יום שני, 20.05.2024 שעה 10:08
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7925-7034מכבי ת"א1
7125-7134מכבי חיפה2
6132-5334הפועל ב"ש3
5644-4634הפועל חיפה4
4340-3634מכבי בני ריינה5
4043-3334בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים 1
3956-4332מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3649-2833הפועל חדרה5
3539-4432בית"ר ירושלים6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • 1 - 0
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • 1 - 3
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • 3 - 1
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

56 שנה אחרי: המורחקים מהדרבי החיפאי נזכרים

בתקופה שהפועל חיפה שלטה בעיר, קיבלנו דרבי סוער במיוחד בבלומפילד ב-1966. אחד המורחקים: "היה אדום לא מוצדק, מאחל למכבי חיפה להחזיר חוב ישן"

|
יצחק אנגלנדר (איציק בלניצקי)
יצחק אנגלנדר (איציק בלניצקי)

לפני 56 שנה התקיים לו דרבי חיפאי סוער במיוחד בין מכבי להפועל חיפה במסגרת חצי גמר גביע המדינה. מאז ועוד קודם לכן, הקבוצות נפגשו במסגרת הגביע, אבל לעולם לא במעמד חצי הגמר. מה שמייחד את אותו חצי הגמר לזה שהתקיים הערב (0:2 לירוקים) הוא שגם אז המשחק שוחק באצטדיון בלומפילד, אותו אצטדיון ביפו בו יתקיים הערב המשחק. 

באותן שנים, ואין זה סוד, הפועל חיפה הייתה השולטת בעיר. מאחורי הפועל היה גוף גדול כמו זה של ההסתדרות שכלכל ועמד מאחורי הקבוצה, בזמן שמכבי חיפה נוהלה על ידי אנשים פרטיים שהזרימו מכספם סכומים לא מבוטלים כדי שהקבוצה תתקיים. אגב, הדבר לא הפריע למכבי חיפה שנה אחרי לשחק בליגה הראשונה ולעמוד בראש הטבלה בפרקים גדולים של העונה.

חצי הגמר של 1966 הביא לבלומפילד לא פחות מ-17 אלף אוהדים. הדרבי הסתיים בניצחון 0:1 של הפועל משער בדקה ה-62 של יהושע פלגי, שגדל ולמד בבת גלים יחד עם מי שמחזיק היום את הפועל חיפה, הבעלים יואב כץ. הדרבי היה סוער במיוחד בשל העובדה שלפחות שלושה שחקנים הורחקו. אחד בירוק, אהרון גרשגורן, ושניים באדום, שאלתיאל אוז'לבו ויצחק אנגלנדר. ההרחקה של האחרון שהיה זה שבדקה ה-62 בישל את שער הניצחון הגיעה אחרי שהוא מחא כפיים בהפגנתיות לשופט פריד, שדקות קודם לכן קבע פנדל דרמטי בדקה ה-86 לזכות מכבי חיפה, אותו החמיץ דני רום, דבר שסלל להפועל חיפה את העלייה לגמר הגביע בו זכתה בפעם השנייה בתולדותיה.

אהרון גרשגורן (פרטי)אהרון גרשגורן (פרטי)

אנגלנדר, שלימים מאוחרים יותר היה הבעלים של הפועל חיפה לפני הגעתו של רובי שפירא ז"ל, נזכר באותו מעמד: "באותה תקופה היינו פייבוריטים. מכבי חיפה הייתה פחות טובה מאיתנו, אנחנו היינו הקבוצה הבכירה בעיר. למרות זאת, למכבי תמיד היה יותר קהל, גם כאשר הם היו בליגה השנייה. אבא שלי היה אוהד מכבי חיפה, אני זוכר שמכבי נוהלו על ידי אנשים פרטיים ואנחנו נוהלנו על ידי ההסתדרות, עם גב כלכלי רחב.

אבא שלי היה עוזר כלכלית למכבי. אני זוכר היטב את אותו מעמד של החצי גמר בדרבי, יש מתח ויש התרגשות. השופט היה פריד, אני זוכר שהשופט נתן פנדל בדקה ה-90 לטובת מכבי חיפה, פנדל שלדעתי לא היה. דני רום בעט למשקוף והחוצה. אני בתגובה במקום לשמוח על החמצת הפנדל מחאתי לשופט בהפגנתיות כפיים ופריד שלח אותי בצדק ליציע. הבנתי בדיעבד שהפסדתי מאוחר יותר אירוע גדול בדמות גמר הגביע מול שמשון, אותו ניצחנו 1:2 וזכינו בגביע".

יצחק אנגלנדר (איציק בלניצקי)יצחק אנגלנדר (איציק בלניצקי)

כדורגלן מכבי חיפה אז ומי שמאוחר יותר גם אימן בהפועל חיפה, אהרון גרשגורן שהורחק, נזכר: "אז היו שני משחקי חצי גמר באותו יום. במשחק הראשון נפגשו שמשון ת"א והכח ר"ג. המשחק הראשון היה סוער במיוחד ואני זוכר שהיו לא מעט אירועים של אלימות שהשפיעו על האווירה עוד לפני המשחק שלנו מול הפועל חיפה. השופט פריד אולי בניסיון להחזיק קצר מהתחלה את המשחק השני, החליט להרחיק אותי כבר בדקה השלישית ועל לא עוול בכפי. שחקן של מכבי חיפה, גודי גולדברג, שם לי רגל, אני הסתובבתי והיה מגע קטן בינינו שהשופט פירש לא נכון והרחיק אותי לא בצדק".

על הדרמה שהתחוללה בדקות האחרונות אמר: “אני זוכר שהיה פנדל שתי דקות לסיום לזכותנו. דני רום החמיץ את הכדור ואנגלנדר הורחק אחרי שמחא כפיים בהפגנתיות לעבר השופט, אבל בסוף הפסדנו לצערי”.

שני המורחקים של אותו משחק חצי הגמר תמימי דעים שהערב מכבי חיפה היא הפייבוריטית. גרשגורן: "אני מאחל למכבי שיחזירו חוב ישן מאותו חצי הגמר. מכבי הכי טובה בארץ וזאת תהיה הפתעה לרעה אם מכבי לא תנצח את חצי הגמר. היינו בליגה הראשונה, הייתה לנו קבוצת ברזל. היינו קבוצה מצוינת. עלינו חזרה לליגת העל והיינו אמורים לנצח גם את הפועל חיפה, מה עוד שאצל הפועל חיפה חסר חנן ממן שהוא הבורג המשמעותי שלה. אם המשחק היה בחיפה, הייתי מגיע, אבל לא אסע לבלומפילד ואצפה בטלוויזיה".

לאנגלנדר יש לא מעט תובנות לגבי הכדורגל של היום מול הכדורגל של פעם: "הכדורגל הוא אחר לגמרי. בזמני אמא שלי הייתה צריכה להתנצל שאני משחק כדורגל. זה היה משחק של פרחחים. היום כל אחד רוצה להיות כדורגלן. יש ערן זהבי אחד וכל אחד חולם. בואו נהיה אמיתיים, זה לא כוחות. מכבי חיפה מנוהלת על פי סטנדרטים של מועדון באירופה ולא במקרה שולטת. בהפועל חיפה יש את יואב כץ ואני אומר לאוהדים תגידו תודה שיש כזה איש, כי אני לא רואה מי יבוא ויחליף אותו וישקיע כל כך הרבה כסף לאורך שנים. הכדורגל הוא כפוי טובה ולא כל אחד מוכן להיכנס לעסק הזה ולהשקיע”. 

להאזנה באפליקציית Spotify - לחצו כאן

ניתן להאזין לפרק גם באפליקציות הפודקאסטים של אפל וגוגל.

תקציר מסע"ת לקראת הדרבי החיפאי בגביע
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */