יום שבת, 18.05.2024 שעה 23:36
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7925-7034מכבי ת"א1
7125-7134מכבי חיפה2
6132-5334הפועל ב"ש3
5644-4634הפועל חיפה4
4340-3634מכבי בני ריינה5
4043-3334בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3745-2933מ.ס אשדוד3
3649-2833הפועל חדרה4
3539-4432בית"ר ירושלים5
3547-3332מכבי נתניה6
3351-3533הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • 1 - 0
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • 1 - 3
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

הנווד: סה הוא תוספת נטולת סיכון למכבי ת"א

התחיל משכר של 50 אירו בחודש, החליף קבוצות בתדירות גבוהה, נדחה אצל קומפני ובוגר האקדמיה של ספורטינג. הרכש של הצהובים מגיע מנוסה, ועם אופי נוח

|
ז'וסוואה סה. יתברר כבינגו? (אינסטגרם)
ז'וסוואה סה. יתברר כבינגו? (אינסטגרם)

לפני שבועיים תיכנן ז'וסוואה סה את החזרה המרגשת הביתה. הבלם הפורטוגלי, שהוגדר כלא חיוני בלודוגורץ, סיכם את תנאיו ב-ויטוריה גימראש – המועדון בו החל את הקריירה ובילה שמונה שנים מחייו. ואולם, המועדון הבולגרי החליט להתמקח על כסף ולדרוש 300 אלף אירו תמורת השחקן, בעוד הפורטוגלים היו מוכנים להציע רק 100 אלף. העסקה נפלה, וסה – שמעולם לא השלים עם ישיבה ידועה מראש על הספסל – נדרש למצוא פתרון יצירתי ברגע האחרון. הישועה הגיעה עם השאלה למכבי תל אביב, שתקבל אופציה לרכוש אותו תמורת 250 אלף אירו בקיץ.

הבלם עבר בדיקות רפואיות מקיפות, כי הוא עבר פציעה ולא שיחק מאז סוף אוקטובר, אבל לא הספקות לגבי מצבו הרפואי גרמו ללודוגורץ להעזיב את האיש שנבחר רק באוגוסט האחרון לשחקן המצטיין של החודש בליגה הבולגרית כולה, וכבר הספיק לקבוע שיא עונתי אישי עם 3 שערים ב-10 משחקים בלבד. ההסבר פשוט הרבה יותר – המועדון מינה בתחילת השנה מאמן חדש. אנטה שימונדז'ה הסלובני הביא ביחד איתו ממורה את בן ארצו ז'אן קרניצ'ניק, והודיע כי הוא מתכוון לבנות את העורף סביבו.

התחיל משכר חודשי של 50 אירו

סה כבר רגיל לחילופים תכופים של מאמנים שמובילים לשינויי ההעדפות בסגל – הוא חווה זאת גם בקבוצותיו הקודמות. התשוקה להיות על המגרש תמיד דחפה אותו למעברים במקרים כאלה, והוא מגדיר את עצמו בהומור כ"נווד". הוא לא חושש מאתגרים ונוטה להמר גם אם הוא נדרש לעזוב סביבה מוכרת. זה התחיל עוד בגיל 17, כאשר עזב את האקדמיה של ספורטינג ליסבון וחתם בגימראש שהציעה לו שכר חודשי של 50 אירו.

ז'וסוואה סה. לא חושש מאתגרים (אינסטגרם)ז'וסוואה סה. לא חושש מאתגרים (אינסטגרם)

זו לא טעות. במועדון באמת לא ממש האמינו בו, וגם ההורים טענו שהוא לא יסתדר הרחק מהבית, אבל הנער היה נחוש. הוא עשה את הצעד הנועז, ותוך שנה כבר שיחק בנבחרת פורטוגל עד גיל 18. סה מעולם לא נחשב לעילוי, אבל יש לו מחויבות, אופי חזק, נכונות ללמוד, משמעת ובסיס טקטי נהדר אותו רכש באקדמיה הטובה ביותר בפורטוגל. הוא אף ניחן בכישורים לנווט את המשחק מאחור, מסירה טובה ובעיטה חזקה – בין היתר כי בתחילת דרכו בנוער שיחק בעיקר כקשר מרכזי. וכך, הוא השתדרג עוד ועוד בגימראש, עד שחווה ביחד עם הקבוצה עונה פנטסטית ב-2016/17. ויטוריה סיימה אז רביעית, ולא הייתה אפילו מהעפלה לליגת האלופות.

לא אהב את השנה בטורקיה

זו הייתה פסגת הקריירה של סה, והצעות החלו לזרום לסוכניו. אנדרלכט הייתה מוכנה לשלם תמורתו יותר מ-2 מיליון אירו, והאופציה הזו קסמה לו. "זו הזדמנות חשובה להתפתחותי המקצועית, ואני רוצה להיאבק על תארים", הוא אמר כאשר חתם בשורות אלופת בלגיה. הפורטוגלי לא היה באנקר בהרכב, אבל שותף במשחקים רבים, ונטל חלק בשני המפגשים מול פאריס סן ז'רמן בליגת האלופות, אשר הסתיימו לצערו בתבוסות.

ז'וסוואה סה (האתר הרשמי של מכבי ת"א)ז'וסוואה סה (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

אלה לא היו ההפסדים היחידים בעונה מאכזבת מאוד בסטנדרטים של אנדרלכט. המנהל הספורטיבי עזב, המאמן היה בדרך החוצה, והצוות החדש הבהיר לסה שהוא מתכנן מהפכה משמעותית. כאשר ראה כי יידחק לשולי הסגל, הוא העדיף לעזוב בהשאלה בשלהי חלון ההעברות ב-2018, והקבוצה שזכתה בשירותיו הייתה קסימפאשה. את העונה בטורקיה מגדיר הבלם כגרועה ביותר בחייו – הוא לא התאקלם חברתית, לא הסתגל למאבקי תחתית, ומיעט לשחק. זו הייתה שנה אבודה, וחוסר היציבות החל לתסכל אותו, אבל המסע לא תם – כי עם שובו לבריסל הוא נתקל בבעיה מיוחדת בדמותו של וינסנט קומפני שחזר לאנדרלכט כמאמן-שחקן.

קומפני דחק אותו מאנדרלכט

מצד אחד, היה זה כבוד גדול להתאמן לצידו של קפטן מנצ'סטר סיטי לשעבר ואחד הבלמים הטובים בדורו. מצד שני, מצא את עצמו סה מתמודד על המקום בהרכב מול הבוס עצמו, ובמהרה התברר שאין לו סיכוי. "בשיחה אישית הסברתי למאמן שהייתי מעוניין להנהיג את ההגנה, והוא ענה לי בכנות שהוא מייעד את התפקיד לעצמו, ורוצה לקדם לצידו את פיליפ סנדלר הצעיר שהובא בהשאלה ממנצ'סטר סיטי. הבנתי שאין לי מה לחפש שם, וקיבלתי את הצעה של הואסקה", סיפר הפורטוגלי לימים בראיון לתקשורת הבולגרית.

נדחה אצל קומפני. ז'וסוואה סה (הימני) (רויטרס)נדחה אצל קומפני. ז'וסוואה סה (הימני) (רויטרס)

בסופו של דבר, נכשל סנדלר באופן מוחלט, בעוד קומפני עזב זמנית את תפקיד המאמן כדי להתרכז במשחק בלבד. לו היה ממתין, אולי היה מקבל סה לא מעט דקות משחק, אבל הוא כבר היה רחוק משם, בליגה הספרדית השנייה – ועל הצעד הזה הוא דווקא כלל לא מתחרט. עם הואסקה הוא זכה במה שהוא מגדיר כתואר בכורה בקריירה – מקום ראשון והעפלה לליגה הבכירה. "אנשים לא מבינים עד כמה הליגה הזו קשה", טען סה כאשר במולדתו תהו מדוע ירד לכאורה ברמה. הבלם האמין שדווקא שם, בקרבות העליה, הוא יהנה מחשיפה בקרב הסקאוטים ויוכל לקבל חוזה ראוי בליגה הספרדית הבכירה. זה לא ממש קרה, ודווקא הטלפון מבולגריה הוביל להרפתקה חדשה בחייו.

לא מצא שקט בבולגריה, אז אולי בישראל?

בלודוגורץ קיבל סה שכר נאה, זכייה כמעט מובטחת באליפות כי הקבוצה תמיד מסיימת בפסגה, וגם חוזה ל-3 שנים שהיה אמור להבטיח על הנייר יציבות אותה חיפש. בפועל, פציעות וחילופי מאמנים פגמו בחוויה, גם אם מדליית הזהב אכן הגיעה בעונה שעברה. סה למד על בשרו כי לא המונח "שקט תעשייתי" פשוט לא קיים בבולגריה, והיה שמח מאוד לשוב למולדתו בחיפושים אחריו. זה לא עלה בידו, אז הוא עובר לישראל, אחרי ששוחח בנושא עם חברו מאוויס צ'יבוטה.

ז'וסוואה סה (אינסטגרם)ז'וסוואה סה (אינסטגרם)

"ז'וסואה סה הוא בלם טוב, בוודאי במונחי הליגה הבולגרית, אבל פציעות לא איפשרו לו למצות את הפוטנציאל, והוא סבל לעתים מחוסר יציבות. ברוב המשחקים הוא הפגין יכולת גבוהה, תרם רבות גם לבניית המשחק מאחור, ואוהדים אהבו אותו. יש לו אופי נוח, והוא הסתדר עם כולם בקבוצה", מספר העיתונאי הבולגרי מטודי שומנוב. "סה היה בלם לא רע בגימראש, והיא לא הייתה מתנגדת לקבל אותו עכשיו בחזרה. הוא אף פעם לא התקרב לרמה הגבוהה באמת, אבל עשה בזמנו עבודה שקטה בקבוצה מכובדת", מספר העיתונאי הפורטוגלי לואיס קטרינו.

בשורה התחתונה, מכבי תל אביב מקבלת בהשאלה חינמית בלם שבהחלט מסוגל להיכנס לנעליו של לואיס הרננדס. אולי לא היה שווה לשלם תמורתו הון עתק, אך מדובר בשחקן מנוסה ואיכותי, שידוע כמקצוען ללא דופי ורגיל להסתגל בתדירות גבוהה לקבוצות ולליגות חדשות, בהיותו "נווד". אין כאן מה להפסיד, ואפשר להרוויח שחקן מעולה בזכות האופציה לרכוש אותו תמורת מחיר נמוך בקיץ. איך שלא תסתכלו על זה, מדובר במציאה, וההימור הזה כמעט נטול סיכון.

קרסטאיץ' ואלמוג לאחר הניצחון על יפו
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */