יום שלישי, 07.05.2024 שעה 00:10

"רוצה להגיע הכי רחוק, לא מסתפק במה שעשיתי"

יונתן קפיטולניק, אלוף העולם עד גיל 20 בקפיצה לגובה והיהלום של האתלטיקה בישראל בראיון: כיצד גילו אותו, האימונים, השאיפות ומה לגבי פאריס?

|
יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)
יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)

בחודש שעבר הוא הוכיח לעצמו שהוא הקופץ לגובה הטוב ביותר לנוער באירופה וזה היה הישג מרשים עבורו, אבל אמש (שבת) הוא כבר הוכיח לעצמו שאין אף אחד בגיל שלו שמסוגל לנצח אותו בכל העולם. יונתן קפיטולניק, האתלט הישראלי בן ה-18, זכה באליפות אירופה עד גיל 20 ובאליפות העולם עד גיל 20 בקפיצה לגובה, הפך ללהיט החדש של האתלטיקה הישראלית - והוא לא מתכוון לעצור.

קפיטולניק הציג באליפות העולם לנוער שנערכה בקניה אמש יכולות גבוהות עם עליונות ברורה על כל יתר המתחרים שלו, וזה לא במקרה כי הקופץ מציג התקדמות נהדרת בחודשיים האחרונים. באליפות ישראל לבוגרים הוא קפץ לגובה של 2.15 מטר וזכה בזהב, באליפות אירופה לנוער הוא שדרג את הקפיצה ל-2.25 מטר וזכה בזהב, ובאליפות העולם לנוער הוא כבר קבע שיא אישי של 2.26 מטר וזכה בזהב. מדובר באחד מהאתלטים הצעירים עם גרף העלייה המרשים ביותר.

יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)

זה לא מובן מאליו מבחינתו, במיוחד אחרי שקפיטולניק התחיל להתאמן בקפיצה לגובה רק לפני כשלוש שנים. "אני עוד בשלבים שהתחרות מסתיימת, יורד האדרנלין ואז אני קולט מה קרה ומה עשיתי", אמר הבוקר יונתן קפיטולניק ל-ONE. "יש בי התרגשות מדהימה. כל מה שעשיתי בתקופה האחרונה אלה דברים שמגיעים במכה אחת. זו בסך הכל השנה הרביעית שלי באתלטיקה, אני עוד לא סגור על עצמי, זורם עם הכל תוך כדי תנועה, וכאשר כל ההצלחות מגיעות במכה אחת? זה משהו מיוחד".

כל החשיפה של קפיטולניק הצעיר לאתלטיקה התחילה רק בגיל 15 ולכן מדהים לראות את הילד בן ה-18 מגיע להישגים כאלה. "בכיתה ט' הייתי בשיעור ספורט בחטיבת הראשונים בגני תקווה, המקום שבו אני גר, והמורה שלי לספורט, עופר, הבין שיש לי פוטנציאל באתלטיקה וחיבר אותי לאנטולי שפרן המאמן שלי. מאז, הכל היסטוריה. זה לא היה קורה בלעדיו כי לא השתתפתי בתחרויות בכלל עד לגיל הזה, רק הייתי סתם ילד גבוה ורזה שבא לשיעור ספורט בבית הספר. אני ועופר בקשר עד היום וזה מדהים אותנו בכל פעם מחדש לאן הגעתי".

כעת היהלום הצעיר עובד באופן צמוד עם אנטולי שפרן, המאמן המנוסה. "אנחנו עובדים קשה כדי להצליח ולאחרונה הכל מתחבר לי. בזכות האימונים איתו והניסיון שלו, כשמגיע הרגע שבו אני מרגיש שאני צריך להוציא מעצמי את הכל - אז זה בדיוק מה שקורה", אמר יונתן.

יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)

האתגר הגדול ביותר עבור מאמנו של קפטיולניק, אנטולי שפרן, הוא לדאוג שהילד ימשיך להציג שיפור ביכולת ולא ידעך, כפי שקרה לאחרים. בעבר היו קופצים איכותיים במדינה, כמו קונסטנטין מאטוסביץ' שעלה מאוקראינה וקבע את השיא הלאומי שעומד על 2.36 מטר בתחילת שנות האלפיים. היו אפילו כמה שגדלו בארץ ורשמו הישגים מצוינים בגילים הצעירים בדיוק כמוהו, כפי שעשה דימה קרויטר, שהיה אלוף העולם לקדטים וזכה במדליית הזהב גם במשחקים האולימפיים לנוער, או ניקי פאלי שזכה במדליית ארד באליפות אירופה לנוער ובמדליית כסף באליפות העולם לנוער לאחר שקבע שיא נוער של 2.30 מטר, אך לא התקדם בהמשך.

אמש קפיטולניק הלך על כל הקופה וניסה לשבור את שיא הנוער של ניקי פאלי. אחרי שקבע 2.19 והבטיח את מדליית הזהב, קפיטולניק שיפר את שיאו אישי עם קפיצה לגובה של 2.26, המשיך בניסיון לקבוע 2.31 עם שיא נוער לאומי חדש, אבל נעצר לאחר שפסל בשלושה ניסיונות. "שיא ישראל לנוער הוא 2.30 וזו תוצאה מדהימה. תמיד הסתכלתי עליו ואמרתי לעצמי 'וואו, איך מגיעים לזה? זה רמה מעל מה שאני מסוגל'. פתאום באליפות העולם הזו הרגשתי שהכל הלך לי טוב, עברתי כל רף שהצבתי לעצמי כבר בניסיון ראשון והרגשתי חזק, אז אמרתי 'יאללה, זו שנה אחרונה שלי בנוער, מה כבר יש לי להפסיד?' ניסיתי ללכת הכי חזק שאני יכול על 2.31, אבל כנראה שכבר לא נשאר לי כוח כדי לעבור גם את הרף הזה", סיפר קפיטולניק.

יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)יונתן קפיטולניק (איגוד האתלטיקה)

"דימה קרויטר וניקי פאלי היו קופצים מדהימים בעבר. שניהם עשו 2.29 מטר ו-2.30 מטר, שזה הישגים מדהימים שלא קורים בכל יום, ואז ההתקדמות שלהם נעצרה, אם זה בגלל פציעה או כל סיבה אחרת. כשאתה רואה את זה ורואה מה קרה להם ולאחרים, אפשר ללמוד מזה, להסיק מסקנות מזה ולהפיק לקחים כדי להתקדם כמה שיותר רחוק. הקטע החשוב ביותר הוא שיש אצלי מגמת שיפור כרגע ושאני מרגיש שהיא לא קרובה לעצירה. אני לא מציב לעצמי גבול, אנטולי אומר לי שהשמיים הם הגבול ואני באמת מאמין בזה".

אומנם כל סנטימטר מכביד על הקופץ ברמות הגבוהות, אבל 2.37 מטר הייתה שווה מדליה במשחקים האולימפיים בטוקיו 2020, כך שקפיטולניק לא רחוק מהטופ העולמי, יש לו עוד מקום לשיפור הטכניקה בגלל שהתחיל להתאמן מאוחר יחסית והוא עוד צעיר כאמור.

"המשחקים האולימפיים בעוד שלוש שנים בפאריס הם במרחק של נצח מבחינתי", ציין יונתן. "מה יהיה בעוד שלוש שנים קדימה? אין לדעת. זה כמעט אותו פרק זמן ששווה את כל הקריירה שלי עד עכשיו. הופעה בפאריס היא לא משהו שאני עובד במיוחד בשבילו עכשיו, אני רק רוצה להשתפר מתחרות לתחרות ולהגיע למצב הכי טוב שאני יכול בעתיד. כלומר, להגיע לקצה גבול היכולת שלי. לאחרונה אני רושם תוצאות חזקות וטובות ורואים את זה. מקום ראשון באליפות אירופה לנוער ומקום ראשון באליפות העולם לנוער זה לא משהו שהוא מובן מאליו, אבל אני רוצה להגיע הכי גבוה שאפשר ולא מסתפק במה שעשיתי".

אסור לפספס
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */