לפני המעבר לדורטמונד, אך בלינגהאם בחר בקבוצה שמפורסמת כמפתחת צעירים.

קראנקה שאף כל הזמן להפוך למאמן ראשי וכשקרלו אנצ’לוטי החליף את המיוחד בקיץ 2013 והביא עמו צוות חדש, זו הייתה ההזדמנות שלו. בנובמבר של אותה שנה הוא מונה למאמן מידלסברו, אז בתחתית הצ’מפיונשיפ, אחרי שמוריניו עצמו התקשר כדי להמליץ עליו. ההצלחה הייתה מיידית. הוא השאיר את הקבוצה בליגה והצעיד אותה לצמרת בשנה שלאחר מכן.

אייטור קראנקה וז'וזה מוריניו. איש סודו של המיוחד (רויטרס)אייטור קראנקה וז'וזה מוריניו. איש סודו של המיוחד (רויטרס)

“אין אצלנו שחקנים מועדפים”

“אני מנהל את השחקנים כמו שמוריניו לימד אותי. המטרה שכולם יהיו מאושרים, אין שחקנים מועדפים, כולם שווים. אנחנו קבוצה, לא בודדים”, כך הסביר קראנקה את ההצלחה. הדברים נראו נוצצים, אבל מתברר כי מתחת לפני השטח כבר אז החלו לצוץ הבעיות. בשנים הבאות יספיק קרנאקה להסתכסך עם עוזר המאמן המיתולוגי, עם כוכב הקבוצה ועוד ובאסיפת שחקנים אחת אף צעק: ”אני לא מוכן לאמן את הקבוצה הזו יותר”.

למרות הכול, קראנקה, המאמן הזר הראשון בתולדות מידלסברו, סגר שלוש שנים וחצי במועדון וב-2015/16 גם הוביל את הקבוצה לפרמייר ליג. בכל התקופה דגל קראנקה בסגנון משחק הגנתי מובהק ובאנגליה אמרו כי הוא “מעדיף לשמור על שער נקי מאשר לכבוש”. בכל זאת, מדובר בתלמיד של מוריניו. האוהדים לא תמיד התחברו לסגנון וגם רצף של תשעה משחקים ללא ספיגה, שיא מועדון בליגת המשנה, התקבל בפרצוף עקום.

במרץ 2017 פוטר קראנקה ממידלסברו, אך תקופה ארוכה לאחר מכן התגעגעו בריברסייד לבאסקי, שעד לאחרונה היה המאמן האחרון ששרד לפחות שני חגי מולד רצופים. כעת, תחת מייקל קאריק הקבוצה שוב מצאה את עצמה וההשוואות לתקופה תחת קראנקה לא בוששו מלהגיע. במבט כולל אפשר לומר שהמאמן די הצליח במידלסברו, אך ההמשך פחות הסתדר לו.

אייטור קראנקה במידלסברו. שלוש שנים וחצי בריברסייד (רויטרס)אייטור קראנקה במידלסברו. שלוש שנים וחצי בריברסייד (רויטרס)

המדרון באנגליה

ב-2018/19 אימן את נוטינגהאם פורסט ועזב בסיום העונה בטונים צורמים, אחרי חילוקי דעות קשים עם המנהל המקצועי ואף חלק מהשחקנים. שנה וחצי הוא נותר ללא משרה, עד שבקיץ 2020 קיבל צ’ק פתוח בברמינגהאם סיטי וחוזה לשלוש עונות. קרנאקה החתים לא פחות מ-15 שחקנים חדשים, אבל החזיק מעמד שבעה חודשים בלבד ובמרץ 2021 התפטר כשהקבוצה במקום ה-21.

היעד הבא היה שוב בספרד. הבאסקי מונה לתפקיד בגרנדה לקראת סיום העונה והצליח להפיח בה מעט חיים עם תיקו בחוץ מול אתלטיקו מדריד וניצחונות משכנעים על מיורקה (2:6) ובילבאו (0:1), אך זה לא הספיק כדי לשרוד והקבוצה סיימה במקום ה-18 וירדה ליגה. קראנקה שרד מהפכה ניהולית רחבה והוחלט להמשיך איתו בתפקיד, החלטה שהלהיבה את האוהדים כשהתקבלה.

תחילת העונה הייתה מבטיחה. ניצחונות על איביזה, ראסינג סנטאנדר ו-ויאריאל ב’, כולם ללא ספיגה ועם מירטו אוזוני שהבקיע ארבעה שערים, הציבו את הקבוצה בצמרת, אבל אז דברים החלו להשתבש. הקבוצה נקלעה לחוסר יציבות ובנובמבר, אחרי שהשיגה ניצחון אחד בחמישה משחקים, פוטר קראנקה. ”שנה שתישאר מסומנת בשחור”, הגדירו את התקופה בתקשורת המקומית.

אייטור קראנקה (רויטרס)אייטור קראנקה (רויטרס)

בא לשקם את הקריירה

חודשיים מאז וקראנקה מגיע לתחנה החמישית שלו כמאמן ראשי. 10 שנים חלפו מאז סומן כ”יורש של מוריניו” ואפשר לומר שהדברים פחות הסתדרו לו והוא למעשה מגיע למכבי כדי לשקם את השם שלו ולמצוא את מקומו. הצהובים, שהתרגלו לאיביץ’, מקבלים מאמן אחר לחלוטין, אך יכולים לקוות שהסגנון ההגנתי ישמור על טור הספיגות הנמוך שהתרגלו בתקופתו של הסרבי.

לי טומלין, החלוץ האנגלי ששיחק תחתיו במידלסברו ובנוטינגהאם פורסט, סיפר: “הוא מאמן מאוד קפדן שמתייחס לפרטים הקטנים והשחקנים מבצעים כל מה שהוא אומר. הוא יודע איך לנהל את הסגל שלו וכחלוץ ראיתי שהוא יודע איך להסתדר עם שחקני ההתקפה ונותן להם חופש פעולה לעשות את מה שהם יודעים. האימונים אצלו הם עבודה קשה והוא מתייחס נהדר לשחקנים”.

קראנקה אוהב לשחק במערך 4-2-3-1, בדיוק כמו המורה מוריניו. במידלסברו ניסה תקופה לשחק במערך 4-4-2 אך זה פחות הצליח. מספרים שיש לו יחס טוב עם השחקנים, אבל “פה גדול שיכול לעשות בעיות”. לפי דבריו של טומלין עושה רושם שהוא דווקא יסתדר עם ערן זהבי וג’ורג’ה יובאנוביץ’ ואם יצליח לשמור על משחק הגנה טוב, למכבי יש הרבה מאוד סיבות לאופטימיות.

איביץ': זאת לא היתה החלטה קלה, תודה למיץ'
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */