יום שישי, 03.05.2024 שעה 12:42

"אולימפיאדת ההחלמה": טוקיו עושה היסטוריה

מלחמות ומגפות מעולם לא דחו את המשחקים האולימפיים, אך במקרה של טוקיו עדיף מאוחר מאשר אף פעם. אסי ממן, שליח ONE לטוקיו, לוקח אתכם למסע בעבר

|
טוקיו 2020 (רויטרס)
טוקיו 2020 (רויטרס)

התערוכות במוזיאון האולימפי של יפן, שנמצא במרכז העיר טוקיו, סמוך לאצטדיון הלאומי החדש בו ייערך טקס הפתיחה, מוקדשות בעיקר להיסטוריה של המשחקים האולימפיים והשתתפותה של יפן. רובן מתייחסות, איך לא, למה שקרה ב-1964, אז אירחה טוקיו בפעם היחידה בתולדותיה את המשחקים האולימפיים. אבל באחת מהפינות במוזיאון, ניצבת לה חתיכת היסטוריה עם הסיפור של אולימפיאדת 1940, "האולימפיאדה החסרה".

מופיעה שם כרזה של אותו האירוע, במרכזה ספורטאי יפני שעומד לצד דמות מסתורית וגדולה, כשמאחוריהם הר פוג'י המפורסם, הר געש שנחשב לגבוה ביותר ביפן, ואומנם הוא רוב הזמן מכוסה שלג אבל האמונה אומרת שהוא תמיד בוער מתחת לאדמה. לצידם, ישנם עוד חפצים ממותגים מהאולימפיאדה שמעולם לא התרחשה באמת.

ההכנות לטוקיו 2020 (רויטרס)ההכנות לטוקיו 2020 (רויטרס)

היא לא התקיימה בגלל שהיפנים הפציצו את סין השכנה ונגררו למלחמה אזורית קשה באותה תקופה. כיום, כ-80 שנה לאחר מכן, בגלל וירוס מסתורי שפרץ בסין, נוצרה מגפת הקורונה שהובילה לדחיית אולימפיאדת טוקיו 2020. עד היום קיים מתח בין שתי המדינות הללו וההתעקשות של היפנים לקיים את המשחקים למרות כל הבעיות היא תקדימית.

דחיית המשחקים האולימפיים היא אירוע נדיר וחסר תקדים. לאורך ההיסטוריה, דחייה שכזאת בשנה לא הייתה דבר מקובל. זה לא שלא היו מגיפות, מלחמות או החרמות - היו גם היו - אבל בשורה התחתונה, ברוב הפעמים המשחקים האולימפיים נמשכו כרגיל, או פשוט לא התקיימו. לכן אולימפיאדת טוקיו 2020, שמתרחשת בכלל בשנת 2021, היא אירוע היסטורי.

טוקיו (רויטרס)טוקיו (רויטרס)

מגפת הקורונה שנולדה בסין כמעט והובילה לביטול המשחקים האולימפיים בקיץ שעבר. היא התפשטה במהירות. בכל רחבי העולם היו אנשים שחלו, רבים אחרים סיימו את חייהם, ספורטאים הפסיקו להתחרות מחשש שיידבקו - ובוועד האולימפי הבינלאומי ניסו להמשיך כאילו הכל כרגיל, אך בסופו של דבר אי אפשר היה להתעלם מהסכנה שבפתח ולכן האירוע נדחה לקיץ 2021.

גורמים בוועד האולימפי הבינלאומי טענו כי דחייה של המשחקים האולימפיים בשנה פחות יום הייתה דבר מורכב מאוד, משום שהם התכוננו לכך במשך שנים ופתאום ברגע אחד כל התוכניות השתנו. "זה אותו לוח זמנים, אבל קצת שונה. דחיית אולימפיאדת טוקיו היא כמו לנסות ולהעביר פאזל ענק מחדר אחד לחדר אחר בשתי ידיים ולקוות שכל החלקים לא יפלו. זה לא סיפור פשוט", אמרו.

אולימפיאדת טוקיו 2020 (רויטרס)אולימפיאדת טוקיו 2020 (רויטרס)

לאורך ההיסטוריה, מעולם לא נדחו המשחקים האולימפיים בשנה. בדרך כלל הם מתקיימים אחת לארבע שנים, או לא מתקיימים בכלל. אלא שבמקרה הזה, לראשונה מזה 124 שנה, המשחקים האולימפיים גרמו לתהפוכות היסטוריות ולכן זו הפעם הראשונה שבה האירוע זז בשנה קדימה, כאמור בגלל וירוס הקורונה.

רק שתי מלחמות העולם שהתחוללו במאה העשרים הובילו לביטול המשחקים בעבר. אולימפיאדת ברלין 1916, שהייתה השישית במספר בעת החדשה, לא התקיימה בגלל מלחמת העולם הראשונה שפרצה שנתיים קודם לכן. הגרמנים, שהשקיעו הון תועפות להקמת אצטדיון אולימפי חדש בעיר והספיקו לחנוך אותו כבר ב-1913, בסוף נאלצו לבטל את האירועים. אירופה הפכה לזירת מלחמה אחת גדולה, ובתנאים שכאלה אף אחד לא חשב על ספורט.

האצטדיון האולימפי בטוקיו (רויטרס)האצטדיון האולימפי בטוקיו (רויטרס)

טוב, כמעט. בסופו של דבר המשחקים האולימפיים חזרו והצליחו לגרום לבני האדם להשתקם אחרי מלחמת העולם ההיא. המלחמה נמשכה עד 1920, שהייתה לשנה אולימפית, כך שהאולימפיאדה השביעית הייתה גם היא בסכנת ביטול, אבל ברגע האחרון הוחלט להעביר את המשחקים מבודפשט שבהונגריה לאנטוורפן שבבלגיה, מה שהבטיח את קיומה בזמן שהעולם עוד ליקק את פצעי המלחמה.

העיר טוקיו נבחרה לארח את המשחקים האולימפיים ב-2020, כלומר מאה שנה קדימה, בהחלטה שהתקבלה ב-2013, זמן קצר אחרי רעידת האדמה שהובילה לצונאמי הרסני ולאסון גרעיני בפוקושימה. המשחקים הללו היו רק תירוץ לשיקום ההריסות והתשתיות של העיר מוכת האסון, בדומה להחלטה לאפשר לה לארח את אולימפיאדת טוקיו 1940 אחרי רעידת האדמה והצונאמי ב-1923, שהחריבו בין היתר גם את העיר טוקיו והובילו ל-140 אלף הרוגים.

טוקיו 2020 (רויטרס)טוקיו 2020 (רויטרס)

ההחלטה התקבלה שלוש שנים אחרי האסון, בכנס העולמי של הוועד האולימפי שנערך בברלין. באותה שנה, ב-1936, התקיימו המשחקים האולימפיים בגרמניה הנאצית. היא, אגב, קיבלה את האירוח עוד לפני עליית הנאצים לשלטון, אבל האירוע הזה היה כל כולו למען האדרתם של הנאצים וכלל כמה קונפליקטים, כמו זה הידוע של האתלט האפרו-אמריקאי ג'סי אוונס, שניצח למורת רוחו של אדולף היטלר שעמד בראש המשטר הרצחני.

עוד לפני מלחמת העולם השנייה, התחוללה מלחמת סין-יפן השנייה. היא פרצה ב-1937, כשלוש שנים לפני שיפן הייתה אמורה לארח את המשחקים האולימפיים לראשונה בתולדותיה. אלא שב-16 ביולי 1938 הודיע הוועד האולימפי היפני כי הוא מוותר על האירוח. "אנו מצטערים, אבל פעולות האיבה נמשכות, ללא כל סיכוי ממשי לשלום, ופירושן ביטול המשחקים בטוקיו", כך הכריז מאטסוזו נגאי, האיש שהופקד על ההכנות מטעם היפנים. "אני מלא בתחושות מעורבות של הכרת תודה מהולה בצער. אני מאוכזב כי האירוע המבריק הזה לא יתקיים ב-1940".

האצטדיון בטוקיו (רויטרס)האצטדיון בטוקיו (רויטרס)

הוועד האולימפי שינה את הבחירה להלסינקי, אבל פתיחתה של אולימפיאדת הלסינקי 1940 לא התאפשרה, בגלל מלחמת העולם השנייה שפרצה קודם לכן. גם אולימפיאדת 1944 בלונדון נדחתה בגלל המלחמה, משום שגם הבריטים נקלעו לזירת הלחימה. אירוע הספורט הגדול בעולם בוטל פעמיים, וחודש לאחר 12 שנה, בלונדון המופצצת.

גרמניה ויפן לא השתתפו באולימפיאדת לונדון 1948, שזכתה לכינוי "משחקי הצנע", כי במקביל למלחמת העולם שהתרחשה באירופה, גם מלחמת יפן-סין השנייה נמשכה עד 1945, עד להטלת פצצת האטום על הירושימה וכניעתם של היפנים. באותה התקופה, העולם עדיין היה שרוי במשבר.

מלבד הדחיות הללו, הייתה פעם אחת בה המשחקים הושעו כשהאירועים בעיצומם. כזכור, זה קרה באולימפיאדת מינכן 1972, כאשר ב-5 בספטמבר חדרה חוליית טרור פלסטינית לחדרי המשלחת הישראלית בכפר הספורטאים, לקחה חלק מאנשיה בני ערובה ורצחה 11 ישראלים. המשחקים הופסקו ל-34 שעות, כשלמחרת נערך לזכרם טקס באצטדיון האולימפי. מיד לאחר מכן הכריז הוועד האולימפי הבין-לאומי: "המשחקים חייבים להימשך" וזה אכן קרה, למרות האירוע הרצחני והבלתי נסלח בו טבחו בספורטאים שהתחרו במשחקים.

אצטדיון בטוקיו (רויטרס)אצטדיון בטוקיו (רויטרס)

מאז ועד היום, האבטחה הפכה חלק בלתי נפרד מהמשחקים האולימפיים והוועד האולימפי הכניס ערכים של שלום ואחווה למשחקים, אבל רק באולימפיאדת ריו 2016 הארגון הסכים להנציח את זכרם של החללים הישראלים שנרצחו במינכן באחד מהאירועים שזעזעו את מדינת ישראל. גם בטוקיו, אגב, הטקסים הללו יתקיימו.

בחלוף השנים, העיר טוקיו בסופו של דבר אירחה את המשחקים האולימפיים פעם אחת, אבל זה קרה רק בשנת 1964, וזו הייתה הפעם הראשונה שהם התקיימו על אדמת יבשת אסיה, אחרי שהאירועים שהיו אמורים להתקיים בבירת יפן ב-1940 בוטלו כאמור בגלל המלחמה עם הסינים.

טקס פתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו 1964 (רויטרס)טקס פתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו 1964 (רויטרס)

מינורו מטסונאמי, היסטוריון ספורט יפני, תיאר את הלך הרוח במדינה בחודשים האחרונים ואמר: "אנשים חשבו שאולימפיאדת 2020 נראית בדיוק כמו זו ב-1940, בגלל המצב הפוליטי, הכאוס העולמי והניסיון להתאושש מאסון נוראי".

כן, מבחינת היפנים יש תחושה כאילו ההיסטוריה חוזרת. וביפן כבר ראו את זה קורה שוב, איך אירוע הספורט הגדול בעולם מבוטל בגלל בעיות עם השכנים, כפי שקרה ב-1940, אבל הפעם לא בגלל התנגשות ישירה אלא בגלל נגיף הקורונה שיצא מסין והדביק את העולם כולו.

וכן, היו שתי מלחמות עולם הובילו לביטולן של שלוש אולימפיאדות ואירוע טרור שגרם להפסקת המשחקים ליממה וחצי - אבל מעולם אף אולימפיאדה לא נדחתה. 

"זה לא יהיה נכון להשוות דחייה של משחקים אולימפיים בגלל מגיפה עם ביטול של המשחקים האולימפיים בגלל מלחמה, כי מלחמה מביאה איתה אבידות גדולות וסבל אנושי עצום", אמרו גורמים בוועד האולימפי הבין-לאומי לפני כשנה כאשר נדחה האירוע. "יחד עם זאת, מגיפה כמו הקורונה מהווה משבר חסר תקדים עבור המין האנושי, מכיוון שמעולם לא ראינו התפשטות כזאת של נגיף כזה, מה שהיווה אתגר חסר תקדים גם עבור אולימפיאדת טוקיו. ביטול המשחקים היה הורס את החלום של ספורטאים רבים ברחבי העולם ולא רצינו שזה יקרה. הספורטאים הם הדבר החשוב ביותר. המין האנושי נקלע למנהרה חשוכה ועם הדלקת הלפיד האולימפי נגיע לאור שבקצה המנהרה".

טוקיו 2020 (רויטרס)טוקיו 2020 (רויטרס)

במוזיאון בטוקיו לנצח תישאר אותה הפינה של האולימפיאדה החסרה, זו שלא התקיימה. ומי יודע, אולי בעתיד באחת מהפינות של המוזיאון האולימפי הזה ביפן, אולימפיאדת טוקיו 2020 תיקרא "אולימפיאדת ההחלמה". גם לה כמובן יהיה סיפור מיוחד. ועדיף מאוחר, מאשר אף פעם.

מרגש: המסר של שחייני העבר האולימפיים
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */