יום שלישי, 14.05.2024 שעה 09:01

אבו יונס: האזרחים הערבים רוצים לחיות בדו קיום

יו"ר בני סכנין לתוכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE: "אפשר לשחזר את הימים היפים והחיים המשותפים". התוכנית משודרת גם ברדיו חיפה ורדיו ירושלים

|
אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' בתכנית הספורט (מערכת ONE)
אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' בתכנית הספורט (מערכת ONE)

תוכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE משודרת בכל ערב מ-18:00 עד 20:00. את תוכנית הספורט ניתן לשמוע ברדיו תל אביב (102FM), רדיו חיפה (99.5FM ו-107.5FM), רדיו ירושלים (101FM), רדיו דרום (97FM ו-95.8FM). בנוסף לכל שלל התחנות המכובדות, התוכנית משודרת גם כאן באתר.

הערב בתוכנית נעסוק כמובן במצב הביטחוני והשפעתו על הספורט הישראלי, זאת רק על רקע ההחלטה להשאיר את משחקי חצי גמר גביע המדינה ברביעי ובחמישי בסמי עופר. בנוסף, נדון בענייני השעה בליגת העל בכדורסל.

אבו יונס: רוצים לחיות בדו קיום, תקופה לא קלה

דיברנו עם יו”ר בני סכנין, מוחמד אבו יונס, על האירועים האחרונים.

מה שלומך בימים אלה?
”אני כמו כולם. תקופה לא קלה, גם לערבים וגם ליהודים. מה שבנינו במשך עשרות שנים הולך להתפרק לנו תוך שבוע. אנחנו מנסים לא לפגוע במרקם היחסים העדין, גם בלי האירועים האחרונים”.

ראיתי שאתה כועס, על מה?
”לא כועס. כל אחד מפרש דברים בדרך שלו. אני רוצה להתריע, להביא את הדברים, את מה שחושב הערבי הצעיר ברחוב. רציתי להראות מה חושבים הצעירים הערבים”.

מוחמד אבו יונס (חגי מיכאלי)מוחמד אבו יונס (חגי מיכאלי)

מה הם חושבים?
”מה שאמרתי: שהמשטרה לא מתייחסת לכולם בצורה שווה. יש הזנחה של שנים על גבי שנים במגזר וזה התפוצץ בפעם אחת. זה לא הסיפור של מסגד אל אקצא או שייח’ ג’ראח”.

מה הערבים הצעירים רוצים?
”הם רוצים להשתלב בחיי היומיום”.

להשתלב או להשתלט?
”להשתלב. אני הבאתי דוגמא. בבחירות לפני האחרונות הרשימה המשותפת רצתה להיות חלק מהממשלה ולתמוך בה, זה לא הסתייע. אלה המחשבות של הציבור”.

אלונה ברקת ומוחמד אבו יונס (עמרי שטיין)אלונה ברקת ומוחמד אבו יונס (עמרי שטיין)

עזוב פוליטיקה בצד. אני רוצה לשאול אותך: רע לערביי ישראל?
”אתה מביא אותי לכיוונים אחרים. אמרתי שהצעירים וערביי ישראל הגיעו למצב שהם רוצים להשתלב בחיי היומיום. לא רע להם במדינה”.

אז איפה הבעיה, מהצד הערבי? למה אתם מרגישים אזרחים סוג ב’?
”זאת תוכנית ספורט. יש דברים, למשל חוק קמיניץ וחוק הלאום, שפוגעים באזרחים הערבים. רצינו, גם ההנהגה וחברי הכנסת שלנו, בשביל להשיג את הדברים האלה. זה הכל. פרץ האלימות האחרון ספונטני והתפוצץ לנו בפנים”.

מוחמד אבו יונס (רדאד ג'בארה)מוחמד אבו יונס (רדאד ג'בארה)

ספונטני ויצא משליטה. אפשר לעצור את זה?
”אני בטוח. אפשר לשחזר את הימים היפים”.

מפריע לכם שהמדינה מוגדרת כיהודית?
”לא, בכלל לא. אני מתייחס לבן אדם כבן אדם, לא חשוב לי הצבע, הלאום או הדת שלו. כל אדם יכול להיות חבר או לקוח שלי. זה באמת לא מעניין אם המדינה יהודית או לא. אנחנו רוצים לחיות כאזרחים שווים”.

מוחמד אבו יונס ועמיר תורג'מן (אחמד מוררה)מוחמד אבו יונס ועמיר תורג'מן (אחמד מוררה)

במה אנחנו שונים? מה אני מקבל מהמדינה שאתה לא?
”אני לא רוצה להתחיל. יש הרבה דברים שאני לא מקבל. תוכניות מתאר ארציות בקושי מורגשות במגזר הערבי. סכנין למשל היא לא צפון תל אביב או דניה בחיפה, אבל אין דונם אדמה בסכנין פנוי”.

לקנות דונם יקר גם בארץ. מה אתה לא מקבל ואני כן?
”יש הרבה דברים. עניתי לך. בחור צעיר רוצה בית ואין את זה בסכנין”.

בוא נראה אם הבנייה בסכנין עומדת בתקן הארצי. 
”אני משלם יותר ארנונה ממך”.

הערבים אוהבים את המדינה?
”ודאי. חיים פה. טוב לנו. אמרתי מקודם שכל האזרחים היום, בפרט הצעירים, רוצים להשתלב בחיי היומיום. מאמינים במדינה, רוצים לקבל את זכויות האזרח בדרך הלגיטימית. לא בהפגנות ולא עם שריפת צמיגים. לפעמים קומץ גורר את הרוב השקט, שרוצה לקבל את הזכויות שלו בדרך לגיטימית”.

אלי אוחנה, משה חוגג ומוחמד אבו יונס (נעם מורנו)אלי אוחנה, משה חוגג ומוחמד אבו יונס (נעם מורנו)

יוסי יהושוע: אנחנו במלחמת תודעה מול החמאס

דיברנו עם יוסי יהושוע, הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות ו-ynet.

ערב טוב יוסי. לאן פנינו מועדות? אנחנו בעיצומה של המלחמה או לקראת סופה?
”אנחנו רואים את הסוף. אנחנו מסתכלים על בנק המטרות והיעדים, מה שנותר לצבא לעשות, כדי לא להכנס לשלב הדשדוש. לא למשוך את הלחימה 50 יום סתם כפי שהיה בצוק איתן ולהשיג מקסימום הישגים. כדי לנצח את חמאס היינו צריכים תמרון, ולא יהיה קרקעי, או פגיעה במשקל כובד או בחיסול הבכירים. נשאר לנו חיסול של בכירים כמו מוחמד דף, מרואן עיסא או יחיא סינוואר. אנחנו מנסים לחסל אותם בכל דרך ולהביא את תמונת הניצחון”.

סוללת כיפת ברזל (רויטרס)סוללת כיפת ברזל (רויטרס)

לא יבוא מישהו במקומם? זה לא ניצחון.
”כשאתה פוגע ברמטכ”ל או מנהיג חמאס זאת תמונת ניצחון. יהיה קשה למצוא מחליף למוחמד דף”.

בתי הקברות מלאים באנשים שאין להם תחליף. צה”ל עושה עבודת קודש, בפרט חיל האוויר, אבל תזכור תמיד – מדובר במלחמה נגד עכברים. יש שם עשרות אלפים, אי אפשר לתפוס את כולם.
”לא צריך לתפוס את כולם, רק שלושה. לפני שנה וחצי הרגנו את אבו אל עטאא, לא היה לו מחליף. המחליף שהורדנו שלשום לא היה דומה לו ולא גרם עשירית מהנזק שלו. יותר מזה: המחליף של קאסם סולימאני לא מתקרב אליו, עד כדי כך שהאיראנים ביקשו מחסן נסראללה להחליפו והוא סירב. לא כולם נכנסים לנעליים של אותם מפקדים. מחפשים את השלושה”.

יירוטים של כיפת ברזל (רויטרס)יירוטים של כיפת ברזל (רויטרס)

מחפשים אותם או את הנושא השטחי של “תמונת ניצחון”? מחפשים תמונה?
”תראי, אנחנו במלחמת תודעה. מבחינת החמאס, הוא הצליח לירות על ירושלים ביום חגה, הצליח ללכד את כל הציר, להעיר את הפלסטינים וערביי ישראל והפך להיות מגן ירושלים. זה ההישג שלו”.

מהי תמונת ניצחון?
”הראש של דף, עיסא או סינוואר. מחפשים עכשיו את אחד משלושתם, אז תגמר הלחימה אלא אם האמריקאים יעצרו אותנו. אנחנו לא נמתח את האמריקאים. עם כל הכבוד לבנימין נתניהו, יאיר לפיד וקונספירציות אחרות, זה לא רק בשליטתם”.

רקטה באוויר מכיוון עזה (רויטרס)רקטה באוויר מכיוון עזה (רויטרס)

צריך לפרגן לרמטכ”ל אביב כוכבי. לא צד כותרות אבל עובד בשקט ובמקצועיות.
”הוא מקצוען ושקט. מגיע לו קרדיט. אקח את זה מעולם הכדורגל, למרות שאני לא מבין גדול. אנחנו פתחנו עם חור דרמטי בהגנה. חור במודיעין. לא ידענו, עם כל האהבה לכוכבי, את ההתראה המודיעינית למלחמה מול חמאס ודיברנו על זה. ההערכה של הצבא לא הייתה מלחמה אלא להפך, שמנהיגי החמאס מתנגדים למלחמה. טעינו בענק בהערכת המצב. זה מאוד בעייתי, גם טקטית”. 

אני חולק עליך. אם לא היה לנו מודיעין מצויין חיל האוויר לא היה יודע איפה לתקוף.
”לא קשור אחד לשני. אנחנו אוספים מטרות למלחמה ויש לנו אלפי מטרות לזמן מלחמה, זה בסדר וטוב מאוד. הבעיה היא שאנחנו לא ידענו שהפנים שלהם למלחמה, הערכנו שהם לא מעוניינים בהסלמה. לא הכנו מכת פתיחה בדומה לחיסול של אחמד ג’עברי בעמוד ענן”.

מטוס קרב (רויטרס)מטוס קרב (רויטרס)

הם לא צבא מסודר, אלא ארגוני טרור שמתחבאים כמו עכברים.
”אתה עושה להם הנחות. הם התכוננו למלחמה. ירי על ירושלים זאת הכרזת מלחמה. המודיעין הישראלי, שיודע להגיע לאותה וילה, היה חייב להגיע שהאויב מתכונן למלחמה. אל תעשו הנחות. אם היינו יודעים היינו מפתיעים אותם והורגים להם את הבכירים במכת הפתיחה”.

אם נותנים ציון לחיל האוויר ולצה”ל זה 9.
”התרגיל שהיה עם הכניסה הקרקעית המזוייפת היה אמור להרוג מאות מחבלים. בפועל, בגלל שלא היה לנו את אלמנט ההפתעה ואלמנט ההונאה לא היה מספיק טוב ונגררנו למלחמה, הם הבינו שהמנהרות לא חסינות ורובם יצאו מהן. אנחנו יודעים שלא היו שם כל מי שתכננו. זה משהו שהמודיעין היה חייב לדעת”.

הירי מרצועת עזה (רויטרס)הירי מרצועת עזה (רויטרס)

ככתב צבאי, מה אתה חושב שנתניהו רוצה? פתרון ארוך טווח או לסיים את הסבב?
”בסופו של דבר מי שהוביל את ההסדרה מול חמאס וקנה שקט בכסף זה נתניהו, בהמלצת הצבא. תכננו ללכת להסדרה ולשפר את המצב ההומניטרי וככה להמנע ממלחמה. לצערי הרב, נגיע לאותה נקודה בסיום המבצע. הם יצאו למלחמה עם 14,000 רקטות. הם ירו 3,500 מתוכן, פגענו בעוד. נשארו להם עוד 10,000 רקטות, כולל 1,000 לטווח ארוך. לא פגעת בהם בטווח הארוך. נקשה על ייצור הרקטות בהמשך, אבל לא פגענו ברקטות עצמן”. 

“ב-2006 היה מבצע בשם משקל סגולי בו כל הרקטות ארוכות הטווח הושמדו בלילה אחד. כאן לא היה מבצע כזה ויש להם מספיק רקטות כדי לירות למרכז. החמאס שוקל את הרקטות שלו. פגענו בבסיסים, בתים והרגנו מח”טים ומפעלי ייצור, אבל ברקטות ובפרט בארוכות לא נגענו”. 

הם יורים עלינו רקטות פשוטות ואנחנו מושתקים.
”יש את מגבלות הדין הבין לאומי. אין צבא אחר בעולם שעובד כמונו, כל צבא אחר היה משטח את עזה. לפני שתקפנו את המגדלים הפעלנו את הקש בגג, התקשרנו לכל התושבים מסביב והרחקנו אותם. כלי טיס זעירים תקפו מסביב לבניין ורק אחרי כמה שעות תקפנו בחימוש מיוחד ומונחה מטרה. אתם רואים צבא אחר פועל ככה? לא. זאת המגבלה”.

אמיר כרמי: ברגע שפרצו לחשבון אחד גם האחרים בסכנה

דיברנו עם אמיר כרמי מהאקריו, מומחה לאבטחת מידע.

שלום אמיר. מה קורה עם הפריצות? חמור מאוד.
”יכול להיות שזה משהו מוזמן, יכול להיות שזה רנדומלי. יש מיילים שמנסים לדוג מידע אישי מאנשים”.

אני לא נכנס למייל. הפריצה כאן הייתה בהזמנה.
”אם הצליחו לפרוץ לך לאינסטגרם והוא לא חשוב, קח בחשבון שאם אתה משתמש באותה סיסמה בחשבונות אחרים ינסו לפרוץ גם אליהם”.

פעם היו מסכי מחשב כאלה (רויטרס)פעם היו מסכי מחשב כאלה (רויטרס)

נפלת על האדם הלא נכון. אני אפילו לא יודע מה הסיסמה שלי.
”מצויין. זאת האבטחה הכי טובה. לא יגלו אותה לעולם. כן כדאי להחליף סיסמאות לשאר החשבונות, גם אם חשבון האינסטגרם הולך לטמיון. הייתי בודק ומחליף, מוסיף אימות דו שלבי. אם פורצים לך לחשבון נוסף תוכל לשחזר את הגישה. זה לא סיפור מורכב גם באינסטגרם. אפשר לתת להם לשחזר”.

אפשר להלחם בפורצי רשת?
”אפשר לשחזר את הגישה לחשבון”.

אייל ברקוביץ' (רדאד ג'בארה)אייל ברקוביץ' (רדאד ג'בארה)

אפשר גם לצוד האקרים?
”נשאיר את זה למומחים ולחברות המומחות. גם למשטרה יש יכולות, גם לחברות פרטיות בתשלום. אני מדבר עם ברקו על החזרת החשבון לאינסטגרם שלו”.

הבן שלי מתעסק בזה, לי אין סבלנות. אני מעדיף ללכת למסעדה במקום.
”מאה אחוז. אם החשבון לא חשוב לך זה בסדר, אבל תדע שעלולים להתעסק ככה עם אנשים שונים”.

אייל ברקוביץ וגון האטרסון (רויטרס)אייל ברקוביץ וגון האטרסון (רויטרס)

פניתי לפייסבוק, אמרו לי שיחזרו אליי ברביעי או בחמישי.
”אם לא הגדרת מייל או טלפון לשחזור אפשר לפנות במייל. הם יבקשו ממך סלפי עם קוד שתכתוב בכתב היד ותקבל גישה לחשבון. לא סיפור מורכב. לפעמים צריך לשבת עליהם עם המיילים או לפתוח כמה פניות, תלוי על מי אתה נופל. אם האינסטגרם לא חשוב – אין בעיה. תדאג לשאר החשבונות שלך”.

הגיוני שיפרצו לאדם עם 40 אלף עוקבים ולא למפורסמים אחרים עם 200 אלף?
”ברוב המקרים זאת שיטת מצליח. אולי ניחשו את הסיסמה שלך. אם יש לך חשבון אחר שהפרטים שלו דלפו מנסים להתחבר לחשבונות אחרים. מנסים לפרוץ להרבה מאוד אנשים. זה לא שמצליחים לא אומר שלא מנסים”.

אייל ברקוביץ' (איציק בלניצקי)אייל ברקוביץ' (איציק בלניצקי)
אסור לפספס
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */