יום חמישי, 16.05.2024 שעה 16:18
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4336-3732הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3648-2832הפועל חדרה3
3539-4432בית"ר ירושלים4
3547-3332מכבי נתניה5
34 44-2632מ.ס אשדוד6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

זרים וחוסר איזון: הגורמים לפתיחה הצולעת בב"ש

הדברים לא מסתדרים לברדה והאדומים עוד לא קרובים למכבי ת"א וחיפה: בניית הסגל, הבית שכבר אינו מבצר והשיקולים עם הרכש. מה הביא את הקבוצה למצבה?

|
שחקני הפועל באר שבע (מיכה בננו)
שחקני הפועל באר שבע (מיכה בננו)

הפועל באר שבע תחת המאמן אליניב ברדה ידעה עליות וירידות. לפחות עד עכשיו, מרגע שמונה זמנית בפברואר 2022 ועד היום, ברדה נחשב להצלחה אצל האוהדים ובכלל בכדורגל הישראלי. כמעט ללא ניסיון כמאמן, ברדה הוליך את קבוצת נעוריו כמאמן לזכייה בגביע המדינה ב-2021/22 על חשבון האלופה מכבי חיפה, זכה באלוף האלופים והמשיך לגרוף הישגים עם העפלה היסטורית לשלב הבתים של הקונפרנס ליג. בנוסף, ברדה מחזיק בנתון חסר תקדים כמאמן: ממשחקו הראשון בגביע נגד מכבי פתח תקווה במרץ 2022 הוא לא הפסיד אף משחק במסגרת ישראלית כשקבוצתו סיימה ב-11 שחקנים.  

יחד עם זאת, הדברים בליגה לא מצליחים להסתדר לברדה כמו שצריך והביקורות מהקהל מתחילות לצוץ. המעבר מאירופה לליגה מקשה מאוד על המאמן וחניכיו להסתדר עם עומס המשחקים ולהבדיל מהשנה שעברה בה הקבוצה של רוני לוי התרכזה במפעל אחד, השנה זה הרבה יותר קשה. אפשר לראות את העומס בה לידי ביטוי עם רשימת פצועים ארוכה, אבל בזה נעסוק בהמשך. 

תוצאות במשחקי החזרה של באר שבע לליגה בכלל ולטרנר בפרט, לא מסמנת דבר טוב. דווקא אחרי מאזן ביתי מושלם במוקדמות הקונפרנס ליג עם שלושה ניצחונות בית משלושה משחקים, בליגה המאזן הביתי שלילי מאוד וכולל ניצחון אחד בחמישה משחקים. דווקא אחרי שהצליחה להדביק את הפער ממכבי חיפה ומכבי תל אביב, הגיעו שתי תוצאות תיקו סופר מאכזבות רצופות, קודם נגד הפועל חיפה והטרי ביותר מול העולה החדשה הסקציה נס ציונה.

תוצאות מאכזבות בטרנר. אליניב ברדה (מיכה בננו)תוצאות מאכזבות בטרנר. אליניב ברדה (מיכה בננו)

כדי להבין בדיוק מדוע פתיחת העונה של באר שבע, שרוצה כמו הבעלים של המועדון אלונה ברקת לרוץ על כל התארים, לא מצליחה להתרומם ולהידבק למכבי תל אביב ומכבי חיפה, ONE מביאים את חמשת הגורמים לכך. 

1. סגל לא מאוזן

הפועל באר שבע רצתה אחרי הזכייה המתוקה בגביע המדינה בכדורגל בעונה האחרונה להמשיך את המומנטום ולעשות קבוצה חזקה יותר, כזו ששומרת על רוב הסגל מתוך מטרה לעשות את קפיצת המדרגה בעונה הבאה. הסגל בעונה האחרונה היה טוב לדעת כולם, אבל גם לא מספיק טוב כדי לאיים על מכבי חיפה. 

עדיין יש פער. שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)עדיין יש פער. שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)

ההתחמשות של מכבי תל אביב ומכבי חיפה בקיץ הנוכחי הייתה אמורה להביא את אנשי המועדון להתחזק בצורה משמעותית יותר, בדגש על הישראלים ומן הסתם על הזרים. נכון, השוק לא מוצף בישראלים איכותיים, אבל ישנם כמה כאלה שיכלו לשדרג את הכוח הישראלי בסגל. שי אליאס עד כה מראה שהוא בהחלט יכול לעשות את הקפיצה בבאר שבע, אבל זה לא הספיק. 

בקיץ, כאשר אלונה ברקת ואליניב ברדה נשאלו על הרכש, הם בעיקר אמרו שהם רוצים לדייק. בנוסף, הם גם מאוד האמינו ברוב הסגל הקיים ואולי הזכייה בגביע קצת בלבלה. ברדה רצה שני שחקנים בכל עמדה, אבל נכון לרגע זה חוסר האיזון בה לידי ביטוי בכך שנוכח הפציעות, יש עומס יחסי בקישור הקדמי ובכנפיים. 

אלונה ברקת ואליניב ברדה (שחר גרוס)אלונה ברקת ואליניב ברדה (שחר גרוס)

אחרי הפציעות של דדיה, טיבי, אבו עביד ובריירו, פתאום בבאר שבע נותרו ללא קשר אחורי, ללא מגן ימני ושלא נדבר על עמדת המגן השמאלי בה משחק הלדר לופס בן ה-33 ואילו המגן השמאלי המחליף אביב סולומון לא רשום לאירופה ובקושי בתוכניות כדי להוריד עומס מהפורטוגלי. 

העומס יכול היה להיפתר בחלקו אם דוד קלטינס הכלבויניק וחאתם עבד אלחמיד לא היו משוחררים, אבל לטענת ראשי המועדון לא יכלו לעמוד בדרכם, וגם שתמונת המצב בכל הקשור לפציעות לא הייתה דומה לתמונת המצב הנוכחית עם כל הפצועים בעיקר בחלק האחורי.   

היה יכול לעזור. חאתם עבד אלחמיד (מיכה בננו)היה יכול לעזור. חאתם עבד אלחמיד (מיכה בננו)

2. המבצר כבר אינו מבצר

אחד האפקטים המשמעותיים באליפויות של הפועל באר שבע בין השנים 2015-2018 היה הכוח האדיר של אצטדיון טוטו טרנר. האדומים התגאו במבצר הביתי ששמר על סטטיסטיקה נדירה וקבוצות היו משאירות את הנקודות לפני הפנייה ימינה בכניסה לעיר. גם האוהדים מצביעים ברגליים וטרנר לא מצליח להתמלא. 

בזירה האירופית, שלב המוקדמות היה מספיק כדי לשמור על מאזן ביתי מושלם, אבל בשלב הבתים בקונפרנס ליג ובטח בליגה, זה רחוק מלקרות. בקונפרנס ליג, חניכיו של אליניב ברדה סיימו בהפסד 2:1 לויאריאל וב-0:0 ביתי נגד לך פוזנאן. בליגה, חניכיו של אליניב ברדה רשמו ניצחון אחד, 0:1 על בני סכנין, אבל הפסידו פעמיים 2:1 למכבי חיפה ו-2:1 למ.ס. אשדוד, כאשר לאחר מכן הגיעו שתי מעידות נוספות – 2:2 מול הפועל חיפה ו-1:1 מול נס ציונה. 

ביתם כבר לא מבצרם. שחקני הפועל באר שבע (מרטין גוטדאמק)ביתם כבר לא מבצרם. שחקני הפועל באר שבע (מרטין גוטדאמק)

במשחק האחרון מול נועלת הטבלה, נשמעו לראשונה קריאות בוז בטרנר וזו זכות האוהדים, בטח שמדובר במחצית ובסיום המשחק. הפועל באר שבע ללא הכוח של טרנר עם אנרגיות חיוביות מהיציעים היא לא אותה קבוצה. כדי להידבק למכבי חיפה ומכבי תל אביב בצמרת הגבוהה, ברדה והשחקנים חייבים להחזיר את כוח ההרתעה של הימים היפים.

3. עומס

בכדורגל הישראלי, בו לא רגילים לעומס משחקים כמו בליגות הגדולות באירופה, זה די ברור שלא כל הקבוצות מסוגלות באמת לשרוד מאבק דומה בשני מפעלים, כשבהמשך נכנסת ההשתתפות במפעל הגביע. המעבר מאירופה לליגה, כולל טיסות ונסיעות, משפיעות על העומס הפיזי על השחקנים בבאר שבע. 

עם כתיבת שורות אלה, בבאר שבע מתקשים להתמודד עם עומס גדול, שכן רשימת הפצועים הולכת ומתארכת. מריאנו בריירו נפגע נגד לך פוזנאן ובספק למשחקים הקרובים, רמזי ספורי נעדר בחודש האחרון בגלל פציעת שריר, אור דדיה קרע את השריר האחורי, שגיב יחזקאל עם רגישות בשריר, איאד אבו עביד סוחב פציעה בשרירי הבטן ואיתן טיבי יחזור כנראה רק אחרי הפגרה. זה מבלי להזכיר את העומס הרב שיש על הלדר לופס ומיגל ויטור שגם הם נמצאים בסכנת פציעה.

בסכנה להיפצע מהעומס. ויטור (ראובן שוורץ)בסכנה להיפצע מהעומס. ויטור (ראובן שוורץ)

4. זרים

בהפועל באר שבע ידעו והצהירו הקיץ כי השינוי המשמעותי באסטרטגיה של בניית הסגל הוא בהבאת זרים איכותיים. גם אלונה ברקת וגם אליניב ברדה השקיעו אנרגיה ורצון כדי לפגוע עד כמה שאפשר בזרים. קודם כל, התקבלה החלטה לא להמשיך את ההתקשרות עם דנילו אספרייה, להשאיר את יוג'ין אנסה, הלדר לופס ואנדרה מרטינש. זה הותיר את באר שבע לצרף שלושה זרים. 

אחת המטרות העיקריות של קבוצה המשתתפת באירופה היא סגירת סגל כמה שיותר מוקדם, הכי אידאלי עד היציאה למחנה האימונים. מכל מיני סיבות, כלכליות והרצון להיות בטוחים במאה אחוז דיוק, הובילו להשתהות בסגירת הסגל בדגש על השחקנים הזרים. 

היה נכון לשחררו? אספרייה (רדאד ג'בארה)היה נכון לשחררו? אספרייה (רדאד ג'בארה)

אסטריט סלמאני הגיע בסוף חודש יולי, שאפי סוליימאנוב שעד כה נראה הבטחה, הגיע בסוף חודש אוגוסט ואדריאן פאון הגיע בסוף חודש ספטמבר (אחרי סגירת מועד הרישום לאירופה). אליניב ברדה היה רוצה שכולם יגיעו כמה שיותר מוקדם, אבל השלושה שהגיעו במטרה לחזק את הקבוצה לא הגיעו בזמן האידאלי כדי להתחבר לקבוצה. בנוסף, אנדרה מרטינש כלל לא נרשם לקונפרנס וזה העמיק את התחושה שגם עם הקשר הפורטוגלי לא נפרדו בזמן. ההופעות הכי טובות של הפועל באר שבע באירופה היו עם שישה זרים בנקרים בהרכב, מה שלא קורה היום. 

5. ניצול מצבים

שם המשחק לשים את הכדור בשער, וזה מה ששחקני ההתקפה של אליניב ברדה לא מצליחים לעשות מספיק טוב מתחילת העונה. להוציא את החמישייה נגד בית"ר ירושלים, בהפועל באר שבע סובלים מחוסר ריכוז בפעולה האחרונה. כמעט בכל משחק הנושא הוא מספר המצבים מול מספר השערים הנכנסים לרשת היריבה, חלק מהם בטוחים, ראו אסטריט סלמאני בפוזנאן ואנסה נגד נס ציונה. 

ב"ש לא מדויקת מספיק. סלמאני (איציק בלניצקי)ב"ש לא מדויקת מספיק. סלמאני (איציק בלניצקי)

אם ברדה מתנחם במשהו, זה בעצם ההגעה למצבים ושבסוף עם קצת יותר ריכוז ורוגע השערים יגיעו. בינתיים זה לא מספיק וההחמצות מככבות בחלק ההתקפי. אפשר לשייך את זה גם לעייפות של השחקנים, לחסרונו של רמזי ספורי או סתם לחוסר מזל, אבל קבוצה בסדר גודל של הפועל באר שבע, אם זה לא ישתפר בקרוב זה יוסיף מאוד ללחץ שחזר למועדון.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */