יום שלישי, 14.05.2024 שעה 17:48

פספוס ישראלי: הדרך של חייקין לנבחרת רוסיה

הוא יליד נתניה, כמעט התייאש ופרש, עד שמצא עצמו בבודו גלימט. כעת הוא בדרך לזכייה שנייה באליפות נורבגיה, מבוקש באנגליה והצטרף לסגל של קרפין

|
ניקיטה חייקין חוגג (רויטרס)
ניקיטה חייקין חוגג (רויטרס)

על זימונו לנבחרת רוסיה נודע לניקיטה חייקין מהרשתות החברתיות. הוא שב לביתו בנורבגיה אחרי משחק ליגה, הלך לישון, וכאשר התעורר ראה אינספור אזכורים של שמו בטוויטר. הטלפון התפוצץ מהודעות, וההמולה הייתה גדולה. חייקין אולי לא צפוי לפתוח בהרכב בשני המשחקים הקרובים במוקדמות המונדיאל, אבל צוות האימון החדש של הנבחרת הרוסית לומד להכיר אותו ושוקל את מועמדותו בטווח הארוך. אחרי ההצלחה המסחררת בשנתיים האחרונות, זה בהחלט מגיע לו – בעוד אנחנו בישראל רשאים לחוש החמצה מסוימת. לו התסריט היה מתפתח אחרת, ייתכן והשוער יכול היה לייצג את הנבחרת שלנו.

יליד נתניה ומחזיק בתעודת זהות כחולה, עבר חייקין בשתי תחנות ישראליות בקריירה. ב-2016, כאשר היה בן 21, הוא חתם בבני יהודה ובילה בה שנה אחת כמחליף, עם שתי הופעות בליגת העל. "ראיתי שיש לניקיטה פוטנציאל גדול, והוא גילה יכולת גבוהה באימונים", מספר מאמן השוערים יעקב אסייג. "עם זאת, היה ברור שאמיליוס זובאס היה השוער הראשון, וזה לא הוטל בספק. כאשר זובאס היה פצוע, חייקין מילא את מקומו היטב. לכן המלצתי עליו בחום להפועל כפר סבא שחיפשה שוער שני. אמרתי להם לקחת אותו בשתי ידיים", הוסיף שוער העבר.

ניקיטה חייקין במדי בני יהודה (איציק בלניצקי)ניקיטה חייקין במדי בני יהודה (איציק בלניצקי)

"יש לו יכולות של פליימייקר"

מסאי דגו קלט אותו בכפר סבא בקיץ 2017 והופתע מאוד לטובה. "בן ויצמן היה אז השוער הבכיר שלנו, אבל כבר אחרי האימון הראשון אמר לי מאמן השוערים, יום טוב טליאס, שאנחנו בבעיה טובה, כי ניקיטה הוא שוער מצוין. הבנו שיש כאן שוער ברמה אחרת. חייקין הרשים במיוחד במשחק הרגל שלו – יש לו יכולות של פליימייקר, ואפילו השתמשנו בו לפעמים כשחקן שדה באימונים. אבל הוא היה מצוין גם כשוער, ונתנו לו את האפודה הראשונה. מצד שני, לא רצינו לאבד את ויצמן, אז ביצענו רוטציה בין השניים", מספר דגו.

"פוטרתי בינואר, ואז חייקין עבר חצי עונה קשה, ובעיקר ישב על הספסל. למרות זאת, הוא ביצע הצלות גדולות בפלייאוף ההישרדות מול טבריה, ובזכותו נשארה כפר סבא בליגה הלאומית. חשבתי שימשיך בישראל ויטפס למעלה, אבל הוא העדיף לעזוב את המדינה. כאשר מינו אותי למאמן הפועל פתח תקווה, התקשרתי אליו וניסיתי לשכנע אותו לבוא, אבל הוא לא הסכים ואמר שהוא מחפש אלטרנטיבות במדינות אחרות", אומר דגו.

מסאיי דגו (אחמד מוררה)מסאיי דגו (אחמד מוררה)

למעשה, חיפוש אלטרנטיבות היה דבר שבשגרה עבור חייקין, והקדנציות על הספסל בבני יהודה ובכפר סבא היו עד לא מכבר דווקא התקופות המוצלחות ביותר בקריירה שלו. רצף האכזבות גרם לו להרהר מספר פעמים על פרישה, וסיפורים אודות המסעות ברחבי העולם יכולים למלא ספר אוטוביוגרפי נאה, אם ירצה לכתוב אותו יום אחד.

אברמוביץ' צפה בו בצ'לסי

משפחתו שבה מישראל לרוסיה כאשר ניקיטה היה בן שנתיים, אבל נאלצה לעבור שוב כשהנער היה בן 14 – אביו הבנקאי נדד לאנגליה, ושם הצליח לסדר לבנו כניסה לאקדמיות של מועדונים בבעלות רוסית. תחילה למד חייקין בצ'לסי, ורומן אברמוביץ' בכבודו ובעצמו הדהים אותו פעם כאשר הופיע באימון ועקב אחרי ביצועיו. לאחר מכן, נדד לפורטסמות’ ולרדינג, אבל הסיכוי לקבל חוזה מקצועני על אדמת בריטניה היה נמוך בשל העובדה כי לא היה לו דרכון אירופי. 

רומן אברמוביץ' (רויטרס)רומן אברמוביץ' (רויטרס)

הוא נתקל בבעיות דומות גם בפורטוגל, שם השתייך לסגל של נסיונל מדיירה – המועדון בו החל את דרכו כריסטיאנו רונאלדו – ולא קודם לקבוצה הראשונה. סבלנותו אזלה, והוא נדד למרבייה בליגה הספרדית השלישית, אף היא מועדון בבעלות רוסית, אך נאלץ לבטל את החוזה כאשר גילה כי בהיעדר אזרחות אירופית אי אפשר לרשום אותו בהתאחדות. לכן, בחוסר רצון ובלית ברירה, הוא  חזר באותו שלב לרוסיה, שם מעטים ידעו על קיומו.

סיומין הישווה אותו לדסאייב

יורי סיומין הוותיק, שהדריך ב-2015 את מורדוביה סראנסק הקטנה, הסכים לקחת את חייקין כשוער שלישי. "סוכנים פורטוגלים המליצו עליו, צפינו בכמה משחקים בווידאו והזמנו אותו להצטרף. בקבוצה הצעירה של מורדוביה היה ברור שיש לו כישורים טובים – הוא שלט בכדורי גובה ובלט מאוד במשחק רגל פנטסטי. הוא עדיין היה רזה מדי, אבל הזכיר במבנה גופו את רינאט דסאייב. היה לנו אז שוער ראשון איכותי ומנוסה, ולכן חייקין לא התקרב להרכב, אבל באימונים וקבוצת המילואים הוא הותיר רושם חיובי מאוד", נזכר סיומין.

ניקיטה חייקין (צילום מסך)ניקיטה חייקין (צילום מסך)

לאחר מכן הגיעה קדנציה מעט תמוהה בקובאן קרסנודר, אשר גם בה היה חייקין בר מזל אם נכלל בסגל, ישב על הספסל ולא ראה דקת משחק. לאחר מכן הוא הגיע לישראל כדי לזכות מעשית בניסיון אמיתי בבוגרים. לימים, הוא העיד בתקשורת הנורבגית כי התאקלמות חברתית לא עברה חלק, לא ברוסיה ולא בישראל, והוא העדיף למצוא קבוצה כלשהי במערב אירופה, אבל זה הלך קשה מאוד, בלשון המעטה.

הגיע למונדיאל, אבל רק כצופה

פעם, כאשר הוחלט על הענקת אירוח המונדיאל לרוסיה, חישב ניקיטה הקטן את השנים, ראה כי יהיה בן 23 ב-2018, והציב לעצמו מטרה לעמוד בין הקורות במונדיאל הביתי. התוכניות האלה התרסקו לחלוטין, וביום הולדתו התכבד חייקין להיות רק אוהד פשוט ביציע בלוז'ניקי בחצי הגמר בין אנגליה לקרואטיה. באותו שלב, כלל לא הייתה לו קבוצה אחרי שעזב את כפר סבא, ושם החל מסע מחודש במבחנים במועדונים ברחבי היבשת. 

הוא נדחה בכולם, וגם באנגליה לא רצו בו, על אף שכבר קיבל אזרחות בריטית ונשבע אמונים למלכה. אפילו ברדפורד מתחתית הליגה השלישית לא רצתה אותו בסגל הרחב, וחייקין שמר על הכושר באימונים בסטיבנג' מהליגה הרביעית. נסיעות לקבוצות פיניות לא נשאו פרי, ובשלהי 2019 הוא השלים עם מר גורלו. השוער היה מוכן לתלות את הכפפות אם ייפסל גם במועדון הבא שיסכים לבחון אותו. מבחינה כלכלית, כדורגל מעולם לא היה חשוב מבחינתו, כי הוא נולד למשפחה מבוססת מאוד. רק התשוקה הובילה אותו לבחור במקצוע, ואת התשוקה הזו הוא היה קרוב מאוד לאבד. הייאוש היה מעבר לפינה.

הצ'אנס האחרון בהחלט הביא מזל

כאן, סוף כל סוף, שיחק לו המזל. הסוכן איתר עבורו הזדמנות שנראתה משונה ביותר: בודו גלימט, קבוצת תחתית בליגה הנורבגית, שסיימה את עונת 2018 במקום ה-11 וניצלה בקושי מירידה. לחייקין לא הייתה ברירה – הוא נסע לחוג הארקטי כדי לבדוק בפעם האחרונה אם יכול להיות לו עתיד בין הקורות. הוא היה פסימי, אבל להפתעתו התשובה הייתה חיובית. בודו גלימט החתימה אותו על חוזה צנוע, ובעונה הראשונה הוא לא רק ישב על הספסל באופן קבוע, אלא גם חזה בקבוצה נוסקת לגבהים היסטוריים, חולמת על אליפות ומסיימת במקום השני.

בתחילת 2020, עזב השוער הברזילאי, ריקרדו פרידריך, לליגה הטורקית, וחייקין החל להתחרות על המקום בהרכב עם הרכש ההולנדי החדש, ג'ושוע סמיטס. הרוסי-ישראלי-אנגלי גילה יכולת טובה הרבה יותר בהשוואה לעמיתו, ספג הרבה פחות ממנו, ובסיבוב השני כבר לא היו למאמן קייטיל קנוטסן ספקות לגבי האפודה הראשונה. חייקין שיחק 20 פעמים בליגה בדרך לזכייה באליפות סנסציונית ראשונה בתולדות המועדון הצפוני הקטן, שהציג חוליית התקפה קטלנית. על הדרך, הוא גם היה גאה לשחק לראשונה במסגרת אירופית, והתמודד מול מילאן בסן סירו במשחק מרתק. המארחת ניצחה 2:3 במוקדמות הליגה האירופית, וחייקין ספג שער אחד יותר מג'אנלואיג'י דונארומה, אך גם סיפק כמה הצלות נהדרות.

ניקיטה חייקין מאוכזב אחרי ההפסד למילאן (רויטרס)ניקיטה חייקין מאוכזב אחרי ההפסד למילאן (רויטרס)

"השוער הכי טוב בנורבגיה"

גם העונה הוא ממשיך, באופן טבעי, להיות באנקר בהרכב ובודו גלימט דוהרת לאליפות שניה ברציפות, אם כי בסגנון פחות דומיננטי בהשוואה ל-2020. אחוזי החזקת הכדור שלה נמוכים יותר, והיריבות מגיעות למצביע הבקעה רבים יותר. לחייקין יש, אם כך, יותר עבודה – והוא דווקא נהנה מכך. עם 23 שערי חובה ב-26 משחקים, האלופה מציגה את המאזן ההגנתי הטוב בנורבגיה.

"ניקיטה עבר התקדמות מרשימה מאוד מאז הצטרף לבודו גלימט. הוא תמיד מרוכז, לא עושה טעויות, מעולה ביציאה לכדורי גובה, וסוגר את הזוויות כאשר מתמודד באחד על אחד מול חלוץ. הוא השוער הטוב ביותר בנורבגיה העונה", מספר העיתונאי הנורבגי פרדי טורסן. כאשר בודו גלימט פירקה 1:6 את רומא בקונפרנס ליג בשלהי אוקטובר, הדבר גרר התעניינות רבה עוד יותר במועדון. כעת מוזכר שמו של חייקין כמועמד להצטרף לפרמייר-ליג, והדיווחים קושרים אותו לנוריץ' ולווטפורד. 

ניקיטה חייקין עוצר את אל שרעאווי (רויטרס)ניקיטה חייקין עוצר את אל שרעאווי (רויטרס)

במקביל, הגיע גם הזימון המפתיע לנבחרת. המאמן ואלרי קרפין קרא לו לדגל, ואולי יהיה להם זמן לדסקס על ימיו בסלטה ויגו עם חיים רביבו. אחרי הכל, גם לחייקין יש עבר בבני יהודה. "אני שמח מאוד בשביל ניקיטה. הוא מקצוען ברמות הכי גבוהות, מעולם לא החמיץ אימון, ותמיד השתדל ללמוד ולהשתפר. אם יש לך כשרון ואתה עובד קשה – בסופו של דבר זה יכול להתפרץ, וזה מה שקרה לו. אני מאחל לו המון הצלחה", אומר אסייג. "הוא בחור מדהים. נהניתי מאוד לעבוד איתו, ואני מאושר שהוא מקבל עכשיו את ההכרה. מבחינת הכדורגל הישראלי, מדובר בפספוס", אמר דגו.

אז כן, אולי זו החמצה, אך מצד שני – מי יודע כיצד הייתה מתפתחת הקריירה של חייקין לו היה נשאר בישראל?
 

אסור לפספס
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */