יום שני, 06.05.2024 שעה 02:14

פרידה מאגדות: הספורטאים שמתו במהלך 2020

מראדונה ובראיינט הכניסו את עולם הספורט לאבל השנה כשהחזירו את נשמתם לבורא - והיו גם אחרים: רוסי, סלואן, צ'רלטון, סאבלה, הוייה, קלמנס ועוד

|
מראדונה ובראיינט (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
מראדונה ובראיינט (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

שנת 2020 תיזכר כ”שנת הקורונה”, אבל בספורט העולמי נאלצנו להיפרד מלא מעט אגדות של המשחק, ברוב המקרים ללא קשר לנגיף ששינה את העולם. קובי בראיינט בתחילת השנה ודייגו מראדונה לקראת סופה הם השמות הבולטים, אך היו גם אחרים.

צפו בטקס המרגש של נאפולי לזכר מראדונה

דייויד סטרן (1 בינואר) – אמנם לא ספורטאי, אך אחד האנשים שהשפיעו בצורה העמוקה ביותר על הכדורסל בכלל ועל ה-NBA בפרט. סטרן, שנפטר בגיל 77 בשל דימום מוחי, שימש כאיש החזק ביותר בליגה הטובה בעולם במשך 30 שנה, בקריירה שהחלה ב-1984 והסתיימה ב-2014 וכללה הוספת שבע קבוצות חדשות, שינוי שישה מיקומים לפרנצ’ייזים שונים, הגדלת הכנסות חוזה שידורי המשחקים פי 40 ושדרוג עצום של ערך המותג.

סטרן. אבי המהפכה ב-NBA (רויטרס)סטרן. אבי המהפכה ב-NBA (רויטרס)

רוב רנסנברינק (24 בינואר) – החלוץ שקרע רשתות בעיקר במדי אנדרלכט (143 שערי ליגה ב-262 הופעות) היה חלק מנבחרת הולנד שהגיעה לשני משחקי גמר המונדיאל ב-1974 וב-1978. הלך לעולמו בגיל 72 לאחר שסבל ממחלת שרירים.

קובי בראיינט (26 בינואר) – עולם הספורט, ולא רק הוא, הוכה בתדהמה עם היוודע דבר מותו של בראיינט ובתו ג’יאנה (ג’יג’י) בתאונת מסוק בקליפורניה. אחד מגדולי שחקני ה-NBA נהרג בגיל 41 ביחד עם בתו בת ה-13 והותיר אנשים רבים בהלם. מייקל ג’ורדן לא הצליח לעצור את הדמעות כשספד לבראיינט.

קובי בראיינט. טרגדיה (רויטרס)קובי בראיינט. טרגדיה (רויטרס)

“בלאק ממבה” פרש ממשחק ב-2016 אחרי 20 שנים במדי לוס אנג’לס לייקרס והיה לאחד האייקונים הגדולים של התקופה, כאשר שיחק במהלך כל הקריירה שלו רק במועדון מלוס אנג’לס אותו הוביל לחמש אליפויות.

לורנסו סאנס (21 במרץ) – נשיא ריאל מדריד בעבר מת בגיל 76 מסיבוך של נגיף הקורונה. כיהן בתפקיד כשריאל זכתה בליגת האלופות ב-1998 אחרי 32 שנות בצורת. הוחלף על ידי פלורנטינו פרס ב-2000.

סאנס. החזיר את הגביע עם האוזניים הגדולות (רויטרס)סאנס. החזיר את הגביע עם האוזניים הגדולות (רויטרס)

מישל הידאלגו (26 במרץ) – המאמן שהוביל את נבחרת צרפת לזכייה ביורו 1984 הלך לעולמו בביתו שבמארסיי, ארבעה ימים אחרי שציין יום הולדת 87. שימש לאחר מכן כמנהל הטכני של מארסיי בין 1986 ל-1991.

מישל הידאלגו (משמאל). המנהיג על הקווים של צרפת (רויטרס)מישל הידאלגו (משמאל). המנהיג על הקווים של צרפת (רויטרס)

נורמן האנטר (17 באפריל) – אחד השחקנים הבולטים של לידס יונייטד בשנות ה-60 וה-70 הלך לעולמו בגיל 76 לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. היה בסגל נבחרת אנגליה שזכתה בגביע העולם ב-1966, אך לא שותף.

לואיג’י סימוני (22 במאי) – המאמן האיטלקי, שהוביל את אינטר של רונאלדו לזכייה בגביע אופ”א ב-1998, מת בגיל 81. סימוני היה גם “קבלן עליות”, כשהוביל לא פחות מחמש קבוצות מהסרייה ב’ לסרייה א’.

לואיג'י סימוני חוגג עם שחקני אינטר. תואר זכור (רויטרס)לואיג'י סימוני חוגג עם שחקני אינטר. תואר זכור (רויטרס)

ג’רי סלואן (22 במאי) – המאמן שהדריך את יוטה ג’אז במשך 23 שנים זכור גם כשחקן, אך בעיקר כמי שהגיע פעמיים לגמר ה-NBA כמאמנם של קארל מלון וג’ון סטוקטון והפסיד לשיקגו בולס של מייקל ג’ורדן.

סלואן. מאמן מוערך ב-NBA (רויטרס)סלואן. מאמן מוערך ב-NBA (רויטרס)

ג’ק צ’רלטון (10 ביולי) – שיאן ההופעות של לידס יונייטד ואחיו של סר בובי צ’רלטון ממנצ’סטר יונייטד הלך לעולמו בגיל 85. הבלם הקשוח זכה עם אחיו בגביע העולם עם אנגליה ב-1966. כמאמן הוביל את נבחרת אירלנד למונדיאל 1990.

ג'ק צ'רלטון. אגדה באנגליה (רויטרס)ג'ק צ'רלטון. אגדה באנגליה (רויטרס)

ברונו מרטיני (20 באוקטובר) – שוער העבר של נבחרת צרפת הלך לעולמו בגיל 58 לאחר שסבל מדום לב נשימתי. מרטיני, ששיחק במהלך הקריירה שלו באוקזר מ-1981 ועד ל-1995, הושאל לנאנסי בין 1983 ל-1985 וסיים את הקריירה בארבע שנים במונפלייה בין 1995 ל-1999, רשם 31 הופעות במדי נבחרת צרפת וכמו כן, גם שימש לאחר פרישתו כמאמן השוערים של הטריקולור.

ברונו מרטיני (משמאל). בטרם עת (רויטרס)ברונו מרטיני (משמאל). בטרם עת (רויטרס)

נובי סטיילס (30 באוקטובר) – אחד מגיבורי הזכיות של נבחרת אנגליה במונדיאל ב-1966 ושל מנצ’סטר יונייטד בגביע האלופות ב-1968 מת בגיל 78. קשר קשוח שנתן חופש פעולה לבובי צ’רלטון, איתו שיתף פעולה בקבוצה ונבחרת.

ריי קלמנס (15 בנובמבר) – השוער שזכה עם ליברפול בחמש אליפויות ובשלושה גביעי אלופות, ובלט גם בנבחרת אנגליה, מת בגיל 72.

קלמנס. היה שוער בשער (רויטרס)קלמנס. היה שוער בשער (רויטרס)

דייגו מראדונה (25 בנובמבר) – אחד משחקני הכדורגל הטובים בכל הזמנים, ויש שיאמרו הגדול מכולם, החזיר את נשמתו לבורא בגיל 60 ושבר את הלב למיליוני ארגנטינאים, אבל לא רק להם.

מראדונה. משחק בגן עדן (רויטרס)מראדונה. משחק בגן עדן (רויטרס)

חיים שלוו ברגעי שיא על הדשא (זכייה במונדיאל 1986 ואליפות עם נאפולי) ובשערוריות מחוצה לו (סמים ובעיות בריאות) הסתיימו אחרי 60 שנה. אחרי מותו זכה מראדונה להספדים ולמחוות ואולי המרגשת מכולן הייתה של ליאו מסי שלבש את החולצה של מראדונה מניואלס אולד בויס.

מסי. הקדיש את השער למראדונה (רויטרס)מסי. הקדיש את השער למראדונה (רויטרס)

פאפה בובה דיופ (29 בנובמבר) – אחד מכוכבי נבחרת סנגל במונדיאל 2002, שהדהים את אלופת העולם צרפת עם שער ניצחון במשחק הפתיחה, הלך לעולמו בגיל 42 בלבד מסרטן הריאות.

דיופ חוגג את השער נגד צרפת במונדיאל. הפתיע את העולם (רויטרס)דיופ חוגג את השער נגד צרפת במונדיאל. הפתיע את העולם (רויטרס)

אלחנדרו סאבלה (8 בדצמבר) – מאמן נבחרת ארגנטינה ב-2014 שהוביל אותה לגמר המונדיאל הלך לעולמו בגיל 66. סאבלה, שפרש מאימון אחרי ההפסד 1:0 בגמר בהארכה מול נבחרת גרמניה, התמודד בשנים האחרונות עם מחלות לב ולמרות שלל החיזוקים שקיבל ברחבי ארגנטינה, ובפרט אחרי לכתו של דייגו מראדונה, שוב הכדורגל המקומי והמדינה כולה נאלצה לקבל עוד בשורות כואבות לקראת סוף השנה.

ליאו מסי ואלחנדרו סאבלה (רויטרס)ליאו מסי ואלחנדרו סאבלה (רויטרס)

פאולו רוסי (10 בדצמבר) – אגדת הכדורגל האיטלקי מת בגיל 64. רוסי, זוכה מונדיאל 1982 וכדור הזהב, הבקיע 20 שערים ב-48 הופעות עבור נבחרת איטליה, כאשר שישה מהם היו בדרך של האזורי לזכייה בטורניר היוקרתי בספרד. 

פאולו רוסי כובש בגמר המונדיאל נגד מערב גרמניה ב-1982 (רויטרס)פאולו רוסי כובש בגמר המונדיאל נגד מערב גרמניה ב-1982 (רויטרס)

ז’ראר הוייה (14 בדצמבר) – המאמן הצרפתי הלך לעולמו בגיל 73. הוייה זכור בעיקר מתקופתו בפאריס סן ז’רמן, בנבחרת צרפת, בליברפול ובליון. אוהדי הכדורגל בישראל לא ישכחו לעולם את הניצחון 2:3 של הנבחרת באוקטובר 1993 בפארק דה פראנס, אז הוייה אימן את נבחרת צרפת. לאחר מכן הפסיד לבולגריה וצרפת נותרה בחוץ במונדיאל 1994.

הוייה. כולם חלקו לו שבחים (רויטרס)הוייה. כולם חלקו לו שבחים (רויטרס)
אסור לפספס
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */