יום שבת, 27.07.2024 שעה 08:22

"לא הגיוני ללכת נגד ענף שהביא 2 מדליות זהב"

יו"ר איגוד ההתעמלות, אבי שגיא, בראיון ל-ONE: "בווינגייט מגבילים אותנו על השימוש במתקנים. אשרם? יש דור המשך נהדר". וגם: התכנון שלו לעתיד הענף

|
אבי שגיא (שחר גרוס)
אבי שגיא (שחר גרוס)

פחות משנה חלפה אחרי ההצלחה המסחררת של האלופה האולימפית לינוי אשרם באולימפיאדת טוקיו 2020 - ואליפות אירופה בהתעמלות אמנותית מגיעה לתל אביב. נציגות מ-39 מדינות הגיעו לארץ וישתתפו בתחרות היוקרתית במתחם האקספו, כאשר איגוד ההתעמלות הישראלי הוא זה שאחראי על ניהול האירוע בפועל. זה כבר כמה ימים שיו"ר איגוד ההתעמלות החדש, אבי שגיא, מסתובב בין אולמות האימונים לאולם התחרות, רואה את ההכנות ומתרגש.

אבי שגיא בן ה-76 מונה לתפקיד יו"ר איגוד ההתעמלות מיד אחרי אולימפיאדת טוקיו 2020, ממנה ארטיום דולגופיאט ולינוי אשרם חזרו עם מדליות הזהב. אומנם ההחלטה לארח את אליפות אירופה בהתעמלות אמנותית בתל אביב התקבלה הרבה לפני שנכנס לתפקידו, אבל אין ספק שעבורו מדובר באחד מרגעי השיא של האיגוד בראשו הוא עומד. "זה אירוע ענק", ציין היו"ר בראיון מיוחד ל-ONE.

אבי, איך אתה מתרשם מההכנות לאליפות אירופה?
"קיבלתי את זה בירושה מכנרת צדף ונתתי לאיגוד את כל הכלים כדי להצליח להרים הפקה איכותית. לשמחתי, יש לנו מנכ"לית טובה מאוד, שרית שנער, שמנהלת צוות מדהים של עובדות. כל אחת מהן עושה שלושה או ארבעה תפקידים. בכל שנותיי לא נתקלתי בצוות כזה מגובש שעובד יפה ומשקיע המון לטובת הצלחת הפרויקטים שלנו. קח לדוגמה את חן אברהם שמפיקה את אליפות אירופה ועושה את זה מתוך האיגוד, אחרי שבעבר הייתה מתעמלת אקרובטית, וזו אישה משכמה ומעלה שחסכה לנו הפקה חיצונית והרבה כסף. מגיע לעובדות האלה הכל והתחלתי לטפל גם בשכר שלהן, אני רוצה שיקבלו שדרוג".

אבי שגיא (שחר גרוס)אבי שגיא (שחר גרוס)

מה המטרות שלכם בתחרות הזאת?
"אני מקווה שנוכל להביא תוצאות טובות ובמקביל לזרוע עוד זרעים לעתיד עם מתעמלות חדשות שיקבלו חשיפה וניסיון. אם נזכה במדליה או שתיים אני אהיה על גג העולם, אבל לאחר מכן הפנים הן לאולימפיאדת פאריס 2024. יש לנו מתעמלות שמשקיעות את החיים שלהן ועובדות שמשקיעות שעות רבות מהיממה כדי שנצליח, כך שאני רק רוצה שנעבור את האירוע הזה בצורה מוצלחת, גם מבחינה ניהולית וגם מבחינת התוצאות".

בעברו, אבי שגיא כיהן בתפקידים בכירים במשק. הוא היה יו"ר הוועד של עובדי אל על, מנכ"ל תעשיות מזון למטוסים, סמנכ"ל רכבת ישראל ואף היה הבעלים של רשת סבארו, אבל תמיד היה מעורב גם במה שקורה בספורט הישראלי. בין לבין, היה יו"ר הפועל פתח תקווה בכדורגל, שימש כחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל וחבר ועדת הכספים במשך שנים, כיהן כחבר ועדת כספים גם באיגוד הכדורסל והיה דירקטור בהפועל.

אבי שגיא הפך ליו"ר איגוד ההתעמלות לפני כחצי שנה. לדבריו, הוא "נכנס לנעליים גדולות", אבל הוא החליט לצעוד בהן ברחבי הארץ. "אמנם יש לנו איגוד מצליח, אבל קודם כל התחלתי להסתובב באגודות כדי להכיר את הענף מקרוב. ביקרתי כבר ב-94 אגודות מתוך קצת יותר מ-100 אגודות התעמלות ואחרי אליפות אירופה אסיים לבקר בכל אגודות ההתעמלות בישראל. אני עושה את זה כדי ללמוד את השטח, לראות מה הצרכים שלהן, לרדת לעומקם של הדברים, לדעת איך לייצג אותן טוב יותר מול משרד התרבות והספורט, ולעזור להן אם צריך".

אבי שגיא ונבחרת ההתעמלות האומנותית (איגוד ההתעמלות, הוועד עמית שיסל)אבי שגיא ונבחרת ההתעמלות האומנותית (איגוד ההתעמלות, הוועד עמית שיסל)

ומה גילית בסיורים הללו?
"גיליתי אנשים שאוהבים את ההתעמלות ורוצים להתקדם, אבל חסרים להם הרבה דברים".

מה חסר להם?
"יש חוסר בציוד, באולמות ובמאמנים. כולם בשטח משוועים לאולמות אבל גם אין ציוד ראוי ויש אגודות שעובדות בכלל בלי ציוד, כי בחדרה גיליתי שיש אגודה שמתאמנת על שטיח פרסי. זה הזוי וקשה להבין את זה, יש שם ממש קולקציה של שטיחים ועליהם מתאמנים המתעמלים. בקריית שמונה אין מאמנים".

ומה אתם עושים לגבי זה?
"אז אני הולך ונפגש עם ראשי הערים, אם צריך לבקש עבור אגודות מסוימות עוד יום באולם או עוד כמה שעות אימון אקסטרה. לשמחתי יש שיתוף פעולה מדהים בכל עיר ועיר במדינה, חוץ מעיריית חיפה שהיא היחידה שמערימה קשיים לצערי. בגלל מה שראיתי בחדרה, הפעם החלטנו שבסיום אליפות אירופה, כל הציוד שיישאר לנו מהתחרות ילך לפריפריה ולמקומות שאין בהם ציוד. כדי שתהיה התעמלות בקריית שמונה, ביקשתי ממשרד הספורט לממן נסיעות למאמנת שתגיע מקרית מוצקין לאימונים בקריית שמונה וביקשתי ממנכ"ל מרכז מכבי נאור גלילי לפגוש את ראש העיר כדי שישקיעו מיליון שקלים בהקמת אולם בעיר. גם אם תגיד לי שהוא ממכבי ואני בא מהפועל, אז מה? אני לא עושה חשבון. כולם ילדיי, אין מכבי והפועל, נעזור כולנו ביחד לכל מי שרק שאפשר".  

לינוי אשרם עם כנרת צדף ואבי שגיא (רדאד ג'בארה)לינוי אשרם עם כנרת צדף ואבי שגיא (רדאד ג'בארה)

מה שמדהים בעיניי, זה שההתעמלות הישראלית זכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות, על אף שיש מחסור גדול של מתקנים בענף. המדליות האלה הן בגדר נס וקשה לגדל כאן עוד לינוי אשרם. איך בונים עוד מתקנים עבור הילדים והילדות בעלי הפוטנציאל כדי שיהיה להם איפה להתאמן ולהתפתח?
"בסיורים שלי הופתעתי מזה שבדימונה אין אולם התעמלות ראוי וגם בבאר שבע הגדולה אין אולם. אמרתי לראש העיר 'תגיד לי, איך זה יכול להיות?' והוא אמר לי 'אני מבקש שתעזור לי'. דיברנו עם משרד הספורט והם מעריכים מאוד את מה שאנחנו עושים בשטח".

כן, אבל בשורה התחתונה, מתי יהיו עוד אולמות ומתקנים?
"ממש עכשיו יצא קול קורא ממשרד הספורט. להבנתי, יוקמו השנה עוד ארבעה אוהלים כמו זה שיש במכון וינגייט ובשנה הבאה יוקמו עוד שלושה אוהלים. אני מקווה שמשרד הספורט יתייעץ איתנו איפה למקם אותם, אחרי שעשינו את כל העבודה הזאת בשטח. בנוסף, משרד הספורט החליט להקים עוד שלושה אולמות ייעודיים בעתיד - אחד בצפון, אחד במרכז ואחד בדרום - ואני מקווה שעד 2028 יהיו לנו יותר מתקנים ויותר צוותים מקצועיים. אומנם אנחנו על המפה, אבל נרצה להיות על כל המפה. ההתעמלות צריכה להגיע לכל אזור במדינת ישראל".

מכון וינגייט (מערכת ONE)מכון וינגייט (מערכת ONE)

אומנם עבדת בעיקר בשטח לאחרונה, אבל האם אתה יכול לומר שגם נבחרות ישראל מקבלות את כל מה שהן צריכות כדי לייצר הצלחות נוספות במשחקים האולימפיים בעתיד?
"יש לנו נכון לעכשיו שתי מתעמלות שהן בדרך הטובה למעלה, יש לנו נבחרות שהן בטופ האירופי והצוותים שלנו עובדים קשה כדי להצליח, אבל צריך עוד עזרה במתקנים. וינגייט מערים עלינו קשיים. נכנסנו לריבוע מסוים אבל אי אפשר להתקדם ולהתרחב ממנו ומגבילים אותנו על השימוש במתקנים. הייתי רוצה לשים ג'קוזי וסאונה בצמוד לאוהל ההתעמלות האומנותית, לשימוש המתעמלות והמתעמלים שלנו בלבד, אבל מערימים עלינו קשיים. אמרו לי 'אם אתה תשים, כולם ישימו', אבל אני שואל אותך שאלה - אם ילדה בת 14 מסיימת אימון וצריכה התאוששות בג'קוזי, ואומרים לה ללכת לג'קוזי היחיד במכון כאשר ביחד איתה נכנסים לג'קוזי הזה עוד מבוגרים או ילדים זרים ואין פיקוח שלנו עליהם, מה זה צריך להיות? איפה האחריות שלנו על הילדה הזאת? זה לא מקובל עליי. הוצאנו מכתבים והיו ויכוחים, אבל אם לא ישתפו פעולה איתנו בעניין הזה ובעניין המגורים, זו בעיה. זה תאגיד, לא הגיוני שהמדינה הולכת נגד ענף שהביא שתי מדליות זהב ושהענף הזה צריך לריב על הדברים האלה".

היית בכמה תפקידים בכדורגל ובכדורסל בעברך, איך זה להיות עכשיו בתפקיד בכיר בהתעמלות?
"ההתעמלות לוקחת לי את כל הזמן, כי אני משקיע 7 עד 12 שעות ביום בענף הזה בהתנדבות מלאה, אבל זה גם עושה לי כיף".

זה הפך להיות פרויקט חייך?
"בגילי המופלג, כן. אנחנו רוצים הצלחה".

נבחרת ההתעמלות האומנותית עם איילת זוסמן (באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)נבחרת ההתעמלות האומנותית עם איילת זוסמן (באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)

עד לא מזמן באיגוד ההתעמלות היו הרבה מאבקים כוחניים בתוך ההנהלה, אבל עכשיו נדמה שהכול נעשה בשקט. איך זה קרה?
"אין מריבות. מה שהיה בעבר לא קיים עוד. אני מדבר עם כולם, אני מנהל את ישיבות ההנהלה ולא הייתה החלטה אחת שלא התקבלה פה אחד. אני איש פשוט שנהנה לראות הצלחה. בסיורים שלי ברחבי הארץ אני אוכל פלאפל".

אולי זה בגלל שקיבלת החלטה להציב בראש כל ענף גדול רק מאמן אחד שיקבל את כל ההחלטות?
"אני מאוד מאמין בצוותים הקיימים ולכן לקחתי החלטה לגבי המאמנים לתת להם שקט לעבוד ולהוביל עד 2028. בהתעמלות המכשירים סרגיי וייסבורג הוא המאמן ובהתעמלות האמנותית אני סומך על איילת זוסמן בכל מה שקשור לצד המקצועי, כך שכל מתעמל מכשירים איכותי נבדק על ידי סרגיי וייסבורג כדי לקבל את אישורו להצטרף לנבחרת וכל מתעמלת שמועמדת לנבחרת ישראל תיבחר על ידי איילת זוסמן. לא מסתובבים כל מיני מאמנים על המזרנים, יש מאמנת על והיא קובעת הכל. חיכו לזה במשך כמה שנים טובות בענף ודי הופתעו מזה, אבל זו ההחלטה שלי. בשאר הענפים, ביקשתי להופיע בכל ועדה מקצועית, כדי ללמוד את הצרכים ולבחון אם צריך לרענן. יש שיתוף פעולה מלא".

ארטיום דולגופיאט ומאמנו אלכס וייסבורג (איציק בלניצקי)ארטיום דולגופיאט ומאמנו אלכס וייסבורג (איציק בלניצקי)

איזה עוד פעולות אתה מתכנן לעשות בהתעמלות הישראלית?
"אני חושב על הרבה דברים. כדי להוכיח שאנחנו באמת מעצמה, אנחנו צריכים יותר נציגים במוסדות הבינלאומיים של ההתעמלות. אנחנו רוצים יותר ישראלים בוועדות המקצועיות, לדוגמה, ואני בהחלט רוצה שכנרת צדף ושרית שנער יכנסו לשם. יכולה להיות להן תרומה גדולה לאיגוד ההתעמלות העולמי ולאיגוד ההתעמלות האירופי. בכלל, אני חושב שיש לנו מה לתרום לעולם".

לאחרונה הנהלת האיגוד קיבלה החלטה לנסות ולהביא לישראל עוד תחרויות. איזו תחרויות תרצה לראות בארץ?
"נסיים את אליפות אירופה ולאחר מכן נעשה את כל המאמצים כדי להביא לישראל גם את אליפות העולם בהתעמלות אמנותית. זה החלום שלי ושל כולנו בענף. אתה בעצמך יודע עד כמה אנחנו רוצים להביא לארץ תחרויות בינלאומיות נוספות, כולל בהתעמלות מכשירים. אנחנו חולמים על זה ושואפים להתקדם כמה שיותר רחוק. עוד תחרויות כאלה בישראל יקדמו את הענף, את המתעמלים הישראלים ואת המתעמלות הישראליות".

האם אתה רואה בעיניך מדליות אולימפיות נוספות לענף הזה גם בפאריס 2024?
"אני מאמין בארטיום דולגופיאט ובשאר מתעמלי המכשירים, ואני מאמין גם שהם ימשיכו להצליח. גם בהתעמלות האמנותית יש לנו דור המשך נהדר שמגיע אחרי לינוי אשרם. זה עוד מוקדם. אני סומך על הצוותים המקצועיים שלנו שיעשו את העבודה על הצד הטוב ביותר".

תגובת מכון וינגייט:

“במכון וינגייט ישנו מתחם התאוששות המשמש את הספורטאים והספורטאיות. לאחרונה עברה להתאמן במכון נבחרת ההתעמלות האומנותית הקבוצתית, בה משתתפות ספורטאיות צעירות. בשל גילן הצעיר פנה איגוד ההתעמלות בבקשה לתת עבורן מענה התאוששות נפרד וייעודי. אנו מבינים את חשיבות הנושא ופועלים לשם כך ביחד עם משרד התרבות והספורט".

אסור לפספס
נגןהילד מחקה מושלם את הרגעים המוזרים של מסי
הילד מחקה מושלם את הרגעים המוזרים של מסי
נגןשחקנה של פיינורד המציא את החגיגה המושלמת
שחקנה של פיינורד המציא את החגיגה המושלמת
נגןפפ שם סוף לסאגה: "דה בריינה לא הולך"
פפ שם סוף לסאגה: "דה בריינה לא הולך"
נגןהם ממש לא ציפו לקבל את סטף קרי בחנות
סטף קרי לוחץ מעריצה לרכוש את הגופיה שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */