יום שבת, 18.05.2024 שעה 18:26

"היו אזעקות באמצע משחק, לעתים אין חשמל"

ואן לוון, לשעבר מאמן מכבי ת"א וכיום בזוריה האוקראינית, מבקר בארץ וסיפר ל-ONE על החיים תחת מלחמה, ההבדל מהארץ והעתיד ("אולי אחזור לישראל")

|
פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)
פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)

במשחקה האחרון של זוריה לוהנסק נגד קולוס קובליבקה בליגה האוקראינית, ממש לפני היציאה לפגרת החורף, הכדורגל נעצר פעמיים. בהתחלה הוא נעצר בגלל אזעקות עולות ויורדות בקייב, שם נערך המשחק, שחודש לאחר למעלה משעה. זה קרה ממש עם רדת החשיכה, אלא שבדקה ה-84 האור באצטדיון כבה והחושך ירד על הכדורגל המקומי. על הקווים באותם הרגעים עמד פטריק ואן לוון שניסה לשדר עסקים כרגיל, אך באוקראינה זה לא פשוט.

ההולנדי שאימן את מכבי ת”א, עבר בקיץ האחרון לעבוד בזוריה שבאוקראינה. המדינה בה הוא עובד נמצאת במלחמה עם רוסיה כבר כמעט שנה והיא תחת הפצצות כבדות שמצליחות לשבש את שגרת החיים בה. המעט שנותר לתושבים המקומיים זה הכדורגל. מבין הקבוצות בליגה האוקראינית, העיר לוהנסק נמצאת במזרח המדינה, באזור חבל דונבאס שהוא הקרוב ביותר לגבול עם רוסיה ובו התנהלו קרבות עקובים מדם. לאחרונה, כך על פי הדיווחים, כוחות הצבא האוקראיני הדפו את הרוסים, אך המלחמה באזור עדיין לא תמה.

בזמן שאנשי הקבוצה עדיין לא יכולים לחזור הביתה לחייהם הקודמים וכנראה שגם לא יחזרו משום שכמעט הכל נהרס, הכדורגל נותן תקווה לאוקראינים ולכן הם ממשיכים בהצגה. אלא שכעת גנרל חורף הוא זה שמונע מהקבוצות להמשיך לשחק, הרי שקשה לחזור לאצטדיונים בטמפרטורות הנמוכות של אוקראינה שירדו מתחת לאפס מעלות. לפטריק וואן לוון, כך נדמה, יש זיכרונות טובים מישראל ולכן הוא חזר לביקור קצר במהלך הפגרה ובראיון ל-ONE חשף מה עובר עליו מאז שעזב את הארץ.

פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)פטריק ואן לוון (רדאד ג'בארה)

פטריק, מה מעשיך בישראל?
“יש לי כמה דברים לעשות כאן, כמו לפגוש את האנשים שעבדתי איתם ולטפל בכמה עניינים. זה הזמן החופשי שלנו באוקראינה. קשה לצאת מהמדינה בדרך כלל ולכן הגעתי לישראל בינתיים”.

מאז שעזבת את תל אביב, אתה מאמן בזוריה. מה המצב באוקראינה כרגע?
”מהרגע שהגעתי לכאן, אני כל הזמן מנסה להסביר את הסיטואציה לאנשים בישראל. נכון לעכשיו כל הזמן יש אזעקות, אבל מבחינת האנשים הם חיים את חייהם לצד זה. בערים הגדולות יותר קל לחיות”.

אתה מתכוון לזה שאפשר לחיות תחת המלחמה חיים נורמליים? יש חשמל? יש דברים בסיסיים?
“זה משתנה כל הזמן הקטע של החשמל, לפעמים יש באזורים מסוימים ולפעמים אין. אין חשמל לאורך כל שעות היממה. מבחינת המלחמה, הייתי שם כמה שבועות והכול יחסית היה בשליטה, אבל אלה החיים באוקראינה נכון לעכשיו. קשה לחיות ככה, מן הסתם, אבל עבורי זה קצת פחות קשה כי אני עובד עם הקבוצה באימונים ולכן אני כל הזמן עסוק”.

המלחמה באוקראינה (רויטרס)המלחמה באוקראינה (רויטרס)

הקבוצה שלך מלוהנסק, כלומר מהאזור שהופצץ אולי הכי הרבה באוקראינה. איך אתם מצליחים להתנהל בצל המלחמה?
“דינמו קייב נתנו לנו מקום להתאמן בו, כך שאני מבלה את רוב הזמן באזור קייב. לפני כן נסענו לפולין כדי להתאמן ולשחק, אחר כך חזרנו לאוקראינה לערים שהן יותר בטוחות”.

אז אתה אתה לא עובד באזור המלחמה.
“העיר לוהסנק היא באזור המלחמה, אבל זה קשה להתנהל ולשחק בלוהנסק. המלחמה התחילה שם וזלגה בהמשך לכל אוקראינה, לכן עברנו לאזורים אחרים. הליגה נעצרה, המועדון זז למקומות אחרים, היינו צריכים לבנות הכול מחדש. התחלתי לעבוד עם השחקנים כמה שבועות לפני פתיחת המשחקים, נשארנו יותר באזור קייב ואנחנו מנסים לחיות כרגיל בתנאים הקשים האלה”.

יש לך שחקנים שבאו מאזור המלחמה?
“יש לי שחקנים מכל אוקראינה, פחות מלוהנסק עצמה".

שחקני זוריה לוהנסק ושחטאר דונייצק לפני המשחק ביניהם (טוויטר)שחקני זוריה לוהנסק ושחטאר דונייצק לפני המשחק ביניהם (טוויטר)

איך הליגה מתנהלת במצב מלחמה למעשה?
“זה משתנה. כל הזמן משחקים בחלקים שונים במדינה. אני מקצוען, אבל לפעמים יש דברים שלא תמיד בשליטתי ואני מנסה לעשות את המיטב. גם אם אין חשמל לכמה שעות, אז מעבירים את האסיפות הטקטיות החוצה לאור היום. כשיש אזעקה צריך לקחת החלטות אם לעצור את האימון לרגע או להפסיק אותו לחלוטין. היה לנו מקרה של אזעקות באמצע המשחק ונאלצנו לעצור לשעה את הכל. זה קורה לא מעט פעמים בליגה. צריכים לקבל החלטות כל הזמן במצבים האלה. אנחנו ממשיכים לשחק כי הכדורגל הוא אחד מהדברים היחידים שנותנים קצת נחת לאנשים באוקראינה, להמשיך לשחק כדורגל עבור הקהל זה משהו שנותן לשחקנים שלנו כוח”.

בהשוואה למלחמות שחווינו בישראל - לעומת מה שקורה באוקראינה, כרגע ישראל נראית כמו גן עדן?
“יש הרבה הבדלים כמובן. ברגע זה, ישראל היא מקום מאוד נחמד לעצור בו ולעשות הפסקה מהמלחמה, כן. יש לנו עוד הרבה עבודה באוקראינה, אנחנו עם קבוצה חדשה שיש לה שחקנים חדשים. לשמחתי, יש קבוצות שעוזרות לנו כמו דינמו קייב שנתנה לנו כמה שחקנים צעירים וטובים ושאר השחקנים באים מסקאוטינג, עד כמה שאפשר להחתים שחקנים מבחוץ במצב הזה. אנחנו מנסים להמשיך כרגיל”.

תרצה לחזור יום אחד לישראל? אולי אפילו גם לעבוד פה שוב בכדורגל הישראלי?
“בישראל יש לי הרבה חברים והיו לי הרבה תקופות טובות. ישראל היא לא מקום שלילי עבורי, ממש לא. מה יהיה בעתיד? מבחינתי הכול פתוח, בסיטואציה כזאת או אחרת, אולי עוד אחזור לאמן בישראל אם זה יסתדר”.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */