יום רביעי, 08.05.2024 שעה 02:50

התקוות ל"התקווה": המועמדים למדליה ישראלית

חודש לאולימפיאדת טוקיו, זמן לבחון מי מסוגלים לזכות במדליה אולימפית. ONE עם הרשימה המנצחת: שבעה ספורטאים, נבחרת אחת, הציפיות ומתי הם יתחרו?

|
תולים בה תקוות (נעם מורנו, איציק בלניצקי, שחר גרוס, עודד קרני, חגי מיכאלי)
תולים בה תקוות (נעם מורנו, איציק בלניצקי, שחר גרוס, עודד קרני, חגי מיכאלי)

בעוד חודש ימים בדיוק המשחקים האולימפיים ייצאו לדרך, והפעם למשלחת הישראלית יש מגוון רחב של ספורטאים עם יכולות גבוהות מהרגיל, מתוכם יש כמה מועמדים בולטים למדליות. רגע לפני שיעלו להופיע, הגיע הזמן לדבר על הספורטאים הגדולים במשלחת, מה הם עשו בקמפיין האחרון ומה הסיכויים של כל אחד מהם לסיים על הפודיום?

הצפי של הוועד האולימפי בישראל הוא לשתיים-שלוש מדליות בטוקיו, כאשר אחת מהן תהיה מענף חדש שבו מעולם לא היה בו מדליסט ישראלי. זה צפי שהוא כמובן גבוה יותר מזה שהיה באולימפיאדת ריו האחרונה, שם כיוונו למדליה אחת והמשלחת חזרה עם שתי מדליות ארד מהג'ודו, אבל ייתכן ואפשר לחלום בגדול. אז מי הם הספורטאים הישראלים הבולטים שיכולים להגיע לשיאים חדשים?

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

לינוי אשרם

מקצוע: התעמלות אומנותית.
גיל: 22.
מקום מגורים: ראשון לציון.
הישגים קודמים: צברה 117 מדליות בחמש שנים בכל התחרויות בהן השתתפה, מתוכן 11 מדליות באליפויות העולם כאשר 3 מהן בקרב רב. אימפריה של אישה אחת.
מתי מתחרה: 6 באוגוסט במוקדמות, 7 באוגוסט בגמר הקרב רב.
צפי: מדליה.

השם הזה הופיע בהרבה כותרות בהקשרים של מדליות בשנים האחרונות. המועמדת המובילה ביותר למדליה אולימפית היא המתעמלת האומנותית לינוי אשרם, שכבר זכתה בכל כך הרבה תארים והופעות על הפודיום. הפעם, בתחרות האולימפית היא תתחרה רק הקרב רב, כך שיש לה אפשרות לזכות רק במדליה אחת. 24 מתעמלות יתחרו בטוקיו, רק עשר מהן יעלו לגמר הקרב רב ורק שלוש יזכו במדליות, כך שאין הרבה מקום לטעויות.

להיות בטופ העולמי זה לא דבר שזר לה. אשרם זכתה בתחרויות הקרב רב באליפויות העולם בשלוש מדליות - ארד ב-2017, כסף ב-2018 וארד ב-2019 - כך שהיא כבר הוכיחה שהיא מסוגלת לסיים על ראש הפודיום. מדובר באחת משלוש המתעמלות הטובות ביותר בעולם, ביחד עם האחיות דינה וארינה אברינה מרוסיה, ואין ספק שאם היא תציג תרגילים טובים היא גם תהיה מועמדת ברורה למדליה אולימפית ראשונה בענף ההתעמלות האומנותית. וגם אם לא, כל מקום מעל המקום השביעי זה יהיה הישג שיא של מתעמלת ישראלית.

ארטיום דולגופיאט

מקצוע: התעמלות מכשירים.
גיל: 24.
מקום מגורים: ראשון לציון.
הישגים קודמים: פעמיים סגן אלוף העולם, פעמיים סגן אלוף אירופה ופעם אחת אפילו זכה באליפות אירופה בתרגיל הקרקע.
מתי מתחרה: 24 ביולי בשלב המוקדמות, 1 באוגוסט בגמר תרגיל הקרקע.
צפי: להיאבק על מדליה, לכל הפחות.

ארטיום דולגופיאט (מכבי ת"א בהתעמלות)ארטיום דולגופיאט (מכבי ת"א בהתעמלות)

הישג השיא של מתעמל מכשירים ישראלי הוא המקום השישי בגמר תרגיל הקרקע. מי שהגיע לזה הוא אלכס שטילוב, המתעמל הוותיק שיהיה במשלחת ביחד עם ארטיום דולגופיאט. למעשה, שטילוב הוא זה ששתל את הזרעים וסלל את הדרך עבור אחרים בתחום הזה בארץ - וארטיום יכול להיות ממשיך דרכו ולקחת את הענף הישראלי צעד אחד נוסף קדימה.

דולגופיאט הוא אולי טיפוס שקט שלא אוהב להצהיר הצהרות, אבל על המשטח הוא אחד מהמתעמלים הטובים ביותר בעולם. דרגות הקושי שלו גבוהות, הביצועים מדהימים ממש עד קצה גבול היכולת, ולכן ילד הפלא שתמיד מאיים על מדליות יכול להופיע על הפודיום ולעשות היסטוריה.

שגיא מוקי

מקצוע: ג'ודו.
גיל: 29.
מקום מגורים: נתניה.
הישגים קודמים: אלוף העולם ופעמיים אלוף אירופה.
מתי מתחרה: 27 ביולי.
צפי: מדליה.

רגע לפני אולימפיאדת ריו שגיא מוקי סבל מפציעה פתאומית של פריצת דיסק בגב. למרות שבקושי הצליח לתפקד, הוא הגיע למשחקים האולימפיים, התחרה וכמעט שאפילו זכה במדליה אחרי שהגיע לחצי הגמר - אבל בסופו של דבר הפסיד פעמיים וסיים במקום החמישי.

שגיא מוקי חוגג (רויטרס)שגיא מוקי חוגג (רויטרס)

מוקי עדיין סובל מהפציעה הזו מידי פעם, אבל מצבו הוא כמובן טוב יותר. בקמפיין הזה הג'ודאי הבכיר של ישראל שדרג את יכולותיו, עלה למשקל של עד 81 ק"ג והוכיח שהוא הטוב ביותר בעולם. וכעת, זה הזמן שלו להשלים את המדליה היחידה שחסרה לו. "מטיל הזהב" רוצה מדליה אולימפית. אלוף העולם לשעבר, שמגיע כשהוא מדורג במקום השני בעולם, לא יתפשר על פחות מגמר.

פיטר פלצ'יק

מקצוע: ג'ודו.
גיל: 29.
מקום מגורים: ראשון לציון.
הישגים קודמים: אלוף אירופה.
מתי מתחרה: 29 ביולי.
צפי: להיאבק על מדליה.

מדובר בספורטאי שעלה לארץ מאוקראינה בילדותו, גדל כמעט ללא נוכחות הוריו ופנה לג'ודו בעזרת סבו, אך עם הזמן ויתר על הספורט משום שהתקשה להתפרנס - ועבר לעבוד כמאבטח במועדוני לילה. יום אחד מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה זיהה אותו בכניסה למועדון, ודרש שיעזוב הכל וישוב להתאמן עם הנבחרת.

פיטר פלצ'יק (עודד קרני)פיטר פלצ'יק (עודד קרני)

מאז, בתוך כמה שנים, הפך לאחד מהבולטים בעולם במשקלו. פלצ'יק כבש כמעט כל פודיום, כאשר בין היתר הוא גם הוכתר לאלוף אירופה. הוא יתחרה במשקל של עד 100 ק"ג במטרה אחת, להיאבק על מדליה, תוך שבקמפיין הזה הוא הציג ג'ודו קשוח ומתוחכם עם יכולות אתלטיות מרשימות. האם סיפור חייו, כאחד שבא מלמטה למעלה, יביא אותו למאבק על מדליה?

קטי ספיצ'קוב

מקצוע: גלישת רוח RSX.
גיל: 21.
מקום מגורים: אילת.
הישגים קודמים: פעמיים סגנית אלופת העולם ופעם אחת סגנית אלופת אירופה.
מתי מתחרה: 25-29 ביולי בשיוטים הרגילים, ב-31 ביולי יתקיים שיוט המדליות.
צפי: להיאבק על מדליה.

הגולשת הטובה ביותר בישראל כבר שכחה את הסערה הגדולה שעברה בקמפיין האולימפי הנוכחי עם התפוצצות פרשת האהבה עם המאמן הנבחרת פייר לוקט. אם נשים את העניינים האישיים בצד, במהלך השנים האחרונות ספיצ'קוב הוכיחה שהיא גולשת בוגרת, יציבה ואחת שמצליחה להתברג ברמות הגבוהות ביותר בעולם.

קטי ספיצ'קוב (באדיבות איגוד השייט)קטי ספיצ'קוב (באדיבות איגוד השייט)

קטי קטפה שתי מדליות כסף באליפויות העולם וזה אומר שהיא אחת מהגולשות הטובות ביותר ב-RSX נכון לעכשיו, כך שהיא בהחלט מסוגלת להפוך לאישה הראשונה שזוכה במדליה עבור ענף השייט. אלא שבניגוד לאליפות העולם, זה לא דבר פשוט בכלל לזכות במדליה במשחקים האולימפיים והחיסרון היחיד שלה הוא שאין לה הרבה ניסיון בתחרות האולימפית בניגוד ליריבותיה בטופ העולמי. לכן המטרה של ספיצ'קוב היא קודם כל להגיע לשיוט המדליות כשהיא מסוגלת להיאבק על מקום בפודיום, ואז להסתער על שלושת המקומות הראשונים.

לונה סלפטר

מקצוע: ריצת מרתון.
גיל: 32.
מקום מגורים: להבות הבשן.
הישגים קודמים: מנפצת שיא אחר שיא באתלטיקה הישראלית בתחום הריצות, כולל במרתון כמובן, ואלופת אירופה ב-10,000 מטר.
מתי מתחרה: 7 באוגוסט.
צפי: הישג שיא לאתלטית ישראלית. כלומר, מקום רביעי ומעלה.

לונה סלפטר היא אחת מהמרתוניסטיות הבולטות ביותר בעולם בשנים האחרונות. לשיאה היא הגיעה ביפן, כאשר לפני כשנה וחצי היא סיימה במקום הראשון במרתון טוקיו, בו היא ניפצה את שיא המסלול עם זמן של 2:17:45 שעות, מה שנחשב גם לאחת משבע התוצאות הטובות ביותר בעולם אי פעם. ומעבר לכך, זה היה שיא מסלול באחד מששת המרתונים הגדולים בעולם, הרי שהוא חלק מסדרת המייג'ור.

חוגגת עם דגל ישראלצ'מטאי-סלפטר (רויטרס)חוגגת עם דגל ישראלצ'מטאי-סלפטר (רויטרס)

יחד עם זאת, סלפטר לא סיימה מרתון מלא במשחקים האולימפיים בריו או באליפות העולם בדוחא שנערכו בתנאי חום גבוהים, כפי שיהיו בקיץ של יפן. אומנם בגלל הלחות והטמפרטורות הגבוהות ריצת המרתון האולימפית תהיה בסאפורו, עיר שנמצאת צפונית לטוקיו וכביכול אמורה להיות "קרירה" יותר בכמה מעלות, אבל זה עדיין משהו שעלול להקשות עליה. ומעבר לזה, בריצת מרתון תמיד הכל פתוח.

נבחרת הבייסבול

מתי מתחרה: החל מ-28 ביולי, בשיטת משחקים שתימשך לאורך רוב ימי המשחקים האולימפיים.
צפי: להיאבק על מדליה.

נבחרת ישראל בבייסבול (חגי מיכאלי)נבחרת ישראל בבייסבול (חגי מיכאלי)

כן, תהיה לישראל נבחרת בייסבול באולימפיאדת טוקיו. נבחרת שמורכבת מ-24 שחקנים, רובם יהודים מארצות הברית שעשו עלייה, אבל גם מכמה ישראלים צברים שרוצים לעשות היסטוריה ולהזניק את הענף לתודעה הציבורית.

הסגל הסופי שלה עדיין לא נקבע וזה יקרה רק בסמוך לפתיחת המשחקים, אבל מדובר בנבחרת שתתחרה לצד 5 נבחרות נוספות על 3 מדליות, כאשר לאחרונה נבחרת מקסיקו די "התפרקה" מנכסיה בגלל משבר פנימי. לכן ישנם סיכויים גבוהים שתיאבק על מדליה ראשונה לענפי הכדור עבור מדינת ישראל.

אנסטסיה גורבנקו

מקצוע: שחייה.
גיל: 17.
מקום מגורים: קרית ביאליק.
הישגים קודמים: אלופת אירופה ב-200 מעורב אישי.
מתי מתחרה: 26 ביולי במוקדמות ה-200 מעורב אישי.
צפי: להיאבק על כניסה לגמר אולימפי.

אנסטסיה גורבנקו עם מדליית הזהב באליפות אירופה (איגוד השחייה)אנסטסיה גורבנקו עם מדליית הזהב באליפות אירופה (איגוד השחייה)

באליפות אירופה האחרונה היא זכתה במדליית הזהב במשחה ל-200 מעורב אישי עם תוצאה של 2:09.99 דקות, תוך שעקפה את שיאנית העולם בדרך אל הקיר. קטינקה הוסו, זו שקבעה בעבר שיא עולמי של 2:06.12 דקות במשחה הזה כשהייתה בת 26, כלומר לפני שש שנים, לא עשתה דבר דומה לזה של גורבנקו בגילה.

הישראלית זכתה במדליית זהב באליפות אירופה בגיל 17, משהו שהוסו לא עשתה למעשה עד גיל 21, וגם אז היא הפכה לראשונה לאלופת אירופה עם זמן של 2:10.09 דקות. זאת אומרת, שאם גורבנקו עשתה תוצאה שכזאת כשהיא עדיין נערה, בזמן שהוסו אפילו לא התקרבה לתוצאות שלה בגילה, אז לישראלית עוד הרבה לאן להתפתח. גורבנקו היא שחיינית מגוונת ומהירה - ולו הייתה משיגה את התוצאה שקבעה באליפות אירופה האחרונה בגמר האולימפי האחרון בריו, היא הייתה מסיימת במקום החמישי. העפלה לגמר תהיה הישג שיא לשחיינית ישראלית. רף הציפיות ממנה עולה וזו אומנם תהיה ההופעה הראשונה שלה במשחקים האולימפיים, אבל אולי היא עוד תפתיע.

אסור לפספס
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
נגןהכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
הכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */