יום שבת, 18.05.2024 שעה 23:09

הפוך טוקיו, הפוך: למה צריך לחשוש מהיפנים

העולם יוצא ממגפת הקורונה ורוב הספורטאים במשלחות יגיעו ליפן אחרי חיסון. אם כך, מדוע היפנים חוששים מהגעתם? אם כבר, הם אלה שמסכנים את האורחים

|
טוקיו 2020 (רויטרס)
טוקיו 2020 (רויטרס)

בחודשים האחרונים נחתו בתיבת המייל של מי שאמורים להגיע ליפן הודעות רבות מטעם המארגנים של אולימפיאדת טוקיו. הזמנות לשיחות זום על ההתנהלות לצד וירוס הקורונה, הוראות כיצד יש להתנהג בדרך ליפן ובמדינה עצמה, התראות על איסור להסתובב בחופשיות או לצאת למסעדות, הנחיות מעודכנות לגבי התקנת שתי אפליקציות מעקב מובנות GPS לסלולרי של כל אורח כדי “לסגור מעגל” במהירות במקרה של התפרצות קורונה, ולאחרונה הגיעה אפילו דרישה מהעיתונאים לבטל את בתי המלון שהזמינו ולעבור ללון רק בבתי מלון ספציפיים כדי שניתן יהיה לשלוט בתנועותיהם.

היפנים לחוצים וחוששים מאירוח המשחקים האולימפיים עד כדי כך שהם מקשים מאוד על הספורטאים, ראשי המשלחות ואנשי התקשורת המעטים יחסית שאמורים להגיע לאירוע בסדר גודל כמו של המשחקים האולימפיים. כן, מדובר עדיין בעשרות אלפי אנשים שיגיעו לטוקיו מכל רחבי הגלובוס, אבל אף אחד מהם לא באמת יהנה מאירוע הספורט הגדול בעולם. כולם יהיו בתנאי בועה נוקשים, יעברו בדיקות מקיפות וייאלצו להסתגר בבתי המלון כדי שלא לבוא במגע עם האוכלוסייה המקומית שנמצאת בפאניקה.

טוקיו 2020 (רויטרס)טוקיו 2020 (רויטרס)

הכל מובן. ביפן עדיין נמצאים תחת מצב חירום בגלל המגפה שמשתוללת במדינה, אבל מתחת לפני השטח מתנהל מבצע ענק לחיסון המשתתפים בדרך לטוקיו. לפי נתוני הוועד האולימפי הבינלאומי, אחוז המחוסנים במשלחות האולימפיות עומד כרגע על 67%. הנתון הזה גדל מידי יום - וזה עוד לפני שחוסנה המשלחת היפנית, שנחשבת כמובן לגדולה שבמשלחות, ומשלחות רבות אחרות שבעזרת הסכמים של הוועד האולימפי עם פייזר יחוסנו בקרוב, גם במדינות שבהן החיסונים לא נגישים.

אמש הוועדים האולימפיים המקומיים בבנגלדש, הודו, האיים המלדיביים, נפאל, פקיסטן וסרי לנקה התחייבו כי המשלחות שלהם יגיעו מחוסנות לאולימפיאדת טוקיו. רק השבוע פייזר הרגיעה את היפנים, לאחר שהוסיפה 20 אלף חיסונים למשלחת היפנית ולצוות שיעבוד בכפר הספורטאים, ביוזמת הוועד האולימפי הבינלאומי וחברת התרופות פייזר שנרתמה לסייע.

רחובות טוקיו (רויטרס)רחובות טוקיו (רויטרס)

אולימפיאדת טוקיו שתיפתח ביולי אמורה להיות ההוכחה לכך שהאנושות ניצחה את המגפה העולמית בתוך זמן קצר, אך במקביל, ממשלת יפן מתקשה לחסן את האוכלוסיה שלה, שנמצאת בפיגור לעומת יתר העולם המערבי שחוזר לשגרה בבריטניה, בארצות הברית ובמקומות נוספים. בזכות החיסונים, אחוז ההידבקויות בקהילה ירד פלאים ובישראל היו השבוע כמה ימים בהם מקדם ההדבקה אפילו עמד על 0.0% למרות שחלק מהאוכלוסיה עדיין לא התחסן. נכון, החיסונים לא מספקים הגנה של 100% ועדיין קיימים כמה אחוזים בודדים של אפשרות להידבקות בווירוס אם פגשת אדם חולה, אבל ההשפעה שלהם היא מהותית - ושגרת החיים בישראל היא הדוגמה לכך.

אז איזו סיבה יש לחשוש מהספורטאים ומאנשי התקשורת שיגיעו ליפן אם רובם יגיעו מחוסנים, בעוד שדווקא היפנים הם אלה שנמצאים בעיצומו של גל תחלואה גדול ורובם המוחלט לא זכה לקבל את הזריקה המיוחלת בגלל כישלון של מערכת הבריאות היפנית? הרי זה עולם הפוך, הם מסכנים את האורחים שהתחסנו.

הסמל האולימפי בטוקיו (רויטרס)הסמל האולימפי בטוקיו (רויטרס)

ההנהגה ביפן במצב קיפאון. במשך חודשים היא לא מצליחה לחסן את האוכלוסיה ביעילות, רק מטילה עוד ועוד איסורים על המשתתפים והיא בעיקר חוששת מהעם שלא מעוניין בקיום אולימפיאדת טוקיו, אבל נדמה שכבר לא ניתן לעצור את הרכבת הזו - למרות גל התחלואה שמדאיג את כולם במדינה האסיאתית. בעקבות ההכרזה על מצב החירום בחלקים נרחבים ביפן, אתמול כבר ירד מספר הנדבקים במדינה ל-4,163, כך שנדמה כי גל התחלואה הנוכחי בדעיכה. ואכן, טוב שהם ממשיכים את מצב החירום במחוזות השונים כי ללא קצב חיסונים מוגבר זהו האמצעי היחיד להקטין את המספרים.

הסמל האולימפי על המים בטוקיו (רויטרס)הסמל האולימפי על המים בטוקיו (רויטרס)

המארגנים בטוקיו רומזים כבר שבועות ארוכים כי הם בדרך למנוע אפילו מקהל מקומי להיכנס ליציעים באולמות ובאצטדיונים. את היפני הממוצע ברחוב המשחקים הללו לא מעניינים יותר מידי כי הוא חושש מהזרים שיגיעו שיביאו איתם מוטציות מאיימות, אבל השבוע האיחוד האירופי הודיע כי הוא תומך בקיום המשחקים האולימפיים, כפי שעשה קודם לכן גם הבית הלבן - כך שנדמה שהעולם כבר יוצא ממגפת הקורונה, והיפנים עדיין לא.

חדר ההלבשה של מכבי ת"א אחרי הזכייה
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */