יום ראשון, 19.05.2024 שעה 11:47

טרופר על נתניהו: רואים מי עובד ומי עושה סיבוב

שר הספורט בראיון. פגישת רוה"מ עם יו"ר ההתאחדות: "מריח כמו קמפיין, לא כמו אכפתיות אמיתית. בטוח שאוהדים מריחים זאת. מתכוון לקזז מרשת הביטחון"

|
טרופר והקהל (איציק בלניצקי, רדאד ג'בארה, איתי כהן ועמרי שטיין)
טרופר והקהל (איציק בלניצקי, רדאד ג'בארה, איתי כהן ועמרי שטיין)

ממשלת ישראל אישרה אמש (שבת) את ההקלות לפתיחת מגרשי ואולמות הספורט לקהל במגבלה עד 1,500 איש. בכדורסל לוקחים את כל מה שהמדינה נותנת, אבל בכדורגל רק מחר תתקיים ישיבה במנהלת הליגות לכדורגל שתכריע האם לאשר כניסת קהל במגבלה הנוכחית.

בכדורגל הישראלי ציפו מהממשלה לאפשר לכמות גדולה יותר של אוהדים להיכנס לאצטדיונים. בצל אי הוודאות הזו והביקורת הגדולה על ההחלטה, שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיב לטענות בראיון ל-ONE, קרא לקבוצות להחזיר את האוהדים ליציעים ועקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו על פגישתו עם יו"ר ההתאחדות לכדורגל אורן חסון.

קמפיין חזרת קהל של המנהלת

השר טרופר, איך ייתכן שראש הממשלה לא הזמין אותך אתמול לפגישה עם יו”ר ההתאחדות לכדורגל? האם הרגשת שראש הממשלה מתערב לך בספורט?
"אני לא מתרגש מזה. זה מריח יותר כמו קמפיין, לא כמו אכפתיות אמיתית לספורט. אני סמוך ובטוח שהאוהדים מריחים את זה. לפני כמה חודשים נתניהו גם ישב עם אנשי התרבות והבטיח הבטחות שלא התממשו בכלל, ובסוף אנחנו אלה שהחזרנו את התרבות וכך אנחנו גם עושים בספורט. אנחנו עובדים קשה יומם ולילה על אמת, ולא מצהירים הצהרות במסיבות עיתונאים".

לא הרגשת שראש הממשלה מתערב לך בספורט?
"בשורה התחתונה הוא לא היה מעורב ברשת הביטחון, לא באישורים לקבוצות זרות להגיע לארץ או לקבוצות ישראליות לצאת לחו"ל, ולא במאבק להחזרת האוהדים. אני לא מתרגש מזה. העבודה בספורט זה יום יומי, לא פעם בכמה חודשים בהצהרות כאלה ואחרות".

נתניהו וחסון בסרטון (טוויטר)נתניהו וחסון בסרטון (טוויטר)

כן, אבל בפגישה הזו היו השר לביטחון פנים, שר הבריאות, ראש הממשלה. כולם היו חוץ ממך. איפה שר הספורט?
"ואיפה הם היו כל השנה החבר'ה האלה? הם לא דיברו על ספורט פעם אחת בישיבות הממשלה. בסוף רואים מי עובד ומי עושה מזה סיבוב".

בוא נדבר על ההקלות. בספורט באים ואומרים, עם כל הכבוד, להחזיר רק 1,500 איש זה לא הישג כזה גדול.
"רציתי יותר, נאבקתי על יותר. אבל מצד שני בוא ניישר קו ונביט למציאות בעיניים. המגבלות הרגילות למסעדות ובתי הקפה הן 100 איש בפנים ו-100 בחוץ. 200 סה"כ. בחתונות אפשר להכניס רק 300 איש. כרגע, המקום שיש בו הכי הרבה אנשים בצל המגבלות זה מתקני הספורט, עם 1,000 אוהדים בתוך האולמות ו-1,500 איש בחוץ. זה הכי הרבה בכל המשק. לכן אני חושב שזה צעד ראשון ומשמעותי, לא הייתי מבטל אותו כל כך מהר. אתמול הייתי בארנה בירושלים, היו שם 300 אנשים, וחלקם היו ממש עם דמעות בעיניים. לא הייתי מזלזל בדבר הזה".

השר חילי טרופר (איציק בלניצקי)השר חילי טרופר (איציק בלניצקי)

ועדיין, זה נראה לא רציני להכניס רק 1,500 איש לאצטדיון של 30 אלף.
"אני גם חושב שצריך לגדול בפעימה הבאה. אני נזהר מלפזר הבטחות באוויר, אבל אני רוצה שנגיע לפלייאוף עם מספרים גדולים יותר. כרגע, 1,500 איש זה הישג. נכון, זה רחוק מהמספרים שרציתי, אבל משרד הבריאות רצה להשאיר 300 איש בפנים ו-500 בחוץ. אנחנו רצינו פי 10, אבל הצלחנו להגיע להסכם, ואני חושב שנצליח עוד להגדיל את הכמות בהמשך ונחזור. כרגע, זה דבר בטוח ואחראי לעשות את הצעד הזה. אני קורא לקבוצות - תפתחו את השערים, זה לא פשוט, אבל צריך להוכיח למשרד הבריאות שאפשר להחזיר את האוהדים למגרשים".

רציתם יותר קהל במגרשים, להביא בשורה רצינית. אז למה למה הלכת רק על 1,500 איש בסוף? איך הסכמת לזה?
"משרד הבריאות רצה 300 ו-500 איש. יכולתי להגיד שאני מוותר, אבל בסוף מול האפשרות שהיו לי - להישאר במספרים הסמליים האלה, לבין להעלות ל-1,500, אז בחרתי בהתקדמות למספר הזה. תנקה את הרעשים מסביב, זה עדיין הכי הרבה במשק. יש גני אירועים ענקיים ולא מאשרים להם יותר מ-300 איש לאירוע. יש 1,500 איש שאושרו להיכנס למגרש, אז מה, נשאיר אותם בבתים? יש פחד במשרד הבריאות, המגפה עדיין פה. לא ברור מה יהיה מצב התחלואה אחרי פורים. אין שם אנשים רעים, אלא אנשים שדואגים לציבור ולבריאותו".

אוהדי הקבוצות (רדאד ג'בארה, איתי כהן, איציק בלניצקי ועמרי שטיין)אוהדי הקבוצות (רדאד ג'בארה, איתי כהן, איציק בלניצקי ועמרי שטיין)

בוא ניכנס לרגע לנעליים של אנשי הכדורגל בארץ. נניח ואתה בעלים של קבוצת כדורגל עם 15 אלף מנויים, איך תקבל החלטה את מי להכניס ליציעים ואת מי לא? על פי איזה מפתח?
"קודם כל, יש הרבה קבוצות שאלה לא המספרים שלהם. יש כאלה שלא מביאות יותר מ-1,500 צופים מידי שבוע. אז לא הייתי מבטל את זה. זה בכל הליגות, גם בכדורגל ובכדורסל, לא רק אצל הקבוצות הגדולות. לכן יש קבוצות שעבורן זו כן בשורה חיובית. ברור לי שלקבוצות הגדולות זה אתגר, אבל אפשר לעמוד בזה. אני לא מזלזל, אני מבין את המורכבות, אבל תנו אישור ל-1,500 אוהדים להיכנס, תפתחו את השערים ונתקדם. למה להשאיר אצטדיון סגור? קח לדוגמה את הפועל ירושלים. עשו הגרלה והכניסו אנשים. אז אני פונה לקבוצות, תביאו 1,500 איש למשחקים, תשמרו על ההנחיות, נשלח את התמונות למשרד הבריאות כדי שיכניסו עוד אוהדים, ונמשיך להתקדם".

זה לא פשוט לקבוצות ועלול להיווצר לחץ על השערים מצד אוהדים נוספים שירצו להיכנס. יכולתם להתנגד ולא להסכים לזה. אנשי משרד הבריאות היו פעם במשחק כדורגל? הם יודעים איך זה עובד בפועל?
"זה לא נכון כי יש שם אנשים שאוהבים כדורגל. חזי לוי ונחמן אש אוהדי ספורט ואוהבים ספורט. אני יכול להיות פופוליסט ולהגיד שהם אנשים רעים, אבל יש להם הרבה דאגות מפתיחת המשק ואפשר להבין גם את זה. הקורונה עדיין פה. מבחינתם הדאגה המרכזית היא לא מה יקרה בתוך האצטדיון אלא מה יקרה בחוץ, בתורים, בכניסות. לא רוצים שיהיה לחץ. אני חושב שהקבוצות צריכות להתנסות ב-1,500 איש, כי הרבה גם עבורן זה משהו חדש. הכניסות למגרשים עכשיו זה סיפור אחר, זה יותר איטי, אנשים יצטרכו לבוא מוקדם יותר, לשמור על מרחק ולעבור גם בדיקה נוספת כדי לראות שהם התחסנו. הם צריכים להשתפשף על 1,500 ואם זה יעבוד טוב ויהיו פחות חולים, אני מאמין שנעלה את המספרים. אפשר להתבכיין ואפשר לעבוד. אני בעד לעבוד".

חילי טרופר (עמוס בן גרשום, לע"מ)חילי טרופר (עמוס בן גרשום, לע"מ)

לאוהדים נמאס כבר, חלקם רוצים להתחיל במחאות. שנה שלמה אוהדי הספורט לא היו במשחקים. אתה יכול להבין אותם?
"אני לגמרי יכול להבין אותם. לפני שאני שר הספורט אני אוהד ספורט, יש לי 25 שנה מנוי להפועל ירושלים. גם אני התגעגעתי. אתמול כשהייתי בארנה בירושלים, למעשה חזרתי אחרי שנה פחות יומיים מאז המשחק האחרון. אני מתחבר לגעגוע של האוהדים וטוב שהם התחסנו. עדיין יש מגבלות מסביב, צריך לצאת מהכאב האישי של כל אחד למציאות בישראל, שהיא עדיין מורכבת בגלל המגפה. המקום הכי פתוח בישראל כרגע זה הספורט".

ראית מה ערן זהבי אמר?
"ראיתי מה הוא אמר. אני מכבד אותו, הכאב של הספורטאים הוא אותו הכאב, אבל כמה מדינות באירופה פתחו את היציעים? אמרתי למשרד הבריאות - אנשים פה התחסנו, בואו ניתן להם לחזור לחיים. לצערי לא קיבלו את כל עמדתי. משחק ספורט בלי אוהדים זה קשה, אבל גם 1,500 איש זה מעולה. הלב של השחקנים יזוז מהמקום כשהם יראו אותם, זו התרגשות מטורפת, חוויה אחרת גם עבור השחקנים אחרי כמעט שנה עם דממה במגרש ריק. גם מאות אוהדים זה מעולה במצב הקיים".

הסטורי של ערן זהבי (אינסטגרם)הסטורי של ערן זהבי (אינסטגרם)

לאחרונה נשמעו איומים על הקבוצות שתיקחו מהם את רשת הביטחון אם הן לא יכניסו קהל. מה יש לך לומר על זה?
"אני אומר להם, תחזירו את הקהל ואל תדאגו. את כל העליות של שיטור וסדרנים לכל קבוצה שתחזיר את הקהל אנחנו נממן. שמנו 50 מיליון שקל בצד רק כדי שיחזירו קהל. רשת הביטחון לא יכולה להיות תירוץ לזה שלא מחזירים קהל. ניתן להם חודש עם תשלום מלא, כפי שהבטחנו לפני שמונה חודשים. כבר חשבנו על הסיטואציה הזו. במשך החודש הראשון לא נוריד להם מרשת הביטחון ואחר כך נוריד להם באופן יחסי בהתאם לכמות הקהל שתחזור. אם לקבוצה יש 10,000 מנויים ויחזרו 1,500? אז חודש קדימה מהרגע שהקהל חוזר, הם יקבלו את אותו הסכום על ה-10,000 ולאחר מכן זה יירד ל-8,500 בהתאם. לא נוריד לחלוטין את רשת הביטחון, הכל יהיה באופן יחסי והם יכולים להיות רגועים".

ואם הן יחליטו שלא להחזיר את הקהל?
"אז אני מקזז להם את זה בכל אופן. יש להם אוהדים שמחכים שנה בחוץ, אני חושב שהגיע הזמן שיתחילו להחזיר אותם. דאגנו להם, החזקנו לקבוצות את הראש מעל המים מעל שנה והגיע הזמן להחזיר את הקהל. יש הרבה תחומים במשק שקרסו, אבל אין קבוצת כדורגל או כדורסל אחת שקרסה במשבר הזה. הן יכולות להחזיר 1,000 ו-1,500 בהתאם ואני מציע גם לא לזלזל בזה. בכל אופן, מה שלא יהיה, אני מקזז להם מול המספר שהם יכולים להכניס החל מהחודש הבא".

חילי טרופר ביציע (רדאד ג'בארה)חילי טרופר ביציע (רדאד ג'בארה)

מתי הפעימה הבאה תהיה לגבי הקהל וכמה אוהדים ייכנסו?
"אף אחד לא באמת יודע. בכל שבועיים צריך לעדכן תקנות. אנחנו יכולים להחליט שזה נשאר אותו דבר, אבל הכל יכול לקרות. מבחינתי, אנחנו נחתור לזה שהכמות תעלה. זה תלוי כמובן גם בתחלואה. בהתפרצות ידברו אחרת, ולהפך. אנחנו במשרד הספורט רעבים להחזיר קהל, בשאיפה שזה שיטפס למעלה בכל פעימה. שיחזירו עוד אוהדים".

למה יש תחושה שאין דרך מסודרת למתווה החזרה למגרשים? למה לא מפרסמים מראש מה הולך להיות? האוהדים התחסנו, הם רוצים להיכנס, רואים שאין הידבקויות משמעותיות כבר לאחרונה, המשחקים במגרשי הכדורגל הם באוויר הפתוח באצטדיונים. מה הבעיה לתת למי שהתחסן להיכנס עם מסכות ועם ריחוק חברתי?
"יש פה בעיה כללית במדינה, שהרבה דברים קורים בדרך כזאת שהם נקבעים רק ברגע האחרון. בממשלה מקבלים החלטה לפי מדדי התחלואה, במשרד הבריאות רוצים לבחון כל דבר כמה ימים לפני שהפעימה מגיעה, לבחון כמה חולים יורדים בהתאם להתקדמות. לגבי מה שיקרה עוד שבוע וחצי, כרגע הנתונים פחות רלוונטיים אולי. אנחנו חושבים שנכון להחזיר עוד אוהדים בהמשך, יש משחקי נבחרת ישראל בסוף החודש הזה ואני חושב שההשפעה של החיסונים היא משמעותית ואני מקווה שנתקדם עם זה".

אוהדי הפועל ירושלים (אורן בן חקון)אוהדי הפועל ירושלים (אורן בן חקון)

בשורה התחתונה, מתי יהיה אפשר להכניס יותר אוהדים לדעתך?
"אני עסוק לא בכותרות אלא במעשים. אני מאמין שמספר האוהדים ביציעים יטפס עוד בפעימה הבאה, אם לא תהיה התפרצות נוספת של המגפה".

רף הציפיות אצל האוהדים עלה, אנשים הלכו להתחסן, הממשלה אמרה שכל מי שיש לו דרכון ירוק יוכל להיכנס למופעי תרבות וספורט בקרוב - ועדיין יש מגבלות. אתה לא חושב שקצת אכזבתם את הציבור בהחלטות שלכם?
"אני לא מרוצה מזה שיש רק 1,500 איש בתקנות, אני רוצה יותר. אבל עדיין זה לא אומר שלא שווה להתחסן. כדאי להתחסן כדי לשמור על הבריאות של כולם. נכון היה להכניס יותר, לתמרץ את אלה שהתחסנו, אבל בסוף אני לא קובע את הדברים האלה לבד".

אוהדי הקבוצות (רדאד ג'בארה, איתי כהן, איציק בלניצקי ועמרי שטיין)אוהדי הקבוצות (רדאד ג'בארה, איתי כהן, איציק בלניצקי ועמרי שטיין)

אם נסתכל במבט לאחור, רק בישראל השביתו את הכדורגל כמה פעמים לעומת מה שקרה באירופה. במדינות אחרות הבינו שזה מצרך חשוב בימים קשים כשאנשים יושבים בבית. מה יש לך לומר על היחס לספורט ולתרבות בישראל בימי המגפה?
"עוד מוקדם לסכם, כי אנחנו עדיין עובדים בכל יום פה ונלחמים על הספורט והתרבות. ענף הספורט, כמו כל התחומים האחרים, נפגע באופן יחסי, בלי לייפות את המצב ובלי לבטל את הכאבים - אבל זה תחום שיחסית פחות נפגע לעומת סקטורים אחרים במשק. תוכנית המתקנים יצאה השנה גם בלי תקציב מדינה ויש לה הקצאה של 450 מיליון שקל, הוספנו רשת ביטחון לקבוצות עם מנגנון פיצוי ראוי, שדרגנו את מכון וינגייט ב-150 מיליון שקל כדי שימשיך לבנות פה מתקנים לטובת העתיד. השקענו בתשתיות בשנה הזו, כדי לראות שיפור בשנים הבאות. הספורט חי ונושם, למרות הקורונה. יש לי חוגי מבוגרים במתחמים סגורים שעדיין צריך לפתוח, אנחנו כל הזמן לוחצים כדי שנוכל לשחרר עוד ולהקל על הציבור. במקביל, רק היום חזרו כיתות ז'-י', יש ענפים במשק שהם עדיין מוגבלים. אז בתוך התנאים הקשים האלה עשינו כל מה שאפשר כדי להציל את הענפים האלה".

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */