יום שני, 20.05.2024 שעה 22:01

"נשים שוות כמו הגברים, מפלים לרעה בהסכמים"

הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה. ברדוגו מהטוטו ("עושים לנו עוול גדול") ויונה ("ליגה שקלה להטייה") דיברו, סנדל השיבה: "אין לכם מושג מה קורה"

|
קארין סנדל ושחר נקב (חגי מיכאלי)
קארין סנדל ושחר נקב (חגי מיכאלי)

הוועדה לקידום מעמד האישה ושיווין מגדרי של הכנסת התכנסה היום (שני) לדון בכספי השיווק של הטוטו שלטענתה לא תומכים בצורה מספקת בספורט הנשים. מדובר בדיון המשך, אותו הוביל יו”ר הוועדה ח”כ עודד פורר.

לטענתו, ההסכמים לעונת 2020/21 של הטוטו הם בגובה של 49 מיליון שקלים, כאשר רוב הסכום מתחלק וניתן לליגות של גברים עם 43 מיליון שקלים, לעומת חצי מיליון שקלים בלבד בהסכם שיווק מול ליגת כדורסל נשים ויתר ההסכמים שהם ללא פילוח מגדרי בגובה של 2.4 מיליון שקלים.

בעקבות זאת, ח”כ עודד פורר פתח את הדיון ואמר: “פניתי לאנשי הטוטו ומשרד האוצר ואמרתי קחו בחשבון את נושא תקצוב ספורט הנשים, שלא כפי שעשיתם בעבר. אתם מרוויחים מספורט הנשים יותר ממה שאתם מקצים לו ואתם מפלים לרעה נשים בהסכמי השיווק שלכם. יש לי את חלוקת ההכנסות שלכם, זה לא נכון שאתם מרוויחים רק מהגברים. בהסכמי השיווק אני רואה שכדורגל נשים לא מקבל כלום מכספי השיווק, בכדורסל נשים הטוטו מרוויח 2.3 מיליון שקל אבל הענף מקבל רק חצי מיליון שקלים. זה לא הגיוני”.

מאיר ברדוגו מהטוטו הגיב: “צריך לעשות הבדל בין הכנסות לבין רווח. ההכנסות אכן עמדו על 2 מיליון שקל אבל בסוף הרווח הוא 400 אלף שקל, כי כ-70% מהסכומים האלה הם פרסים שמחולקים לזוכים. צריך לבדוק מה נשאר בשורת הרווח - ואני משלם לכדורסל הנשים 500 אלף שקל בהסכמי שיווק, כך שזה יותר מהרווח”.

בנוסף, הבהיר ברדוגו: “המדינה ביקשה בחקיקה לעשות הבדל בין כספי תמיכה לכספי שיווק. כספי שיווק הם לא תחליף להקצבות המדינה לספורט, זה ניתן אך ורק על פי פרמטרים כלכליים ומדידים. זה לפי החוק. אנחנו מחלקים את כספי השיווק רק על פי מדדי חשיפה ומדדים תפעוליים, אסור לי לתת כסף בלי הצדקה ואני לא אעבור על החוק. אתם רוצים יותר כסף למטרות טובות של קידום נשים או פריפריה? אין בעיה, תשנו את החוק ונעשה בדיוק מה שכתוב בחוק, כפי שנעשה עכשיו. הטוטו ארגון שומר חוק. פניתי כדי לקדם חקיקה שתאפשר לנו לעשות פעולות במסגרת אחריות תאגידית, כאשר אחת מהן זה קידום של פעילות נשים. אנחנו לא רוצים להעביר את כל הרווחים שלנו ישירות לתקציב המדינה, אבל אנחנו מנועים במסגרת החוק. נשמח לעשות את זה אם המדינה תאפשר. הכותרת שהטוטו מפלה לרעה נשים - זה עוול גדול לטוטו. כל שקל שאני שם בכספי השיווק הוא כסף שנמדד על פי שורת הרווח ובאופן מקצועי”.

עודד פורר (עדינה ולמן - דוברות הכנסת)עודד פורר (עדינה ולמן - דוברות הכנסת)

ח”כ פורר התערב ושאל: “הכנסות הטוטו עמדו על 7 מיליון שקל רק ממונדיאל הנשים האחרון. למה פה הרווח לא נכנס לספורט הנשים או לכדורגל הנשים בארץ? למה לא לעשות הסכם שיווק לענף הזה? אני לא מצליח להבין את זה”.

אהרון יונה מהטוטו השיב לו: “זו לא ליגה מספיק מקצוענית להימורים ולכן אני חושב שלא ניתן לפתוח הימורים עליה. השכר של הכדורגלניות מאוד נמוך, שלוש קבוצות לא רלוונטיות בכלל בליגה הזו כי הן כמעט תמיד מפסידות. זו ליגה שהיא קלה להטייה במילים עדינות”.

ח”כ פורר התערב ושאל: “זה מוזר, כי יש הרבה אתרי הימורים שמרוויחים מזה כסף. משום מה שם מהמרים על כדורגל וכדורסל נשים בארץ, ולדעתי הם מרוויחים מזה כסף. אז למה הם חושבים שזה ספורט מספיק מקצועני ואתם לא?”.

יונה ענה: “קודם כל, אנחנו מוגבלים בכמות המשחקים שאפשר להמר עליהם. לכן אני צריך לבדוק מה יניב לנו הכי הרבה הכנסה. האתרים האלה בלתי חוקיים בישראל ולכן לישראלים אסור להמר שם. למהמרים בבט 365 אין השפעה על ליגה ישראלית, לעומת המהמרים הישראלים שכן יכולים להשפיע על התוצאות כי הם חיים פה. פעם היו הטיות משחקים גם בליגה הלאומית לגברים וזה יצר בעיות”.

ח”כ פורר: “כן אבל לא הפסקתם להציע הימורים לליגה הלאומית. למה זה כן וזה לא? האם הפסקתם אי פעם הימורי משחקים מהליגה הלאומית לגברים?”.

יונה טען בתגובה: “לתקופה מסוימת כן, אבל היום היא ליגה מקצוענית שהיא תחת מעקב ופיקוח, ולכן יש הימורים על משחקיה. השחקנים מרוויחים שם שם כסף גדול מאוד וקשה להשפיע שם על המשחקים, במיוחד כשהם משודרים בפני כולם והכל גלוי. התפקיד שלי זה לא לקדם את הליגות, אלא לקיים הימורים על ליגות קיימות, מקצועניות ומסודרות”.

ח”כ פורר שוב התפרץ ואמר: “אבל גם ליגת העל בכדורגל נשים בארץ היא מקצוענית בהגדרה. אז מה הבעיה?”, ויונה מהטוטו אמר על כך: “ההגדרה שלי לליגה מקצוענית היא לא על פי הגדרה של משרד הספורט או ההתאחדות לכדורגל, אלא על פי הגדרה שלי. אם השחקניות מרוויחות שכר מינימום ובקושי מתקיימות, ואם אין שם שידורים ל כל המשחקים? מבחינתי זו ליגה שהיא קלה להטיית משחקים ולכן נעדיף שלא להציע הימורים עליה”.

הכדורגלנית קארין סנדל אמרה: “תסלחו לי, אבל אין לכם מושג מה קורה בארץ. ליגת העל לנשים הוכרה כמקצוענית במאי האחרון, בדיוק כמו לידת העל והליגה הלאומית לגברים. אתם מציעים הימורים על הליגה השלישית בקזחסטן ובלארוס שאין עליהן שום מידע ולא יודעים עליהם שום דבר. מגוחך שאלה הפרמטרים שלכם. זה ביצה ותרנגולת, אם אומרים שאין עניין בליגה אז אין עניין בהימורים, אולי זה הפוך דווקא? יש פה הרבה מקום לעשות שינוי תפיסתי. הימורים על המשחקים שלנו יתנו לנו דחיפה קדימה והייתי שמחה לראות את זה משתנה”.

קארין סנדל (חגי מיכאלי)קארין סנדל (חגי מיכאלי)

סמנכ”לית השיווק של הטוטו, הילה בז’ז’ינסקי, טענה: “כמי שעוסקת בזה קשה לי עם האמירות שאנחנו מפלים לרעה נשים. לצערי העניין בציבור בליגות האלה הוא נמוך יותר. ליגת הנשים בכדורסל מכניסה רק 0.5% מהכסף שמגיע לקופת הטוטו ומקבלת 6% מכספי השיווק, אז זה לא נכון שאנחנו נגד ספורט הנשים בארץ. חוץ מזה, אני לא משלמת לליגה בקזחסטן כסף בהסכם שיווק”.

ראש מנהלת כדורסל הנשים, הילה קניסטר בר דוד, תקפה את הטוטו ואמרה: “האמירות שלכם פוגעות באופן אישי בכל מי שעוסקת בספורט נשים בארץ. תכבדו את הספורטאיות והשחקניות שרוצות למתג, לחזק ולשווק את הליגות שלהן והן רואות בזה כמקצוע רציני. השיח הזה לא מכבד. זה מבזה את הנשים וצריך לבחון קצת יותר את חלוקת הכספים הציבוריים הללו. כדורסל הנשים מכניס כסף לטוטו, אבל בואו נחשוב איך אפשר לשפר ולייעל עמדות במקום להעביר סכומי עתק לגברים”.

הילה קניסטר בר דוד (באדיבות מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)הילה קניסטר בר דוד (באדיבות מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

ח”כ אורלי פרומן, לשעבר מנכ”לית משרד התרבות והספורט, העירה: “אני חושבת שצריכה להיות פה תוכנית של המדינה שתהיה עתירת תקציב ורב שנתית קדימה לטובת הנשים. צריך תוכנית שלא מעמידה בתחרות את הנשים בלתי הוגנת מול הגברים במדדים של הטוטו, שזה גוף שצריך לייצר כסף”.

מנכ”ל מרכז הפועל, יורם אורנשטיין, דיבר גם הוא בדיון: “אני שומע את הזמירות האלה הן הרבה שנים. הטוטו הוא פלטפורמה לגייס כסף בלבד. אורלי פרומן צודקת בהחלט, צריך לבוא בטענות למדינת ישראל וממשלת ישראל שאחראית על חלוקת כספי התמיכה והשיווק לספורט הישראלי. בשנים האחרונות הדברים בטוטו נעשים באופן מקצועני בלבד, כאשר משרד התרבות והספורט הוא זה שמנהל את הספורט. צריך שהמדינה תשקיע בזה כספים. מי שרואה משחקי ליגה של ספורט נשים שמתקיימים על מגרש סינטטי ביום שישי בבוקר, יודע שזה לא מקצועני ולא ככה אמורים להתנהל. הנשים שוות בדיוק כמו הגברים, כך אמר גם בית המשפט. אבל שר בא ושר הולך, וצריך לתת עוד תקציבים לספורט הנשים מטעם המדינה. אי השוויון הזה צריך להסתיים. הרי כשירדן ג’רבי עלתה על המזרן בג’ודו הרייטינג היה נפלא והיה עניין כי השקיעו בה ותמכו בה - אבל פה זה לא קורה. עד שהספורט לא יהיה מקצועני ויביא הצלחות, כשהמדינה תתמוך בזה באופן מלא, לא יהיה שינוי”.

ח”כ פורר הסכים ואמר: “יש לי הרבה טענות על התנהלות משרד התרבות והספורט. המדינה צריכה לייצר תוכנית רצינית לספורט הנשים ולהפסיק את חוסר השוויון, אני מסכים עם זה”.

רגע אחרי הזכייה בגביע ווינר 2020
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */