יום ראשון, 19.05.2024 שעה 00:13

שיקר לעצמו, ללא הצלחה: רונאלדו הביך במסע"ת

מבחינת הפנומן, אין הבדל בין ערב הסעודית לדרום אפריקה. כשניסה להצדיק את המעבר לאל נאסר, הוא דיבר בעיקר לעצמו, וזה לא ממש עבד. המחזה היה מביך

|
כריסטיאנו רונאלדו  (האתר הרשמי של אל נאסר)
כריסטיאנו רונאלדו (האתר הרשמי של אל נאסר)

"זה לא סוף הקריירה שלי לבוא לדרום אפריקה", אמר כריסטיאנו רונאלדו במסיבת העיתונאים הראוותנית הראשונה שלו כשחקן אל נאסר. המקומיים ניסו להצניע את הטעות המשעשעת הזו, אבל היא מספרת בדיוק את כל הסיפור.

צריך לתת לפורטוגלי את הקרדיט שהוא מכיר את הגיאוגרפיה בקווים כלליים, מסוגל להבדיל בין יוהאנסבורג לריאד, ויודע באיזו מדינה חתם. זה לא מוטל בספק. ואולם, מבחינה התודעתית, אין עבורו הבדל משמעותי בין המדינות שנשמעות קצת דומה. ועד לפני פחות מחודש, זו בכלל לא הייתה סוגיה רלוונטית. מה זה כבר משנה אם מדברים על South Africa או Saudi Arabia? יש כאן שתי מילים, אחת מתחילה ב-S, השנייה ב-A, והקשר של שתי המדינות האלה לכדורגל קלוש בהשוואה למה שרונאלדו רגיל לייצג. 

הוא לא זילזל בכוונה במדינה אותה כה השתדל להלל אתמול, אבל בתת מודע הוא כן מזלזל בה, וזה אף מובן. כאשר דיבר על צ'אבי שביקר אותו אי שם ב-2016, הוא הגיב בזלזול מכוון בהחלט: "הוא משחק בקטאר, או אני לא יודע איפה. הוא לא רלוונטי". זה בדיוק מה שרונאלדו תמיד חשב על ערב הסעודית, והוא ממשיך לחשוב כך גם עכשיו. 

זה הגיע: רונאלדו מוצג בסעודיה

אנחנו יודעים זאת היטב כי לפני חודש וחצי, בראיון המפורסם באמצעותו גרם לביטול חוזהו במנצ'סטר יונייטד, הצהיר רונאלדו ביוזמתו כי דחה הצעת ענק סעודית. המראיין החנפן פירס מורגן הרחיב בנושא: "אתה עדיין רוצה לשחק ברמה הגבוהה ביותר, לשחק בליגת האלופות ולשבור שיאים. אם רק הכסף היה חשוב, היית בערב הסעודית ומרוויח כמו מלך, אבל זאת לא המוטיבציה שלך, כי אתה רוצה להישאר בטופ". ועל כך הגיב כריסטיאנו נרחצות: "בדיוק. אני מאמין שאני עדיין מסוגל להבקיע המון שערים ולעזור לקבוצות".

זו בדיוק הייתה הכוונה. רונאלדו לא הלך להתראיין אצל מורגן כדי להגיע לאל נאסר – את המעבר הזה אפשר היה לארגן גם בלי לבטל את חוזהו, והסעודים היו מאושרים לשלם לשדים האדומים כל סכום שבעולם. למעשה, מכיוון שהמהלך נועד אצלם בעיקר למטרות יחסי ציבור ו-sportswashing, הם היו מעדיפים לעשות עסקה שמנה עם משפחת גלייזר ולא לקבל את החלוץ בן ה-37 כשחקן חופשי שאיש מלבדם לא רצה. 

אף אחת אחרת לא באמת רצתה. כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר (האתר הרשמי של אל נאסר)אף אחת אחרת לא באמת רצתה. כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר (האתר הרשמי של אל נאסר)

בראשו של הפורטוגלי, הם היו ונשארו מדינה זניחה כלשהי. לכן, את מסיבת העיתונאים שלו צריך לראות מזווית אחת בלבד. הוא לא מנסה לשכנע את העולם שעשה את הצעד הנכון מבחינה מקצועית. עמוק בפנים, הוא יודע היטב שזה בלתי אפשרי. הוא מנסה לשכנע את עצמו, והציטוטים שסיפק מגלים שהוא עושה עבודה גרועה מאוד בכך. הטיעונים של רונאלדו כה מגוחכים שכריסטיאנו דוחה אותם בבוז. ולכן, השואו המאולץ הזה מעורר בעיקר רחמים. רונאלדו ישב שם, התפייט על גדולתו, אבל לשם שינוי לא האמין לעצמו.

"אני גאה מאוד לעשות את ההחלטה הגדולה הזו בחיי. המשימה שלי באירופה הושלמה. זכיתי שם בכל התארים, שיחקתי במועדונים החשובים ביותר, ועכשיו יש לי אתגר חדש באסיה", אמר רונאלדו – ולא האמין לעצמו. מאז הקיץ חיפש סוכנו ז'ורז'ה מנדש בנרות מועדון מליגת האלופות שיסכים לקלוט אותו, אך לשווא.

רצה להמשיך באירופה. כריסטיאנו רונאלדו (האתר הרשמי של אל נאסר)רצה להמשיך באירופה. כריסטיאנו רונאלדו (האתר הרשמי של אל נאסר)

מנכ"ל איינטרכט פרנקפורט התלוצץ על חשבונו כאשר טען כי הפורטוגלי הוצע לכולם. אחת המטרות החשובות ביותר של הראיון למורגן בנובמבר הייתה להדגיש כי המשימה שלו באירופה טרם הושלמה – רחוק מכך. והנה לכם, הוא מודה בפה מלא שהפרק הזה תם, ומנסה לשכנע את עצמו שהוא קיבל את ההחלטה על כך. זה די עצוב.

"אף אחד לא יודע, אבל עכשיו אני יכול לספר שהיו לי הצעות רבות מאירופה – מברזיל, מאוסטרליה, מארצות הברית, ואפילו מפורטוגל. כולם רצו להחתים אותי, אבל נתתי את המילה שלי למועדון הזה", אמר רונאלדו – ולא האמין לעצמו.

לא מאמין לעצמו. רונאלדו (רויטרס)לא מאמין לעצמו. רונאלדו (רויטרס)

כי הוא יודע שברזיל, אוסטרליה וארצות הברית לא נמצאות באירופה. ואם הכוונה הייתה שההצעות הגיעו לא רק מאירופה אלא גם מיבשות אחרות, מדוע הוזכרה בסוף "אפילו פורטוגל"? הקבלות לאלון מזרחי בלתי נמנעות כאן – רונאלדו לא רצה לכאורה לשחק לא באירופה, ולא בפורטוגל. כך או כך, הליגות האירופיות הגדולות לא הוזכרו, כי רונאלדו לא מסוגל לשקר לעצמו עד כדי כך. בשורה התחתונה, הבחירה הייתה בין קבוצות קטנות במולדתו אחרי שספורטינג ליסבון פסלה את האפשרות, אוסטרליה, ארצות הברית וערב הסעודית. ועם כל הכבוד לקנגורו, הסעודים שילמו הרבה יותר. זה הכול.

"החוזה הזה ייחודי כי אני שחקן ייחודי. בשבילי זה נורמלי", אמר רונאלדו. אך אם זה נורמלי, מדוע לא הוצעו לשחקן הייחודי חוזים כאלה בעבר? לא, ההצעה הסעודית בפירוש אינה נורמלית עבור אף כדורגלן, גדול ככל שיהיה, וגם בשיאו לא יכול היה הפורטוגלי להרוויח סכומים מסוג זה. המשטר הסעודי מעוניין להשתמש בו כשגריר מספר אחת, בין יתר לצורכי קידום הצעת אירוח המונדיאל ב-2030 בצוותא עם מצרים ויוון, ושכר העתק של כוכב העל הוותיק נועד לא רק לפתות אותו, אלא גם לעשות רעש גדול מספיק ברחבי תבל.

"חוזה ייחודי לשחקן ייחודי". כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר (רויטרס)"חוזה ייחודי לשחקן ייחודי". כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל נאסר (רויטרס)

וזה אכן נושא פרי – הכדורגל הסעודי מסוקר כעת הרבה יותר מאשר אחרי הניצחון הסנסציוני על ארגנטינה במונדיאל. שמו של כריסטיאנו ושכר העתק עושים את שלהם – דווקא בגלל שזה לא נורמלי. וגם הפורטוגלי עצמו יודע זאת היטב.

"אני יודע שהליגה כאן תחרותית, צפיתי במשחקים רבים", אמר רונאלדו. טוב, אפשר היה לנסות להמציא שקר גס פחות. אפשר היה, למשל, באמת לצפות במשחק אחד של אל נאסר ולדבר עליו ספציפית. רונאלדו לא יוכל לשכנע את עצמו שהוא הולך לשחק בליגה מרתקת, גם אם התחרות בין אל נאסר לאל הילאל בהחלט קיימת – מדובר בקלאסיקו הסעודי, וגם אל שבאב היא יריבה ראויה. לו היה לומד ומתעמק קצת, היה לרונאלדו קל יותר להרשים את העיתונאים המקומיים, אבל זו הייתה המטרה. הוא מנסה לעבוד על עצמו, וזה ממש לא פשוט.

מנסה לעבוד על עצמו. כריסטיאנו רונאלדו חותם באל נאסר (האתר הרשמי של אל נאסר)מנסה לעבוד על עצמו. כריסטיאנו רונאלדו חותם באל נאסר (האתר הרשמי של אל נאסר)

כן, הראיון עם פירס מורגן אמנם היה שערורייתי במיוחד, אבל בו ראינו את רונאלדו האמיתי מדבר בכנות על מה שהוא רוצה – עד כמה הוא גדול, יפה ועשיר, עד כמה הוא מסוגל לשחק ברמה הגבוהה בעתיד, ועד כמה וויין רוני מכוער. במסיבת העיתונאים בערב הסעודית, זה כבר היה רונאלדו מזויף שמשתדל לסתור את רוב הדברים שהדגיש בנובמבר, כדי לא להרגיש דיסוננס קוגניטיבי עם ההחלטה שקיבל. קשה לומר איזה מחזה היה מביך יותר. אולי בכל זאת האחרון, בגלל הטעות המצחיקה על דרום אפריקה.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */