יום שבת, 04.05.2024 שעה 18:41
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6522-6431מכבי חיפה2
5826-5131הפועל ב"ש3
5042-4231הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • 2 - 0
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • 1 - 0
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

סגרו חלון: על שלושה זרים שהגיעו ברגע האחרון

קפטן נבחרתו שיתחרה עם מאיר על המקום בהרכב מכבי חיפה, מגן סכנין שעושה עסקים עם דה ליכט וקוטיניו והקשר הישראלי של הקשר החדש של אשדוד. היכרות

|
יביאו שינוי? (מכבי חיפה, אשדוד וסכנין)
יביאו שינוי? (מכבי חיפה, אשדוד וסכנין)

השלווה היחסית של חלון ההעברות החורפי בישראל הופרה, כמעט כצפוי, בימים האחרונים של ינואר – תחילת פברואר, הימים אליהם מתנקזות, באופן טבעי, הרבה עסקאות שמתבשלות ומתעכבות. ממש לפני שהחלון נסגר, קבוצות ליגת העל ניצחו שניות אחרונות של אוויר כדי להנחית בישראל פרצופים חדשים.

כדי ללמוד להכיר את הזרים החדשים בליגה שלנו, אנחנו מביאים לכם את סיפור הקריירה של שלושה מהם, כולל ניתוח של הפוזיציה אותה הם צריכים למלא בקבוצתם החדשה וניסיון להבין האם הם יתאימו למטרות קבוצותיהם, לקראת הכניסה לרגעים המכריעים של העונה.

מדוע קבוצות ליגת העל מחכות לרגע האחרון?

מיקאל אלפונס – מכבי חיפה

בתחילת העשור הקודם, כשהמגן הצעיר שיחק במדי לוהן קוויזו בליגה השלישית בצרפת והיה שותף לתבוסות 8:1 לאמיין, 7:0 לרואן ו-6:1 לפסי מניל – ספק אם הוא בכלל חלם שיחתום אי פעם מעבר לים, ועוד בקבוצה שממוקמת במקום הראשון בליגה עליונה כלשהי, כזו שלוח משחקיה בשנים האחרונות הכיל משחקים נגד קבוצות כמו טוטנהאם, פיינורד, יוניון ברלין, שטרסבורג וסלביה פראג. ואכן, עבור אלפונס, כיום בן 32, החתימה במכבי חיפה תהיה הפעם הראשונה בה הוא יוצא מחוץ לצרפת מולדתו.

רז מאיר מאוד מוערך במכבי חיפה ולא לחינם הוא ביסס את מקומו כמגן הימני הפותח של האלופה. שחקן הבית, שגדל כשחקן כנף, עבר הסבה למגן שמאלי בשיטת שלושת הבלמים של מרקו בלבול ובהמשך למגן ימני. הוא זוכה להרבה אמון מצד ברק בכר, אבל עקב המגבלות היחסיות שלו בפן ההתקפי, בכל עונה יש לו תחרות על העמדה, ולא משנה איזו מהן.

ב-17/18 מאיר היה בעיקר שחקן ספסל, ב-18/19 התחרה עם סאן מנחם על עמדת המגן השמאלי ובשתי העונות הקודמות נלחם על המקום בהרכב עם ארנסט מאבוקה, שהיה מצוין בהתקפה, מאבק שהוכיח את עצמו והביא אליפות למכבי חיפה. העונה, מגן הירוקים אמור היה להתחרות בראיין סטריין, שבעיקר סבל מפציעות, אך כעת אלפונס הוא מי שאמור להוות תחרות ולהיאבק איתו על חולצת ההרכב הראשון באגף הימני של ההגנה.

אמבפה ואלפונס (רויטרס)אמבפה ואלפונס (רויטרס)

אלפונס יביא איתו בעיקר ניסיון ומנהיגות, שהן הטיקט הבולט שלו. הוא אמנם יליד צרפת, אבל משמש כקפטן נבחרת גוואדלופ, אי יפהפה שנמצא בקאריביים ולשעבר נחשב קולוניה צרפתית, כך שההשפעות תרבות הטריקולור עדיין ניכרות בו, וביניהן גם הכדורגל. מוצא משפחתו של אלפונס הוא מאותו אי, כמו גם של שחקני נבחרת צרפת בעבר, תיירי הנרי וליליאן תוראם (שגם נולד שם), שני אלופי עולם ואירופה לשעבר עם נבחרת צרפת. ואם כבר תוראם, בנבחרת אלפונס משתף פעולה עם אחיינו, השוער יוהאן תוראם, וכששיחק בסושו עשה זאת לצד בנו, מרכוס תוראם, היום בבורוסיה מנשנגלדבאך. אגב, בסושו אלפונס שיחק גם עם אקס מכבי חיפה, ז'אנדו פוקס.

אלפונס, ששימש כקפטן הנבחרת בגולד קאפ (הגביע היבשתי של צפון – מרכז אמריקה) הוא שחקן פחות פיזי בהשוואה למאיר, אלא יותר אתלט ומהיר. הוא צפוי להביא למכבי חיפה פן אחר, כזה שציפו בצוות המקצועי לקבל מראיין סטריין. צריך להגיד – אלפונס הוא אמנם שחקן מנוסה שיכול לתרום הרבה למכבי חיפה, אבל את רוב עונותיו הוא העביר בליגות השלישית והשנייה בצרפת.

בליגה הצרפתית הראשונה אלפונס שיחק במשך שתי עונות במדי דיז'ון, בהן נע בין הרכב לספסל. רגע השיא שלו היה שער נגד מונאקו בעונת 18/19. היה זה שערו היחיד של אלפונס בליגה הבכירה ובסך הכל יש לו 15 שערים לאורך הקריירה, לצד 11 בישולים. בליגה השנייה אלפונס הצטיין כאשר גם ב-16/17 וגם ב-17/18 הוא נבחר לנבחרת העונה והיה למעשה המגן הטוב ביותר בליגה בתקופה הזו.

מיקאל אלפונס עם גל אלברמן ואסף בן דוב (האתר הרשמי של מכבי חיפה)מיקאל אלפונס עם גל אלברמן ואסף בן דוב (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

כשחתם בקבוצתו הקודמת, אמיין, אלפונס ציין לשבח את קבלת הפנים החמה לה הוא זכה במועדון. קבלת פנים חמה לה הוא ודאי יזכה גם ביום שני בסמי עופר, ועכשיו רק נותר לראות אם בניגוד להרבה רכשי ינואר זרים שהגיעו לכרמל בשלב מתקדם של הקריירה, אלפונס יצליח להטביע את חותמו ולזכות עם מכבי חיפה בתארים. אם כן, סביר שתראו אותו חוגג את האליפות בניחותא על מגרש גולף כמו שהוא אוהב.

פביאן ספורקסלדה

בניגוד מוחלט לאלפונס, הרכש החדש של בני סכנין, פביאן ספורקסלדה, מגן ימני הולנדי בן 28, החל את הקריירה במקום הכי גבוה שאפשר לדמיין: ליגת האלופות. ספורקסלדה, אז שחקן צעיר בן 19 שרק עלה לבוגרים של אייאקס, נכנס כמחליף במשחק נגד ריאל מדריד הגדולה בשלב הבתים של ליגת האלופות בעונת 2012/13 וזכה לשחק כ-25 דקות נגד שמות כמו כריסטיאנו רונאלדו, קארים בנזמה, קאקה, איקר קסיאס, צ'אבי אלונסו, סרחיו ראמוס, מסוט אוזיל ואנחל די מאריה. אז איך מלשחק נגד אוזיל, אותו הוא הגדיר כשחקן הכי קשה שהתמודד מולו לאורך הקריירה, הגיע לדוחא?

הקריירה של ספורקסלדה לא המריאה כפי שתוכנן. המגן הימני’ שגם ערך שתי הופעות בנבחרת הצעירה של הולנד’ לא מצא את מקומו בקבוצה הראשונה של אייאקס ושיחק בעיקר בקבוצת המילואים. אחרי חצי עונת השאלה בווילם II, שם שיתף פעולה לזמן קצר עם בן שהר, הוא שוחרר מאייאקס וחתם בקייבו, גם בה לא השתלב כפי שציפה ולא שיחק כלל.

אחרי האכזבה האיטלקית בוורונה, ספורקסלדה שיחק שלוש עונות בברדה, כשבתום העונה הראשונה במועדון הוא עלה ליגה עם הקבוצה ולמעשה הפך לראשונה בקריירה, סוף כל סוף, לשחקן הרכב בליגה ההולנדית הבכירה. בעונתו השלישית והאחרונה במועדון, ספורקסלדה סבל מחוסר מזל קטלני כשנפצע בגיד האכילס והפסיד את כל חציה השני של עונת 2018/19.

פביאן ספורקסלדה במדי אייאקס מול אינטר (רויטרס)פביאן ספורקסלדה במדי אייאקס מול אינטר (רויטרס)

מאז הפציעה הזו ועד היום הוא לא שב לליגה ההולנדית הראשונה. בקיץ 2019 ספורקסלדה ניסה להתאושש כשחתם בוואלבייק מליגת המשנה, בה לא הרבה לשחק, וכשהליגה בוטלה במרץ 2020 כתוצאה מהתפרצות וירוס הקורונה, בא לקיצו הפרק ההולנדי בקריירה שלו.
בינואר 2021, אחרי שהיה כחצי שנה ללא קבוצה, סוכן גיאורגי יליד אמסטרדם, בשם אלכס גושדזה, פנה לספורקסלדה עם הצעה מדינמו טביליסי. לאחר מחקר עצמאי קצר, המגן החליט להיענות להרפתקה, כיוון שראה שהקבוצה משחקת במוקדמות ליגת האלופות וגם דוגלת במערך של 3:4:3, שיותר התאים לו כמי שבולט בצד ההתקפי של המגרש. בני סכנין, אגב, משחקת בקו של ארבעה בהגנה לאורך רוב העונה, אבל לחיים סילבס היו אפיזודות של שלישיית בלמים, כך שלא מן הנמנע שנראה את יתרונותיו ההתקפיים של ספורקסלדה אם המאמן יבחר לשנות מערך, גם תוך כדי משחקים.

עם טביליסי זכה ספורקסלדה באליפות, שהייתה לשנייה בקריירה שלו לאחר שהיה חלק מהאליפות של אייאקס בעונת הבכורה שלו בבוגרים. הוא גם הספיק לבקר בישראל עם הקבוצה הגאורגית ולחטוף חמישייה ממכבי חיפה בסמי עופר בסיבוב השלישי של מוקדמות הקונפרנס ליג העונה.

פביאן ספורקסלדה עם אריאל בוזורגי וזיו שטרנבר (האתר הרשמי של סכנין)פביאן ספורקסלדה עם אריאל בוזורגי וזיו שטרנבר (האתר הרשמי של סכנין)

מחוץ למגרש, ספורקסלדה מעיד על עצמו כנוצרי אדוק וקרוב לוודאי שנראה אותו עושה את הנסיעה בת 40 הדקות בין סכנין לנצרת, אבל הפרט הכי מעניין על המגן הוא שמדובר בבעלים של חברת ציוד ספורט הולנדית בשם AMPLIFY, שמתמקדת בעיקר בציוד עזר לכדורגלנים, המקל על ההתאוששות אחרי משחקים. מדובר בתחום שזוכה עם השנים ליותר התייחסות במחקר הספורט ובקבוצות עצמן. בין לקוחות החברה נמנים שמות כמו מתיאס דה ליכט וקוטיניו, וגם סכנין וספורקסלדה יקוו שלמעגל המרשים הזה יצטרפו גם בירם כיאל וגיא מלמד, במהלך שבעת המשחקים המתישים שמצפים להם במאבק על הפלייאוף העליון.

לורנס אופורי

שלא כמו שני השחקנים שקדמו לו, באמתחתו של הקשר מרכזי/התקפי, הרכש החדש של מ.ס אשדוד, קריירה פחות ענפה ומטלטלת. למרות זאת, הגנאי בן ה-23 שמגיע מפמליקאו מהליגה הפורטוגלית הראשונה (שנמצאת בבעלותו של עידן עופר) מחזיק בניסיון בליגה אירופית גדולה, בדומה לאלפונס וספורקסלדה.

אופורי הגיע בגיל 17 מגאנה לפורטוגל וכיום כבר דובר פורטוגזית. למעשה, הקבוצה של רן בן שמעון וג'קי בן זקן תהיה לתחנה הראשונה שלו בקריירת הבוגרים מחוץ לפורטוגל, שהפכה לביתו השני. כשהגיע מגאנה, הקשר הצעיר חתם בליישוש ששיחקה אז בליגת המשנה בפורטוגל ובמדיה החל את קריירת הבוגרים שלו.

אחרי שנה בליישוש, אופורי הושאל לפיירנסה בחצי השני של עונת 18/19 ושם ערך את טבילת האש הראשונה שלו בליגה הפורטוגלית הראשונה, עונה שלצערו ולצער המועדון הסתיימה בירידת ליגה. בקיץ העוקב אופורי המשיך מליישוש לפמליקאו, שעלתה בעצמה לליגה הראשונה, אך הוא התקשה להשתלב, ובעונה שעברה הושאל לארוקה (בה משחק אור דסה העונה ושיחק עמרי אלטמן) מליגת המשנה, שם עשה את עונת הפריצה שלו והיה שותף בכיר לעלייתה לליגה הפורטוגלית הראשונה.

עידן עופר (צילום: יח"צ)עידן עופר (צילום: יח"צ)

בעקבות עונת ההשאלה המוצלחת, אופורי קיבל מעט הזדמנויות העונה בליגה הראשונה במדי פמליקאו, אך התקשה לתפוס את המקום בהרכב ולקראת ינואר ברור היה שיושאל לקבוצה בה שוב יוכל לשחק.

הקשר מתבלט בעיקר בטכניקת המשחק שלו. הוא סוג של פליימייקר, אבל יותר מהסוג הסוג של עושי המשחק שבאים לקבל כדורים מההגנה ולהשתתף בניהול ההתקפות מאחור. מדובר בפחות 10 של פעם, כזה שמחכה לכדור לרגל כדי לבשל גולים ישירות לשחקני ההתקפה של הקבוצה.

באלמנטים מסוימים, אופורי מזכיר במעט בסגנון המשחק שלו גנאי אחרי ששיחק באשדוד, לאונרד אוואסו, שהצטיין במדי הקבוצה מעיר הנמל במשך עונה וחצי ונמכר בינואר 2020 לוונקובר ווייטקאפס מ-MLS תמורת 1.1 מיליון דולר. אופורי שחקן פחות פיזי בהשוואה לאוואסו, אבל יותר התקפי ונינוח עם הכדור ממנו.

מ.ס אשדוד עוברת עונה הפכפכה, אפילו יותר מהקריירה הקצרה של אופורי. אחרי שפתחה עם הדחה מאירופה וחמישה הפסדים בששת מחזורי הפתיחה, היא כבר תפסה בחזרה את המקום בפלייאוף העליון כשיצאה לרצף של שישה משחקים ללא הפסד, אך כרגע נמצאת שוב מחוץ לשישייה הראשונה ורחוקה מהמקום הרביעי, בו סיימה בעונה שעברה, כשהיא ממוקמת במקום התשיעי.

לאונרד אווסו (שחר גרוס)לאונרד אווסו (שחר גרוס)

אופורי אמור להיות האיש שיאזן את הקישור לצד מוחמד כנעאן, שהופך לאחד השחקנים הטובים בליגת העל, וג'אבר עטאא, שממשיך את שיקום הקריירה שלו לאחר פציעות והעונה בליגה הלאומית עם סכנין.

אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */